چرا در هواپیما باید گوشی موبایل را خاموش کنیم؟

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در یکشنبه 19 فوریه 2023
Loading...

کمربندهایتان را ببندید، سینی جلوی صندلی را بالا بزنید، صندلی را جلو بیاورید و موبایل خود را خاموش کنید یا روی حالت پرواز قرار دهید! این‌ها بخشی از قوانین و کارهایی هستند که قبل از پرواز از شما خواسته می‌شود آن‌ها را انجام دهید؛ اما این قوانین تا چه حد جدی هستند و رعایت نکردن آن‌ها چه عواقبی را به دنبال دارد؟ در ادامه می‌خواهیم علت خاموش بودن تلفن همراه در هواپیما را مورد بررسی قرار دهیم.

هواپیماها قوانین مختلفی دارند که خلبان‌ها، میهمانداران و حتی مسافران را نیز شامل می‌شود. رعایت نکاتی که میهمانداران قبل از پرواز به مسافران اعلام می‌کنند ضروری بوده و به داشتن پروازی امن کمک می‌کند. اما یکی از قوانینی که خیلی از طرف مسافران جدی گرفته نمی‌شود خاموش کردن موبایل یا تلفن همراه در حین پرواز است. با اینکه اخطار خاموش بودن تلفن همراه همیشه به مسافران گوشزد می‌شود اما آمار نشان داده که از هر ۱۰ مسافر فقط ۶ نفر این کار را انجام می‌دهند، چرا که مسافران به ویژه در پروازهای طولانی ترجیح می‌دهند از تلفن همراه خود استفاده کنند. حال سؤال اینجاست چرا در هواپیما باید گوشی موبایل خود را خاموش کنیم و اگر این کار را انجام ندهیم چه اتفاقی می‌افتد؟

علت خاموش بودن موبایل در هواپیما

این فرضیه که فرکانس‌های موبایل باعث ایجاد اختلال در سیستم الکترونیکی هواپیما می‌شود باعث شد تا ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در حین پرواز اجرایی شود. در واقع هر هواپیما مجهز به تعدادی سامانه الکترونیکی پرواز است که ارتباط بین خلبان و ایستگاه‌های زمینی را برقرار می‌کنند. سیگنال‌های تلفن همراه بر روی دستگاه‌های ارتباط در کابین خلبان تأثیر گذاشته و ممکن است ارتباط با برج مراقبت را دچار اختلال کنند. شاید این اختلالات در شرایط عادی دردسرساز نباشد و جز شرایط بحرانی به شمار نیاید اما بدون شک امواج رادیویی بیش از ۵۰ تلفن همراه برای کابین خلبانی آزاردهنده هستند و در شرایط بحرانی و ویژه پرواز، باعث بروز مشکل می‌شوند.

البته آمار نشان می‌دهد که تا کنون سقوط هیچ هواپیمایی به دلیل روشن بودن تلفن همراه به ثبت نرسیده است؛ اما از آنجایی که بی‌تأثیر بودن فرکانس‌های تلفن همراه نیز به قطع یقین اثبات نشده، اکثر شرکت‌‌های هواپیمایی جانب احتیاط را رعایت کرده و از مسافران می‌خواهند که تلفن همراه خود را در حین پرواز خاموش کرده و یا در حالت پرواز نگه دارند.

اگر تلفن همراه را خاموش نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

شایعات زیادی از قبیل سقوط هواپیما، منفجر شدن و … درباره خاموش نکردن موبایل در هواپیما وجود دارد؛ اما اگر بخواهیم واقع‌بینانه به این قضیه نگاه کنیم تاکنون هیچ هواپیمایی به دلیل روشن بودن تلفن همراه سقوط نکرده است. با این وجود تحقیقات بسیار زیادی در این زمینه صورت گرفته است. به عنوان مثال در ژانویه ۲۰۱۳ گزارشی مبنی بر اثر تلفن‌های همراه و گجت‌ها در پرواز ارائه داده شد. بر طبق یکی از این گزارش‌ها سیستم قطب‌نما هواپیما در هنگام اوج‌گیری دچار مشکل شده و پس از اینکه مسافران دستگاه‌های روشن خود را خاموش کردند، قطب‌نما به حالت عادی خود برگشته است.

پاتریک اسمیت خلبان و مؤلف کتاب “محرمانه‌های کابین خلبان” در کتاب خود نوشته است: تأثیرات تلفن همراه در پرواز به لحاظ فنی صحت دارد. وی در جواب به این سؤال که آیا ارتباطات تلفن‌های همراه واقعاً می‌تواند تجهیزات کابین خلبانی را مختل کند؟ می‌گوید «پاسخ این سؤال به طور بالقوه مثبت است، اما در واقع به احتمال زیاد این مسئله تا این حد هم جدی نیست و شرکت‌های هواپیمایی و اداره هوانوردی در این خصوص صرفاً معتقدند که کار از محکم کاری عیب نمی‌کند.»

با توجه به اینکه عدم تأثیر سیگنال‌های موبایل بر روی پرواز هنوز به‌طورقطع مشخص نشده، بنابراین بهتر است هنگامی که میهمانداران قبل از پرواز از ما می‌خواهند موبایل خود را خاموش کنیم، جانب احتیاط را گرفته و این کار را انجام دهیم.

استفاده از اینترنت در پرواز

امروزه با پیشرفت تکنولوژی در هواپیماها، اکثر شرکت‌های هواپیمایی بزرگ در مسیرهای طولانی و ارتفاعات بالا امکان استفاده از اینترنت پر سرعت را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. به این ترتیب مسافران بدون دغدغه می‌توانند با دنیای خارج از هواپیما ارتباط داشته باشند. به عنوان مثال با خرید بلیط هواپیما امارات، بلیط لوفت هانزا، بلیط اتریشی، بلیط عمان ایر و سایر شرکت‌های هواپیمایی بزرگ می‌توانید با دسترسی به اینترنت پر سرعت در فضای مجازی گشت‌وگذار کنید، با دوستانتان در ارتباط باشید و در طول مسیر از امکانات و سرگرمی‌های دیگر استفاده کنید.

     بیشتر بخوانید:  چگونه بلیط هواپیما خود را بخوانیم؟

در آخر به این نکته توجه کنید، با وجود اینکه بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی در داخل کابین از اینترنت پرسرعت استفاده می‌کنند اما همچنان روشن بودن تلفن همراه و امکان برقراری تماس را ممنوع کرده‌ و به مسافران توصیه می‌کنند برای حفظ امنیت پرواز دستگاه‌های موبایل خود را در حالت پرواز قرار دهند.

سوالات متداول

هنوز در هواپیما باید گوشی موبایل را خاموش کنیم؟

بله همچنان بهتر است در طول پرواز گوشی موبایل خود را خاموش یا در حالت پرواز نگه داریم.

در صورت خاموش نکردن موبایل در پرواز چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

به علت پارازیت ها و آلودگی صوتی آزار دهنده برای خلبان بهتر گوشی موبایل را خاموش کنیم.

بیشتر بخوانید …

میزان بار مجاز در پروازهای خارجی چقدر است؟

آیا می‌توان صندلی خود را قبل از پرواز انتخاب کرد؟

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید