گشتی در بهترین موزه‌های شیراز

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در شنبه 29 فوریه 2020
Loading...

موزه‌ها تنها محل نگه‌داری اشیا عتیقه و قدیمی نیستند، بلکه مکان‌هایی ارزشمند هستند که گنجینه‌های زندگی را از نسلی به نسل بعد انتقال می‌دهند. دیدن تمدن پیشرفته بشری در بیش از ۲۵۰۰ سال گذشته، زمانی که نه اینترنت بود و نه وسایل الکترونیکی امروزی، همگان را به تحسین واداشته و هوش و ذکاوت پیشینیان را به ما یادآوری می‌کند. از این رو در این مطلب می‌خواهیم به موزه‌های شیراز، شهر فرهنگ و تمدن ایران زمین برویم، مکان‌هایی که هزاران سال تمدن را در خود جای داده‌اند.

شیراز شهر شعر و فرهنگ و هنر ایران زمین است. باغ‌های فاخر، مجموعه‌های تاریخی‌، آرامگاه مشهورترین شاعران پارسی و … این شهر را به نگینی ارزشمند در جنوب ایران بدل کرده‌اند. اما در میان تمام جاذبه‌هایی که دنیا را به حیرت واداشته‌اند نباید موزه‌های شیراز را فراموش کنیم. موزه‌هایی که هر کدام با آثار نادر و ارزشمند الهام‌بخش سازه‌های عظیم امروزی هستند. بنابراین فراموش نکنید در تور شیراز بازدید از بهترین موزه‌های ایران را در برنامه‌های خود قرار دهید. (خرید بلیط تهران شیراز)

مطالب مرتبط

دیدار با پادشاهان ایران باستان، در نقش رستم شیراز

.

بهترین موزه‌های شیراز

.

موزه هنر مشکین فام

مجموعه نقش برجسته‌ها، آثار حجاری، خوشنویسی، نقاشی و هنرهای تجسمی آثار این موزه را تشکیل می‌دهند. اما در کنار آثار تاریخی ساختمان موزه با معماری بسیار زیبا از دلایلی ست که نام مجموعه مشکین فام را در میان بهترین موزه‌های شیراز قرار داده است. این بنا در سال ۱۳۱۰ (اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی) توسط فروغ‌الملک قوامی احداث شد. عمارت همانند بسیاری از عمارت‌های آن دوره معاری اسلامی داشته و دارای بخش‌های بیرونی، اندرونی، شاه نشین، حیاط، مطبخ و اصطبل می‌باشد. بخش شاه نشین خانه پنجره‌های چوبی داشته و با هنر گره کاری تزیین شده است. علاوه بر این نقاشی بر روی سقف، کاشی کاری و آجر کاری از تزیینات دیگر عمارت به شمار می‌روند.

عمارت فروغ الملک در سال ۱۳۷۷ به ثبت ملی رسیده و در سال ۱۳۸۱ پس از مرمت و بازسازی به حسین مشکین فام واگذار شد. وی نیز عمارت را به موزه هنرهای معاصر تبدیل کرد. از آن زمان تاکنون آثار ارزشمند هنرمندان پارسی از جمله آثار خانواده مشکین فام در آن نگه داری می‌شود.

موزه هنر مشکین فام همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۱۹ باز می‌باشد.

آدرس: شیراز، بلوار آیت اله دستغیب، محله سنگ سیاه، قسمت پشتی امامزاده بی بی دختران.

موزه تخت جمشید

موزه تخت جمشید قدمتی ۲۵۰۰ داشته و از قدیمی‌ترین موزه‌های شیراز و ایران می‌باشد. ساختمان موزه کاخ ملکه خشایارشاه بوده که یک تالار اصلی ۱۲ ستونی، ۲ تالار جانبی و یک ایوان ۸ ستونی دارد. لازم به یادآوری است که این بنا علاوه بر موزه یکی از زیباترین کاخ‌های مجموعه تخت جمشید نیز به شمار می‌رود.

این بنا بعدها با حفظ سازه‌های اصلی بازسازی شده و نهایتا در سال ۱۳۸۸ به موزه تبدیل شد. آثار نگه‌داری شده در موزه تخت جمشید به سه دوره پیش از تاریخ، هخامنشی و اسلام تقسیم‌بندی می‌شوند و هر تالار به یکی از این سه دوره اختصاص پیدا کرده است. در تالار پیش از تاریخ آثار مانند ظروف و مجسمه‌های سفالی و ابزار سنگی کشف شده در تل‌های پیش از تاریخ را می‌توان دید. تالار بعدی به آثار دوران هخامنشی اختصاص داده شده است. سنگ نبشته‌های تخت جمشید، سرستون‌‌ها، مجسمه‌های سنگی کوچک، سرنیزه، پیکان و تمامی آثار کشف شده در حفاری‌های تخت جمشید در این تالار نگه‌داری می‌شوند. در تالار بعدی نیز اشیایی مربوط به دوران اسلامی که در حفاری‌های شهر استخر به دست آمده‌اند را میبینیم.

موزه تخت جمشید همه روزه در ۶ ماه اول سال از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب و در ۶ ماه دوم سال از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعدازظهر باز است.

آدرس: شیراز، مرودشت، تخت جمشید.

مطالب مرتبط

دل‌انگیزترین سوغاتی‌های شیراز

.

موزه پارس

موزه پارس در باغ نظر، یکی از زیباترین باغ‌های شیراز قرار گرفته است. در واقع باغ نظر از باغ‌های به جا مانده از دوران زندیه است که به دستور کریم خان یک عمارت کلاه فرنگی در آن ساخته شد. نمای بیرونی عمارت ۸ ضلعی بوده و با کاشی کاری نگاره‌های گل ومرغ، نقش‌ بر تخت نشستن حضرت سلیمان و منظره‌های شکار تزیین شده است. فضای درونی نیز از چهر شاه نشین، بخش مرکزی و یک آب نما ساخته شده از سنگ مرمر تشکیل شده است.     

عمارت کلاه فرنگی در زمان زندیه محل پذیرایی از سفیران و میهمانان خارجی و همچنین مکان برگزاری اعیاد مختلف بوده است. آرامگاه کریم خان زند نیز در این باغ قرار دارد. این عمارت در سال ۱۳۱۴ به ثبت ملی رسیده و در سال ۱۳۱۵ به موزه تبدیل شد. در این مجموعه آثار بسیار ارزشمندی از هزاره چهارم پیش از میلاد تا زمان معاصر نگه‌داری می‌شود. انواع سکه‌ها، مهره‌ها، اشیا فلزی، نقاشی‌های لطفعلی صورتگر شیرازی و نقاشی‌های سایر نقاشان معروف شیراز مانند آقا صادق، صدرالدین شایسته و نقنشی معروف لطفعلی خان زند در حال قلیان کشیدن، مفرق‌های لرستان و البته مجموعه ۳۰ جلد قرآن متعلق به قرن هشتم هجری بخشی از آثاری هستند که در موزه پارس یا عمارت کلاه فرنگی باغ نظر می‌توان دید.

موزه پارس همه روزه از ساعت  7:30 تا ۸ شب باز است. 

موزه هفت تنان

موزه هفت تنان را شاید بتوان یکی از متفاوت‌ترین موزه‌های شیراز به شمار آورد. عمارت این موزه در میان باغی زیبا به همین نام قرار گرفته است. در واقع باغ هفت تنان محل دفن ۷ عرف شیرازی است که به دستور کریم خان زند کتیبه‌ای بزرگ بر روی هر کدام نصب شده است. عمارت موجود در باغ نیز با دستور کریم خان ساخته شده است. این عمارت دارای یک تالار بزرگ با دو ستون است و طاقچه‌ها و دیوارهای آن با گچ‌کاری و نقاشی‌هایی از دوران زندیه تزیین شده‌اند.

این بنا برای مدت طولانی محل سکونت دراویش و مرتاضان بوده اما چند سالی است که تغییر کاربری داده و به موزه سنگ تبدیل شده است. سنگ‌های موجود در موزه به قرن‌های ۱۱ تا ۱۳ تعلق دارند. این سنگ‌های ارزشمند کتیبه‌های تاریخی را شامل می‌شوند که با انواع خط کوفی، تعلیق و نستعلیق تزیین شده‌اند.

باغ موزه هفت تنان همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعدازظهر باز است.

آدرس: انتهای بلوار هفت تنان، روبروی خیابان چهل مقام.

موزه نظامی عفیف آباد

باغی بسیار زیبا در انتهای خیابان عفیف آباد شیراز که زمانی به گل‌کاری‌های زیبا و بی‌نظیرش معروف بود و اکنون نیز یکی از بزرگترین موزه‌های جنگ خاورمیانه را در خود دارد. باغ عفیف آباد در اختیار ارتش قرار دارد و ادوات جنگی در گوشه و کنار آن حال و هوای نظامی به آن بخشیده است.

یک عمارت سلطنتی، حمام و قهوه‌خانه سنتی بخش‌های مختلف باغ را تشکیل می‌دهند. عمارت باغ در دو طبقه ساخته شده و در مجموع ۳۰ اتاق و تالار دارد. در طبقه اول ادوات جنگی متعلق به دوران‌های مختلف به نمایش گذاشته شده است و  طبقه دوم نیز موزه عبرت نام دارد در اطراف این طبقه اتاق‌های همایش، اتاق مطالعه و نشیمن را می‌توان دید.

قهوخانه سنتی باغ نیز معماری کاملا ایرانی دارد و دیوارهای آن با نقاشی‌هایی از داستان زال و سیمرغ، نبرد رستم و اسفندیار و … تزیین شده است. این باغ در سال ۱۳۵۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

باغ عفیف آباد همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۳ و ۱۵ تا ۱۹ باز است.

آدرس:  شیراز، جنوب خیابان قصرالدشت، انتهای خیابان عفیف آباد.

مطالب مرتبط

سفر دو روزه به شهرعاشقان، شیراز

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید