آداب و رسوم عجیب هندی

نوشته شده توسط : سارا اشرف نژاد در چهارشنبه 21 فوریه 2024
Loading...

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، هند از دیرباز ترکیبی از جوامع مختلف، با ادیان، قومیت‌ها، دیدگاه‌ها، عقاید، آداب و رسوم، زبان‌ها، فرهنگ‌ها و سنت‌های متعدد بوده و حتی در دنیای مدرن‌ امروز نیز، این آداب و رسوم عجیب هندی به حدی اهمیت دارد که مخالفت با بعضی از این سنت‌های آسیب‌زا با جنجال‌های زیادی از جانب مردم همراه می‌شود! تشکیل هند از جوامع متنوع، در طول سال‌های متمادی منجر به ترکیب سنت‌هایی عجیب غریب شده که فقط در این سرزمین وجود دارند! همین مسئله از دلایل سفر گردشگران از سراسر دنیا به هندوستان است.

برخی از این آداب و رسوم عجیب هندی سرگرم کننده و بعضی دردناک هستند! با این وجود هندوها میراث اجدادی خود را هر چند بدون هیچ دلیل علمی، پاس می‌دارند. در این بخش قصد داریم ۱۰ مورد از آداب و رسوم عجیب هند که باورشان سخت است را معرفی کنیم.

پرستش مارها

ناگ پانچامی _  Nag Panchami

آیین‌های این جشنواره حول محور مارها می‌چرخد! این خزندگان بخشی جدایی ناپذیر از اساطیر کشور هند هستند و به عنوان شخصیت‌هایی برجسته در افسانه‌های مختلف به تصویر کشیده شده‌اند. در واقع مارها موجوداتی آسمانی تلقی می‌شوند! این جشن در اکثر نقاط هندوستان با نماز و روضه و آدابی خاص مثل ریختن شیر بر سر مار یا خوراندنش به آن( درحالی‌که مارها اصلا توانایی هضم شیر را ندارند) انجام می‌شود. همچنین مردم و کشیشان گلبرگ و پودر هلدی (زردچوبه) را با آرزوی طول عمر بر سر این خزندگان می‌ریزند. روستای بالتس شیراله (Baltis Shirale) در ماهاراشترا  (Maharashtra) با گروه عظیمی از مارها، میزبان بزرگ‌ترین جشن‌های پرستش مار در هند است. مردم بر این باورند که مارها در این تاریخ خاص از سال نیش نمی‌زنند!

ازدواج با حیوانات

آداب و رسوم عروسی هندی‌ها همیشه از جذاب‌ترین و عجیب‌ترین مسائل در این سرزمین بوده . مثلا یکی از این مراسم ازدواج با حیوانات و اشیا بی‌جان است!

طبق طالع بینی هندی‌ها وقتی فردی تحت تأثیر مانگالا (Mangala) که روحی پلید است به دنیا می‌آید، دچار مانگالا دوشا (mangala dosha) می‌شود. به چنین شخصی منگالیکا (یا منگلیک) می گویند و ازدواج بین منگل و غیر منگل فاجعه بار است زیرا که فرد منگلیک باعث مرگ زودهنگام همسر غیر منگلی خود می‌شود؛ بنابراین برای جلوگیری از این فاجعه، فرد آلوده باید با یک درخت (مانند موز یا پیپال)، یک حیوان و یا با یک شی بی جان ازدواج کند. فلسفه این ازدواج با حیوانات و اشیا بی‌جان این است که چون تمام تأثیرات شیطانی حاصل از Mangala Dosha بر روی “همسر” رخ می‌دهد؛ بنابراین فردی که دچار این بیماری است، با ازدواج کردن، از عواقب منگالیک بودن رها می‌شود و ازدواج واقعی او با یک انسان باعث بدبختی همسرش نخواهد شد. در واقع این ازدواج و مراسماتی که در طی این پیوند انجام می‌شود، روح و جسم فرد را از شیاطین پاک می‌کند.

یکی دیگر از موقعیت‌هایی که ممکن است به ازدواج با حیوانات بیانجامد، هنگامی است که مثلا یک دختر با نقص ظاهری به دنیا می‌آید یا رویش دندان‌هایش زودتر اتفاق می‌افتد.

البته خوشبختانه زشت بودن نقص ظاهری تلقی نمی‌شود!

پرتاب کودک از بالای برج

این جشن آیینی در سولاپور Solapur ماهاراشترا Maharashtra  برگزار می‌شود و والدین نوزادان خود را از بالای یک برج روی ملحفه‌ای می‌اندازند که در دست روستاییان است. هندیان معتقداند که این آیین به کودکان زندگی سالم می‌دهد. دولت قبلاً اجرای این مراسم را ممنوع کرده بود اما با اعتراض مردم دوباره اجرا گردید. امروزه پلیس در اطراف محل برگزاری مراسم حضور پیدا می‌کند تا به مشکلات احتمالی رسیدگی کند. اجرای این مراسم دیگر به دین وابسته نیست و تبدیل به یک سنت ملی شده؛ شما می توانید هم مسلمانان و هم هندوها را در این مراسم ببینید.

مراسم خاراندن زبان با تیغ میوه‌ها

بهای دوج _ Bhai Dooj

این جشنواره در اوتار پرادش Uttar Pradesh ، بیهار Bihar و جارکند Jharkhand مرسوم است و آیین‌های بی‌ضرری مانند زدن رنگ روی پیشانی برادر، دعا برای زندگی طولانی و سالم و دعوت به خانه برای پخت غذای محبوبشان را دارد.

البته در برخی مناطق هند این مراسم بی‌ضرر نیست؛ نحوه برگزاری بدین صورت است که خواهران روز خود را به نثار بدترین کلمات به برادر خود می‌گذرانند و سپس با خار میوه‌های وحشی زبان خود را می‌خارانند تا کفاره گناهانشان را بدهند و از برادرانشان طلب بخشش کنند!

به طور کل این جشن فوق العاده، مناسبت مهمی است که پیوند خواهر و برادری را قوی می‌کند.

مراسم کتک زدن با چوب

جشنواره بانی _ Banni Festival

در این مراسم خونین، صدها نفر از ایالت‌های آندرا پرادش و کارناتاکا، غالباً جوانان روستایی، به این معبد می‌آیند و با چوب‌های بلند بامبو که گاهی شعله‌های آتشین دارند، بر سر یکدیگر ضربه می‌زنند. شما در این مراسم مومنانی را می‌بینید که در طول شب هم‌دیگر را می‌زنند! این آیین خونین از نیمه شب شروع می شود و تا طلوع خورشید ادامه می‌یابد. هندیان همه این کارها را برای بزرگداشت کشته شدن یک دیو توسط مالا-مالشوارا Mala-Malleshwara  انجام می دهند!

همان‌طور که می‌توان حدس زد، درصد تلفات جانی در این جشن بسیار بالاست و به همین دلیل همیشه پلیس و کادر پزشکی در حین برگذاری‌ آن در حالت آماده باش هستند.

جشنواره سوراخ کردن بدن با سیخ و قلاب

تایپوسام Thaipusam

این فستیوال به‌منظور گرامی‌داشت خدای جنگ هندو یعنی موروگان انجام می‌شود که فرزند شیواست. فستیوال تایپوسام اغلب اوقات توسط هندوهای تامیل که قصد دارند نیزه‌هایی را به خدای جنگ هندو پیشکش کنند انجام می‌شود. مومنان به منظور دریافت نیزه آسمانی و نابود کردن ارتش تاراکاسورا (پادشاه شیطان)، بعد از ۴۸ روز روزه گرفتن، اعمال خاصی را انجام می‌دهند! در کم ضررترین حالت، آنها یک گلدان شیر را به معبد حمل می‌کنند، اما اکثر مواقع اینگونه نیست! بلکه پوست کمر خود را با قلاب‌هایی که از آن بطری‌های شیر آویزان است، سوراخ می‌کنند یا برخی دیگر با قلاب‌های متصل به بدنشان، گاری‌های بزرگ یا حتی تراکتورها را می‌کشند! می‌توانید تصور کنید که تمام این صحنه‌ها با طبل و آواز و رقص در میان گریه‌های افراد حاضر تا چه حد خوفناک می‌شود؟

پس از مراسم برای بهبودی زخم‌هایشان، خاکستر مقدس بر روی آن میگذارند. جالب است که بدانید با این‌که امروزه آمبولانس‌ها در طول مراسم آماده باش هستند، اما تعداد کمی از جانبازان نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارند.

آدمخواری در میان آگوری‌ها

آگوری‌ها معتقدند از هیچ چیز نباید دوری کرد و تابو و نجاست وجود ندارد زیرا که شیوا(خدای هندو) کامل است و در تمام موجودات و اشیا تجلی دارد بنابراین اجتناب از هر چیزی، به معنی دوری آن‌ها از این کامل بودن خدا است. پس همه‌چیز مقدس است؛ چه گوشت مرده انسان باشد، چه مدفوعش! آگوری‌ها معتقدند اگر کاری انجام دهند که از نظر بقیه نادرست یا تابو باشد، در مسیر تکامل و پیشرفت قرار می‌گیرند و روح انسان را که همان شیواست، آزاد می‌کنند.

بنابراین نباید از دیدن آگوری‌ها در مراسم ترحیم با پوستی آغشته به خاکستر مرده تعجب کنید!

آگوری‌ها لباس‌هایشان را از مرده‌ها، غذایشان را از رود گنگ و خانه‌هایشان در دشت‌ها و گورستان‌ها است. برخی از آنها پا فراتر می‌گذارند و اجساد مرده‌ای که اغلب روی رودخانه شناور یافت می‌شوند را به صورت خام مصرف می‌کنند. یکی دیگر از کارهای عجیب این فرقه، ساختن کاپالا (جامی از جمجمه) با استخوان مردگان است. انجام این سنت‌ها در میان آگوری‌ها نشان‌دهنده‌ی پذیرششان از مرگ به عنوان بخشی ضروری و طبیعی از تجربه انسانی است.

مراسم کتک زدن مردان توسط زنان

فستیوال هولی _  holi festival

در افسانه‌های هند آمده است که لرد ویشنو و هیرانیاکاشیپو در نبرد خیر و شر با هم جنگیدند و ویشنو پیروز شد و تنها چیزی که از هیرانیاکاشیپو باقی ماند، اندکی خاکستر بود. بعدها به‌عنوان یادبود او، مردم به صورت خود خاکستر می‌مالیدند. این خاکسترها امروزه با پودرهای رنگی جایگزین شده‌اند.  فستیوال هولی در همه جای هندوستان به‌دلیل شور و هیجانی که دارد، مشهور است. نکته اعجاب‌برانگیز این مراسم، نحوه برگزاری آن در شمال هندوستان است.

در شمال هند، زنان هنگام برگزاری این مراسم با چوب به مردان حمله می‌کنند و تنها وسیله دفاع مرد از خود یک تکه سپر است. افراد این نواحی معتقدند کریشنا و دوستانش به روستای همسرش رادا رفتند و زمانی که قصد ریختن رنگ بر روی او را داشتند، زنان روستا کریشنا را به چنگ آوردند و با چوب او را کتک زدند. به همین دلیل آن‌ها هرساله این مراسم عجیب هند را به‌عنوان یادبودی برای این واقعه برگزار می‌کنند. جالب اینجاست که بارسانا تنها معبدی است که رادا را ستایش می‌کند.

برای آشنایی بیش‌تر با این مراسم می‌توانید مطب زیر را مطالعه فرمایید: 

همه چیز درباره فستیوال هولی یا جشن رنگ در هند

 

مراسم نمایش ببرها

بازی ببرها پولی کالی / Play of the Tigers – Puli Kali  

این مراسم نوعی از رقص در ایالت کرالا هند است که توسط مردم اجرا می‌شود. این آیین بخشی از جشنواره Onam است، جشنی دوازده روزه که به کشاورزی و برداشت محصول اختصاص دارد. آیین پولی کالی توسط هنرمندان آموزش دیده‌ای اجرا می‌شود که دقیقاً مانند ببر به رنگ‌های زرد، قرمز، سفید و سیاه نقاشی شده‌اند و با استفاده از سازهایی مانند Udukku و Thakil موسیقی سنتی می‌نوازند. وقتی هنرمند می‌رقصد، سعی می‌کند گام ها و زبان بدن ببرها را تقلید و صحنه‌هایی از تحت تعقیب قرار گرفتن توسط شکارچی‌ها را با شور و هیجان هرچه بیشتر اجرا کند. این مراسم برای جشن گرفتن Onam با رقصی که روح وحشی را منعکس می‌کند، به وجود آمد.

راه رفتن روی زغال

Thimithi  

اگر فکر می‌کنید که راه رفتن با کفش پاشنه بلند یا بالا رفتن از کوه سخت است، باید بگوییم که مردم هند در مسیری از زغال گداخته راه می‌روند تا فداکاری خود را به خدا ثابت کنند. بسیاری نیز این کار را برای برآورده شدن آرزوهای خود و توبه انجام می‌دهند.

این مراسم، یادبودی از درآئوپادی است؛ الهه‌‌ای که با پنج برادر به‌طور هم‌زمان ازدواج کرده بود. روایت‌های مختلفی از درآئوپادی وجود دارد؛ اما همه آن‌ها به این اشاره می‌کنند که درآئوپادی، برای اثبات بی‌گناهی و مظلوم بودنش، روی آتش راه رفت. هندی‌ها هم برای آمرزش توسط این الهه و هم برای تمرین ریاضت، با پاهای برهنه روی آتش راه می‌روند. هندیان بر این باورند که اگر روی بستری از ذغال سنگ داغ راه بروند و سالم بیرون بیایند، آرزوی آنها برآورده خواهد شد. آنها باید به آرامی راه بروند و پاهایشان بسوزد؛ متاسفانه بسیاری از افراد زمین می خورند وبدنشان نیز می‌سوزد.

پرستش سلاح

آیودا پوجا (Ayudha Pooja) 

هندی ها بر این باورند که خدا در همه چیز زندگی می کند از درختان، لباس ها، ماشین ها و کتاب‌ها گرفته تا سلاح‌ها؛ به همین دلیل است که احترام به تمام جنبه‌های زندگی روزمره از طریق مراسمات اهمیت پیدا می‌کند. یکی از این رسوم،  آیودا پوجا (Ayudha Pooja) است که در آن ماشین آلات و ابزارها مورد پرستش قرار می‌گیرد! خدایان اصلی که در کنار ابزار مورد احترام قرار می گیرند، عبارتند از ساراسواتی (الهه خرد، هنر و ادبیات)، لاکشمی (الهه ثروت) و پارواتی (مادر الهی).

هندیان معتقداند این آیین، نیروی الهی را که در پشت ابزار و ماشین‌های سربازان و صنعتگران است فعال می‌کند و به آنها کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشند. نحوه‌ی اجرای این آیین در ایالت‌های مختلف هند متفاوت است اما فلسفه آنها یکی است: دلجویی از الهه‌ها برای برکت دادن به ابزار کارشان!

سخن پایانی

اگر به سفر به هند علاقه مند شدید حتما مقاله‌ی نکات ضروری که قبل از سفر به هند باید بدانید را مطالعه کنید و اطمینان داشته باشید که بازدید از آداب و رسوم عجیب هندی خاطره‌هایی فراموش نشدنی برایتان خواهد بود.

تورهای هند ستاره ونک اقامت در شهرهای مختلف از جمله دهلی، آگرا، جیپور، بمبئی و جزیره گوا را شامل می‌شود. درواقع کارشناسان ما پکیج‌های مختلف را برای سفر به این کشور برنامه ریزی کرده‌اند. شما این امکان را دارید که در میان پکیج‌های اقتصادی، لوکس و رویال یکی را انتخاب کرده و سفری خاطره انگیز به هند داشته باشید. پکیج‌های هند معمولا به صورت مثلث طلایی (دهلی، آگرا، جیپور) یا بمبئی، گوا و یا گوا تک برنامه ریزی می‌شوند. خدمات تور هند ۱۴۰۲ ما بلیط رفت و برگشت هواپیما، اقامت در هتل بر اساس وعده‌های غذایی که در پکیج اعلام شده، بیمه مسافرتی، ترانسفر فرودگاهی و ترانسفرهای بین شهری را شامل می‌شود. برای خرید تور ارزان ترین تور هند می‌توانید با همکاران ما در واحد تورهای خارجی در ارتباط باشید.  

شماره تماس:

 

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
سارا اشرف نژاد
از همان ابتدای شروع به تحصیل، علی رغم تمام تبلیغات محیطی منفی بر علیه رشته انسانی، شیفته ادبیات و زنگ انشا بودم. به تدریج که به همراه کتاب‌های رمانم بزرگ‌ و بزرگ‌تر شدم، برای یافتن پاسخ سوالات بنیادی‌ام وارد رشته ادیان و عرفان شدم و این نقطه‌ی آشنایی من با فلسفه و هستی شناسی بود که دختری عاشق نوشتن و کشف جهان از من ساخت! اکنون من مسافری قصه گو در کوچه پس کوچه‌های ایران و جهان هستم که با نوشته‌هایم شمارا همراه خود به سفر می‌برم..
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید