جاهای دیدنی مسقط | زیباترین شهر عمان

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در پنج‌شنبه 7 دسامبر 2023
Loading...

شهر مسقط پایتخت سفید پوش عمان در نگاه اول شهری آرام و کم جاذبه به نظر می‌رسد، اما این فقط ظاهر ماجراست چرا که جاذبه‌های طبیعی، بناهای تاریخی و بازارهای سنتی جذاب مسقط را فراگرفته و سفری تکرار نشدنی را برای گردشگران عمان رقم می‌زنند. مسقط حتی برای طرفداران کویر و دریا هم جاذبه‌های مخصوص به خود را دارد. با این وصف سفر به عمان می‌تواند سفری جذاب و پر از ماجراجویی باشد. در اینجا با معروفترین جاهای دیدنی مسقط آشنا می‌شویم.

دیدنی های مسقط

طبیعت بکر، سواحل آرام، دشت‌های کویری و بناهای تاریخی جاذبه‌های گردشگری در تور عمان را تشکیل می‌دهند و شهر مسقط سرآمد تفریحات مهیج و جذاب در این کشور می‌باشد. شهری که بیش از هر چیز دیگر به خانه‌های سفید خود معروف بوده و از هر جهت که نگاه کنید مقصدی لوکس در خاورمیانه برای سفر و گردشگری به شمار می‌رود. جاهای دیدنی مسقط بسیار متنوع بوده و برای هر سلیقه‌ای پیشنهادی ویژه دارد.

ساحل قروم

در منطقه قروم در مسقط ساحل زیبایی به همین نام وجود دارد که جزو محبوب‌ترین و زیباترین جاذبه‌های دیدنی این شهر به حساب می‌آید. این ساحل یک بلوار طولانی دارد که گردشگران می‌توانند در آن قدم زده یا دوچرخه‌سواری کنند و از دیدن مناظر زیبای خلیج فارس لذت ببرند. اگر به شنا و قایق‌سواری و سایر تفریحات آبی علاقمند هستید، ساحل قروم را در فهرست خود قرار دهید. در این ساحل رستوران‌های متعددی وجود دارد که انواع غذاهای محلی و بین‌المللی را برای مسافران سرو می‌کنند. نکته مهم در مورد قروم این است که بسیاری از جشنواره‌ها و فستیوال‌های فرهنگی و هنری عمان در این ساحل برگزار می‌شود که از جذابیت خاصی برخوردار هستند.

جبل شمس

کوه آفتاب یا جبل شمس یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های دیدنی شهر مسقط است که به عنوان مرتفع‌ترین نقطه این شهر نیز شناخته شده و به بام عمان معروف است. از بالای این کوه گردشگران می‌توانند کویر، دریا و رشته کوه‌های حجر را به تماشا بنشینند. در قله این کوه مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری متعددی وجود دارد که گردشگران می‌توانند از آن استفاده کرده و با زیبایی‌های این منطقه آشنا شوند.

بیشتر بخوانید

تفریحات مسقط عمان

مسجد الخور

یکی دیگر از دیدنی‌ها و جاذبه‌های شهر مسقط در عمان مسجدی به نام الخور است که معماری اسلامی و تزئینات زیبای آن می‌تواند هر فردی را جذب خود کند. این مسجد دو مناره آبی رنگ و یک گنبد بزرگ دارد که می‌تواند نور طلایی خورشید را بازتاب دهد. این مسجد که یادآور معماری اصیل ایرانی است در قلب شهر مسقط واقع شده است. استفاده از شیشه‌های رنگی در دیوارهای بیرونی مسجد از ویژگی‌هایی است که مسجد الخور را از دیگر مساجد و ساختمان‌ها متمایز کرده است.

قلعه المیرانی

یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی و باستانی کشور عمان قلعه المیرانی است که در شهر مسقط واقع شده است. این قلعه در ساحل خلیج عمان و مقابل کاخ سلطنتی قابوس قرار دارد که دارای دو برج است؛ یکی از برج‌های این قلعه مثلثی شکل بوده و برج دیگر به شکل مستطیل طراحی شده است. دیوارهای این قلعه حجره‌ها متعددی دارد که برای نگهبانی، زندان، انبار و مسجد به کار گرفته می‌شدند. در حال حاضر در این قلعه انواع توپ‌های جنگی، سلاح‌های سرد، لباس‌های نظامی، سکه و ظروف و لوازم قدیمی وجود دارد که نماد فرهنگ و تاریخ عمان هستند.

مسجد جامع مسقط

در سال ۲۰۰۱ یکی از باشکوه‌ترین مساجد قرن معاصر در کشور عمان و شهر مسقط افتتاح شد. «مسجد سلطان قابوس» مسجدی بسیار لوکس که معماری آن با مساجد چند صد ساله برابری می‌کند. این مسجد علاوه بر معماری خارق‌العاده و مساحت زیاد خود دو ویژگی منحصر به فرد دارد. اول وجود فرشی بسیار شیک و با ابهت است که تالار اقامه نماز را پوشانده است. این فرش کاملا دستبافت بوده و در آن از سنت‌های فرش تبریزی، کاشان و اصفهان استفاده شده است. فرش نمازگزاران مسجد سلطان قابوس ۲۱ تن وزن دارد! دوم لوستر خارق‌العاده مسجد است که ۱۴ متر ارتفاع داشته و به جرات می‌توان گفت که در سراسر دنیا نظیر ندارد.

بازار مطرح (Matrah Souq)

در مطلب جاهای دیدنی مسقط بعد از معرفی یک مسجد نسبتا مدرن و امروزی به دیدن یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های این شهر می‌رویم. بازار مطرح (Matrah Souq) از بازارهای کهن سال نیای عرب است که عمری چند صد ساله دارد. بازار مطرح در گذشته به دلیل نزدیکی به بندر محلی برای داد و ستد کالاهای وارداتی به شمار می‌رفت. در حال حاضر نیست به حفظ ظاهر قدیمی خود به عنوانی بازاری برای خرید نقاشی‌های سنتی، خنجر معروف عمانی، غذاهای محلی، آثار چرمی، کفش و لباس و حتی کالاهای خانگی به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید

بهترین هتل‌های ۵ ستاره مسقط، عمان

پارک کورنیش

کورنیش مطرح با پارک کورنیش یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر مسقط است که در واقع یک منطقه توریستی و جذاب با وسعت ۶ کیلومتری در ساحل دریای عمان به حساب می‌آید. این منطقه دیدنی جاذبه‌های مختلفی دارد که می‌توان به پارک‌ها، فواره‌ها، مجسمه‌ها، موزه‌ها، بازارها و رستوران‌هایی متنوع اشاره کرد. سوق مطرح از جمله بازارهای قدیمی شهر مسقط است که در این منطقه قرار دارد و گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند.  

اگر در شهر مسقط به دنبال جایی برای شب‌زنده‌داری و خوش‌گذرانی‌های شبانه به اتفاق دوستان یا خانواده هستید پارک کورنیش بهترین گزینه به حساب می‌آید. در طول شب‌نشینی در این منطقه می‌تواند نورپردازی‌های زیبای شبانه را مشاهده کرده و از رستوران‌ها و کافه‌های موجود در آن نیز لذت ببرید.

حفره بی ماه

یکی از عجیب‌ترین حفره‌های کره زمین در شهر مسقط قرار دارد که به دلیل نرسیدن هیچ نور خورشید و ماه به آن، به نام حفره بی ماه شناخته می‌شود. این حفره همیشه در تاریکی مطلق قرار دارد و چند صخره و غار در آن وجود دارد که هر کدام از خصوصیات منحصر به فردی برخوردار هستند. برخی از غارها در این حفره دارای آب شور یا شیرین هستند و جانوران عجیبی در آن زندگی می‌کنند. اگر قصد بازدید و ورود به این حفره را دارید باید از تجهیزات و لباس‌های مناسب استفاده کنید.

بیابان واهب

کشور عمان و شهر مسقط در شبه جزیره عربستان و در یک منطقه بیابانی واقع شده‌اند به همین دلیل یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر مسقط بیابان واهب است که به عنوان بزرگ‌ترین بیابان سنگی جهان شناخته می‌شود. کوه‌های حجر از سه جهت این بیابان را احاطه کرده‌اند و مسافران و گردشگران می‌توانند در این بیابان تفریحاتی مانند سافاری یا شترسواری را تجربه کنند. واهب نام یکی از قبایلی است که در این بیابان زندگی می‌کنند. یکی دیگر از جذابیت‌های این بیابان در شهر مسقط، تماشایی آسمان پرستاره و درخشان کویر در هنگام شب است که باعث جذب گردشگران زیادی به این منطقه می‌شود.

کوه اخضر (Jabal Lakhdar)

کوه اخضر از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در شهر مسقط است. این کوه در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و پوشش گیاهی بسیار زیبا دارد. درختان انار و گل‌های رز معروفترین پوشش گیاهی در کوه اخضر هستند. گفته می‌شود درختان این کوه با کیفیت‌ترین و لذیذترین انارهای دنیا را دارد که از آن‌ها برای درست کردن انواع نوشیدنی‌های لذیذ استفاده می‌کنند. از رزهی خوئش بو نیز عطرهای مخصوص تهیه شده و به سایر نقاط دنیا صادر می‌شود.

وادی شاب

اگر اهل طبیعت گردی و برنامه کوه نوردی آخر هفته هستید در میان جاهای دیدنی مسقط یکی پیشنهاد ویژه برای شما وجود دارد. منطقه وادی شاب، منطقه‌ای مملو از غارهای اسرارآمیز، استخرهای طبیعی و صخره‌های زیبا. گشت و گذار در این منطقه بسیار چالش برانگیز بوده و گردشگران همزمان گل گشت، عبور از صخره‌ها و حتی شنا را تجربه می‌کنند.

استخر طبیعی بیمه (Bimmah)

برخورد شهاب سنگ به زمین پدیده خوشایندی تلقی نمی‌شود اما نه برای استخر طبیعی بیمه! این استخر زیبا بعد از برخورد شهاب سنگی بزرگ به وجود آمده و به یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری در عمان تبدیل شده است. آب استخر بسیار خنک بوده و به گردشگران این امکان را می‌دهد تا یک شنای عالی را در مسقط تجربه کنند. همچنین اگر به دنبال ماجراجویی هستید می‌توانید پای خود را درون استخر گذاشته و به ماهی‌ها اجازه دهید تا پوستتان را تمیز کنند.

بیشتر بخوانید

کاخ العالم

یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر مسقط، کاخ العالم نام دارد که در محل سابق سفارت انگلستان در این شهر ساخته شده است. یکی از ویژگی‌های این کاخ رنگ آبی و طلایی آن است که باعث تمایز آن از سایر ساختمان‌ها شده است. سلطان قابوس پادشاه عمان در این کاخ زندگی نمی‌کند اما از میهمانان خود در این کاخ پذیرایی می‌کند. به همین دلیل بازدید از داخل کاخ برای عموم آزاد نبوده و فقط می‌توان در اطراف کاخ قدم زده و نمای زیبای آن را نظاره کرد. ۴ ستون آبی و طلایی همراه با طاق‌های تزئین شده و کاشی‌کاری‌ها و حکاکی‌های جذاب می‌تواند چشمان هر بیننده‌ای را مسحور خود کند.

دژ نخل (Nakhal Fort Oman)

دژ نخل از جاهای دیدنی عمان است که قدمتی ۱۰۰۰ ساله دارد. این دژ به دلیل اینکه با نخل‌های بلند و سرسبز پوشیده شده است به این اسم نام‌گذاری شده، دژ نخل در زمان اوج خود به عنوان دیوار دفاعی بسیار محکم در مقابل حملات دشمن استفاده می‌شده و جنگ‌های بسیاری را به چشم دیده است. شما می‌توانید از پله‌های قلعه بالا رفته و از دیدن مناظر طبیعی بی‌نظیر منطقه لذت ببرید.

قلعه جلالی

قلعه جلالی دومین قلعه بزرگ در شهر مسقط است که به دلیل قدمت زیاد و معماری خاص خود مورد توجه گردشگران تور عمان قرار گرفته، این قلعه در حال حاضر به موزه تغییر کاربری داده و گردشگران می‌توانند از آن بازدید کنند. قلعه جلالی در نزدیکی بندرگاه مسقط قرار گرفته و چشم اندازی فوق‌العاده زیبا دارد.

بازارهای مسقط

بازارهای سنتی از بهترین جاهای دیدنی مسقط هستند که می‌توانند توجه گردشگران را به سوی خود جلب کرده و ساعات‌ها شما در درگیر خود کنند. در مقابل مراکز خرید لوکس این شهر میهمان برندهای معروف بین‌المللی بوده و محلی برای تجمع گردشگران لوکس پسند به شمار می‌‍روند. بازار مطرح، بازار نزوی و بازار زنان ایبرا از معروف‌ترین بازارهای سنتی مسقط و سیتی سنتر مسقط از مراکز خرید مدرن شهر مسقط هستند.

موزه بیت الزبیر

این موزه یک خانه شخصی و زیبا و قدیمی است که بازسازی شده و توسط بخش خصوصی به موزه تبدیل شده است. صنایع دستی سنتی، مبلمان، تمبر و سکه از انواع نمایشگاه‌های موضوعی هستند که در این موزه برگزار شده و آثار آن در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. در سال‌های اخیر این موزه تبدیل به مرکز فرهنگی مسقط شده و از نمایشگاه‌های بین‌المللی هنر معاصر میزبانی می‌کند. در این موزه مغازه‌هایی برای خرید سوغاتی وجود دارد که بسیار مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید

تفریحات عمان | بهترین تفریحات عمان

تالار اپرای سلطنتی مسقط

اولین خانه و تالار اپرا در منطقه شبه جزیره عربستان و خلیج فارس را می‌توانید در شهر مسقط ببینید. تالار اپرای سلطنتی یکی از بناهایی است که به دستور سلطان قابوس ساخته شده است از معماری معاصر عمانی، عربی و اسلامی در آن استفاده شده است. این سبک معماری باعث شده که این ساختمان را بتوان یک شاهکار هنری و فرهنگی در شهر مسقط دانست. این تالار اپرای مجلل می‌تواند از تقریبا ۱۰۰۰ نفر میزبانی کند و برنامه‌های متنوعی از جمله اپرا، باله، کنسرت و تئاتر در آن برگزار می‌شود. تالار سخنرانی، باغ‌های سرسبز، بازارچه فرهنگی، رستوران‌های لوکس و مراکز تولید محصولات و صنایع دستی از دیگر بخش‌های این تالار به حساب می‌آید.

بهترین مناطق مسقط

شهر مسقط با ساختمان‌های سفیدپوش خود یکی از مدرن‌ترین شهرهای دنیای عرب شناخته می‌شود. محله‌های این شهر میزبان ساختمان‌های لوکس، هتل‌های ۵ ستاره، رستوران‌های مدرن عمان هستند. از بهترین مناطق عمان می‌توان به منطقه القرم (Al Qurum)، مدینه السلطان قابوس (Madinat Al Sultan Qaboos)، روی (Ruwi)، الخویر (Al Khuwair)، مطرح (Muttrah) و العذبیه (Al Azaiba) اشاره کرد.

وادی بنی خالد

یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر مسقط یک دره زیبا و مشهور است که وادی بنی خالد نام دارد. جریان دائمی آب، برکه‌های آب شیرین و تخته سنگ‌های بزرگ در این دره باعث شده که به یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی شهر مسقط و کشور عمان تبدیل شود. شنا در آب جاری در این دره، پیاده‌روی، تماشای چشمه‌ها و غارها از مهم‌ترین تفریحاتی است که در این منطقه زیبا و بکر می‌توان تجربه کرد. در نزدیکی این دره غاری وجود دارد که با بازدید از آن می‌توانید به قلب طبیعت عمان سفر کنید.

جزایر دیمانیات

دیمانیات از دیگر مناطق طبیعی بکر و دیدنی در شهر مسقط و کشور عمان است که در ساحل شمالی شرقی آن قرار دارد. یکی از دلایل معروفیت این جزایر سواحل شنی سفید و آب آبی روشن آن است. به همین دلیل یکی از بهترین مکان‌ها برای غواصی و شنا کردن در کنار ماهی‌های رنگین کمانی خلیج فارس محسوب می‌شود. مناظر خیره‌کننده سواحل شنی، صخره‌های بلند، درختان نخل و گل‌های رنگارنگ در این جزایر می‌تواند چشمان هر بیننده‌ای را خیره کند. یکی از جذابیت‌های این منطقه قایق‌سورای در دور جزیره و مشاهده ماهی‌ها، لاک‌پشت‌ها، دلفین‌ها، نهنگ‌ها و حتی کوسه‌های نوک سفید از نزدیک است. کسانی که به غواصی علاقه دارند می‌توانند در این جزایر با صدف‌ها، مرواریدها و کشتی‌های غرق شده در زیر آب مواجه شده و آن‌ها را تماشا کنند.

جاهای دیدنی عمان؛ از مسقط تا کویرهای خارق‌العاده

با وجود تلاقی دریا و کویر، سنت و مدرنتیه، طبیعت و معماری عمان را می‌توان مقصدی جذاب و پرماجرا دانست. با سفر به این کشور می‌توانید غواصی در جزیره دایمانیات، گشت و گذار در روستای الوکان، شنا در فروگودال (هـويـة نـجـم)، ماشین سواری در کویر الوهبیه و رستوران گردی را تجربه کنید. جهت رزرو تورهای عمان می‌توانید با کارشناسان ما در واحد تور تماس بگیرید.

زیباترین شهر عمان

وجود مناظر شگفت انگیز و معماری‌های خارق‌العاده عمان را در میان مقاصد گردشگری پرطرفدار خاورمیانه قرار داده است. در میان شهرهای این کشور مسقط و صلاله یک سرو گردن بالاتر از سایر مقاصد قرار گرفته و بیشترین دیدنی‌های عمان را به خود اختصاص داده‌اند.

سخن پایانی

عمان کشور کوچکی در سواحل خلیج فارس و دریای عمان است که جزوی از شبه جزیره عربستان به حساب می‌آید. مسقط پایتخت این کشور به حساب می‌آید و بیشترین جاذبه‌های دیدنی و گردشگری این کشور را در خود جای داده است. در شهر مسقط جاذبه‌های گردشگری طبیعی، تاریخی و تفریحی متعددی وجود دارد که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند. جاذبه‌های دیدنی مسقط به حدی زیبا و جذاب هستند که می‌توانند چشمان هر بیننده‌ای را مسحور خود کرده و آن‌ها را شگفت‌زده کنند.

سوالات متداول

چند روز را برای دیدن دیدنی‌های مسقط اختصاص دهیم؟

برای دیدن تمام دیدنی های مسقط عمان می‌توانید ۲ تا ۳ روز در این شهر اقامت داشته باشید.

برترین جاذبه های دیدنی مسقط برای بازدید کدام ها هستند؟

مسجد جامع سلطان قابوس، خانه اپرای سلطنتی، وادی بنی خالد و موزه ملی از برترین جاذبه‌های دیدنی مسقط هستند.

برای مشاهده قیمت و خرید تور عمان از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور عمان
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید