زیباترین و معروف ترین معابد هند کدامند؟

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در سه‌شنبه 31 ژانویه 2023
Loading...

هند یکی از کهن ترین تمدن‌های جهان را دارد. در این کشور تاریخ غنی، باورها، سنت‌ها و افسانه‌های بی‌شماری پیرامون ادیان نسل به نسل گشته و به دست دوره معاصر رسیده است. هند زادگان هندوئیسم، جینیسم، بودیسم و سیکیسم بوده و به تمام مذاهب خود افتخار می‌کند. در این کشور میلیون‌ها نفر با اعتقادات مختلف با صلح و دوستی در کنار یگدیگر زندگی می‌کنند. با این وصف کاملا طبیعی ست که زیباترین و معروفترین معابد دنیا را در کشور هندوستان بتوان دید. در ادامه با معروفترین معابد هند آشنا می‌شویم.

سفر به هند را می‌توان سفر به دنیای افسانه‌های توصیف کرد. این کشور داستان‌های عاشقانه، افسانه‌های عجیب و غریب و بناهای تاریخی چند هزار ساله را در کنار هم دارد. اما فراتر از همه این معابد هستند که به بخش مهم جاذبه های گردشگری تور هند تبدیل شده و جایگاهی مقدس در میان مردم این کشور دارند. از این رو در اینجا می‌خواهیم با شگفت انگیزترین معابد هند و داستان‌های عجیب و غریبشان آشنا شویم.

معروف ترین معابد هند

کشور هند به سرزمین ۷۲ ملت شهرت دارد پس وجود صدها معبد در هند که هر یک به مذاهب مختلف تعلق دارند اصلا غیرعادی نیست. این معابد علاوه بر افسانه‌های شنیدنی معماری‌های خارق‌العاده دارند که بازدید از آن‌ها می‌تواند بسیار الهام بخش باشد. برخی از این معابد کوچک بوده و فضایی خصوصی دارند و برخی به شهرت جهانی رسیده‌اند. معروف ترین معابد هندوستان موارد زیر را شامل می‌شوند:

معبد تانگناث (Tangnath Temple)

معبد Tungnath در میان کوه‌های شگفت‌انگیز Tungnath در ناحیه Rudraprayag قرار گرفته و با ارتفاع ۳۶۸۰ متری به عنوان مرتفع‌ترین معبد شیوا در جهان شناخته می‌شود. به گفته بسیاری از کارشناسان قدمت تانگناث با بیش از هزار سال قبل بازمی‌گردد. بنا معماری به سبک هندی شمالی داشته و پایه آن توسط آرجونا سومین برادر پانداوا گذاشته شد. افسانه‌های بسیاری در مورد معبد وجود دارد اما طبق معروفترین آن تانگناث جایی ست که که لرد رام مدیتیشن انجام داد تا خود را از نفرین برهماهاتیا به خاطر کشتن راوانا رها کند. این معبد در میان رشته‌ کوه‌های بسیار زیبا قرار گرفته و ترکیب کامل از معنویت،  زیبایی و آرامش آن را به مکانی ایده آل برای گردشگران تبدیل کرده است.

معبد دیلوارا (Dilwara Temple)

دیلوارا از زیباترین معابد هند است که به داشتن معماری فوق‌العاده زیبا معروف است. روزانه ده‌ها گردشگر از این معبد و بنای بسیار زیبایش بازدید می‌کنند. ورودی معبد دیلوارا بسیار مجلل بوده و چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. کنده کاری‌های پیچیده که بر روی سنگ‌های مرمر حک شده‌اند هنر معماران را به تصویر کشیده و دیلوارا را به جاذبه‌ای کاملا متمایز تبدیل کرده‌اند. قدمت دیلوارا به قرن‌های ۱۱ تا ۱۲ میلادی برمی‌گردد. معبد در میان محیطی سرسبز واقع شده و بازدیدکنندگان می‌توانند از حس صلح و آرامش لذت برده  و ارتباط الهی را تجربه کنند. تصاویر زیادی از اساطیر هندو و چین، انبوه گلبرگ ها، جوانه های نیلوفر آبی و گل های حک شده بر روی سقف ها و ستون ها از دیگر جاذبه‌های دیدنی معبد هستند.

معبد غار بادامی (Badami Cave Temple)

معابد غار بادامی در شهر بادامی در شمال مرکزی کارناتاکا در هند واقع شده است. شهر بادامی پایتخت چالوکیاها بوده و چندین معبد، برخی از سازه‌ها و سنگ‌تراشی‌شده‌های قرن‌های ششم و هفتم را در خود جای داده است. مجسمه‌های نفیس و صخره‌های ماسه‌سنگ بادامی در این منطقه داستان‌های بسیاری را از گذشته برای گفتن دارند.  چهار غار صخره‌ای با ستون‌های کنده‌کاری شده باستانی و مجسمه‌های ساخته شده از ماسه‌سنگ قرمز این معبد هندی را منحصربه‌فرد کرده‌اند. این غارها مشرف به دریاچه آگاستیا تئرتا هستند و اطراف آن‌ها با معابد بوتاناتا احاطه شده است. معابد بوتاناتا از معابد شیوا هستند که به خدای ارواح تقدیم شده و قدمت آن‌ها به قرن هفتم باز می‌گردد. بهترین زمان برای دیدن معابد و غارها هنگام غروب خورشید است زمانی که ماسه‌های قرمز رنگ بر اثر انعکانس نور درخشان‌تر دیده می‌شوند.

معبد موندشواری دوی (Mundeshwari Devi Temple)

این معبد هندی در قله تپه پیواره با ارتفاع حدود ۶۰۰ فوت قرار دارد. کتیبه ای که روی این معبد ساخته شده مربوط به اواسط سال ۳۸۹ پس از میلاد است که نشان از قدمت بالای آن دارد. کنده کاری‌های سنگی معبد Mundeshwari Bhavani مربوط به دوره گوپتا است. این معبد هشت ضلعی با سنگ ساخته شده و در بخش شرقی آن بت بزرگ و اله باستانی موندشواری به عنوان جاذبه اصلی دیده می‌شود. مجسمه ویشال ناندی در ضلع غربی ورودی اصلی قرار داشته و محل اهدای قربانی‌ها به معبد می‌باشد.

 معبد رامانتاسوامی (Ramanathaswamy Temple)

رامانتاسوامی از زیباترین معابد هند است که بسیاری آن را بهشت آیین هندو می‌دانند. درواقع سفر هیچ هندویی بدون زیارت این معبد و دیدن حماسه «رامایانا» مقدس از نزدیک کامل نمی‌شود. این حماسه فولکلور از حضور خدای رام در این سرزمین پس از ۱۴ سال تبعید یا می‌کند.  به گفته افسانه‌های محلی شری رام پس از اینکه در نهایت در برابر شیطان پیروز شد توسط برادرش لاکشمن و هانومان همراه با هزاران میمون به کمک رامسوارام و هند آمد. همچنین اعتقاد بر این است که لرد راما این مکان را به لرد شیوا تقدیم کرده است  از این رو معبد توسط دو مذهب  شیویان و وایشنویت ها به طور یکسان مورد احترام است. گذشته از افسانه‌های تاریخی بازدید از معبد Ramanathaswamy برای گردشگران به دلیل داشتن راهروهای طولانی، ستون‌های حکاکی شده بسیار زیبا و یک «گوپورام» ۳۸ متری تزیین شده بسیار جالب خواهد بود.

معبد ماهابالیپورام (Mahabalipuram Temples)

معابد یکپارچه ماهابالیپورام در زبان محلی ارابه نیز نامیده می‌شوند چرا که شبیه به ارابه های حرکتی به نظر می‌رسند. این پنج معبد یکپارچه هر کدام از یک تخته سنگ بزرگ تراشیده شده‌اند. بنای آنها با نقوش هنری و پنل‌های دیواری که بسیاری از خدایان هندو و پرتره های شاه‌های سلطنتی را به تصویر می کشند حکاکی شده اند. نقش برجسته‌هایی که بر روی  صخره‌‌ها دیده می‌شوند در دوره مالاها خلق شده و هنر استاران معماری آن دوره به نمایش می‌گذارند. از چهار نقش برجسته‌ای که در مامالاپورام وجود دارد آرجونا و گووارداناداری بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

معبد کایلاشنات (Kailasa temple)

شهر الورا در ۱۵ مایلی شمال غربی اورنگ آباد واقع شده، این شهر به خاطر معابد غاری شگفت انگیزش که در اطراف چند تپه قرار گرفته‌اند معروف شده است. این معابد غاری تا مدت‌ها توسط جنگل‌های انبوه از دید پنهان بودند اما اکنون جزو برترین مقاصد توریستی هند به شمار رفته و نامشان در فهرست میراث جهانی یونسکو دیده می‌شود. معبد کایلاسا ۳۰۰ متر طول و ۱۷۵ متر عرض دارد این معبد بر خلاف بسیاری از سازه های سنگی باستانی دیگر با استفاده از ابزار چکش از بالا به پایین ساخته شده، معماری بی‌نظیر معبد آن را در میان باشکوه ترین جاذبه های هند قرار داده است.

 معبد آدی کومبسوارار (Adi Kumbeswarar)

آدی کومبسوارار از پربازدیدترین معابد هند به شمار رفته و در نزدیکی تامیل قرار دارد. معبد آدی کومبسوارا  با نام Thirukudamooku نیز شناخته شده و به لرد شیوا تقدیم شده است. این بنا در زمان سلسله چولا در قرن ۹ پس از میلاد ساخته و توسط گوویندا دیکشیتر، رئیس آچوتا نایاکار تانجاور در قرن ۱۶ میلادی بازسازی شد. این معبد توسط اداره موقوفات مذهبی و خیریه هندو در دولت تامیل نادو نگهداری و اداره می شود. این معبد معماری بسیار حیرت انگیز داشته و نمای آن با انواع مجسمه‌های بودا در ابعاد مختلف تزیین شده است.

معبد کونارک سان (Konark Sun Temple)

معبد خورشید که با نام سوریا دولا یا سوریا دل نیز شناخته می‌شود ایالت اودیشای هند قرار گرفته و به قرن سیزدهم تعلق دارد. این معبد به به خدای خورشید هندو سوریا تقدیم شده است. معبد خورشید با مجسمه‌ها و کنده‌کاری‌های بی‌نظیر اوج معماری هندوهای اوریسان را به نمایش می‌گذارد. به اعتقاد تاریخ شناسان معبد خورشید ممکن است در ابتدا برای جشن گرفتن پیروزی نظامی ناراسیمها بر نیروهای مسلمان در بنگال ساخته شده باشد. ساختمان معبد از سه بخش پشت سر هم شامل زیارتگاه اصلی، ورودی و نمازخانه تشکیل شده است. تزیینات بیروی و فضای درونی معبد بی‌نظیر بوده و مجسمه‌های دختران رقصنده و دو زوج عاشق که با ستون از هم جدا شده‌اند از زیباترین نقش برجسته‌های آن به شمار می‌روند.

معبد میمون‌ها (Khole Ke Hanuman Ji Temple)

معبد Khole Ke Hanuman Ji در مسیر بین دهلی و جیپور قرار گرفته و بسیار مورد احترام پیروان هندو می‌باشد. این معبد بر فراز تپه بلند ساخته شده و مناظر فوق‌العاده پاناروما را با بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. معبد میمون‌ها به خدای هانومان تقدیم شده و به قدری بزرگ است که همزمان ۵۰۰ نفر می‌توانند در آن عبادت کنند. طبق افسانه‌ها گفته می شود که راده لال جی در حال گردش بود که صخره ای را با کنده کاری لرد هانومان مشاهده و آن را نشانه ای در نظر گرفت معبد را بنا کرد. معبد در ابتدا ساختمانی بسیار کوچک بود اما بعدها گسترش پیدا کرده و به یکی از زیباترین معابد هندوستان تبدیل شد.

عجیب ترین معابد هند

بیشتر معابد هند شگفت انگیز و منحصربه فردند اما شاید بتوان معبد آدی کومبسوارار و کایلاسا را بتوان جز عجیب ترین معابد این کشور دانستهر دوی این معابد معماری شگفت انگیز داشته و چشم بازدیدکنندگان را به خود خیره می‌کنند. ظریف کاری‌ها و دقتی که در ساخت نمای این دو بنا به کتار رفته اوج هنر هندی را به رخ جهانیان می‌کشد. نکته آخر اینکه جهت رزرو تور هند و بازدید از معابد زیبای این کشور می‌توانید با همکاران ما در واحد تورهای خارجی در ارتباط باشید.

سوالات متداول

معروفترین معابد هندوستان کدامند؟

معبد Tirumala Venkateswara، معبد Ramanathaswamy، معبد kedarnath و معبد vishwanath از مهمترین معابد هندوستان هستند.

برترین معبد هند کدام است؟

معبد آرمانات میان جامو و کشمیر برترین معبد خند است که بسیار هنرمندانه تزیین شده است.

بیشتر بخوانید …

با جاذبه های دیدنی شهر مانلی (مانالی) هند آشنا شوید

آشنایی با جاذبه های گردشگری ریشی کش، شهر یوگا در هند

برای مشاهده قیمت و خرید تور هند از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور هند
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید