چابهار؛ قطب جدید گردشگری ایران

نوشته شده توسط : پونه مولایی در چهارشنبه 12 ژوئن 2019
Loading...

چابهار زیبای ناشناخته‌ای که به‌تازگی در فرهنگ گردشگری ایران شناخته و پررونق شده است. این منطقه آزاد که در استان سیستان و بلوچستان واقع‌شده و مملو از جاذبه‌های بی‌نظیری است که در دنیا نمونه و نادر هستند. با ورود گردشگران به چابهار زیرساخت‌های تفریحی و اقامتی آن در حال شکل‌گیری و تکمیل شدن است که در همین راستا دیروز علی مونسان در بازدید از این منطقه، از آن به‌عنوان قطب گردشگری آینده ایران نام برد.

 علی مونسان (رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری) سه‌شنبه ۲۱ خردادماه ضمن بازدید از شهر چابهار و  کلنگ زنی چند مجموعه گردشگری؛ این شهر را به‌عنوان قطب گردشگری آینده ایران دانست. وی اعلام کرد: چابهار به دلیل موقعیت راهبردی و داشتن ظرفیت‌های مناسب تفریحی و سیاحتی و پس از تکمیل زیرساخت‌های این منطقه به قطب گردشگری ایران تبدیل می‌شود.

 چابهار یکی از توابع استان سیستان و بلوچستان و تنها بندر اقیانوسی ایران است. این شهر از کران‌های دریای مکران تا اقیانوس هند کشیده شده و به همین واسطه در لنگرگاه آن کشتی‌های اقیانوس‌پیما پهلو می‌گیرند و منطق آزاد بازرگانی در این ناحیه شکل‌گرفته است. چابهار به علت سهل‌ترین راه دسترسی کشورهای بی دریا در آسیای میانه مثل افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان یک موقعیت راهبردی محسوب می‌شود.

این بندر یکی از مهم‌ترین چهارراه‌های کریدور شمال- جنوب بازرگانی جهان به شمار می‌رود. چابهار علاوه بر اهمیت اقتصادی و ژئوپلیتیکی؛ دارای جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی است.

چابهار یا چهار بهار

چابهار به دلیل موقعیت جغرافیایی و  قرارگیری کنار آب‌های عمان و اقیانوس هند دارای آب‌وهوای شرجی در برخی از ایام سال است. جالب است بدانید چابهار در تابستان، خنک و بادی و در زمستان گرم‌ترین نقطه کشور است و آب‌وهوای معتدلی دارد.

بهار در اینجا به گرمی می‌گذرد و پاییز خنک است.

هزاران جاذبه طبیعی و تاریخی در پس این شهر پنهان مانده است و بسیاری فقط از چابهار به‌عنوان شهری بندری و اقتصادی یاد می‌کنند. طبیعت بکر و مشحون از زیبایی این ناحیه اخیراً موردتوجه گردشگران بسیاری قرارگرفته و در این سال‌ها با ساخت مجموعه‌های گردشگری و ایجاد زیرساخت‌های مناسب، قرار است که کم‌کم به قطب گردشگری ایران شهرت یابد.

چگونه به چابهار سفر کنیم؟

با توجه به موقعیت این شهر، راه‌های ارتباطی آن کامل و مطمئن است. دسترسی از طریق ماشین، قطار و هواپیما امکان پذیر است که یقیناً هواپیما به نسبت مابقی وسایل زمان کمتری را طی می‌کند.

به‌طور مثال در پرواز مستقیم تهران به چابهار حداکثر زمان ۲ ساعت و پروازغیر مستقیم ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه است. برای راه جاده‌ای هم به علت مسافت طولانی باید در بین راه در یک یا چند شهر توقف کرد.

با جاذبه‌های چابهار آشنا شویم

.

تالاب لیپار

یک تالاب صورتی‌رنگ که در مسیر جاده ساحلی چابهار به چشم می‌خورد. در پیچ و قوس‌های مشرف‌به کوه تالاب لیپار همانند یک تابلو نقاشی بر روی زمین، کشیده شده است. دریاچه‌ای منحصربه‌فرد که شاید در هیچ کجای دنیای لنگ آن را نتوان پیدا کرد و فقط تعداد انگشت‌شمار در دنیا موجود است.

اینجا محل زندگی درختان و گونه‌های حیوانی بسیاری است که بعضاً نایاب و در حال انقراض هستند.

امکانات زیادی در اطراف تالاب وجود ندارد و شاید یکی از جذابیت‌های فریبنده لیپار همین سادگی و  بکر بودن آن است. آب‌های صورتی که به ساحل زردرنگ می‌رسد و گیاهان سبز اطراف را سیراب می‌کند. منظره اینجا محصورکننده‌ به نظر نمی‌آید!

کوه مریخ

کوه‌های مریخ یا مینیاتوری در فاصله ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری این شهر قرار دارد و از مهم‌ترین جاذبه‌های این منطقه بشمار می‌رود.

ناهمواری‌های موجود بر روی کوه، آن را شبیه به سیاره مریخ کرده و نمونه‌های آن در جهان بسیار نادر است. این رشته‌کوه‌ها تا حدودی خشن هستند و حتماً همراه با یک کار بلد به آنجا عزیمت کنید.

گل‌افشان

گل افشان پدیده‌ای طبیعی است که سطح زمین با گل پوشیده شده و گل حالتی مانند قل‌قل زدن دارد. ازقضا بزرگ‌ترین گل‌افشان جهان با ارتفاع ۵۰۰ متر در سیستان بلوچستان وجود دارد. بین دشت کهیر و تنگ، سه تپه کوچک موجود است که تنها یکی از آن‌ها فعال است و از آن گل سرد سرریز می‌شود.

خلیج گواتر

گواتر در دریای عمان و حدفاصلِ مرز ایران و پاکستان قرار دارد. رودخانه باهو کلات در ایران و رودخانه نهر دشت پاکستان؛ هر دو به خلیج گواتر می‌ریزد.

خلیجی که پوشش وسیعی (۲۳ هکتار) از جنگل‌های حرا را در خود جای‌داده و پرندگان مهاجر مهمان آن هستند. تمساح‌های نادری در این خلیج در کنار نهنگ و دلفین‌های بسیاری زندگی می‌کنند.

روستاها و جاده‌های منتهی به گواتر واقعاً شگفت‌انگیز هستند و پرتوی خورشید بر روی خاک سرخ‌رنگ آن، تداعی‌کننده زندگی در سیاره‌ای دیگر است.

دریا بزرگ و کوچک

ساحلی که در پس خزه‌های سبز و ده‌ها صخره محصورشده است. امواج بلندی که با صخره‌ها برخورد می‌کند و همچون فواره‌ای طبیعی، قطرات آب را به آسمان می‌پاشد.

دریای کوچک، کم‌عمق و آرام‌تر است. اما از دریای بزرگ امواجی با ارتفاع بیش از ۱۵ متر خروش می‌کند. در شکاف صخره‌های صدف‌ها و ماهیان قابل‌دیدن است و این نقطه برای ماهیگیری بسیار پرطرفدار می‌باشد.

اگر به دنبال آرامش و خاطره‌ای فراموش‌نشدنی هستید، اینجا جای شماست.

برای اطلاع از تورهای داخلی آژانس هواپیمایی ستاره ونک، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
پونه مولایی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید