ترکیه سرزمین خوراکی‌های خوشمزه است. احتمالا این واقعیت را از هر کسی که به این کشور سفر کرده است، بشنوید. به همین دلیل، شکم‌گردی از کارهایی است که باید در سفر به ترکیه در لیست فعالیت‌هایتان قرار دهید. ما قرار است در این مقاله با شما از خوشمزه‌ترین غذاهای ترکیه صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

بهترین غذاهای ترکیه را بهتر بشناسید

به قول یکی از بلاگرهای سفر، خدا انسان را آفرید، انسان ترکیه را آفرید و ترکیه غذاهایی را خلق کرد که پرخوری نمی‌تواند برای آن‌ها گناه باشد.

غذاهای ترکیه معمولا غنی و البته لذیذ هستند. همین مسئله موجب شده است تا در رستوران‌های جهان، بسیاری از آن‌ها را ببینید. اکثر افراد دونر، کوفته، دلمه و انواع کباب را به عنوان غذاهای ترکی می‌شناسند اما غذاهای ترکیه چیزی بیش از آن‌هاست و ما به شما اطمینان می‌دهیم که حداقل یکی دوتای آن‌ها را بسیار دوست خواهید داشت. (رزرو تور ترکیه)

لیست زیر بخشی از معروف‌ترین خوراکی های ترک هستند که معمولا توجه گردشگران را جلب می‌کنند.

غذای ترکیه‌ای پرده پیلاوی

پرده پیلاوی یا پرده پلو، یکی از معروف‌ترین غذاهای ترکیه است که مخصوصا برای ذائفه ما ایرانی‌های ته‌دیگ‌دوست، غذایی فراموش‌نشدنی خواهد بود.

در این غذا از گوشت چرخ کرده یا فیله مرغ به همراه زرشک، پیاز، انواع ادویه به همراه کره استفاده می‌شود. پس از مخلوط کردن مواد پخته شده در برنج، دور آن هم خمیری مخصوص پیچیده می‌شود و تا برشته شدن خمیر، پخت آن طول خواهد کشید.

درواقع پرده پیلاوی چیزی شبیه به ته چین خودمان است؛ با این تفاوت که ردور آن هم نوعی خمیر مخصوص کشیده می‌شود.

کاگ کباب

کاگ کباب یکی از غذاهای پرطرفدار ترکیه است که نه‌تنها گردشگران، بلکه مردم بومی ترکیه هم عاشق آن هستند. این کباب درواقع نوعی کباب پر و پیمان است که گوشت آن از قبل با انواع ادویه‌جات و پیاز طعم‌دار می‌شود.

سپس مخلوط گوشت طعم‌دار شده به سیخ کشیده و حسابی روی آتش کباب می‌شود. معمولا کاگ کباب را با نان و سبزیجات سرو می‌کنند.

دلمه برگ Yaprak dolma غذای ترکی

دلمه از جمله غذاهای ترکیه است که ما ایرانی‌ها هم حسابی آن را دوست داریم. دلمه برگ یا یاپراک دولما برای ما ایرانی‌ها چیز جدیدی نیست و همه ما حداقل یک‌بار آن را خورده‌ایم.

ترک‌ها هم مواد میانی دلمه برگ را مانند ما با موادی مانند گوشت، برنج و انواع ادویه‌جات و جعفری طبخ می‌کنند و آن را میان برگ مو می‌پیچند. البته تفاوت آن‌ها با ما در انتهای پخت دلمه است. ترک‌ها دلمه را با سس گوجه فرنگی و آب‌لیمو به همراه روغن زیتون می‌پزند.

اگر به ترکیه سفر کردید، حتما دلمه برگ مو را تست و آن را با دلمه‌های خودمان مقایسه کنید.

بیشتر بخوانید …

هرآنچه که باید درباره فرهنگ و رسوم مردم ترکیه بدانید

کیسیر

اگر به طرز تهیه غذاهای ترکیه نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که بخش قابل توجهی از آن‌ها با بلغور گندم و جو درست می‌شوند. بلغور در سبک غذایی ترک‌ها و عرب‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد و بخش اعظمی از آن‌ها از بلغور تهیه می‌شوند.

کیسیر یکی از این غذاها است که بلغور جزو مواد اولیه آن محسوب می‌شود. درواقع کیسیر نوعی سالاد گرم بلغور گندم است که طعم جالب آن حتما برای طرفداران سالاد خوشایند خواهد بود. بلغور، پیاز و سیر، رب گوجه فرنگی و سس انار مهم‌ترین مواد اولیه آن هستند.

دونر کباب

اگر طرفدار ساندویچ هستید، حتما عاشق انواع دونر خواهید شد. دونر درواقع ساندویچ کباب است. گوشت مرغ، بره یا گاوی که به آرامی پخته شده باشد، پایه اصلی ترکیبات این غذای لذیذ را تشکیل می‌دهد.

معمولا در ترکیب دونر کباب از مقداری سبزیجات، ادویه‌جات و ترشی به همراه ماست و سیر استفاده می‌شود. دونر کباب را در نان پیتا می‌پیچند و حرفه‌ای‌ترها آن را با هوموس و سایر دیپ‌های سنتی ترکیه سرو می‌کنند. دونر کباب از سالم‌ترین فست‌فودها و غذاهای ترکیه است که حتما از خوردن آن لذت خواهید برد.

لاهمجان

لاهمجان یا لاه‌ماجون یکی دیگر از لذیذترین غذاهای ترکیه است که می‌توان آن را به پیتزای ترکی تشبیه کرد. مخلوطی از گوشت چرخ‌کرده و ادویه‌جات به اضافه سالاد و آب‌لیمو که روی نان سرو می‌شود، ترکیب اصلی لاهمجان را تشکیل داده است.

استفاده از ادویه‌های خوش‌طعم مدیترانه‌ای به اضافه نان، لاهمجان را به یکی از محبوب‌ترین غذاهای خیابانی ترکیه تبدیل کرده است که هر مسافری حتما یک‌بار آن را امتحان می‌کند.

ایمام بیلدی

اگر طعم بادمجان را دوست دارید، ایمام بیلدی می‌تواند به یکی از غذاهای محبوب شما بدل شود. ایمام بیلدی درواقع همان بادمجان شکم‌پر به سبک ترکی ست و طبخ ساده در کنار نتیجه خوشمزه، آن را به یکی از غذاهای محبوب ترکیه تبدیل کرده است.

ترک‌ها برای طبخ ایمام بیلدی پیاز، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، سیر و جعفری را به همراه ادویه‌جات مختلف به خوبی تفت می‌دهند و آن را در بادمجان می‌گذارند و درنهایت آن را سرخ می‌کنند. نتیجه جذاب است؛ قول می‌دهیم!

برای مشاهده قیمت و خرید تور ترکیه از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور ترکیه

نخود پلو

نخود پلو هم جزو آن‌دسته از غذاهای ترکیه است که هم میان گردشگران و هم میان اهالی این کشور، محبوبیت دارد. نخود پلو از ترکیب برنج به همراه مرغ ریش‌ریش شده یا گوشت چرخ‌کرده به اضافه نخود پخته تهیه می‌شود.

بالیک اکمک

اگر به شهرهای ساحلی ترکیه سفر می‌کنید، نباید امتحان کردن سبک خاص غذایی مردم این کشور در تهیه خوراک‌های دریایی را از دست بدهید. بالیک اکمک نوعی غذای خیابانی هم محسوب می‌شود که گردشگران علاقه زیادی به خوردن آن نشان می‌دهند.بالیک اکمک در واقع ساندویچ ماهی است و یکی از معروف‌ترین خوراکی‌های ترکیه است.

ترک‌ها برای تهیه این ساندویچ ماهی را سرخ یا گریل می‌کنند و در نان می‌پیچند.

منمن

منمن که کمتر در منوی رستوران‌ها دیده می‌شود، نوعی صبحانه سریع از تخم‌مرغ‌های همزده پخته شده در سبزیجات است.

معمولا در منمن از ترکیب پیاز، فلفل، پاپریکا و پونه کوهی استفاده می‌شود. این غذا مشابه شاکشوکا است؛ با این تفاوت که در منمن تخم مرغ کاملا همزده می‌شود.

این غذا به همراه نان تازه و زیتون می‌تواند یک صبحانه مقوی و لذیذ باشد.

بیشتر بخوانید …

از ترکیه سوغاتی چی بخریم؟ {لیست کامل بهترین سوغات ترکیه}

سوپ عدس

مرجمیک جورپاسی یا سوپ عدس، از دیگر غذاهای ترکیه است که خوردن آن در فصل‌های سرد حسابی می‌چسبد. ترک‌ها در تهیه این سوپ از دال عدس، سیب‌زمینی، هویج و پیاز استفاده می‌کنند.

یاد عدسی افتادید؟ درست حدس زدید. این سوپ تقریبا مشابه همان عدسی خودمان است، با این تفاوت که با عدس قرمز تهیه و در انتهای کار هم با کمک گوشتکوب برقی، کاملا میکس می‌شود تا بافتی یک‌دست پیدا کند.

دوروم

دوروم یا دورمه نوعی ساندویچ است که طرفداران زیادی میان گردشگران دارد. اصولا غذاهای خیابانی ترکیه بسیار لذیذ و محبوب هستند و تست کردن هر کدام از آن‌ها می‌تواند تجربه‌ای جالب برای طرفداران مزه‌گردی باشد.

در تهیه دوروم از گوشت قرمز یا گوشت مرغ به همراه پیاز، سیر و انواع ادویه‌جات استفاده می‌شود. درواقع مایه میانی دوروم، مشابه دونر کباب است که با نان پیتا به همراه گوجه، آبلیمو، خیارشور و کاهو پیچیده شده است. طرفداران ساندویچ نباید تست این غذای لذیذ را از دست بدهند.

دسر Ekmek kadayifi

مورد بعدی در این لیست، به جای آنکه نوعی از غداهای ترکیه باشد، دسر است. احتمالا با کادایف، یکی از معروف‌ترین دسرهای ترکیه آشنا هستید. اگر باقلوا و خانواده آن را دوست داشته باشید، دسر اکمک کادایف را هم دوست خواهید داشت.

این دسر شیرین و خوش‌طعم، ترکیبی از رشته کادایف، کرم و شربت است. می‌توانید اکمک کادایف را با بستنی سرو کنید و از طعم شیرین آن لذت ببرید.

راحت‌الحلقوم

بسیاری از دسرهای ترکیه‌ای برای ما ایرانی‌ها آشنا هستند و در مهمانی‌های ما هم سرو می‌شوند. راحت الحلقوم یا لوکوم که در ایران به باسلوق معروف است، از دسرهایی ست که گردشگران عاشق آن می‌شوند.

راحت الحلقوم در ترکیه با مغزهای مختلف سرو می‌شود و معمولا  طعم پسته، هل و گلاب آن طرفداران بیشتری دارد.

کوفته اینه گول

نمی‌شود از غذاهای ترکیه حرف زد و نامی از انواع کوفته نیاورد. کوفته اینه گول یکی دیگر از غذاهای ترکیه‌ای است که با همان ترکیب گوشت چرخ‌کرده گاو و گوسفند و پیاز ساخته می‌شود، اما مانند کوفته معروف در ترکیب آن از ادویه‌های زیاد و سایر مواد دیگر استفاده نشده است.

کوفته اینه گول بیشتر شبیه کباب تابه‌ای ماست که البته در تهیه آن از مقداری جوش شیرین هم استفاده می‌شود.

غذای ترکی Mercimek kofte

باز هم لیست غذاهای ترکیه و باز هم کوفته! مرجمک کوفته که به کوفته دال عدس هم معروف است، یکی دیگر از غذاهای اصیل ترکیه است. همانطور که از نام آن پیداست، دال عدس و بلغور از مواد اصلی این غذا هستند. این کوفته هم به دلیل استفاده از مواد اولیه گیاهی، مورد توجه گیاهخواران قرار گرفته است و هم می‌توان آن را به صورت غذای اصلی و هم پیش‌غذا مصرف کرد.

دوندورما

میان انواع غذاهای ترکیه و کباب، حرف زدن از بستنی کمی عجیب است! ما که گفتیم نباید تنوع غذایی این کشور را دست‌کم بگیرید. ترکیه برای طرفداران هر مزه و طعم، چیزی برای عرضه کردن دارد و به همین دلیل است که می‌گوییم ترکیه بهشت مزه‌گردی محسوب می‌شود.

دوندورما نوعی بستنی سنتی مخصوص ترکیه است که آن را با شیر بز، خامه، ثعلب و کندر تهیه می‌کنند. اگر به ترکیه سفر کردید، حتما آن را امتحان و با بستنی سنتی خودمان مقایسه کنید.

بیشتر بخوانید …

آشنایی با ارزشمندترین تجربیات دیگران در سفر به ترکیه

غذای ترکیه‌ای Testi kebab

ما به کسانی که دوست دارند غذاهای خاص و رستوران‌های خاص را امتحان کنند، تستی کباب را پیشنهاد می‌کنیم.

تستی کباب، غذایی است که در کوزه سرو می‌شود و روش سرو آن شبیه به دیزی سنگی خودمان است. البته می‌توان خود تستی کباب را هم نوعی دیزی دانست، اما بدون نخود و لوبیا و سیب‌زمینی.

ترک‌ها در تهیه این غذا از گوشت، پیاز، آب، ادویه کاری، سرکه، روغن و نمک استفاده می‌کنند.

مانتی

مانتی به معنای کوفته گوشت گاو یا بره آب‌پز یا سرخ شده است که با ادویه‌های زیاد و مخصوص طبخ می‌شود. درواقع مانتی، نسخه ترکی شده راویولی ایتالیایی است که برای ذائقه اکثر افراد خوشایند خواهد بود.

گوشت چرخ‌کرده مزه‌دار شده این غذا در صورت طبخ صحیح آنقدر ترد است که در دهان آب می شود و سس گوجه‌فرنگی با سیر آن هم طعم بسیار خوبی دارد. مانتی یکی از محبوب‌ترین غذاهای ترکیه است که در هر خانه‌ بومیان این کشور پیدا طبخ می‌شود و خوب است که در سفرتان آن را حتما امتحان کنید.

می‌توانید این غذا را با ماست یا کره امتحان کنید.

شاک شوکا

با اغماض می‌توان شاک شوکا را یکی از غذاهای ترکیه دانست، در اصل اصالت این غذا به تونس برمی‌گردد. شاک شوکا نوعی املت لذیذ است که با گوجه، سبزیجات و تخم‌مرغ تهیه می‌شود.

تخم مرغ روی سبزیجات تفت خورده شکسته می‌شود و پخت آن تا بستن کامل تخم مرغ ادامه خواهد یافت. می‌تونید شاک شوکا را در منوی صبحانه بسیاری از رستوران‌ها و کافه‌های ترکیه پیدا کنید.

باقلوا

باقلوا نیاز به معرفی ندارد. این شیرینی لذیذ ترکیه قابلیت آن را دارد که دل هر طرفدار شیرینی‌جات را ببرد. باقلوا در ترکیه جایگاهی ویژه دارد و در همه کافه‌ها و رستوران‌ها پیدا می‌شود.

ترک‌ها باقلوا را با چای و بستنی سرو می‌کنند و این شیرینی خوش‌طعم یکی از محبوب‌ترین دسرهای ترکیه است. در سفر به ترکیه حتما باقلوا را امتحان کنید.

غذای ترکیه‌ای چی کوفته

انواع کوفته از معروف‌ترین غذاهای محلی ترکیه است. چی کوفته نسخه گیاهی کوفته‌های معروف ترکیه است که با ترکیب بلغور گندم، گوجه فرنگی، سیر، رب، روغن زیتون و انواع طعم‌دهنده‌ها درست می‌شود.

این غذا به خاطر خام بودن و البته گیاهی بودن، مورد توجه کسانی است که طرفدار غذای سالم هستند. اگر گیاه‌خوار هستید، می‌توانید با خیال راحت از خوردن این غذا در رستوران‌های ترکیه لذت ببرید.

غذای ترکی گزلمه

گزلمه ساختاری شبیه سمبوسه دارد و در ترکیه بسیار محبوب است. البته باید بگوییم که برخلاف سمبوسه که مثلثی شکل پیچیده می‌شود، گزلمه شکلی نیم‌دایره دارد.

 درواقع گزلمه نوعی نان است که با مواد میانی خاصی پر می‌شود. ترک‌ها برای مواد میانی این غذای خوش‌طعم از بادمجان، سیب زمینی، سوسیس، پنیر، اسفناج و… استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید …

هر آنچه باید راجع به جاهای دیدنی ترکیه بدانید

نان سیمیت

شاید بتوان نان سیمیت را معروف‌ترین نان ترکیه دانست. سیمیت نوعی نان نرم و خوش‌طعم است که در دسته نان‌های حجیم قرار می‌گیرد. شکل و بافت متفاوت این نان آن را به محبوبیت رسانده است و می‌توانید به سادگی آن را در همه جای ترکیه پیدا کنید.

اسکندر کباب

به نظر بسیاری از گردشگران، اسکندر کباب از خوشمزه‌ترین غذاهای ترکیه است. انصافا هم نمی‌توان از طعم دلپذیر این خوراک محبوب ترکی گذشت. اسکندر کباب نواری بلند از گوشت بره است که در سس گوجه فرنگی پخته می‌شود و آن را همراه با نان یا برنج و ماست سرو می‌کنند.

تفاوت اصلی اسکندر کباب با دونر کباب در گوجه فرنگی تند و طعم‌دار شده آن است.

کوربا

کوربا یکی از غذاهای ترکیه است که توصیه می‌کنیم به عنوان پیش‌غذا امتحان کنید. کوربا درواقع سوپی است که با گوشت و سبزیجات پخته می‌شود و به خاطر ترکیبات آن، غذایی فوق‌العاده برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پیش‌گیری از سرماخوردگی است. اگر در زمستان به ترکیه سفر کردید، حتما کوربا را امتحان کنید تا از آرامش و گرمای فوق‌العاده‌ای که به شما تزریق می‌کند لذت ببرید.

بورک پنیری

بورک‌ها از دیگر غذاهای ترکیه هستند که هم طرفدار دارند و هم به وفور در خیابان‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های ترکیه پیدا می‌شوند. بورک درواقع نوعی ساندویچ با خمیر بسیار نازک و ترد است و مواد میانی آن می‌تواند ترکیبات مختلفی داشته باشد.

ترک‌ها برای تهیه بورک پنیری از ترکیب جعفری یا گشنیز به همراه نوعی پنیر سنتی بهره می‌گیرند و بعد از ترکیب این دو ماده، آن را در خمیر یوفکا می‌پیچند و سرخ می‌کنند.

اگر به خوراکی‌های ترد و کرانچی مانند ته‌دیگ نان علاقه دارید، عاشق بورک پنیری خواهید شد.

پیده

پیده مانند لاهمجان نوعی پیتزای سنتی ترکیه است که از جمله فست‌فودهای خوشمزه و پرطرفدار این کشور محسوب می‌شود.

ترک‌ها برای تهیه این غذا مواد گوشتی و پنیری را وسط خمیر باز شده می‌ریزند و آن را در فر می‌گذارند تا نان پیده بپزد و پنیر هم آب شود. نتیجه کار عالی است!

بیشتر بخوانید …

سفر به ۵ شهر ساحلی رویایی در ترکیه

سخن آخر

در این نوشته تلاش کردیم تا شما را با محبوب‌ترین و لذیذترین غذاهای ترکیه آشنا کنیم. شما چند مورد از غذاهای این لیست را تست کرده‌اید؟ خوش‌طعم‌ترین غذای ترکیه از نظر شما کدام است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای مشاهده قیمت و خرید تور ترکیه از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور ترکیه
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید