7 آسیاب بادی معروف و قدیمی در هلند

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در شنبه 3 دسامبر 2022
Loading...

سفر به هلند بدون بازدید از آسیاب‌های بادی کامل نخواهد شد. خوشبختانه هلند میزبان صدها آسیاب بادی ست که به نماد این کشور تبدیل شده و چهره‌ای متفاوت و زیبا به آن بخشیده‌اند. سازه‌هایی که هر یک ویژگی منحصربه‌فرد دارند و می‌توان آن‌ها را به نوعی روایتگر تاریخ و فرهنگ هلند دانست. ما در ادامه فهرستی از معروفترین آسیاب های بادی هلند را گرآوری کرده‌ایم.

گل‌های رنگارنگ و آسیاب های بادی معروفترین جاذبه های گردشگری در تور هلند هستند. در واقع می‌توان گفت که بیشتر گردشگران دنیا هلند را با تصویر این دو جاذبه زیبا به یاد می‌آورند. این سازه‌های تاریخی علاوه بر داشتن ظاهری زیبا و نوستالژیک تاریخچه‌ای دور و دراز و البته شنیدنی نیز دارند. در ادامه قصد داریم با داستان آسیاب‌های بادی هلند آشنا شویم.

تاریخچه آسیاب های بادی در هلند

دو قرن سیزده و چهارده را می‌توان اوج قدرت کشور هلند دانست. درست زمانی که آسیاب های بادی که پا به عرصه گذاشته و اقتصاد این کشور را شکوفا کردند. در این دوران حدود ۱۲۰۰۰ آسیاب ساخته شده و صدای چرخششان در آب به نماد کشور هلند تبدیل شد. درواقع دوره رواج آسیاب های بادی را می‌توان با انقلاب صنعتی اروپا همزمان دانست. البته امروزه با موتور‌های بخار، دیزلی و الکتریکی کاربرد آسیاب‌های بادی کمتر شده و به بخشی از تاریخ هلند تبدیل شدند. در حال حاضر ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ آسیاب با‌د‌ی در این کشور در حال فعالیت هستند و ۷ مورد از آنها به دلیل منحصربه‌فرد بودن در میام گردشگران معروف شده‌اند. در ادامه با مشهورترین آسیاب با‌دی هلند آشنا می‌شویم.

معروفترین آسیاب‌های بادی هلند

احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که آسیاب های بادی علاوه بر جذابیت ظاهری چه کاری انجام می‌دهند و چرا تا این اندازه مهم هستند؟ تبدیل گندم و جو به آرد و جدا کردن آب برای آبیاری مزارع و باغ‌ها که نقشی اساسی در تامین زندگی مردم هلند داشته‌اند بر عهده آسیاب‌هاست. علاوه بر این هلندی‌ها برای اعلام خبرها به یکدیگر از پره‌های آسیاب های بادی استفاده می‌کردند. تمام این موارد باعث شد تا این سازه‌ها از نظر تاریخی، اقتصادی و فرهنگی بسیار مورد توجه قرار گرفته و امروزه نیز به یکی از جاذبه های گردشگری در تور اروپا تبدیل شوند. معروفترین آسیاب های بادی هلند موارد زیر را شامل می‌شوند.

آسیاب‌های بادی شیدام / The Windmills of Schiedam

در قرن هجدهم، شهر کوچک هلندی “شیدام” به دلیل حضور کارخانه‌های تقطیر jenever بیار مشهور شد. این کارخانه‌ها برای سرعت بخشیدن به خرد شدن غلات‌ها و تبدیل آن‌ها به آرد بیست آسیاب با‌دی را در داخل دیوارهای شهر ساختند. تمامی آسیاب‌ها به دلیل پایین بودن ارتفاع شهر شیدام و در راستای رسیدن باد به پره‌ها بسیار بلند ساخته شدند. همین مسئله  به ویژگی اصلی اسن سازه‌ها تبدیل و آسیاب های بادی شیدام را در تمام اروپا معروف کرد. در حال حاضر پنج مورد از آسیاب‌ها همچنان پابرجا هستند و به عنوان بلندترین آسیاب‌های بادی جهان شناخته می‌شوند. گردشگران می‌توانند برای کشف تاریخچه دقیق این سازه های باشکوه به De Nieuwe Palmboom  (یک آسیاب بادی غول پیکر) که به موزه تبدیل شده است بروند.

آدرس آسیاب بادی شیدام: De Nieuwe Palmboom, Noordvest 34, Schiedam, The Netherlands, +31 10 426 7675

آسیاب باد‌ی مولن دی والک / Molen de Valk

این آسیاب بادی به قرن هفدهم تعلق داشته و بادبان‌هایش با هماهنگی که با افق دارند توانسته‌اند نظر گردشگران تور اروپا را به سوی خود جلب کنند. در سال ۱۷۴۳ آسیاب بادی مولن دی والک مورد بازسازی قرار گرفت و شش سنگ آسیاب جهت خورد کردن غلات به آن اضافه شد. در سال ۱۹۹۶ بود که این آسیاب با فضای بزرگ و نوستالژیک به موزه تبدیل و با شدن چند بخش دیگر، تاریخ و فرهنگ مولن دی والک را به گردشگران معرفی می‌کند.

آدرس آسیاب بادی مولن دی والک: Molen de Valk, 2e Binnenvestgracht 1, Leiden, The Netherlands, +31 71 516 5353

آسیاب باد‌ی کیندردیک / The Mill Network at Kinderdijk

در معرفی آسیاب بادی هلند به منطقه‌ای می‌رسیم که منحصربه‌فردترین آسیاب‌ها در خود داشته و نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. سیستم ساخت آسیاب های بادی در منطقه Zuid-Holland با هدف پمپاژ آب از فاضلاب آغاز شد. در نهایت طرح با موفقیت به اجرا درآمده و تمامی زمین‌های منطقه به مراتع کشاورزی حاصلخیز تبدیل شدند. در قرن هجدهم حدود ۱۹ آسیاب با‌دی در این منطقه ساخته و آن را به منطقه‌ای که بیشترین آسیاب های بادی را دارد تبدیل کردند. امروزه نیز گردشگران بسیاری سالانه از Zuid-Holland و سازه‌های باشکوهش بازدید می‌کنند.

آدرس آسیاب باد‌ی کیندردیک: Mill Network at Kinderdijk-Elshout, Molenkade Nederwaard 1, Kinderdijk, The Netherlands, +31 78 691 2830

آسیاب باد‌ی مولن دی آدریان / Molen de Adriaan

کمربند کانال شرقی هارلم در هلند از کنار یک آسیاب بادی زیبا به نام Molen de Adriaan می گذرد که در قرن هجدهم توسط یک تاجر ثروتمند محلی ساخته شد. اما متأسفانه د آدریان در دهه ۱۹۳۰ توسط طوفان بسیار شدید تقریبا ویران شد.. پس از اتفاق شهرداری هارلم تصمیم گرفت تا آسیاب را مجددا بازسازی کرده و آن را به عنوان سازه‌ای باشکوه با شهر برگرداند و در این راه بسیار موفق عمل کرد. مولن دی آدریان اکنون به موزه تبدیل شده و دارای چندین نمایشگاه است که تاریخ طولانی هلند را با فناوری آسیاب‌ها به نمایش می‌گذارد.

آدرس آسیاب باد‌ی مولن دی آدریان: Molen de Adriaan, Papentorenvest 1A, Haarlem, The Netherlands, +31 23 545 0259

آسیاب باد‌ی دیکرت / De Dikker

دیکرت آسیاب بادی شهر آمستردام است که کمی با مرکز شهر فاصله دارد. محلی که آسیاب در آن قرار دارد قبلا یک کارخانه ذرت چوبی قدیمی بوده که بعدها به آسیاب ذرت تبدیل شده است. این سازه چندین بار مورد بازسازی قرار گرفته و اکنون نیز با ظاهری نوستالژیک توانسته گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کند. پس اگر مقصد شما شهر آمستردام در هلند است تما بازدید از آسیاب دیکرت را در برنامع‌های خود قرار دهید. در نزدیکی این سازه رستورانی زیبا وجود دارد که با غذاای محلی و بین‌المللی از گردشگران پذیرایی می‌کند.

آدرس آسیاب باد‌ی دیکرت: Amsterdamseweg 104a, 1182 HG Amstelveen, Netherland

آسیاب باد‌ی زانسه شانز / Zaanse Schans

Zaanse Schans یک محله تاریخی در سمت غربی Zaandam، شهری کوچک و زیبا در شمال آمستردام است. این منطقه مسکونی به دلیل کلبه‌ها، نانوایی‌ها و آسیاب‌های بادی تاریخی که به ‌خوبی نگه داری شده‌اند به موزه‌ای سر باز شباهت دارد.نکته جالب اینکه بیشتر آسیاب‌های منطقه Zaanse Schans در ابتدا در جای دیگر قرار داشته اما در قرن بیستم به این منطقه منتقل شدند. این سازه‌های رنگارنگ همچنان فعال هستند و به تولید طیف وسیعی از کالاها از جمله رنگ و الوار و غیره ادامه می‌دهند.

آدرس آسیاب باد‌ی زانسه شانز: Zaanse Schans, Zaandam, The Netherlands, +31 075 681 00 00

آسیاب باد‌ی دی گویر / De Gooyer

آسیاب با‌دی سنتی غلات در اوایل قرن شانزدهم ساخته شد و در دوره خود یکی از بلندترین ساختمان‌های هلند به شمار می‌رفت. بدنه اصلی و بادبان‌های سازه در بالای خانه‌ی سنگی مستطیل شکلی  قرار دارند که زمانی به عنوان آسیاب آبی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اگرچه د گویر همیشه در شهر آمستردام بوده اما چندین بار در نقاط مختلف شهر جابجا شده است و در حال حاضر در اسکله‌های شرقی قرار دارد. در سال ۱۹۸۵ کارخانه Brouwerij ‘t Ij  در قسمت پایینی De Gooyer تأسیس و نام آسیاب برروی محصولات آن به ثبت می‌رسد.

آدرس آسیاب با‌‌د‌ی دی گویر: De Gooyer, Funenkade 5, Amsterdam, The Netherlands, +31 14 020

مشهورترین آسیاب بادی دنیا

رد پای آسیاب های بادی علاوه بر هلند در کشورهای یونان، اسپانیا، سوئد و حتی پاریس نیز دیده می‌شود. از این رو آسیاب‌ها همواره بخش اصلی جاذبه های گردشگری تور اروپا را به خود اختصاص می‌دهند. از شهورترین آسیاب های بادی دنیا می‌توان به آسیاب های بادی رودسRhodes) (Windmills، آسیاب های بادی اولاند (Oland Windmills)، زانس اسچنس (Zaanse Schans)، آسیاب های بادی لامانچا (Windmills of La Mancha)، آسیاب های مایکونوس Mykonos) (Windmills و کیندردیج  (Kinderdijk) اشاره کرد.

بیشتر بخوانید …

۱۰ غذای خوشمزه کشور های اروپایی

بهترین شهرهای ساحلی اروپا برای تعطیلات بهاری

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید