تلاقی آسمان و زمین در جنگل ابر

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در پنج‌شنبه 7 مه 2020
Loading...

جنگلی ۴۰ میلیون ساله با زیبایی حیرت‌انگیز، جنگلی که گویا توسط ابرها در آغوش کشیده شده است، جنگلی که خواسته و ناخواسته شما با قدم گذاشتن در آن بر فراز ابرها قدم خواهید زد. اینها جملاتی در توصیف فیلم‌های تخیلی نیستند، بلکه مکانی شگفت‌انگیز در ایران زیبای خودمان را توصیف می‌کنند! “جنگل ابر” جنگلی رویایی ست که در نزدیکی شاهرود قرار گرفته و یکی از حیرت‌انگیزترین مناظر طبیعی روی زمین را دارد.

اسم کمپ‌های جنگلی که به میان می‌آید، جنگل‌های شمال اولین مکان‌هایی هستند که در ذهن تداعی می‌شوند. هر چند که بی‌شک طبیعت زیبای شمال کشور بی‌نقص و مثال‌زدنی‌ست اما طبیعت ایران تنها در شمال کشور خلاصه نمی‌شوند. در گوشه گوشه ایران زیبا صدها جنگل زیبا منتظرند تا برای گردشگران طنازی کنند. از این رو در این مطلب می‌خواهیم به جنگل ابر سفر کرده و زیبایی‌های این مکان حیرت‌انگیز را کشف کنیم.

مطالب مرتبط

اسالم به خلخال، شگفت‌انگیزترین جاده جنگلی ایران

دریاچه‌های خارق‌العاده سرزمین ایران

.

جنگل ابر در کجا قرار دارد؟

یک طرف کویر سمنان و طرف دیگر جنگل‌های گرگان، اینجاست که وقتی کویر و جنگل به هم می‌پیوندند چیزی جز شگفتی مطلق را نمی‌توان متصور شد. جنگل ابر هم حاصل همین ترکیب رازآلود است. جنگلی فوق‌العاده زیبا که در بین استان کویری سمنان و گرگان همیشه سرسبز قرار گرفته است.

در واقع این جنگل ۴۵ کیلومتر با شهر شاهرود فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید مسیر روستای ابر را در پیش بگیریم. مسیری که با صحرای سمنان شروع شده و در نهایت به یکی از شگفت‌انگیزترین مناطق دنیا ختم می‌شود.

این جنگل ۳۵ هزار هکتاری با قدمت ۴۰ میلیون ساله از قدیمی‌ترین جنگل‌های دنیا است که از دوره ژوراسیک (دوره سوم زمین شناسی) به یادگار مانده و پوشش گیاهی و جانوری متنوع و ارزشمندی را در خود جای داده است.

چرا جنگل ابر؟

نشستن و قدم زدن بر روی ابرها رویایی‌ست که هر کسی آرزوی آن را دارد. جنگل ابر این رویا را به حقیقت تبدیل کرده است. اما چه رازی در پس این رویا نهفته است؟ جواب این سوال را باید در حرکت ابرها جستجو کرد. در واقع وقتی ابرها از یک منطقه کم فشار به یک منطقه پرفشار جابجا می‌شوند این پدیده رویایی صورت می‌گیرد و سراسر جنگل توسط ابرها احاطه می‌شود. اینجاست که ابرهایی که تمام عمر در بالای سرما قرار داشتند در نزدیک‌ترین فاصله از ما حرکت می‌کنند. 

جاذبه‌های طبیعی و تفریحی جنگل ابر

در این جنگل زیبا و رویایی متنوع‌ترین پوشش گیاهی و جانوری را می‌توان دید. در واقع جنگل ابر محل زندگی گیاهانی مانند ممرز افرا، شیردار، توسکا، درخت اورس، آزاد داغادان و جانورانی مانند خوک وحشی، خرس قهوه‌ای، گرگ، پلنگ، عقاب جنگلی، روباه و خرگوش می‌باشد.

این جنگل دو آبشار بسیار زیبا به نام‌های شرشر و آلوچال دارد. آبشار آلوچال در میانه جنگل قرار گرفته و پس از طی مسیری خارق‌العاده که به اسم دالان بهشت معروف شده است به آن می‌رسیم اما افتخار دیدن آبشار شرشر تنها نصیب کوهنوردان حرفه‌ای می‌شود.

دو چشمه ترش و چشمه قطر از دیگر مکان‌های محبوب برای زدن کمپ در جنگل هستند. این چشمه سارهای جوشان با تلفیقی از نغمه پرندگان و صدای آب محیطی سرشار از آرامش را برای تمدد اعصاب در اختیار جنگل‌نوردان قرار می‌دهند.

اگر به عکاسی علاقه‌مند هستید یا می‌خواهید کلسیونی ازعکس‌های منحصربه‌فرد را در آلبوم خاطراتتان داشته باشید، جنگل ابر با طبیعت مه‌آلود وخارق‌العاده‌ای که دارد یکی از زیباترین ماکان‌های دنیا برای ثبت خاطرات شما می‌باشد.

روستای ابر با اهالی مهربان و میهمان‌نوازش، روستای شیرین آباد روستایی با طبیعت خارق‌العاده که مردمش در میان ابرها نفس می‌کشند، دوچرخه‌سواری در میان درختان سرسبز و کوهنوردی از دیگر جاذبه‌های منحصربه‌فرد جنگل به شمار می‌روند.

وسایل مورد نیاز برای گردش در جنگل

شما یک طبیعت‌گردی هیجان‌انگیز در پیش دارید پس بهتر است کاملا مجهز باشید. اما اینکه چه تجهیزاتی همراه داشته باشید به این بستگی دارد که کجا را برای اقامت انتخاب می‌کنید و البته به چه تفریحاتی علاقه دارید. اگر طرفدار کمپ زدن در جنگل هستید چادر مسافرتی، کیسه خواب، لباس گرم، غذای کنسروی، پیکنیک‌های کوچک، چراغ قوه و البته کیسه زباله از وسایل ضروری است که به هیچ عنوان نباید فراموشتان شود. اگر هم به خوابیدن در جنگل علاقه‌ای ندارید کلبه‌های روستایی می‌توانند جایگزین مناسبی باشند که در این صورت نیازی به کیسه خواب و چادر مسافرتی ندارید.

اما در هر صورت همراه داشتن کفش مناسب پیاده‌روی، کلاه، بارانی، ضد آفتاب، لباس اضافه، دستمال مرطوب و مقداری خوارکی کنسروی از لوازم مورد نیاز طبیعت‌گردی هستند.

بهترین زمان گردش در جنگل

پوشش گیاهی متنوع باعث شده تا این جنگل در تمامی فصل‌‍‌ها قاب تصویر مخصوص به خود را داشته باشد. اما گردشگران تنها در زمانی خاص افتخار قدم زدن بر روی ابرها نصیبشان خواهد شد. بهترین زمان برای دیدن صحنه خارق‌العاده ابرها از اردیبهشت تا اوایل مهر ماه و درست هنگامی است که در گرگان هوا ابری و در شاهرود هوا آفتابی باشد. اما جای نگرانی نیست از آنجایی که در نیمه اول سال هوای شمال در بیشتر روزها ابری و آفتاب هم میهمان شهر شاهرود است این پدیده رویایی قابل مشاهده است.

کجا اقامت کنیم؟

زدن کمپ در جنگل و اقامت در روستای ابر دو گزینه‌ی پیش رو برای جنگل‌نوردان هستند. البته بیشتر به دلیل آب‌وهوای بسیارعالی، نغمه پرندگان و صدای آبشار گزینه اول را انتخاب می‌کنند. اگر شما هم جز این دسته هستید حتما تمای وسایل مورد نیاز مانند لباس گرم، کیسه خواب، چراغ قوه و … را همراه داشته باشید. اگر هم اقامت در کلبه‌های روستایی را ترجیح می‌دهید روستای ابر در ۱۲ کیلومتری جنگل امکانات رفاهی را در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین می‌توانید وسایل خوراکی را که نیاز دارید از مغازه‌های محلی روستا خریداری کنید.

توجه داشته باشید که در این جنگل حیوانات وحشی زندگی می‌کنند بنابراین بهتر است برای جنگل‌نوردی یک راهنمای مجرب شما را همراهی کند.

مطالب مرتبط

۱۰ جاذبه برتر گردشگری در ایران

دیدار با پادشاهان ایران باستان در نقش رستم شیراز

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید