چرا کانادا با کیفیت‌ترین کشور برای زندگی است؟

نوشته شده توسط : نیوشا امینیان در پنج‌شنبه 21 فوریه 2019
Loading...
کانادا برای سومین سال متوالی عنوان با کیفیت‎ترین کشور برای زندگی را از آن خود کرده است. کانادا با توجه به شاخص‌های گوناگونی به کسب این رتبه نائل شده و بار دیگر نامش به‌عنوان یکی از بهترین مقاصد برای زندگی، سفر و تحصیل مطرح شده است. در این مطلب بیشتر درباره کانادا، باکیفیت‌ترین کشور دنیا، بدانید.

 

کیفیت زندگی در کانادا

 

برتری کانادا در چه شاخص‌هایی است؟

برای رتبه‌بندی کشورها از شاخص‌هایی چون تاثیر و نفوذ اقتصادی، حقوق شهروندی، کیفیت زندگی، مدرن بودن، قدرت ایجاد شغل، داشتن نگاه رو‌به‌جلو، وجود دفتر کل اداره امور شهری، نفوذ بالا در عرصه‌های جهانی، شفافیت فعالیت‌های دولت، سهولت آغاز کسب ‌وکار، استفاده از فناوری‌های سبز ، نظام آموزشی توانمند، موقعیت اجتماعی بالای زنان، امکان سفر کردن، نظام آموزشی باکیفیت و…  استفاده می‌شود.

 

کیفیت زندگی در کانادا

 

این شاخص‌ها بیان می‌کند که برای بیشتر مردم دنیا تنها قدرت سیاسی و یا اقتصادی شاخص برتری یک کشور نیست. ملت‌ها به احساسات، حقوق بشر، آزادی‌های مدنی و توجه به محیط‌زیست توسط دولت‌ها بسیار اهمیت می‌دهند و کشورهایی که در این زمینه‌ها پیشرو باشند، رتبه‌های بالاتری را کسب می‌کنند. از سوی دیگر خود رهبران سیاسی کشورها نیز نقش موثری در کسب رتبه‌های برتر دارند. با توجه به این شاخص‌ها کانادا در موقعیت‌های بسیاری خوبی قرار دارد.

 

ویژگی‌های سیاسی کانادا

در سال ۲۰۱۴ نخست وزیر کانادا، جاستین ترودو که یکی از محبوب‌ترین چهره‌های سیاسی در بین مردم جهان است، روی کار آمد. جاستین ترودو که سال‌ها معلم بوده، رهبر حزب لیبرال کانادا است و در زمان تصدی مقامش، حدود هشتاد درصد آرا را به خود اختصاص داده است. نخست وزیر کانادا صلح‌طلب و دوستدار محیط زیست است و رفتار مناسبی با مهاجران دارد.

کیفیت زندگی در کانادا

 

یکی از جذاب‌ترین داستان‌های مربوط به نخست وزیر کانادا این است که جاستین ترودو از همان روزهای ابتدایی فعالیتش، با جوراب‌های رنگارنگ در جلسات گوناگون حاضر می‌شد. اوایل خبرگزاری‌ها این حرکت نخست وزیر را یک حرکت اشتباه می‌دانستند. اما بعد متوجه شدند که جوراب‌های جاستین ترودو درواقع یک فعالیت تبلیغاتی است تا با کمک آن، توجه مردم را به پسری جوان جلب کند که مبتلا به سندروم داون است و این جوراب‌ها را تولید می‌کند. این حرکت نخست وزیر کانادا یکی از مثال‌هایی است که نشان می‌دهد چرا نخست ویز کانادا شخصیتی کاریزماتیک است.

 

کیفیت زندگی در کانادا

 

توجه به محیط‌زیست در کانادا

کانادا کشوری پهناور و دارای جاذبه‌های طبیعی بسیار با ارزش است. دولت کانادا از ده‌ها سال پیش با برنامه‌ریزی مدون، بستر مناسب برای پذیرش توریست را در کنار حفاظت از موهبت‌های طبیعی‌اش فراهم کرد. در ادامه به چند نمونه از این اقدامات که موجب بالا رفتن کیفیت زندگی در کانادا شده است اشاره کرده‌ایم.

  • پارک آسمان تاریک استان کبک

استان کبک کانادا یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای زندگی، تحصیل و آغاز کسب و کار است. اما این استان یکی از نمونه‌های موفق جهان در حفاظت از زیبایی‌های آسمان شب نیز محسوب می‌شود. پارک آسمان تاریک کبک در خود این استان قرار دارد و هدف آن کاهش آلودگی نوری و بهبود دید منجمان برای دنبال کردن پدیده‌های نجومی است. برای آنکه کبک کانادا بتواند پارک آسمان تاریک باشد، چراغ‌های معمولی شهری تعویض شدند و جایشان را به چراغ‌هایی دادند که زاویه‌ی نورشان آلودگی کمتری ایجاد می‌کند، آلودگی زیست محیطی ندارد و مصرف انرژی را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. کاهش آلودگی نوری ارتباط مستقیمی با حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری، بالا بردن سطح سلامتی جوامع و کمک به گسترش توریسم و در نتیجه آن بهبود وضعیت معیشتی دارد.

 

کیفیت زندگی در کانادا

 

  • فناوری‌های سبز در کانادا

اگرچه کانادا از مواهب گوناگون طبیعی بهره‌مند شده اما این موضوع تلاش آنها را برای حفاظت از منابع نه‌تنها کاهش نداده بلکه بالاتر نیز برده است. کانادا تلاش بسیار زیادی در جهت حفاظت از آب، خاک و هوا می‌کند و انرژی‌های پاک در این کشور بسیار طرفدار دارد. در کانادا فناوری‌های سبز در جهت تولید انرژی و فناوری‌های نانو رو به پیشرفت است و خودروهایی که با انرژی‌های پاک تردد می‌کنند روز به روز به تعدادشان افزوده می‌شود.

 

کیفیت زندگی در کانادا

 

  • گسترش پارک‌های ملی کانادا

پارک‌های ملی کانادا که بسیار قدیمی هستند، به حفاظت از پوشش گیاهی و جانوری این کشور بسیار کمک کرده‌اند. یخچال‌های طبیعی، گونه‌های نادر گیاهی، جانوری و حتی بخشی از اقوام بومی در سایه‌ی حفاظت از پارک‌های ملی با آسایش زندگی می‌کنند. در این پارک‌ها که وسعت آنها گاه تا چند هزار متر مربع می‌رسد، مهاجرت گونه‌ها، شکل‌گیری اقلیم‌ها و چگونگی پیدایش آنها قابل لمس و مشاهده است. پارک‌های ملی کانادا ذخیره‌گاه‌های ارزشمندی هستند که نه فقط برای کانادا برای تمام کره زمین اهمیت دارند.

 

کیفیت زندگی در کانادا

 

حقوق شهروندی و اجتماعی در کانادا

سیستم مهاجرت در کانادا یک سیستم پیشرفته است که بدون توجه به قوم و نژاد و بر اساس تحصیلات، آشنایی با زبان‌های انگلیسی و فرانسه و توانایی‌های فردی رتبه‌بندی می‌شود.

از سال ۲۰۱۶ دولت کانادا شرایط آسان‌تری را برای اعطای حق شهروندی کانادا ارائه کرد. در این قانون جدید کسانی که با ویزای دانشجویی کانادا و یا ویزای کار کانادا وارد این کشور می‌شوند، می‌توانند زمان حضورشان را به عنوان بخشی از زمانی که برای دریافت شهروندی لازم است، محاسبه کنند. همچنین مدت زمانی که افراد باید در این کشور سکونت داشته باشند تا بتوانند حق شهروندی بگیرند، کاهش پیدا کرده است.

 

کیفیت زندگی در کانادا

 

اخیرا دولت کانادا تصویب کرد که شهروندان کانادا صرفا نباید در کانادا سکونت داشته باشند و می‌توانند در هر جای دیگری نیز زندگی کنند. در قانون دیگری، اگر شهروندان دچار خطا یا جرمی بشوند تنها بابت آن خطا محکوم خواهند شد اما تابعیت خود را از دست نخواهند داد. این قوانین به مهاجران کمک می‌کند تا با سهولت بیشتری حق شهروندی کانادا را دریافت کنند و در نتیجه رتبه کانادا در شاخص کیفیت زندگی بالاتر می‌رود.

 

سیستم آموزشی کانادا

نظام آموزش و پرورش در کانادا، محصلان پنج تا هجده ساله را پوشش می‌دهد و شیوه سطح‌بندی در استان‌های گوناگون با هم تفاوت‌هایی دارد. شروع سال تحصیلی در کانادا معمولا از سپتامبر (مهرماه) است و تا ژوئن (خرداد ماه) می‌باشد و سیستم آموزش کانادا برای کودکان و نوجوانان در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

دانشگاه‌های کانادا نیز یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان سرتاسر جهان هستند و در رنکیگ‌های جهانی رتبه‌هایی عالی کسب کرده‌اند. در ادامه برخی از آنها را معرفی کرده‌ایم.

  • دانشگاه تورنتو

این دانشگاه در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان مقام بیست و یکم و در بین دانشگاه‌های کانادا رتبه اول را دارد. این دانشگاه در سال ۱۸۲۷ تاسیس شده و یک دانشگاه دولتی است. دانشگاه تورنتو کانادا دارای ۳ کمپ دانشجویی، ۸۰۰ کلوپ دانشجویی و ۴۴ کتابخانه می باشد. دانشگاه تورنتو از سرتاسر جهان دانشجو دارد و پذیرای ایده‌های نویی است که می‌تواند جهان را جای بهتری کند.

 

کیفیت زندگی در کانادا

 

  • دانشگاه بریتیش کلمبیا

یکی از محبوب‌ترین دانشگاه‌های جهان، بریتیش کلمبیا کانادا است. این دانشگاه در جمع ۴۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد و در سال ۱۹۰۸ تاسیس شده است. بریتیش کلمبیا از بیش از صد کشور جهان دانشجو دارد و نخست وزیر کانادا نیز در همین دانشگاه تحصیل کرده است.

 

کیفیت زندگی در کانادا

 

  • دانشگاه مک‌گیل مونترال

۵۴ سال قبل از آنکه کشور کانادا وجود داشته باشد، دانشگاه مک‌گیل در مونترال، استان کبک تاسیس شد. دانشگاه مک‌گیل در رتبه هجدهم جهان قرار دارد. یازده برنده جایزه نوبل، دو نخست‌وزیر، سه فضانورد، چهار قاضی دادگاه عالی کانادا، سه رهبر کشورهای خارجی، نه برنده جایزه آکادمی، سه برنده جایزه پولیتزر و بیش از بیست دارنده مدال المپیک‌های ورزشی در مک‌گیل کانادا تحصیل کرده‌اند.

 

کانادا در میان برترین کشورهای جهان

اگر چه سوئیس، آلمان، ژاپن، استرالیا و کشورهای حوزه ایسکاندیناوی نیز به عنوان بهترین مقاصد برای کار و زندگی تلقی می‌شوند اما کانادا سال‌هاست که عنوان با کیفیت‌ترین مقصد برای زندگی را به خود اختصاص داده است. کانادا با مهاجران رفتار بسیار مناسبی دارد، فرصت‌های کاری و تحصیلی متعددی را فراهم می‌کند و یکی از امن‌ترین و آرام‌ترین کشورها برای زندگی به‌شمار می‌‎رود. رویای رسیدن به کانادا در صورت هدف‌گذاری و بهره‌مندی از خدمات مشاوران آگاه، دشوار نیست و می‌تواند قابل دست‌یابی باشد. اولین اقدام برای تجلی این رویا آگاهی به شرایط ویزای کانادا و برنامه‌ریزی برای دست‌یابی به آن است. آژانس ستاره ونک با سال‌ها تجربه در زمینه اخذ انواع ویزای کانادا می‌تواند در تمام مراحل، از ابتدا تا انتها کنارتان باشد. برای بهره‌مندی از خدمات مشاوره رایگان ویزای کانادا و یا اقدام برای دریافت این ویزا با ما تماس بگیرید.

 

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
نیوشا امینیان

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید