گواه قدرت پایدار مسیحیت عنوانی ست که به کلیسای جامع کلن نسبت داده شده است. این کلیسا شاهکار معماری گوتیک را به نمایش گذاشته و مانند بیشتر کلیساهای بزرگ اروپا ساخت آن چند قرن به طول انجامیده است. حضور اسقف اعظم کلن و معماری خیره کننده کلیسا را به یکی از مهمترین مقاصد گردشگری آلمان تبدیل کرده است. برای آشنایی بیشتر با این کلیسای پرآوازه تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

شهر کلن آلمان حدود دو هزار سال قدمت داشته و توانسته در میان لیست مقاصد گردشگری پرطرفدار در تور اروپا قرار گیرد. معماری‌های بسیار زیبا که هر یک پشتوانه تاریخی غنی دارند به همراه گالری‌های هنری توانسته‌اند نظر گردشگران را به سوی خود جلب کنند. در این میان کلیسای کلن که محل زندگی اسقف اعظم شهر نیز می‌باشد یک سر و گردن بالاتر از سایر جاذبه‌های گردشگری قرار گرفته و هر ساله میزبان گردشگرانی ست که از سراسر دنیا برای دیدن این کلیسای زیبا به کلن سفر می‌کنند.

درباره کلیسای جامع کلن

ساخت این شاهکار  معماری گوتیک در سال ۱۲۴۸ آغاز شد و تا سال ۱۸۸۰ همچنان ادامه داشت. در طی هفت قرن، سازندگانی که از قرن‌ها و نسل‌های مختلف ساختمان کلیسا را تکمیل کردند از همان ایمان و روحیه وفاداری مطلق به نقشه‌های اصلی الهام گرفتند. جدا از ارزش ذاتی استثنایی و شاهکارهای هنری آن، کلیسای جامع کلن گواه قدرت پایدار مسیحیت اروپایی است. هیچ کلیسای جامع دیگری در تمام اروپا نمیبینید که تکمیل آن قرن‎‌ها طو.ل کشیده اما هماهنگی و یکسان سازی معماری اش این چنین هماهنگ باشد.

کلیسای جامع کلن از یک باسیلیکای پنج ایوانی به سبک گوتیک (۱۴۴٫۵ متر طول)، با یک عرض برآمد (۸۶٫۲۵ متر عرض) و یک نمای برج (۱۵۷٫۲۲ متر ارتفاع) تشکیل شده است. ارتفاع شبستان ۴۳٫۵۸ متر و راهروهای فرعی ۱۹٫۸۰ متر هستند. ساخت قسمت غربی، شبستان و عرض آن از سال ۱۳۳۰ شروع و تاا قرن‌ها ادامه داشت. شگفت آنکه این تفاوت نسل  در هیچ کجای بنای کلیسا دیده نمی‌شود. این اثر قرن نوزدهمی به فرم‌ها و تکنیک‌های قرون وسطی وفادار مانده است.

جاذبه های داخلی کلیسای کلن آلمان

محراب بلند با یک تخته سنگ آهک سیاه و یکپارچه عظیم که تصور می شود بزرگترین کلیسای مسیحی باشد، غرفه های کر بلوط (۱۳۰۸-۱۱۱۱)، صفحه های کر نقاشی شده (۱۳۳۲-۴۰)، چهارده مجسمه روی ستون‌ها در گروه کر (حدود ۱۳۰۰)، و چرخه بزرگ پنجره‌های رنگی، به عنوان بزرگترین چرخه پنجره‌های اوایل قرن ۱۴ در اروپا، همچنین مجموعه‌ای برجسته از مقبره‌های دوازده اسقف اعظم بین سال های ۹۷۶ و ۱۶۱۲ از جاذبه های داخل کلیسای جامع کلن آلمان هستند.

از دیگر آثار هنری در کلیسای جامع، می‌توان به صلیب Gero در اواخر قرن ۱۰، در کلیسای صلیب مقدس، که از دوران پیش از رومانسک به کلیسای جامع کنونی منتقل شده است، مجوس (۱۱۸۰-۱۲۲۵)، در گروه کر، که بزرگترین زیارتگاه در اروپا به شمار می‌رود محراب سنت کلر (حدود ۱۳۵۰-۱۴۰۰) در راهرو شمالی که در سال ۱۸۱۱ از کلیسای ویران شده راهب‌های فرانسیسکن به اینجا آورده شد، محراب حامیان شهر توسط استفان لوچنر (حدود ۱۴۴۵) در کلیسای کوچک بانوی ما، و محراب سنت آگیلولفوس (حدود ۱۵۲۰) در عرض جنوبی اشاره کرد.

اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: ۱۱ جاذبه برتر هانوفر آلمان که باید ببینید

تاریخچه کلیسای جامع کلن | Cologne Cathedral

کلیسای جامع کلن بزرگترین کلیسای گوتیک در شمال اروپاست که به معماری شگفت انگیز و برج‌های دوقلوی بزرگی دارد معروف است. نام این کلیسا در سال ۱۹۹۶ در فهرست میراث جهانی قرار گرفت. ساخت کلیسای کلن در سال ۱۲۴۸ آغاز شد اما تکمیل آن طبق رسم کلیساهای بزرگ اروپا چند قرن به طول انجامید. در سال ۱۵۳۴ ستون‌های شرقی تکمیل اما ادامه روند ساخت تا ۴۰۰ سال متوقف شد.  خوشبختانه در طول این مدت بنای اصلی آسیب ندیده و در انتظار کامل شدن باقی ماند. در سال ۱۸۴۲ امپراتور وقت پروس دستور ادامه ساخت کلیسا را صادر کرد. بنابراین معماران دست به کار شده و طراحی پیشین را با استفاده از ابزار جدید ادامه دادند. در نهایت سال ۱۸۸۰ ساخت کلیسا به پایان رسید.

اما وقوع جنگ جهانی دوم تراژدی دیگری را برای کلیسای بزرگ کلن رقم زد. در طی این جنگ ۵ موشک به ساختمان کلیسا اصابت و بخش‌هایی از آن ویران شد. پس از پایان جنگ مرمت بر روی ساختمان کلیسا انجام شده و بخش‌هایی مانند پنجره‌های بزرگ در ضلع شرقی به آن اضافه شدند.

ساختمان اصلی کلیسای جامع کلن

کلیسای جامع کلن ۱۴۴۶ متر طول و ۸۶ متر عرض دارد. از این رو ساختمان آن بسیار عظیم و باشکوه به نظر می‌رسد. دو برج ۱۵۷ متری که در طرفین قرار گرفته‌اند ساختمان اصلی کلیسا را احاطه کرده‌اند. مجسمه‌های زیبا و خلاقانه، نقاشی‌ها، کنده کاری‌ها، نادوان‌ها و ستون‌های قوس‌دار همه و همه از تزیینات فضای داخلی و خارجی کلیسا هستند. زمانی که ساختمان کلیسای جامع کلن ساخته شد توانست عنوان بلندترین سازه آلمان را به خود اختصاص دهد. البته در سال‌های بعدی ساخت بناهای جدید این عنوان را از کلیسا گرفت. در مجموع ساختمان اصلی کلیسای کلن با اینکه چندین بار تخریب و مجددا مورد مرمت و بازسازی قرار گفته همچنان جز یکی زیباترین بناهای تاریخی شهر کلن به شمار می‌‎رود. از این رو اگر قصد سفر به شهر کلن را دارید حتمان به دیدن این کلیسا نیز بروید.

برج های کلیسای جامع کلن

دو برج بسیار بزرگ اطراف کلیسای کلن را احاطه کرده‌اند. این برج‌ها ۹۷ متر ارتفاع داشته و چشم‌اندازی بی‌نظیر از شهر را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. بازدید از فضای داخلی کلیسا برای تمامی بازدیدکنندگان رایگان است اما درصورتی که قصد بالا رفتن از برج‌ها را دارید لازم است مبلغی را به عنوان ورودی پرداخت کنید. شما تا رسیدن به بلندترین نقطقه برج ۵۰۹ پله را پیش رو دارید بنابراین مطمئن شوید که توانایی لازم را برای این کار دارید. در طول مسیر ۹ ناقوس خواهید دید که یکی از آن‌ها با حدود ۲۴ تن وزن به ناقوس سنت پیتر شهرت دارد. پس از رسیدن به بالای برج می‌توانید مناظری خارق‌العاده از شهر کلن را روبه‌روی خود داشته باشید.

هنر معماری گوتیک در ساخت کلیسا

معماری گوتیک سبکی است که در اثر محدودیت‌های معماری قرون وسطی به وجود آمد. درواقع این سبک با انقلابی در معماری اروپا تمامی کلیساها و بناها را تحت تاثیر قرار داد. تا پیش از بوجود آمدن این سبک معماری فقط و فقط جنبه کاربردی داشته و به قسمت زیبایی آن توجهی نمی‌شد اما گوتیک ظاهری زیبا به سراسر اروپا بخشید. طاق نوک تیز، شمع‌های شمشیری، قوس جناغی، ستون‌های باریک، مناره‌های مارپیچ و ستون‌های اصلی قوسی شکل، به پنجره هاي وسيع و پر از نقش و نگار و تزیینات دیوارها همه و همه از ویژگی‌های معماری سبک گوتیک هستند که در کلیسای کلن آلمان نیز دیده می‌شوند. بی دلیل نیست که این کلیسا در زمان اوج خود به عنوان زیباترین کلیسای قاره اروپا شناخته می‌شد.

کلیسای سنت دنیس یا همان سن-دنی در پاریس، اولین کلیسای گوتیک اروپایی ست که بنای آن همچنان پا برجا بوده و در سفر به پاریس می‌توان از آن بازدید کرد.

گنجینه‌های کلیسای جامع کلن

مقبره‌ای بسیار زیبا که با انواع جواهرات ساخته شده و سه تاج طلایی بر روی آن نصب شده است از منحصربه فردترین جاذبه‌ها و جز گنجینه‌های کلیسا به شمار می‌رود. به اعتقاد برخی از ساکنان کلن این مقبره متعلق به یکی از پیروان عیسی مسیح است که با وی ملاقات داشته، قدیمی‌ترین نماد مسیحیت در اروپای شمالی از دیگر گنجینه‌های کلیسا است. این نماد صلیب گیرو نام دارد که حدود ۹۰۰ سال پس از میلاد مسیح ساخته شده است. نقاشی اسقف اعظم کلن که در سال ۱۴۴۲ کشیده شده، یک مجسمه چوبی از مریم مقدس و یک مجسمه طلایی که مریم مقدس و مسیح را به تصویر کشیده است فضای داخلی کلیسا را تزیین کرده و به عنوان گنجینه‌هایی ارزشمند تحسین بازدیدکنندگان را برمی‌انگیزند. نکته مهم دیگر اینکه اسقف اعظم شهر کلن در کلیسای این شهر زندگی می‌کند و همین به کلیسا ارزشی ویژه بخشیده است.

زمان ازدید از کلیسای جامع کلن آلمان

بازدیدکنندگان می‌توانند در روزهای کاری دوشنبه تا شنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر از کلیسای بزرگ کلن بازدید کنند. البته با توجه به مراسماتی که در کلیسا برگزار می‌شود امکان دارد که ساعات بازدید در برخی از روزها تغییر کند. گردشگران این امکان را دارند که در حین بازدید از گنجینه‌های کلیسا یا مجسمه‌ها و نقاشی‌ها در محل مخصوص مشغول عبادت شده یا شمع روشن کنند.

آدرس کلیسای جامع کلن: Domkloster 4, 50667 Köln, Germany

سخن پایانی: چرا از کلیسای جامع کلن بازدید کنیم؟

  • کلیسای جامع کلن یک اثر استثنایی از نبوغ و خلاقیت بشر است.
  • تکمیل بنای کلیسا بیش از ۶  قرن به طول انجامیده اما ساختار اولیه آن کاملا حفظ شده و اوج شگفتی آنجا ست که تفاوت نسل معماران در هیچ کجای ساختمان محسوس نیست.
  • کلیسای جامع کلن شاهدی قدرتمند بر استحکام و تداوم اعتقاد مسیحی در اروپای قرون وسطی و مدرن است.

سوالات متداول

چرا کلیسای جامع کلن اینقدر معروف است؟

کلیسای جامع کلن به دلیل داشتن آرامگاه سه مرد خردمند، یادگار مقدسی که اسقف اعظم راینالد فون داسل در اواسط قرن دوازدهم آورده بود، مشهور است

آیا کلیسای جامع کلن ارزش بازدید دارد؟

کلیسای جامع کلن از تاریخی‌ترین کلیساهای اروپاست. ساخت کلیسای جامع تقریباً ۸۰۰ سال پیش آغاز شد و عظمت و شکوه آن در طول هشت قرن همچنان پابرجا باقی مانده است. بسیاری از مسافران فقط برای دیدن کلیسای جامع به شهر کلن سفر می‌کنند.

آیا کلیسای جامع کلن بزرگترین کلیسای جامع در جهان است؟

این کلیسای جامع با ارتفاع ۱۵۷ متر (۵۱۵ فوت)، بلندترین کلیسای دوقلوی جهان، دومین کلیسای بلند اروپا پس از اولم مینستر و سومین کلیسای بلند از هر نوع در جهان است.

برای مشاهده قیمت و خرید تور اروپا از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور اروپا
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید