نگاهی به جاذبه‌های تفریحی شهر شیراز (قسمت دوم)

نوشته شده توسط : پونه مولایی در شنبه 22 فوریه 2020
Loading...

با راه‌های خوش‌گذرانی در شیراز آشنا هستید؟ شیراز شهر عاشقان فقط به آثار باستانی تاریخی، فرهنگی و هنری ختم نمی‌شود بلکه اینجا محولی برای افرادی ست که فقط می‌خواهند خوش باشند. می‌پرسید چگونه؟ ما در این مطلب به شما می‌گوییم.

در تور شیراز بازدید از این اماکن را فراموش نکنید

.

رصدخانه ابوریحان بیرونی

اگر به دنبال آرامش و پیدا کردن حال و هوای متفاوتی هستید، رفتن به این مکان توصیه می‌شود. رصدخانه‌ای که در چند سال اخیر افتتاح‌شده و یکی از حرفه‌ای‌ترین خانه‌های نجوم ایران است.

رصد‌خانه‌ی بیرونی در بالای یک تپه‌ای در شمال غربی شهر شیراز واقع‌شده که سنگ بنای آن در سال‌های طلایی دوران اسلام (قرن دوم تا هفتم هجری) گذاشته شده است. از اهداف این مرکز تحقیقاتی می‌توان به  انجام رصد‌های حرفه‌ای نجوم و اختر فیزیک، آموزش و تعلیم دانشجویان و ترویج و اشاعه دانش نجوم اشاره کرد.

رصدخانه ابوریحان بیرونی دانشگاه شیراز، دومین رصدخانه کشور پس از مراغه (قرن هشتم هجری) است که در ایران تأسیس شده و تاکنون در میان رصدخانه‌های فعال و حرفه‌ای جایگاه نخست را درزمینهٔ تحقیقات و رصد‌های نجومی به خود اختصاص داده است. (بلیط شیراز)

آدرس: خیابان قصرالدشت، کوچه ۷۴، دانشگاه شیراز

بازار وکیل

به علت قدمت تاریخی ایران‌زمین، هر شهر کشورمان گنجینه‌ای زیبا از دوران شکوفایی تاریخ خود را به یادگار گذاشته است. بازارهای سنتی نمونه بارزی از رونق اقتصادی عصرهای حکومتی در ایران می‌باشد که این روزها هم در چرخ اقتصادی فعال هستند.  شهر شیراز در تاریخ بی‌همتا و در ثبت آثار باستانی مثال‌زدنی است. بازار سنتی وکیل یکی از مثال‌های خوب برای شگفت‌انگیز بودن این شهر است.

در سال ۱۱۷۲ هجری قمری کریم‌خان زند حاکم فرزانه دودمان زندیه دستور ساخت بازار وکیل را صادر کرد. بسیاری معتقدند شاه زند پس از دیدن بازار قدیمی لار که یادگار دوران شاه‌عباس کبیر بوده؛ تصمیم به ساخت این مکان گرفته است. بازار وکیل قلب تپنده اقتصاد شیراز بود. زیرا حجره‌های این بازار تمامی کارهای بازرگانی، خریدوفروش کالاهای داخلی و خارجی و مبادلات پایاپای، صدور یا دریافت حواله‌ها و صرافی‌ها را انجام می‌دادند.

این بازار ازنظر معماری دارای سه فضای جداگانه است، گذرگاه (برای گذر مشتریان)، حریم مغازه (به بلندای نزدیک به ۲ پله بالاتر از سطح زمین)، فضای مغازه (جایگاه فروش) است. بازار دارای پنج در بزرگ است که در چهار سوی آن جای گرفته است. هم‌چنین شامل دو راهروی شمالی – جنوبی و شرقی – غربی است که چون صلیبی یکدیگر را قطع کرده‌اند. در تقاطع این دو رشته چهار سوق قرار گرفته است که بر روی یک هشتی قرار دارد. این چهار سوق دارای طاق بزرگ ضربی محکمی است و در پای طاق نیز چند ترنج آجرکاری شده است. در هشتی نیز مغازه‌هایی چهارگوش در دو طبقه وجود دارد.

بازار وکیل این روزها همچون گذشته از تکاپو نیافته است و مهم‌ترین محل گذر گردشگران است. وسایل سنتی این مکان شما را به گذشته‌های دور می‌برد و دسته خالی برنمی‌گردید. اگر به دنبال سوغاتی‌های شیراز هستید، بهترین نمونه‌های آن را در همین بازار خریداری نمایید.

آدرس: شیراز، خیابان زند

مطالب مرتبط

آشنایی با ۸ غذای محلی شیراز

دل‌انگیزترین سوغاتی‌های شیراز

نگاهی به جاذبه‌های تفریحی شهر شیراز (قسمت اول)

.

شهربازی پارک آزادی

یک شهربازی با فضای آزاد و دل‌انگیزی که مشغله‌های ذهنی شما را می‌شورد و می‌برد. بوستان قدیمی پارک که حدود ۵۰ سال پیش ساخته شده است ۲۰ هکتار وسعت دارد. در درون پارک علاوه بر تنیدگی درختان سرو اقامت، دریاچه مصنوعی هم دیده می‌شود که حال و هوای پارک را رؤیایی کرده است. قایق‌سواری ازجمله امکاناتی است که می‌توانید در این ناحیه انجام دهید.

علاوه بر فضای سبز پارک، تنوع امکانات شهربازی آن را در بین مردم شیراز محبوب کرده است. چرخ‌وفلک، ماشین برقی، ترن هوایی، اسکیت یو، کشتی صبا، تشک پرش، سالتو، سرسره بادی، فریزبی، استخر توپ، سینمای ۷ بعدی ازجمله وسایل بازی شهربازی آزادی است.

همچنین پارک دارای امکانات رفاهی همچون پارکینگ، سرویس بهداشتی و غرفه‌های فروش مواد غذایی است. پیش از خروج، فراموش نکنید که به غرفه عکاسی بروید و با پوشیدن لباس محلی، عکسی یادگاری از سفرتان به این شهر بیندازید.

آدرس: میدان امام حسین، بلوار آزادی، پارک آزادی

مطالب مرتبط

تجربه اقامتی مجلل در هتل بزرگ شیراز

۶ حقیقت جالب در مورد شیراز

.

پارک آبی کوثر

اگر در فصول گرم سال عازم تور شیراز هستید، هیچ چیز به اندازه پارک آبی شما را خنک نمی‌کند. پس حتماً این مورد را در برنامه تفریحی خود قرار دهید.

پارک آبی کوثر درواقع اولین و مجهزترین پارک آبی این شهر زیبا است که تمام اسباب لازم برای هیجان‌زده کردن شما را دارد. سرسره‌های مهیج، چاله فضایی، وسایل بازی ویژه کودکان، توپ موج، سونا، استخر، جکوزی، سالن‌های بدنسازی، ماساژ، موسیقی زیرآب، کافی‌شاپ و ایستگاه آبمیوه ازجمله امکانات این مجموعه است.

آدرس: بلوار فرهنگ شهر، ایستگاه ۱۱

رستوران هفت‌خوان

یکی از متفاوت‌ترین رستوران‌های شهر شیراز است که هم فال است هم تماشا! علاوه بر اینکه یک وعده غذایی ممتاز را در اینجا میل می‌کنید از سیر کردن دکوراسیون رستوران هم لذت خواهید برد.

اسم رستوران هفت‌خوان برگرفته از هفت‌خوان رستم در شاهنامه فردوسی است که شامل هفت‌طبقه و در هر طبقه یک سبک غذایی سرو می‌شود.  اگر گروهی سفر می‌کنید و هرکدام ذائقه متفاوتی دارید اینجا درست جای شماست. هفت‌خوان در نزدیکی باغ جهان‌گشا است.

هر طبقه با عنوانی از خوان جدا شده است:

  • خوان هفتم: بوفه صبحانه و انواع غذاهای ایرانی (ناهار)
  • خوان ششم: انواع غذاهای ایرانی و ملل
  • خوان پنجم: باربیکیو
  • خوان چهارم:کافی‌شاپ و پیتزایی ایتالیایی
  • خوان سوم: فست فود
  • خوان دوم: کافی‌شاپ
  • خوان اول: رستوران سنتی

آدرس: بلوار جدید قرآن، نبش کوچه هفدهم

برای اطلاع از تور نوروز شیراز با همکاران فروش ما تماس بگیرید.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
پونه مولایی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید