غار جعیتا از اسرارآمیزترین جاذبه‌های لبنان

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در چهارشنبه 18 نوامبر 2020
Loading...

اگر از مکان‌های اسرارآمیز وحشت دارید وارد نشوید! اینجا غار جعیتا است، جایی که زمانی محل سکونت انسان‌های ماقبل تاریخ بوده و صداهای عجیب و غریب همچنان در آن شنیده می‌شود. با بازدید از جعیتا ترس، هیجان و آرامش را یکجا تجربه خواهید کرد. برای آشنایی با این غار شگفت‌انگیز تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

بازدید از غار جعیتا را نمی‌توان از تور لبنان جدا دانست. این غار یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های شهر بیروت و خاورمیانه است. مجسمه‌های عجیب و غریب، راه آبی بسیار زیبا و تفریحات هیجان‌انگیز مانند تله کابین سواری و باغ وحش از جاذبه‌های غار جعیتا هستند. (خرید بلیط تهران بیروت)

تاریخچه غار جعیتا

جعیتا تاریخچه‌ای دور و دراز دارد تا جایی که قدمت آن به هزاران سال قبل و به دوره انسان‌های ماقبل تاریخ بازمی‌گردد. اما تا دهه‌ها قبل همچنان کشف نشده باقی مانده بود تا اینکه گروهی از مکتشفان این غار اسرارآمیز را در سال ۱۸۷۰ کشف کرده و به ارزش تاریخی و فدمت آن پی‌بردند.

خوشبختانه در حال حاضر بسیاری از بخش‌های عمیق غار حفاری شده و گردشگران می‌توانند از جاذبه‌های درون آن بازدید کنند. شواهد کشف شده در جعیتا نشان می‌دهد که انسان‌های ماقبل تاریخی که در آن زندگی می‌کردند در کار شمشیرسازی بسیارماهر بوده‌اند.

اشکال عجیب و غریب که با رسوبات شکل گرفته‌اند، قایق‌سواری در میان غار، پیاده‌روی و دیدن مکان‌هایی که قرن‌ها قبل به عنوانی خانه‌ای امن مورد استفده قرار می‌گرفته از جاذبه‌های غار جعیتا هستند.

همچنین در فضای بیرونی غار نیز محوطه‌ای جهت گردش و تفریح بازدیدکنندگان ایجاد شده است. بدین ترتیب می‌توانید در کنار بازدید از غار تله‌کابین‌سواری، باغ وحش و خرید سوغاتی را هم تجربه کنید.

بخش‌های مختف غار

از سال ۱۸۷۰ تا کنون ۹ کیلومتر از غار حفاری شده و قابل بازدید می‌باشد. این اکتشافات غار را به دو بخش پایینی و بالایی تقسیم‌بندی کرده که هر کدام مسیرهای عبوری مخصوص و جاذبه‌های منحصربه‌فرد خود را دارند.

غار پایینی

ینجاست که سفراسرارآمیز به درون غار جعیتا آغاز می‌شود. مسیری آبی به نام دریاچه سیاه غار پایینی را تشکیل می‌دهد. مکانی که همه چیز در آن به شکلی حیرت‌آور و عجیب دیده می‌شود.

بازدید از این بخش غار با قایق انجام می‌شود. در ابتدای راه انعکاس صدای قطرات آب بر روی صخره‌ها، مجسمه‌های عجیب و نورپردازی‌هایی که شاید به عمد اینگونه طراحی شده‌اند صحنه فیلم‌های ژانر وحشت را برای بازدیدکنندگان تداعی می‌کند. گویی که هر لحظه قرار است اتفاقی پیش‌بینی نشده رخ دهد. اما رفته رفته همه چیز شکل عادی به خود گرفته و می‌توانید از قایق‌سواری در میان دریاچه و فضای بسیار زیبای اطرافتان لذت ببرید.

نکته جالب دیگر اینکه آب زیرزمینی دریاچه نقش مهم تامین آب شرب نیمی از ساکنان بیروت را بر عهده دارد. پس از پایان این بازدید هیجان‌انگیز باید خود را برای مرحله بعد، یعنی بازدید از غار بالایی، با فضایی کاملا متفاوت آماده کنید.

غار بالایی

همانطور که گفتیم غار بالایی جعیتا فضایی کاملا متفاوت از قسمت پایینی دارد. دراینجا از آب و قایق خبری نیست. بلکه شما یک پیاده‌روی عالی در فضایی که متعلق به قرن‌ها قبل است را تجربه خواهید کرد.

برای غارپیمایی در جعیتا ابتدا از یک مسیر دالان مانند عبور خواهید کرد. سپس دو راه پیش‌رو دارید یکی سفید و دیگری قرمز. البته پیشنهاد می‌کنیم مسیر خود را بر طبق اسم رنگ‌ها انتخاب نکنید چرا که شنیدن اسم قرمز و سفید به معنای پرچالش بودن یا آرام بودن مسیر نیستند بلکه فقط به دلیل رنگ غالب بر دیواره‌ها انتخاب شده‌اند.

در مسیر سفید می‌توانید دنیایی زیبا از شگفت‌انگیزترین استالاگتیت‌های دنیا را مشاهده کنید. این قندیل‌ها که بر اثر چکه کردن آب بوجود آمده‌اند از بزرگترین استالاگتیت‌‌ها در جهان به شمار می‌روند.

مسیر قرمز غار جعیتا نیز با اشکال بسیار زیبا جذابیت خاص خود را دارد. راهروهای ۵۰ متری که در برخی نقاط به ۳۰ متر هم می‌رسد بازدیدکنندگان را به چالش می‌کشند.

تفریحات غار جعیتا

بعد از یک بازدید علمی تفریحی از غار جعیتا حالا نوبت آنست که به دنیای امروزی برگشته و به سراغ تفریحات هیجان‌انگیز اطراف غار بروید.

فضای اطراف جعیتا با مناظر سرسبز پوشیده شده و مملو است از تفریحاتی که می‌توانند ساعت‌ها بازدیدکنندگان را سرگرم کند. تله کابین سواری یکی تفریحات پرطرفدار و مهیج است. تله‌‎کابین‌های جعیتا برفراز جنگل و رودخانه‌های سرسبز عبور کرده و شما را به محوطه اصلی غار می‌رسانند.

یک باغ وحش نسبتا کوچک در اینجا وجود دارد که در آن از حیوانات جذاب و دوست‌داشتنی مراقبت می‌شود. چنانچه با کودکان خود سفر می‌کنید، بازدید از باغ وحش را به برنامه‌های خود اضافه کنید.

فروشگاه‌های کوچک و بزرگ سوغاتی که در فضای اطراف جعیتا وجود دارند به شما امکان می‌دهند تا بتوانید مجسمه‌های زیبا از غار و یا سایر صنایع دستی بیروت را به‌عنوان سوغاتی خریداری کنید.

اگر هم احساس گرسنگی کردید رستوران‌ها و دکه‌های اغذیه‌فروشی لذیذترین غذاهای لبنانی را برای پذیرایی از شما آماده کرده‌اند.

غا‌ر جعیتا در کجا قرار دارد؟

غار جعیتا در میان منطقه‌ای کوهستانی و در ۲۰ کیلومتری شهر بیروت قرار گرفته است. به همین دلیل گردشگران می‌توانند به راحتی و بوسیله تاکسی خود را به این مکان برسانند و یک روز پرهیجان با تفریحات متفاوت را در خاطرات سفر به لبنان به ثبت رسانند.

چند نکته مهم

  • توجه داشته باشید که ورود دوربین و موبایل به داخل غار ممنوع بوده و بازدیدکنندگان اجازه کشیدن سیگار در محوطه داخلی غار را ندارند. در بدو ورود محل ویژه‌ای برای نگه‌داری اشیا ممنوعه در نظر گرفته شده است.
  • در تمامی روزهای هفته به‌جز دوشنبه‌ها می‌توان از غار بازدید کرد اما از آنجایی که ساعات بازدید باتوجه به فصل تغییر می‌کند قبل از حرکت آن را چک کنید.
  • زمان بازدید از غار ۹۰ دقیقه است.
  • در روزهای پرباران و بویژه فصل زمستان (زمانی که آب داخل غار بالا می‌آید) بازدید از غار غیرممکن خواهد بود.
  • از آخر ژانویه تا اول فوریه غار تعطیل است. (به مدت ۴ هفته)

بیشتر بخوانید…

در سفر به لبنان، فرصت دیدن بیبلوس و جاذبه‌های آن را دست ندهید!

آشنایی با ۵ مرکز خرید معروف بیروت، لبنان

چرا به لبنان عروس خاورمیانه می‌گویند؟

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید