پوشش در عمان | توریست ها محدودیت دارند؟

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در یکشنبه 15 ژانویه 2023
Loading...

عمان کشوری ست مسلمان که پوشش در آن قوانین مخصوص به خود را دارد اما آیا توریست‌ها نیز در این کشور شامل این قوانین می‌شوند؟ با توجه به اینکه عمان به لطف پیشرفت‌های فراوان در زمینه گردشگری و داشتن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی به مقصدی محبوب برای سفر تبدیل شده است در مطلب پوشش در عمان درباره نوع پوشش گردشگران و تفاوت‌های آن با شهروندان عمانی صحبت می‌کنیم.

 احترام گذاشتن به قوانین و آداب رسوم مقصد از اصول اولیه گردشگری ست که تمامی مسافران بایستی به آن احترام بگذارند. به ویژه در مقاصدی مانند عمان که کشوری مسلمان بوده و پوشش یکی از مهمترین موارد در آن به شمار می‌رود. اگر تور عمان را برای گذراندن تعطیلات خود انتخاب کرده‌اید خواندن مطلب زیر شما را با قوانین پوشش در عمان آشنا می‌کند.

نوع پوشش مردم عمان چگونه است؟

کشور عمان از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بوده و نوع پوشش در این کشور نیز مانند سایر کشورهای عربی است. دو عامل آب و هوا و مذهب نوع پوشش افراد در این کشورها را تعیین می‌کند و مردم عمان نیز به دلیل گرمای هوا و مسلمان بودن عموماً از لباس‌های بلند، تقریباً گشاد و اغلب سفید استفاده می‌کنند. مردان عمانی عموماً لباس سفید بلند بر تن دارند که به دشداشه معروف است. زنان نیز لباس‌های بلند منجق دوزی شده با طراحی‌های بسیار زیبا بر تن دارند. معمولاً هر اندازه که طراحی‌های انجام شده بر روی لباس بیشتر باشد ارزش مادی بیشتری نیز دارد. البته با پیشرفت کشور عمان و امروزه پوشش مردم این کشور نیز کمی از حالت سنتی پیشین فاصله گرفته و امروزی‌تر شده است.

نوع پوشش زنان عمان چگونه است؟

در ادامه مطلب نوع پوشش در عمان پوشش زنان و دختران را مورد بررسی قرار می‌دهیم. زنان مسلمان در عمان ملزم به رعایت پوشش اسلامی هستند. البته امروزه زنان دیگر کمتر از پوشش‌های سنتی مانند روبنده و دستکش استفاده می‌کنند اما همچنان در نوع پوشش خود مسئله حجاب را مدنظر دارند. در خیابان‌های عمان بیشتر زنان مسن را می‌بینیم که همچنان چادر مشکی به سر داشته و از روبنده و دستکش استفاده می‌کنند.

آزادی در کشورعمان

عمان کشوری اسلامی ست اما می‌توان گفت که از آزادی‌های نسبی برخوردار است. هیچ اجباری برای پوشش نیست و زنان می‌توانند آزادانه در کتار مردان در فعالیت‌های اجتماعی حضور داشته باشند. همچنین دخران می‌توانند تحصلات خود را در مقاطع دانشگاهی نیز ادامه دهند. علاوه بر این ممنوعیت حق مالکیت و زمین و ملک که تا سال ۲۰۰۸ برقرار بود لغو شده و در حال حاضر زنان جایگاه مطلوبی در اجتماع دارند.

پوشش جوانان عمان

تیشرت و شلوار پوششی ست که جوانان عمان با پیشرفت و مدرنیته شدن این کشور برای پوشش خود انتخاب کرده‌اند. البته دشداشه را نیز می‌توان بر تن مردان مسن‌تر دید. دختران جوان نیز به جای استفاده از چادرهای بلند از لباس‌های راحت‌تر استفاده می‌کنند. با این وجود بی شک دیدن زنانی که لباس‌های بلند منجق دوزی شده با طرح‌ها و رنگ‌‎های مختلف بر تن دارند برای گردشگران بسیار جذاب‌تر از لباس‌های مدرن امروزی است.

پوشش توریست ها در عمان

در بحث نوع پوشش در عمان به پوشش گردشگران می‌رسیم. همانطور که در پاراگراف‌های قبل خواندیم. رعایت حجاب اسلامی برای زنان مسلمان عمان اجباری ست. از طریقی کشور عمان روز به روز در حال پیشرفت بوده و با خارج شدن از دوران سنتی خود را با معیارهای روز تطبیق داده است. تا جایی که نشانه‌های پیشرفت در این کشور به وضوح دیده شده و طبق پیش‌بینی‌ها عمان به زودی به یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا تبدیل خواهد شد. در همین راستا مسئله حجاب در عمان برای گردشگران اجباری نبوده و توریست‌ها نیازی به استفاده از روسری، روبنده و غیره ندارند؛ اما به این نکته باید توجه داشته باشید که عمان کشوری مسلمان است از این رو در سفر به این کشور از پوشیدن لباس‌های باز مانند تاپ خودداری کنید.

بانوان توریست معمولاً برای گشت و گذار در خیابان‌های عمان از بلوز و شلوار استفاده می‌کنند.

حجاب در عمان

هیچ قانون اجباری برای پوشش در کشور عمان نیست. یعنی افراد می‌توانند بدون روسری و … در سطح شهر رفت و آمد کنند. اما این مسئله را مد نظر داشته باشید که عمان کشوری اسلامی ست و شما به عنوان گردشگر بهتر است به عقاید ساکنان این کشور احترام بگذارید. به عنوان مثال بهتر است مردان به جای شلوارک از شلوار استفاده کنند یا زنان از لباس‌هایی استفاده کنند که سر شانه را پوشانده و کوتاه نباشد. در مجموع بهتر است به عرف جامعه احترام بگذارید.

فرهنگ مردم عمان

کشور عمان در زمینه فرهنگ و سنت سابقه‌ای طولانی و پشتوانه‌ای قوی دارد. زبان رسمی در این کشور عربی بوده اما به دلیل حضور گسترده گردشگران با زبان انگلیسی نیز می‌توان با فروشندگان بازار و مردم این کشور ارتباط برقرار کرد. دین رسمی در این کشور اسلام است از این رو اعیاد مذهبی مانند عید قربان و عید فطر بسیار باشکوه برگزار می‌شود. همچنین در ماه رمضان خوردن و آشامیدن در ملأ عام ممنوع می‌باشد. عمانی‌ها با وجود پیشرفت‌های فراوان همچنان به سنت‌های خود پایبند بوده و حفظ ارزش خانواده حرف اول را در این کشور می‌زند. طبق فرهنگ سنتی مردم عمان مسئولیت خانواده بر عهده مردان بوده و بیشتر زنان به خانه داری مشغول هستند. عمانی‌ها برای اماکن مذهبی خود ارزش بسیار زیادی قائل هستند پس در سفر به این کشور از انجام حرکات خارج از عرف در این مکان‌ها جدا خودداری کنید.

بایدها و نبایدهای نوع پوشش درعمان

با توجه به موارد گفته شده رعایت موارد زیر در سفر به عمان الزامیست:

  • به عنوان توریست از پوشیدن لباس‌های باز و غیرمتعارف خودداری کنید.
  • بانوان می‌توانند از بلوز و شلوار یا دامن‌های بلند برای پوشش استفاده کنند.
  • به هیچ عنوان نوع پوشش سنتی مردم عمان را مسخره نکنید.
  • برای بازدید از مکان‌های مذهبی مانند مسجد سر خود را بپوشانید.
  • عمان کشوری مرد سالار است پس در صورتی که قصد عکاسی از لباس سنتی زنان عمانی را دارید حتماً از قبل اجازه بگیرید.
  • به هیچ عنوان در اعیاد مذهبی آیین و مراسم را مورد تمسخر قرار نداده و چنانچه قصد حضور در مراسم را دارید از پوشش مناسب استفاده کنید.

سوالات متداول

گردشگران بدون حجاب در عمان جریمه می‌شوند؟

خیر، اجباری برای پوشش گردشگران و افراد غیرمسلمان در نیست. شما می‌توانید به عنوان توریست بدون حجاب در این کشور تردد کنید.

عمان کشوری امن برای گردشگران است؟

آمار جرم و جنایت در عمان پایین بوده و این کشور مقصدی امن برای گردشگران به ویژه بانوان به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید …

تفریحات عمان

آشنایی با آداب و رسوم مردم عمان

سفر به عمان ویزا می‌خواهد؟

برای مشاهده قیمت و خرید تور عمان از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور عمان
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید