نکات مهم سفر با هواپیما در دوران بارداری

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در یکشنبه 16 ژوئن 2019
Loading...

بیشتر خانم‌ها در دوران بارداری از رفتن به سفر مخصوصاً سفرهای هوایی اجتناب می‌کنند. نشستن دراز مدت بر روی صندلی، مسیرهای طولانی، یا حتی در برخی از موارد خطر زایمان زودرس استرس سفر را چند برابر می‌کند؛ اما اگر در دوران بارداری ناگزیر به سفر هستید، در اکثر مواقع و نه همیشه، بلیط هواپیما به دلیل پرسرعت بودن و راحتی صندلی‌ها به عنوان بهترین گزینه مطرح می‌شود. با رعایت نکاتی که در ادامه مطلب خواهید خواند می‌توانید سفری ایمن و دور از استرس را در دوران بارداری تجربه کنید.

 استرس پرواز، ترس از ارتفاع، خستگی در پرواز و جت لگ (پرواز زدگی) از مشکلاتی هستند که ممکن است هر فردی قبل یا حین پرواز با آن‌ها مواجه شود؛ اما به دلیل حساس بودن دوران بارداری، خانم‌های باردار بیشتر از سایرین تحت تأثیر این مشکلات قرار می‌گیرند. این بدان معنا نیست که خانم‌های باردار اجازه پرواز ندارند، بلکه شرکت‌های هواپیمایی امکانات خاصی را برای این مسافران عزیز با بارهای ارزشمندشان در نظر گرفته‌اند و خانم‌های باردار می‌توانند با تائید پزشک خود انواع بلیط هواپیما را خریداری کرده و از پرواز خود لذت ببرند.

با پزشک خود مشورت کنید

اطمینان از سلامت مادر و جنین پیش از پرواز از اهمیت بالایی برخوردار است و بهترین راه برای فهمیدن این موضوع مراجعه به پزشک متخصص می‌باشد. اینکه شما در ماه چندم بارداری قرار دارید، سوابق پزشکی و داشتن سلامت کامل در سفرهای هوایی بسیار حائز اهمیت است. انجام یک سونوگرافی و مشخص شدن وضعیت جنین به شما کمک می‌کند در صورت نیاز داروهای لازم را همراه داشته باشید.

دقت کنید ممکن است مقصد شما شرایط ویژه و یا آب و هوایی خاص داشته باشد که در سلامت جنین تأثیر بگذارد از این رو قبل از خرید بلیط هواپیما در مورد کشور مقصد تحقیق کرده و تمامی مسائل را با پزشک خود در میان بگذارید تا در صورت لزوم واکسینه‌های قبل از سفر انجام شود.

مدارک پزشکی زایمان را همراه داشته باشید

همراه داشتن مدارک پزشکی شامل آخرین سونوگرافی، تاریخ زایمان، فشار خون، گروه خونی، برگه بیماری خاص (در صورت مبتلا بودن)، داروها و مکمل‌های مورد استفاده در طول پرواز بسیار بسیار ضروری است. چرا که در صورت بروز مشکلات احتمالی پزشک هواپیما با در اختیار داشتن اطلاعات دقیق می‌تواند به شما کمک کند. برای اطمینان یک لیست از داروهای مصرفی و شماره پزشک معالجتان را در کیف دستی قرار دهید تا افراد در مواقع ضروری بتوانند داروی مورد نیاز را تهیه کرده و یا با پزشک معالجتان تماس بگیرند.

از سیستم کارت پرواز آنلاین استفاده کرده و صندلی خود را رزرو کنید

اکثر شرکت‌های هواپیمایی امکان صدور کارت پرواز آنلاین را در اختیار مسافران قرار داده‌اند، شما می‌توانید ۲۴ ساعت قبل از پرواز از طریق سایت یا اپلیکیشن هواپیمایی مورد نظر کارت پرواز را صادر کنید. با این کار دیگر نیازی به ماندن در صف‌های طولانی فرودگاه ندارید. همچنین هنگام خرید حضوری بلیط هواپیما و یا خرید اینترنتی بلیط هواپیما صندلی خود را رزرو کنید. در پروازهای طولانی انتخاب صندلی مناسب مسیر را قابل تحمل‌تر می‌کند؛ اما کدان صندلی‌ها برای خانم‌های باردار مناسب‌تر هستند؟

درست است که صندلی‌های کنار پنجره پرطرفدارتر هستند اما اگر باردار هستید بهتر است صندلی کنار راهرو را انتخاب کنید چرا که این صندلی‌ها جای پای بیشتری دارند و شما به راحتی می‌توانید برای قدم زدن و یا انجام کارهای دیگر رفت‌وآمد کنید.

به جای صندلی‌های میانی صندلی‌های جلو هواپیما و یا قسمت bulkhead (قسمتی که کابین بیزینس را از اکونومی جدا می‌کند) را انتخاب کنید این صندلی‌ها فضای باز بیشتری را دارند.

لوازم ضروری را با خود به داخل کابین ببرید

بهتر است تا جایی که امکان دارد سبک سفر کرده و هنگام بستن چمدان برای سفر از برداشتن وسایل غیرضروری خودداری کنید. البته اگر نمی‌توانید از وسایلتان دل بکنید بهتر از خدمات سالنCIP فرودگاه را رزرو کند.

وسایل ضروری مانند داروها و برگه سونوگرافی را داخل کیف دستی قرار داده و با خود به کابین هواپیما ببرید تا در صورت لزوم به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

در طول پرواز راه بروید

نشستن مدام و بی‌تحرک بودن برای خانم‌های بردار مضر است، بنابراین سعی کنید دفعات مختلف از روی صندلی هواپیما بلند شده و در راهرو قدم بزنید و یا حرکات کششی انجام دهید.

مراقب تغذیه خود در قبل و حین پرواز باشید

تغذیه مناسب از دیگر مسائل مهم در پرواز است. برای حفظ سلامت خود و جنین بهتر است قبل از پرواز از خوردن غذاهای پرحجم، چرب و شور خودداری کنید. میوه‌های خشک می‌توانند به رفع گرسنگی و رسیدن ویتامین‌های کافی به بدن کمک کنند؛ اما مسئله مهم‌تر که به‌هیچ‌عنوان نباید فراموش کرد نوشیدن آب به مقدار زیاد قبل، در حین و بعد از پرواز است. نوشیدن آب در اکثر مواقع از سرگیجه‌های پروازی جلوگیری می‌کند. همچنین نوشیدن آب از تأثیرات منفی فشار هواپیما بر بدن جلوگیری می‌کند.

به نحوه بستن کمربند ایمنی دقت کنید

بستن کمربند ایمنی را فراموش نکنید و آن را نه بر روی شکم بلکه دقیقاً زیر شکم ببندید. کمربند ایمنی از شما در مقابل تکان‌های چاله‌های هوایی محافظت می‌کند.

به این نکات توجه کنید

برخلاف تصور بسیاری از افراد دستگاه‌های بازرسی و گیت‌های فرودگاهی به جنین آسیب نمی‌رسانند.

به طور معمول شرایط سفر با هواپیما در ۳ ماهه اول بارداری و ۶ ماهه دوم بارداری متفاوت است بنابراین بهتر است در هر دوره از بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

در صورتی که باردار هستید و قصد سفر با هواپیما را دارید علاوه بر مطالعه نکات مهم سفر برای خانم‌های باردار، قبل از خرید بلیط هواپیما حتماً با پزشک خود درباره شرایط سفر مشورت کنید.

برای حفظ سلامتی خود و جنین، قبل از تائید پزشک هیچ اقدامی انجام نداده و از داروهای توصیه شده توسط افراد خودداری کنید.

قوانین شرکت‌های هواپیمایی در خصوص سفر هوایی خانم‌های باردار

برخی از شرکت‌های هواپیمایی قوانین مخصوص به خود را برای مسافران باردار دارند. به عنوان مثال در هفته‌های اول برگه چک پزشک را از مسافر دریافت نمی‌کنند و یا برخی دیگر مانند هواپیمایی قطری (Qatar Airways) شرایط ویژه‌ای را برای خانم‌های باردار در نظر می‌گیرند بنابراین بهتر است برای اطلاع از شرایط و قوانین، قبل از سفر با ایرلاین مورد نظر تماس بگیرید و یا از آژانس هواپیمایی خود بخواهید راهنمایی‌تان کنند.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید