مکان های دیدنی استانبول | فانوس ترکیه

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در سه‌شنبه 29 مارس 2022
Loading...

استانبول مرزها را پشت سر گذاشته و با قرار گرفتن در میان دو قاره آسیا و اروپا، محل تلاقی دنیای شرق و غرب به شمار می‌رود. این شهر، تاریخی پرفرازونشیب داشته و امروزه با جاذبه‌های رنگارنگ و متنوع درهای خود را بر روی گردشگران گشوده و سالیانه میزبان میلیون‌ها گردشگری ست که از آسیا، اروپا و سایر نقاط جهان ترکیه را برای گذراندن تعطیلات خود انتخاب می‌کنند. برای کشف مکان های دیدنی استانبول با ما همراه شوید.

گشت‌وگذار در میان کوچه‌های تاریخی استانبول می‌تواند تا مدت‌ها ذهن شما را درگیر کند. این شهر بیشتر شهرتش را مدیون تنگه بسفر و بناهای به‌جامانده از دوران پادشاهی عثمانی می‌باشد؛ اما جدای از تاریخ پرفرازونشیب، مراکز تفریحی فراوان، رستوران‌هایی لوکس با غذاهای بین‌المللی، فروشگاه‌های لباس متنوع و به‌ویژه نزدیکی به ایران، تور ترکیه را به پرطرفدارترین مقصد گردشگری ایرانیان تبدیل کرده است. در سفر به این کشور زیبا بازدید از زیباترین مکان های دیدنی را از دست ندهید.

تنگه بسفر

تنگه بسفر محل تلاقی دو قاره آسیا و اروپا می‌باشد. وجود این تنگه باعث شده تا یک سوی استانبول در قاره آسیا و سوی دیگر آن در قاره اروپا قرار بگیرد. همچنین این تنگه دریای سیاه را به دریای مرمره متصل کرده و یکی از زیباترین منظره‌های استانبول را به‌وجود آورده است. بیشتر ساکنین استانبول روزانه برای رسیدن به محل کار خود با قایق از این تنگه عبور می‌کنند. دریایی آرام که از وسط شهر می‌گذرد، تنگه بسفر را به یکی از زیباترین جاذبه‌های استانبول تبدیل کرده است. از این رو تورهای کشتی کروز به صورت روزانه برگزار شده و گردشگران را سوار بر قایق‌های لوکس به بازدید از شهر استانبول می‌برد. بسیاری از این تورها با برنامه‌های شاد موسیقی و سرو غذاهای محلی استانبول، تور کشتی را برای میهمانان جذاب‌تر می‌کنند.

بیشتر مکان های دیدنی استانبول مانند کاخ چراغان و دولمه باغچه در اطراف تنگه قرار داشته و همچنین رستوران و کافه‌های ساحل با نمایی از دریا و غروب آفتاب آماده پذیرایی از گردشگران هستند.

برج گالاتا

برج گالاتا از جاذبه‌های تور استانبول است که تصویری پاناروما از شهر را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. این برج با ۶۷ متر ارتفاع زمانی نماد استانبول و از بلندترین بناهای شهر به شمار می‌آمد. درون برج بازسازی شده و اضافه شدن یک رستوران بسیار لوکس در طبقه نهم به زیبایی آن افزوده است. گالاتا در خیابان بی‌اغلو قرار دارد و با توجه به اشرافی که به تنگه بسفر دارد بیشتر گردشگران در پایان روز به آخرین طبقه برج رفته و از دیدن تصویر غروب آفتاب دریای مرمره لذت می‌برند. علاوه بر این شما می‌توانید در اطراف خیابان‌های دنج برج گالاتا قدم زده و با یک فنجان قهوه ترک از خودتان پذیرایی کنید. برج گالاتا از ساعت ۹ تا ۲۲ باز و در منطقه بی اغلو قرار دارد.

مسجد ایاصوفیه

بنایی با تاریخچه‌ای دورودراز که هر کجا نام استانبول را جستجو کنید، بی‌شک ایا صوفیه اولین تصویری ست که خواهید دید. این بنای باشکوه توسط ژوستین یکم، امپراطور بیزانس در سال ۵۳۷ ساخته شده و در زمان خود بزرگ‌ترین کلیسای مسیحیت شرق به شمار می‌آمده است. قرن‌ها بعد و در سال ۱۴۵۳ این کلیسا تغییر کاربری داده و به مسجد تبدیل شد. در نهایت نیز پس از مدت‌ها بسته بودن، درب‌های آن به روی گردشگران گشوده شد و به عنوان موزه‌ای عظیم آغاز به کار کرد. معماری ایاصوفیه با تأثیر از بیزانس طراحی شده و نقش‌های بی‌نظیرش آن را به یکی از پر گردشگرترین جاذبه‌های استانبول بدل کرده است. گنبدهای مسجد ۴۳ متر ارتفاع دارند و دیوارهای آن با نقاشی‌هایی از دوران بیزانس اهالی هنر را به چالش می‌کشند.

معماری بی‌نظیر ایاصوفیه الهام‌بخش سایر بناهای استانبول مانند مسجد آبی و ایاصوفیه کوچک می‌باشد. بیشتر گردشگران این مسجد را از پربازدیدترین مکان های دیدنی استانبول می‌دانند. مسجد ایاصوفیه در منطقه سلطان احد قرار گرفته و در نیمه اول سال از ساعت ۹ تا ۱۹ و در نیمه دوم سال از ساعت ۹ تا ۱۵ آماده استقبال از گردشگران می‌باشد.

کاخ توپکاپی

قصری با شکوه که قرن‌ها محل سکونت پادشاهان عثمانی بوده است. توپکاپی از بخش‌های مختلف تشکیل شده و معماری زیبا دارد. این کاخ در قرن ۱۵ ساخته شده و در محوطه ۵ کیلومتری خود ۲۷ برج دیده‌بانی دارد. توپکاپی کمی پس از سقوط دولت عثمانی به موزه تبدیل شده و امروزه در میان جاذبه‌های استانبول قرار گرفته است. گردشگران می‌توانند با تهیه بلیط وارد قصر شده و چند ساعتی را با یادگارهایی از پادشاهان عثمانی بگذرانند. جواهرات سلطنتی، اشیا عتیقه، سلاح‌ها و ساختمان حرم‌سرا با داستان‌های شنیدنی از جاذبه‌های کاخ توپکاپی هستند. کاخ موزه توپکاپی از ساعت ۹ تا ۵ بعدازظهر باز می‌باشد.

کاخ دلمه باغچه

دلمه باغچه از دیگر کاخ‌های عظیم استانبول است که در سال ۱۸۵۶ ساخته شده و آخرین پایگاه قدرت پادشاهان عثمانی بوده است. این کاخ ۱۸۵ اتاق و ۴۳ سالن دارد و معماری آن ترکیبی از معماری عثمانی، اروپایی و باروک می‌باشد. داخل کاخ با وسایل آنتیک و فاخر تزئین شده و در سالن اصلی لوستر ۴ تنی، هدیه‌ای گران‌قیمت از ملکه ویکتوریا خودنمایی می‌کند. قرن‌ها بعد آتاتورک بنیان‌گذار جمهوری در ترکیه دلمه باغچه را برای محل اقامت خود انتخاب کرده و در ۱۰ نوامبر ۱۹۸۳ ساعت ۰۹:۰۵ دقیقه همانجا درگذشت. اتاق آتاتورک در دولمه باغچه دست‌نخورده مانده و از زمان تا کنون تمام ساعت‌های کاخ برای احترام به آتاتورک روی ساعت مرگ او متوقف شده‌اند. کاخ دلمه باغچه به عنوان یکی از مکان های دیدنی استانبول در خیابان بشیکتاش قرار گرفته و از ساعت ۹ تا ۱۷ باز است.

مسجد آبی (سلطان احمد)

مسجد آبی را سلطان احمد در رقابت با ایاصوفیه ساخت و گویا موفق هم شده چرا با ورود به این مسجد متوجه شباهت آن به ایاصوفیه خواهید شد. این مسجد به دلیل داشتن کاشی‌های آبی به عنوان یکی از جاذبه‌های استانبول مورد توجه گردشگران قرار گرفت. مسجد آبی از قرن ۱۷ تا کنون از مساجد مهم مسلمانان استانبول برای برگزاری نمازهای جماعت بوده و همچنان کاربری خود را حفظ کرده است. از این رو هنگام بازدید از آن از پوشش مناسب مسلمانان را رعایت کنید. مسجد سلطان احمد در منطقه فاتح قرار گرفته و از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۱:۳۰، ۱۵:۳۰ تا ۱۶:۴۵ باز است.

مکان های دیدنی استانبول در کرونا

خوشبختانه در حال حاضر محدودیت‌های کرونایی برداشته شده و گردشگران با ارائه کارت واکسیناسیون معتبر می‌توانند به ترکیه سفر و از مکان های دیدنی استانبول بازدید کنند. البته همراه داشتن کارت واکسن و استفاده از ماسک هنگام گشت و گذار در استانبول و حضور در مکان‌های عمومی الزامیست. این قوانین فقط و فقط جهت حفظ سلامتی مسافران و ساکنان شهر استانبول وضع شده است.

مطالب مرتبط

بهترین مراکز خرید در استانبول کدام‌ها هستند؟

نگاهی به فرودگاه استانبول

استانبول کارت و کد هس

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید