مدینه الزهرا شهری تاریخی در اسپانیا

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در شنبه 11 مارس 2023
Loading...

در هشت کیلومتری غرب منطقه کوردوبا اسپانیا کاخ شهری مجلل از دوران خلافت عبدالرحمن سوم در قرن دهم باقی مانده که مدینه الزهرا نام دارد. این مکان تاریخی در دامنه تپه‌ای سرسبز قرار گرفته و می‌توان از محوطه درون کاخ و فضای بیرونی آن بازدید کرد. یک موزه مدرن نیز در این سایت تاریخی وجود دارد که آثاری ارزشمند از هنرمندان اسپانیایی در آن نگه داری می‌شود. در اینجا می‌خواهیم با تاریخچه و جاذبه های مدینه الز‌هرا آشنا شویم.

امویان به عنوان حکومتی اسلامی چند سالی بر کشور اسپانیا حکومت داشتند. شهر آندلس مقر حکومت امویان بوده و زمانی مهمترین منطقه در این کشور به شمار می‌آمد. مدینه الزهرا کاخ شهری ست که از این دوره به جا مانده و اکنون به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری در تور اسپانیا در شهر آندلس شناخته می‌شود. این کاخ شهر که محل اقامت خلیفه نیز بوده است جادبه های بسیاری برای دیدن دارد.

تاریخچه شهر مدینه الز‌هرا

مسلمانان در سال ۷۰۰ میلادی به بخش‌هایی از اروپا حمله کرده و کنترل قسمت‌هایی از آن را بر عهده گرفتند. در سال ۹۱۲ کوردوبا زیر نظر مسلمانان به عنوان پایتخت اسپانیا انتخاب و خلیفه عبدالرحمن سوم بر آن حکومت داشت. در آن زمان کوردوبا در اوج قدرت و شکوه قرار داشته و حتی به عنوان یکی از شهرهای پرجمعیت و تاثیر گذار در جهان شناخته می‌شد. بسیاری از مردم در آن زمان کوردوبا را با لندن مقایسه می‌کردند. اما بعد از گذشت چند سال عبدالرحمن دستور ساخت یک شهر فوق‌العاده زیبا در خارج از کوردوبا را داد هدف وی داشتن پایتختی متفاوت بود که قدرت وی را نشان دهد بدین ترتیب مدینه الزهرا ساخته شد.

رشته کوه سرامونا برای ساخت این کاخ شهر باشکوه در نظر گرفته شد. بودجه هنگفتی برای ساخت صرف شده و کاخ مدینه الز‌هرا عنوان زیباترین قسمت شهر را به خود اختصاص داد. امروزه با بررسی بیشتر کاخ بسیاری از تاریخ شناسان به آن لقب ورسای قرون وسطی را داده‌اند. سیستم قنات شهری، لوله کشی، استخرهای بزرگ و خانه‌هایی که جنسی از طلا یا عاج فیل داشتند از تجهیزات شهر به شمار رفته خلاقیت معماران آن دوره را به نمایش می‌گذارند. درواقه این کاخ شهر با زیر ساخت رومی و سبک معماری اسلامی ساخته شده بود.

جاذبه های تاریخی در مدینه الزهرا | Medina Azahara

قدمت شهر تاریخی مدینه الزهرا به قرن دهم میلادی برمی‌گردد. این شهر نسبتا ویران شده مملو است از بناهای تاریخی که فرهنگ دوران خلافت عبدالرحمن سوم را به نمایش می‌گذارند. در واقع می‌توان گفت که کوردوبا و مدینه الز‌هرا در آن دوران نمونه‌ای از تمدن اسلامی به شمار می‌رفتند. مسجد بزرگ قرطبه که با ظریف‌ کاری‌های معماری اسلامی تزیین شده است از زیباترین جاذبه گردشگری این شهر به شمار می‌رود. خانه‌ها، باغ‌ها و مراکز دولتی از دیگر سازه‌های این شهر بودند که تقریبا ویران شده و از آن‌ها چیزی باقی نمانده است. به جرات می‌توان گفت که کودردوبا و مدینه الز‌هرا تاثیر بسیار زیادی در فرهنگ اسپانیا و حتی اروپا داشته‌اند از این رو بسیاری از گردشگران علاقه مند به تاریخ بازدید از باقی‌مانده‌های این شهر را در برنامه سفر و تور اروپا خود قرار می‌دهند.

کاخ مدینه الز‌هرا مهمترین جاذبه‌ایست که از ویرانه‌‌های این شهر ارزشمند به جا مانده است. این کاخ که ابهت و شکوه دوران خلافت عبدالرحمن را نشان می‌دهد شاهکار معماری اسلامی به شمار رفته و تزیینات ظریف به کار برده شده در بنا چشم‌هارا به خود خیره می‌کند. طی حفاری‌هایی که در این منطقه انجام شد اشیا بسیار ارزشمندی کشف شدند. ارزش این اشیا به اندازه‌ای بود که می‌توان دوره حکومت امویان بر کوردوبا را یکی از درخشان‌ترین دوران اسپانیا دانست.

نابودی شهر مدینه الز‌هرا

چه عاملی شهر قدرتمند و تاریخی مدینه الزهرا را به نابودی کشاند؟ عامل اصلی نابودی این شهر را می‌توان جنگ‌های داخلی دانست. در سال ۱۰۱۰ مسیحیان در تلاش برای پس گرفتن کوردوبا از مسلمانان بودند. در همین راستا خلیفه از قوم بربرها برای مقابله با مسحیان کمک خواست آن‌ها نیز با این هدف به کوردوبا آمده اما در میانه راه خلیفه مسلمانان را تنها گذاشته و به مسیحیان پیوستند. در طی همین جنگ خلیفه مسلمانان شکست خورده و مدینه‌الزهرا نیز تقریبا ویران شد. بدین ترتیب کاخ شهر زیر خاک مدفون شده و به دست فراموشی سپرده شد.

در سال ۱۹۱۰ میلادی بود که باستان شناسان این شهر را پیدا و کاوش‌ها در آن آغاز شد. حفاری‌های انجام شده بخش‌های مهم شهر را نمایان کرده و اشیا ارزشمند بسیاری کشفر شدند. کشف این آثار نشان داد که دوره حکومت امویان چه تاثیری بر فرهنگ اسپانیا داشته و حتی در آن دوران آثار مهم ادبی و علمی دنیا در این شهر ترجمه می‌شدند. امویان بین سال‌های ۹۲۹ تا ۱۰۳۱ بر کوردوبا حکومت کرده و عصری طلایی را در این منطقه رقم زدند.

کشف شهر مدینه الزهرا

از زمان شروع حفاری تنها ۱۰ درصد از قسمت های مدینه الزهرا کشف شده  و بیشتر بخش‌های آن در انتظار نمایان شدن هستند. یک ساختمان اداری بسیار بزرگ، یک مسجد، تالار پذیرایی و کاخ مرکزی از قسمت‌های کشف شده این شهر هستند. اما مدینه‌الزهرا به قدری وسیع است که حفاری کامل آن به زمان بیشتری نیالز دارد. در حال حاضر تورهای مختلفی برای بازدید از این سایت گردشگری برگزار شده و بازدیدکنندگان می‌توانند تاریخ و تمدن دوران حکومت امویان در کوردوبا را از نزدیک مشاهده کنند. یک نمایشگاه و یک سینما نیز در مرکز شهر برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است.

در مجموع کوردوبا از مقاصد گردشگری اسپانیا به شمار می‌رود که آثاری مهم و زیبا از معماری اسلامی را در خود دارد. بنابراین در کنار مدینه‌الزهرا می‌توانید از دیدن سایر بناهای تاریخی کوردوبا مانند مسجد جامع با ستون‌های خاص و منحصربه‌فرد که بعدها به کلیسا تبدیل شد، پل رومی که بر رودخانه گوادالکیبیر قرار گرفته و یکی از نمادهای مهم شهر به شمار می‌رود، محله جوردیا با کوچه پس کوچه‌های باریک و عبادتگاه‌های یهودیان لذت ببرند. تست غذاهای محلی نیز از دیگر کارهای هیجان انگیزی ست که می‌توانید در کوردوبا انجام دهید.

میزان کاوش ها در مدینه الز‌هرا

همان طور که در پاراگراف قبل خواندیم تنها ۱۰ درصد از شهر بزرگ مدینه‌الزهرا کشف شده است. اما همین میزان نیز تریخ پر فراز و نشیب منطقه را نمایان کرده و نشان می‌دهد که قرطبه یا همان کوردوبا نقش موثری در شکل گیری فرهنگ در اسپانیا داشته است. شهر قرطبه خود بخشی از آندلس است که در جنوب اسپانیا قرار گرفته و برای سال‌های زیادی زیر سلطه مسلمانان بوده است.  علاوه بر شهر مدینه‌الزهرا بناهای دیگر مانند کاخ الحمرا درگرانادا، کاخ مسکینا در کوردوبا و برج های توره دل اورو و خیرالدا در سویل از دیگر آثار به جا مانده از دوران حکومت مسلمانان هستند که در منطقه آندلس می‌توان از آن‌ها دیدن کرد.

سخن آخر 

سفر به دور دنیا، اروپا، اسپانیا و بسیاری از شهرها و کشورهای دنیا برای گردشگران پر از تجربه و دیدنی است.شهر مدینه الزهرا هم از این موضوع مستثنی نیست؛ در  آخر نیاز هست یادآور می‌شویم، برای سفر و کسب تجربه های جذاب نیاز به ویزای آن کشور و یا منطقه است. جهت دریافت ویزای توریستی شینگن می‌توانید با همکاران ما در بخش تورهای خارجی در تماس باشید. 

سوالات متداول

چرا کاخ شهر مدینه الز‌هرا در اسپانیا ویران شد؟

این کاخ شهر در طی یک جنگ داخلی توسط بربرها ویران و غارت شد.

کاخ شهر مدینه الز‌هرا در دوران اوج خود چه کاربردی داشته است؟

شهر مدینه الز‌هرا یک مکان تاریخی ست که در اواسط قرن دهم میلادی توسط خاندان اموی به عنوان محل زندگی خلیفه قرطبه یا کوردوبا ساخته شد.

بیشتر بخوانید …

زیباترین شهرهای اسپانیا که باید از آن‌ها دیدن کنید!

آشنایی با شهر طلایی سالامانکا اسپانیا

برای مشاهده قیمت و خرید تور اسپانیا از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور اسپانیا
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید