سهمیه ارز مسافرتی 2 برابر شد (اسفند 1402)

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در شنبه 2 مارس 2024
Loading...

برطبق آخرین اخبار تایید شده و بنابر تصمیم سیاسی گذاری ارزی، سهمیه ارز مسافرتی افزایش پیدا خواهد کرد. مسافران خارج از کشور که قصد سفر به مقاصد بدون ویزا مانند ترکیه و مقاصدی که نیاز به ویزا دارند می‌توانند برای دریافت سهمیه ارز دولتی تصویب شده اقدام کنند. در ادامه جزییات این خبر را بررسی خواهیم کرد.

افزایش سهمیه ارز دولتی برای مسافران خارج از کشور

با اعلام بانک مرکزی از هفتم اسفندماه ارز مسافرتی برای سفر‌های “هوایی” با هدف پوشش نیاز‌های ارزی مسافران در ایام پایانی سال، از ۵۰۰ یورو به ۱۰۰۰ یورو افزایش یافت. طبق این تصمیم مسافرانی که به صورت هوایی به کشورهای همسایه از جمله ارمنستان، ترکیه، عراق و مشابه سفر می‌کنند می‌توانند مبلغ ۱۰۰۰ یورو یا دلار ارز دولتی دریافت کنند. این قانون شامل افرادی که زمینی سفر می‌کنند نمی‌شود.

دریافت نوع ارز (دلار یا یورو) به دو عامل انتخاب مسافر و موجود ارزی آن روز بستگی دارد. نکته مهم اینکه ارز دولتی به کودکان زیر۱۲ سال و افراد مقیم خارج از کشور تعلق نمی‌گیرد.

تفاوت نرخ ارز دولتی نسبت به ارز آزاد

سهمیه ارز مسافرتی بر مبنای قیمت اسکناس مرکز مبادله ایران به علاوه کارمزد ۵ درصدی محاسبه خواهد شد. به عناون مثال اگر در بازار امروز مرکز مبادله، نرخ اسکناس دلار و یورو به ترتیب ۴۲۹۲۰ و ۴۶۵۳۲ تومان است، نرخ دلار و یورو مسافرتی به ترتیب ۴۵۰۶۶ و  ۴۸۸۵۸ تومان خواهد بود. این مبلغ  نسبت به نرخ ارز در بازار غیررسمی و آزاد، تفاوت معناداری دارد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز مسافرتی

  • کارت ملی
  • شناسنامه
  • پاسپورت (پاسپورت از زمان خروج از کشور باید حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد)
  • ویزای معتبر (در صورتی که مقصد نیاز به ویزا داشته باشد)
  • بلیط هواپیما (بلیز باید معتبر و دارای اطلاعات شرکت صادر کننده، تاریخ و زمان خرید باشد)
  • رسید پرداخت عوارض خروج از کشور (مبلغ پرداختی عوارض خروج از کش.ر با توجه به تعداد سفرهای خارجی شما در سال متفاوت خواهد بود)
  • حساب بانکی معتبر (حساب بانکی که به صرافی دولتی اعلام می‌کنید، باید دقیقا با نام متقاضی مطابقت داشته باشد)

شرایط و زمان دریافت ارز مسافرتی

جهت عدم امکان سوءاستفاده افراد برای سود جویی و تعلق گرفتن ارز به مسافران واقعی، وجه نقد ارزی  بعد از گیت خروجی در فرودگاه به مسافران پرداخت می‌شود و متقاضیان با ارائه مدارک اعلام شده می‌توانند برای دریافت حواله به شعب منتخب بانک‌های عامل ملی، ملت و سامان مراجعه کنند.

آیا افزایش سهمیه ارز دولتی دائمی است؟

اخبار رسیده حکایت از این دارد که تصمیم جهت افزایش سهمیه ارز مسافرتی، مقطعی بوده و صرفا برای مدیریت تقاضای ارز در روز‌های پایانی سال اخذ شده است. این امکان وجود دارد که سهمیه ارز مسافرتی  بعد از تعطیلات نوروز به صورت قبل بازگردد. بدون شک افزایش سهمیه ارز مسافرتی در کاهش تقاضای ارز در بازار آزاد بسیار موثر خواهد بود.

مزایای دریافت ارز مسافرتی

قیمت ارز مسافرتی کمتر از قیمت ارز در بازار آزاد است! این مهمترین مزیت دریافت ارز برای مسافران می‌باشد. طبق سیاست گذاری‌ها نرخ ارز مسافرتی همیشه چند هزار پایین تر از نرخ ارز در بازار آزاد محاسبه می‌شود. بدین ترتیب مسافرانی که قصد خرید دلار یا یورو را دارند در صورت استفاده از سهمیه ارز دولتی خود می‌توانند چند میلیون کمتر هزینه کنند. البته توجه داشته باشید که دریافت ارز مسافرتی برای هر نفر تنها یک بار در سال امکان پذیر است.

نکته مهم بعدی اینکه نوع ارزی که به مسافران پرداخت می‌شود علاوه بر درخواست متقاضی، به موجودی دلار یا یورو صرافی‌ها هم بستگی دارد.

چند نکته درباره ارز مسافرتی اسفند ۱۴۰۲

  • افزایش سهمیه ارز دولتی فقط برای مسافرانی ست که سفر خود را به صورت هوایی انجام می‌دهند.
  • ارز دولتی به افراد مقیم خارج از کشور تعلق نمی‌گیرد.
  • متقاضی باید شخصا برای دریافت ارز مسافرتی اقدام کند. به عنوان مثال اگر یک خانواده ۴ یا ۵ نفره می‌خواهند جهت دریافت سهمیه ارز مسافرتی اقدام کنند، در صورتی که تمام افراد شرایط سنی لازم را دارند، باید مدارک هر ۴ یا ۵ نفر به صورت کامل ارائه شود.
  • اگر پاسپورت منقضی شده دارید، برای دریافت ارز مسافرتی آن را نیز همراه با پاسپورت جدید خود ارائه دهید.
  • برای دریافت ارز مسافرتی حتما بلیط معتبر رفت و برگشت خود همراه با سایر مدارک ارائه دهید.
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید