10 جاذبه برتر گردشگری در ایران

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در پنج‌شنبه 2 فوریه 2023
Loading...

از نگاه عده‌ای سوئیس، دانمارک و فرانسه را می‌توان به گوشه‌ی از بهشت تشبیه کرد اما بدون اغراق بهشت واقعی سرزمین مادری خودمان ایران است. کشوری که در هر گوشه از آن‌یکی از چهارفصل را می‌توان دید، کشوری معروف به مهد ادب و هنر و شعر و تاریخ،  اینجاست که شعر حضرت حافظ را می‌توان زمزمه کرد: سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد              وآن چه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد، سفر همیشه همراه با حس خوب سرزندگی، جوانی و شادابی ست و این همه را می‌توانیم به راحتی در چند کیلومتری شهر محل سکونتمان پیدا کنیم . ایران مقصد غنی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است فقط کافیست چشم دل بگشاییم. در اینجا برترین جاذبه های گردشگری ایران را معرفی می‌کنیم.

جاذبه های گردشگری ایران

جاذبه های گردشگری ایران

انتخاب ده جاذبه از میان جاذبه های گردشگری ایران کار بسیار سختی است  اما در این مطلب تلاش کردیم لیستی از زیبایی‌های میهنمان را با هم مرور کنیم: (مشاهده تورهای داخلی آژانس هواپیمایی ستاره ونک)

۱- آرامگاه حافظ- استان فارس

شیراز شهری پر از یادگاری‌های ارزشمند از فرهنگ،  تمدن و ادب است. قدم زدن در خیابان‌هایش در اردیبهشت ماه با عطر خوش بهار نارنج بهشت را برایتان می‌سازد. خاطره ساختن با این شهر کار سختی نیست: اگر حال و هوای دلتان هوس تاریخ بکند بناهای زیادی چون تخت جمشید شما را سیراب خواهند کرد و اگر شعر و ادب، بدون شک آرامگاه لسان‌الغیب بهترین گزینه خواهد بود.

جالب است بدانید این آرامگاه از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری ایران است و مقام نخست بازدید- هم گردشگر داخلی و هم گردشگر خارجی –  را در سال پیش از آن خود کرده، حافظ یار دیرینه همه ما ایرانیان ست – لازم نیست شاعر باشیم،  آرامگاهش برای همگان چه ایرانی و چه خارجی مآمنی پر از آرامش است.  برای خلوت کردن با این شاعر پرآوازه کافیست به شمال شهر شیراز پایین‌تر از دروازه قرآن سری بزنید  مجموعه‌ی بی‌نظیر با باغی از گل‌های رنگارنگ و درختان بلند انتظار شمارا می‌کشد.

جاذبه های گردشگری ایران

حافظیه شیراز

۲- قلعه بابک کلیبر- استان آذربایجان شرقی

آذربایجان شرقی یکی از زیباترین استان‌های ایران است و فارغ از زیبایی‌های شهر تبریز جاذبه‌های بکر طبیعی این استان برای نمونه رود ارس و روستای کلیبر مثال‌زدنی ست. قلعه بابک یا دژ بابک که مقر سردار بزرگ تاریخ،  بابک خرمدین بوده است از مهم ترین جاذبه های گردشگری ایران به شمار رفته و نمونه‌ای از معماری هوشمندانه قرن سوم هجری را به نمایش می‌گذارد.

برای رسیدن به این قلعه باید از مسیرهایی کمی دشوار عبور کرد البته چشم‌انداز زیبای مسیر به‌قدری ست که انگیزه صعود را در شما بیش از پیش بیدار می‌کند و درست به‌ محض رسیدن به  بالای این دژ به ابهت قلعه‌ی باصلابت بابک می‌توان پی برد . این قلعه  با موقعیت خیره‌کننده‌ای که در میان انبوهی از کوه‌ها و دره‌ها دارد، مثال بارزی از هوشمندی معماری ۱۲۰۰ سال پیش به حساب می‌آید . اگر شانس با شما یار باشد در سفر به این منطقه  و نم‌نم باران همراهی‌تان کند خاطره این مسیر زیبا  برایتان دوچندان خواهد شد.

جاذبه های گردشگری ایران

قلعه بابک

۳- کتیبه بیستون استان کرمانشاه

در استان کرمانشاه یادگاری‌های باستانی زیادی به چشم می‌خورد که برجسته‌ترین آن‌ها کتیبه بیستون داریوش کبیر است،  هفتمین سنگ نگاره ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو  که در ارتفاع ۸۰ متری از پای کوه بر دل صخره نگاشته شده ست . عظمت این مجموعه در هیچ جمله‌ی نمی‌گنجد و باید برای درک ابهت آن  به ۳۵ کیلومتری کرمانشاه رفت و از نزدیک با این مجموعه دیدار کرد. جایی که داریوش کبیر می‌گوید: تو که از این پس این نبشته را که من نوشتم یا این پیکرها را ببینی، مبادا که آن‌ها را تباه سازی؛ تا هنگامی که توانا هستی آن‌ها را نگاه دار.

جاذبه های گردشگری ایران

بیستون

۴- میدان نقش‌جهان- استان اصفهان

اصفهان در دل خود مجموعه‌ی بی‌پایان از بناهای تاریخی را داشته و رتبه نخست از نظر جاذبه های گردشگری ایران را از آن خود کرده است. تجربه پرسه زدن در بعضی کوچه‌ها و خیابان‌هایش، نوشیدن چای در خانه‌های قدیمی، حال و هوایی خاص شبیه به گذر در تاریخ را در ذهن هر گردشگری تداعی می‌کند . پس بی‌دلیل نیست که به گل سرسبد شهرهای ایران ملقب بشود و البته میدان نقش‌جهان به لطف بناها و معماری‌های بی‌مثالش شاید به تنهایی بتواند حجم زیادی از  این تعریف را به دوش بکشد . این میدان که شاهکار دوره اوج هنر و معماری اسلامی عصر صفوی است، گردشگران را غرق در لذت می‌کند:  مسجد امام  با تلفیق چشم‌نواز  رنگ آبی فیروزه‌ای، مسجد شیخ لطف‌الله با کاشی‌کاری‌های ظریفش و کاخ عالی‌قاپو، عمارتی رفیع برای داشتن چشم‌اندازی بر زیباترین میدان تاریخی جهان از نمونه‌های  تاریخی این شهر شگفت‌انگیز است.

جاذبه های گردشگری ایران

میدان نقش جهان اصفهان

۵- ماسال- استان گیلان

پناه بردن به دامن طبیعت و دور شدن از دنیای شلوغ و پراسترس امروزی جزو بهترین گزینه‌ها برای تعطیلات چند روزه  خواهد بود و ماسال در کنار کوه‌های تالش استان گیلان یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگران است. تا چشم کار می‌کند  این سرزمین بکر با مراتع سرسبز و انبوه احاطه‌شده است که زیبایی‌ها و ناشناخته‌هایی مانند آبشار،  غارهای قدیمی و همین‌طور محل شهادت میرزا کوچک جان در دل خود جای داده است . ماسال از جمله جاهایی است که خاطره آن هیچ‌گاه از روح و ذهنمان پاک نمی‌شود.

جاذبه های گردشگری ایران

ماسال

۶- باغ شازده- استان کرمان

در دل شهر کویری ماهان،  باغ شازده،  زیباترین و بزرگ‌ترین باغ ایرانی با معماری منحصر به فرد و هوشمندانه همچون نگینی می‌درخشد  که نمادی از ذکاوت معماران سرزمینمان است. حضور باغی با درختان سر به فلک کشیده، جریان آب و سیستم‌های آب‌رسانی هوشمندانه  در کویر، نه تنها تمامی معادلات ذهنی را به هم میزند بلکه باعث حیرت و شگفتی همگان می‌شود. بازدید از این باغ باشکوه،  بدون شک روز پرطراوتی را در استان گرم کرمان با مردمان خونگرم و مهمان‌نواز  برایتان رقم خواهد زد.

جاذبه های گردشگری ایران

باغ شازده ماهان

۷- کندوان- آذربایجان شرقی

روستای کندوان تنها روستای صخره‌ای در دنیاست که زندگی در آن جریان دارد. این روستا که در میان لیست زیباترین جاذبه های گردشگری ایران قرار گرفته در معماری آن از هیچ چیزی غیر از سنگ و صخره استفاده نشده و نمونه‌ی بارزی از روستاهای دستکند به حساب می‌رود. کندوان در دامنه کوه‌های زیبای سهند قرار دارد و مرتع‌های سرسبزی را در خود جای داده است و با آب و هوای بسیار خوبی که دارد می‌تواند یکی از مقاصد خاص سفری چند روزه به حساب آید، ضمن اینکه  امکان اسکان در این خانه‌های صخره‌ی مخروطی هم امکان‌پذیر است. شک نکنید که با خرید سوغاتی -در راستای حمایت از مردمان زحمتکش‌های این منطقه- ارزشمندترین هدیه که یک لبخند رضایت خواهد بود را از خود به‌جای خواهید گذاشت.

جاذبه های گردشگری ایران

روستای کندوان

۸- تخت جمشید- استان فارس

در این مقاله تلاش کردیم به زیبایی‌های ایران که شاید کم لطفی روزگار شامل حالشان شده بپردازیم و لیستی متفاوت‌تر معرفی کنیم ولی مگر می‌شود راجع به ایران و جاذبه‌ای آن صحبتی به میان بیاوریم و یادی از بزرگ‌ترین، باعظمت‌ترین و در عین حال زیباترین بنای موجود در سرزمینمان نکنیم؟! راجع به مجموعه عظیم تخت جمشید همین را بس که انگیزه‌ی اصلی صد در صد گردشگران خارجی از دیدن ایران، دیدن شکوه و اقتدار این مجموعه است و بدون اقرار خاطره سفر ایران برای همگان با پرسپولیس رقم خواهد خورد. کافیست قدم در این مجموعه بزرگ بگذاریم  جایی که روزگاری امین ترین رهبران گام برمی‌داشتند.

جاذبه های گردشگری ایران

تخت جمشید

۹- غار علیصدر- استان همدان

یکی از دیدنی‌های استان همدان غار علیصدر است که از خوش منظره ترین و  نادرترین غارهای آبی دنیاست. بازدید از این جاذبه که لقب طولانی‌ترین غار دنیا را هم از آن خود کرده،  با قایقرانی امکان‌پذیر است . این غار زمانی پناهگاه انسان‌های اولیه بوده است. در طول بازدید از این غار  علاوه بر قندیل‌های زیبای آهکی موجود و سکوت دلپذیر غار، می‌توان از دیدن  نقش و نگارهایی که از زمان‌های قدیم بر روی دیواره‌های آهکی  به یادگار مانده نیز  لذت برد.

جاذبه های گردشگری ایران

غار علیصدر

۱۰- استان یزد

انتخاب یکی از جاذبه‌های استان یزد برای معرفی، کم لطفی در مورد بقیه آثار این منطقه می‌باشد؛ بنابراین در اینجا از یزد که یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین شهرهای خشتی جهان است یاد می‌کنیم. این شهر کویری زادگاه معماری آب و باد و قنات است  و در سال ۱۳۹۶ با ثبت در لیست آثار جهانی یونسکو  افتخار عنوان نخستین شهر تاریخی ایران  را از آن خود کرد.

از میدان امیر چخماق و موزه آب و زورخانه‌ها و چشیدن شیرینی‌های خوشمزه این شهر گرفته تا بازدید از برج سکوت، آتشکده زیبای زرتشتیان و باغ دولت آباد بی‌شک همه‌ی این جاذبه‌ها دست در دست هم می‌دهند که یکی از خاطره انگیز ترین سفرهایتان را رقم بزنند. ا گر به شهر یزد سفر می‌کنید و فرصت کافی در اختیاردارید دیدن از شهرهای اطراف یزد را از دست ندهید . شهرستان‌هایی چون تفت، اردکان، میبد، بافق، ابرکوه و مهریز شهرستان‌هایی هستند که در اطراف یزد، گشت و گذار در آن‌ها خالی از لطف نیست.

جاذبه های گردشگری ایران

شهر تاریخی یزد

گردشگری در ایران

سرزمین ایران با پیشینه تاریخی غنی و تمدنی چند هزارساله با ارزش‌ترین بناهای تاریخی دنیا را در خود جای داده، کشور ایران ظرفیت بالا اما کمتر استفاده شده‌ای در زمینه جذب گردشگر دارد. هر یک از شهرهای ایران در نوع خود یک اثر هنری به شمار آمده و بخشی از بار تمدن این سرزمین را به دوش می‌کشند. تا کنون ۲۶ اثر طبیعی و تاریخی ایران در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده و بسیاری از بناها نیز در انتظار جهانی شدن هستند. در مجموع شاید اوضاع گردشگری در ایران تعریف چندانی نداشته باشد اما امید می‌رود که در آینده از این ظرفیت‌ بی‌پایان در راستای معرفی فرهنگ این سرزمین اسطوره‌ای به دنیا بیشتر استفاده کنیم.

سوالات متداول

رویایی‌ترین مکان های ایران کدامند؟

ییلاق سوباتان، تنگه شیرز، منطقه ییلاقی فیلبند، روستای گردشگری اورامانات و چشمه های باداب سورت را می‌توان از رویایی‌ترین جاذبه های گردشگری در ایران دانست.

پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری ایران کدامند؟

پاسخ به این سوال مشکل است اما شهرهای شیراز، اصفهان، یزد، کاشان، کیش و قشم را می‌توان از پرطرفداترین جاذبه های گردشگری ایران دانست.

بیشتر بخوانید …

اسالم به خلخال، شگفت‌انگیزترین جاده جنگلی ایران

۱۰ هتل لوکس ایران که باید در آنها اقامت کرد

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید