معرفی ریشه و فرهنگ، قدمت تاریخی و حتی آب و هوای منطقه به صورت یکجا معجزه‌ای است که تنها غذاهای محلی هر منطقه از پس آن برمی‌آیند. پس نقش غذا را نباید در جاذبه‌های گردشگری دست کم گرفت. همین جاذبه کلیدی و خوشمزه ما را بر آن داشت تا به سراغ غذاهای ارمنستان یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری برای ایرانیان برویم و با محلی‌ترین و لذیذترین آن‌ها آشنا شویم.

همانطور که در یک آپارتمان یا محله بیشتر ساختمان‌ها و مردم ساکنان آن شبیه به هم هستند چند کشور همسایه هم هر چند با هم متفاوت باشند اما اشتراکات فرهنگی زیادی دارند که آن‌ها را به هم نزدیک می‌کند. کشورارمنستان هم که در همسایگی ایران قرار گرفته وجه اشتراک زیادی با ما دارد که سبک غذایی یکی از آن‌هاست. هر چند که غذاهای ارمنستان از فرهنگ همین کشور منشا می‌گیرد اما بی‌شک اسامی و طعم آن‌ها برای ما ایرانی‌ها غریب نیست. (بلیط تهران ایروان)

آنچه در این مطلب می‌خوانید

لذیذترین غذاهای ارمنستان

نزدیکی ارمنستان به ایران باعث شده تا بسیاری چه زمینی و چه هوایی تور ارمنستان را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنند اگر شما هم جز این دسته هستید تست کردن غذاهای زیر را در برنامه‌های گردشگری خود قرار دهید.

خاش (Khash)

نام دیگر این غذا یادآور یکی از لذیذترین غذاهای ایرانی است. “کله پاچه” بله کاملا درست متوجه شدید خاش ارمنی‌ها همان کله پاچه محبوب خودمان است. این غذای لذیذ در کشورهایی مانند ارمنستان، ترکیه، آذربایجان و گرجستان هم بسیار محبوب است. ارمنی‌ها هم مانند ایرانیان کله پاچه را با گوسفند درست می‌کنند البته در برخی از مناطق ارمنستان ممکن است از کله و پاچه گاو هم برای تهیه خاش استفاده کنند. پس اگر در سفر به ارمنستان هوس یک کله پاچه تمام عیار کردید بهترین آن را می‌توانید در رستوران‌های ایروان پیدا کرده و به عنوان وعده غذایی صبحانه یا نهار میل کنید.

خوروواتس (Khorovats)

کباب‌ها همیشه در لیست محبوب‌ترین غذاهای ایرانی قرار می‌گیرند. خوروواتس هم نوعی کباب است که به عنوان یکی از لذیذترین غذاهای ارمنستان شناخته می‌شود. طرز تهیه این کباب هم بسیار آشناست. برای تهیه  خوروواتس گوشت مرغ، بره، گاو یا خوک را تکه تکه کرده به آن ادویه‌های مخصوص زده و پس از به سیخ کشیدنشان بر روی زغال کباب می‌کنند. ارمنی‌ها معمولا این کباب لذیذ را در مراسم رسمی، جشن‌ها یا پیک نیک‌های خانوادگی به همین شیوه درست می‌کنند. شما هم می‌توانید خوروواتس را در بهترین رستوران‌های ایروان برای وعده‌های غذایی نهار یا شام سفارش دهید.

ماهی کباب (Ishkhan)

ایشخان نام کباب ماهی مخصوص است که در میان محبوب‌ترین غذاهای ارمنستان قرار می‌گیرد. در واقع ایشخان ماهی قزل‌آلا ست که در دریاچه سوان صید می‌شود. این ماهی را با ادویه‌های مخصوص ارمنی طعم‌دار کرده و سپس کباب می‌کنند. ایشخان را می‌توان با برنج یا مخلفات گیاهی به عنوان یکی از وعده‌های اصلی سرو کرد. بیشتر مردم ارمنستان ترجیح می‌دهند برای تست ایشخوان به کنار دریاچه سوان رفته و یک وعده ماهی کباب تازه و عالی را با چشم‌انداز زیبای دریاچه سرو کنند. شما هم می‌توانید با محلی‌ها همراه شده و علاوه بر لذت بردن از هوای دریاچه طعم ماهی قزل‌آلا را در ارمنستان امتحان کنید.

دلمه (Dolma)

دلمه غذایی ست که پا را از مرزها فراتر گذاشته و به یک غذای بین‌المللی تبدیل شده است. اما در هر صورت هر منطقه‌ای دستورات خود را برای پخت این غذای لذیذ دارد. در ارمنستان هم دلمه را به عنوان یک غذای محلی می‌شناسند. برای تهیه دلمه ارمنی ابتدا گوشت (بره یا خوک) را با سبزیجات مخصوص تفت داده، مقداری برنج پخته به آن اضافه کرده و در میان برگ درخت مو می‌پیچند. در نهایت نیز برگ‌های پیچیده شده را با مقداری آب داخل قابلمه ریخته و می‌پزند. البته به جز دلمه برگ، از فلفل و بادمجان هم برای تهیه این غذا استفاده می‌کنند.

هر چند که دلمه از محلی‌ترین غذاهای ارمنستان محسوب می‌شود اما می‌توانید آن را به عنوان پیش‌غذا در رستوران‌ها سفارش دهید.

قاپاما (Ghapama)

قاپاما از قدیمی‌ترین غذاهای ارمنستان است که مخصوص اعیاد و شب کریسمس می‌باشد. ماده اصلی قاپاما کدو تنبل است و برای تهیه آن ابتدا داخل کدو تنبل را خالی کرده و مواد مختلف از جمله برنج، برگه‌های میوه خشک مانند برگه سیب، زردآلو، کشمش و خرما را که از قبل تفت داده‌اند داخل آن ریخته و سپس درون فر می‌گذارند تا کاملا پخته شود. قاپاما علاوه بر طعمی عالی به دلیل قرارگرفتن مواد در داخل کدو ظاهری زیبا و اشتهاآور دارد. این غذا به عنوان وعده غذای اصلی در بیشتر رستوران‌های ایروان سرو می‌شود.

مانتی (Manti)

یک غذای کوچک اما بسیار مقوی، مانتی خمیرهای کوچک و تردی هستند که داخلشان را با گوشت و سبزیجات پر کرده و داخل فر می‌گذارند تا پخته شود. این غذای بسیار لذیذ علاوه بر ارمنستان در سایر کشورهای همسایه هم طرفداران زیادی دارد. اندازه کوچک مانتی‌ها باعث شده تا بیشتر به عنوان پیش غذا یا میان‌وعده همراه با ماست موسیر یا سس تند گوجه سرو شوند.  این پیش‌غذای کوچک را در منو اکثر رستوران‌های ایروان می‌توان دید.

باستورما (Basturma)

باستورما تکه‌های نازک گوشت گوساله است که ظاهری شبیه به کالباس گوشت دارد و فرایند درست کردن آن کمی پیچیده می‌باشد. برای تهیه این گوشت نازک ابتدا گوشت را دودی و با ادویه‌هایی مانند دارچین، سیر، فلفل و … طعم‌دار می‌کنند سپس در جای مخصوص نگه می‌دارند تا خشک شود. در نهایت گوشت با خمیری مخصوص پوشیده شده و برای استفاده روانه بازار می‌شود. باستورما از غذاهای محبوب ارمنستان است که همراه با سبزیجات تازه سرو می‌شود.

مطالب مرتبط

اقامت در لوکس‌ترین هتل‌های ایروان، ارمنستان

آشنایی با بزرگترین مراکز خرید ارمنستان 

۱۵ حقیقت جالب در خصوص ارمنستان

.

جهت رزرو بلیط ارمنستان با هواپیمایی ایرارمنیا با همکاران واحد فروش بلیط در آژانس هواپیمایی ستاره ونک تماس بگیرید.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید