چگونه در دوره کرونا سفری ایمن داشته باشیم؟

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در پنج‌شنبه 9 جولای 2020
Loading...

به نظر شما در دنیای پر استرس امروزی سفر را می‌توان از زندگی روزمره جدا کرد؟ به طور قطع خیر! حتی در ماه‌های اخیر و با شیوع ویروس کرونا نیاز به سفر و بازگشت به زندگی عادی را بیش از بیش می‌توان احساس کرد. پس اگر شما هم بعد از ماه‌ها خانه‌نشینی با برنامه‌ریزی برای عوض کردن حال و هوا و تقویت روحیه موافقید، بهتر است قبل از هر اقدامی برای پیشگری از ویروس کرونا و لذت بردن بیشتر از سفر پروتکل‌های رعایت بهداشت در سفر را مطالعه کنید.

در خانه بمانیم جمله‌ای است که  این روزها زیاد به گوشمان می‌خورد. اما گویا کرونا جا خوش کرده و قصد رفتن ندارد. پس بهترین راه اینست که یاد بگیریم که چگونه آن را کنترل کرده و به زندگی عادی برگردیم. در این مطلب می‌خواهیم با راه‌های پیشگری از کرونا در سفر آشنا شویم.

راه‌های سرایت ویروس کرونا

درباره راه‌های سرایت ویروس کرونا بسیار شنیده و خوانده‌ایم. اما اگر قصد دارید به سفر بروید، برای پیشگیری بهتر یک بار دیگر آن‌ها مرور می‌کنیم. ویروس کرونا به یک چشم برهم‌زدنی از فرد بیمار به افراد سالم منتقل می‌شود. پس باید پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرید و تمامی آن‌ها به ذهن سپرده و رعایت کنید.

این ویروس از طریق تماس مستقیم با فرد مبتلا و غیر مستقیم مانند لمس وسیله‌ای که فرد بیمار با آن تماس داشته است به راحتی انتقال پیدا می‌کند.

ترشحات تنفسی، سرفه و عطسه.

تماس دست آلوده با سطوح مخاطی بدن مانند چشم، دهان و بینی.

تماس با سطحی که با فرد بیمار در ارتباط بوده است.

راه‌های پیشگری از کرونا در سفر

حال که می‌دانیم ویروس از چه طریق‌هایی منتقل می‌شود، راحت‌تر می‌توانیم از شیوع آن جلوگیری کنیم، فقط کافیست قوانین را رعایت کرده و مراقب باشیم.

شستشوی مرتب دست‌ها

بارها و بارها بر شستشوی مرتب دست‌ها تاکید شده و این مسئله در سفر هم یکی از راه‌های ایمن ماندن از کرونا است. چرا که اگر دست‌های شما آلوده به ویروس هم باشد با شستن دقیق آن‌ها با آب و صابون ویروس از بین می‌رود. پس حتما قبل از خوردن یا آشامیدن دست‌های خود را به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون شستشو دهید. همچنین در صورتی که دست شما با وسایل عمومی مانند درب تاکسی و … تماس پیدا کرد، در اولین فرصت آن‌ها را بشویید. در صورت لزوم می‌توانید از دستکش استفاده کنید. توجه کنید بعد از درآوردن دستکش‌ها آن را در کیسه گذاشته و سپس در سطل آشغال بیاندازید.

از ژل‌های ضد عفونی استفاده کنید

ژل ضدعفونی دست و سطوح با الکل ۷۰ درصد همراه داشته باشد. هنگام سوار شدن هواپیما، قبل نشستن بر روی صندلی‌ها و … تمام وسایلی را که با آن در تماس هستید ضدعفونی کرده تا در طول سفر با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنید. هنگام خرید و گشت و گذار هم تا جای ممکن از لمس مستقیم اشیا خودداری کنید و اگر آب وصابون در دسترس نبود برای شستن دست‌ها از ژل‌های ضدعفونی استفاده کنید. علاوه براین بعد از برگشت به هتل یا محل اقامت، وسایل شخصی مانند تلفن همراه، کارت عابر بانک، هندزفری، کیف پول و … را ضدعفونی کنید.

از ماسک استفاده کنید

دیدن افرادی که با ماسک در خیابان‌ها تردد می‌کنند تبدیل به امری عادی شده است. در سفر نیز هنگام حضور در مکان‌های عمومی از ماسک استفاده کنید. از آنجایی که بینی و دهان از اصلی‌ترین راه‌های سرایت ویروس کر‌ونا هستند، استفاده ازماسک با پوشاندن این ۲ عضو تا ۸۵ دصد از انتقال ویروس جلوگیری می‌کنند. علاوه براین استفاده از ماسک مانع از تماس ناگهانی و غیرارادی دست‌ها با صورت می‌شود.

خوشبختانه در حال حاضر استفاده از ماسک در هواپیما برای کادر پرواز و مسافرین اجباری شده و در بسیاری از مکان‌های شلوغ از ورود افراد بدون ماسک جلوگیری می‌شود. به طوقطع این امر ایمنی مسافران و گردشگران را تا حد زیادی بالا می‌برد.

مرتب آب بنوشید

آب به راستی مایع حیات است و در این زمینه نیز سیستم دفاعی بدن را بالا برده و آرامش به همراه می‌آورد. پس در حین پرواز و در طول سفر نوشیدن آب را در برنامه‌های روزانه خود قرار دهید. توجه داشته باشید که حتما از آب‌های معدنی پلمپ شده استفاده کنید.

برنامه غذایی سالم داشته باشید

روانی آرام و تغذیه سالم دو عالم مهم در ایمن ماندن سیستم دفاعی بدن هستند. پس در طول سفر تا جایی که می‌توانید استرس را از خود دور کنید و از لحظاتتان لذت ببرید چرا که با رعایت نکات بهداشتی می‌توانید از شر ویروس در امان بمانید.

نکته مهم دیگر اینکه به تغذیه خود اهمیت دهید، چرا که ویروس کر‌ونا در افراد با ایمنی بالاتر بسیار خفیف‌‌تر بروز کرده و درمان سریعتر دارد. پس از خوردن غذاهای خیابانی صرف‌نظر کرده و برای صرف غذا رستوران‌های معتبر را انتخاب کنید. علاوه بر این مصرف مواد غذایی که ویتامین‌های C، D، D3، B و E را دارند در برنامه غذایی خود قرار دهید.

از تفریحات پرخطر صرف نظر کنید

منظور از تفریحات پرخطر آن‌هایی هستند که بیش‌تر در معرض آلودگی قرار می‌گیرند. در غیراینصورت بازدید از جاذبه‌های تاریخی با استفاده از ماسک ضرری را متوجه گردشگران نمی‌کند. در صورتی هم که خواستید از وسایل بازی و … استفاده کنید حتما قبل از هرچیز آن را با مواد ضدعفونی کننده پاک کنید.

اگر علائم کرونا را احساس کردید اقدامات زیر را انجام دهید

علائم کرونا در افراد مختلف یکسان بروز نمی‌کند اما به طور کلی تب، سرفه‌های خشک، از دست دادن حس بویایی و چشایی را از علائم اصلی کرونا می‌دانند. درصورتی که در طول سفر هرکدام از این نشانه‌ها را احساس کردید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • ترجیحا از مراجعه به مراکز درمانی خودداری کرده و با اورژانس تماس بگیرید تا در صورت لزوم با آمبولانس و در امنیت کامل به بیمارستان منتقل شوید.
  • از خوددرمانی بپرهیزید.
  • چنانچه دارای سوابق بیماری‎های دیگر، غیر از کرونا هستید، آن را به پزشک معالج اطلاع دهید.

و نکته آخر اینکه قبل از سفر تست کرونا بدهید تا از سلامت خود مطمئن شده و با خیالی آسوده‌تر به سفر بروید.

مطالب مرتبط

راه‌های پیشگیری از ویروس کرونا در هواپیما

در بحران کرونا با چه پروازهایی می‌توانیم به اروپا، امریکا و کانادا پرواز کنیم؟

کرونا، میهمان نامیمون صنعت توریسم جهانی

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید