بلغارستان و رومانی «به صورت محدود» به منطقه شینگن پیوستند!

نوشته شده توسط : سارا اشرف نژاد در سه‌شنبه 2 آوریل 2024
Loading...

روز یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ برابر با (۳۱ march 2024) رومانی و بلغارستان پس از ۱۳ سال انتظار به طور محدود به منطقه شنگن پیوستند!

این عضویت ورودی‌های هوایی و دریایی یا در برمی‌گیرد وشامل مرزهای زمینی نیست؛ بنابراین زین پس اتباع و دارندگان ویزای شنگن در بلغارستان و رومانی، می‌توانند آزاد به کشورهای عضو شنگن سفر کنند. فرودگاه‌های رومانی و بلغارستان پس از آن که این دو کشور به صورت محدود به منطقه «شنگن» پیوستند، قانون کنترل گذرنامه را برای مسافران اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا لغو کردند. بلغارستان و رومانی هر دو امیدوارند تا پایان سال جاری به طور کامل و بدون محدودیت در شنگن ادغام شوند.

شنگن یعنی چه؟

منطقه شنگن یا حوزه شنگن به ۲۷ کشور اروپایی که اکنون با عضویت بلغارستان و رومانی به ۲۹ کشور افزایش یافته، اطلاق می‌شود که قانون کنترل گذرنامه در بدو ورود را برای شهروندان این منطقه حذف کرده‌اند. همچنین با گرفتن ویزای هرکدام از کشورهای منطقه شنگن، می‌توان به دیگر کشورها نیز بدون نیاز به ویزای جدید، سفر نمود. در این منطقه، مبادله هر نوع کالا، اطلاعات، پول و… به شرط قانونی بودن، جایز و بدون هرگونه ملاحظات گمرکی خواهد بود. این پیمان‌نامه در سال ۱۹۸۵ بین پنج کشور اروپایی منعقد شد و بعدها کشورهای بیشتری به آن پیوستند.

 

یشتر بخوانید:

با انواع ویزای شینگن آشنا شوید

دلیل محدودیت عضو بلغارستان و رومانی در منطقه شنگن چیست؟

دلیل این عضویت محدود در منطقه شنگن، وتو کردن اتریش در ورود بلغارستان و رومانی به منطقه شنگن است؛ زیرا که وین معتقد است که اگر مسیرهای زمینی هم جزو این قرارداد باشد، منجر به ورود بیش از پیش پناهندگان به اروپا خواهد شد. همچنین وین در بیانیه‌ای نوشته بود که اگر اتحادیه اروپا اقداماتی را برای تقویت مرزهای خارجی‌‌اش انجام دهد، آماده است تا قوانین سفر هوایی و دریایی را برای رومانی و بلغارستان تسهیل کند.

ناگفته نماند که اگرچه این عضویت هرچند محدود نیز بسیار ارزشمند و فرصتی بزرگ برای پیشرفت بلغارستان و رومانی می‌باشد، اما اتحادیه کامیون‌داران بلغارستان و رومانی از این‌که مقررات جدید شامل مسیرهای زمینی نشده ناخشنود هستند زیرا رانندگان کامیون‌ها برای تردد در حوزه کشورهای معاف از روادید در خاک اروپا گاه باید تا ۳۰ ساعت در انتظار بمانند.

اقدامات و تصمیمات دولت رومانی و بلغارستان پس از ورود به منطقه شنگن چه بوده؟  

دولت رومانی اعلام کرد که قوانین شنگن در چهار بندر دریایی و ۱۷ فرودگاه اعمال خواهد شد و فرودگاه اوتوپنی این کشور در نزدیکی پایتخت بخارست، به عنوان بزرگترین قطب برای پروازهای شنگن عمل خواهد کرد. بر اساس اعلام مقام‌های دولتی همچنین قرار است کارکنان بیشتری از جمله پلیس مرزی و افسران مهاجرت در فرودگاه‌ها مستقر شوند. اقدامی که هدف آن شناسایی افرادی است که می‌خواهند به طور غیرقانونی از رومانی خارج شوند.

چه کشورهایی عضو منطقه شنگن هستند؟

اکنون پس از عضویت بلغارستان و رومانی در مجموع ۲۹ کشور جزو منطقه شنگن خواهند که عبارتند از: اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، کرواسی، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی ، اسپانیا، سوئد و سوئیس.

اگر این دو کشور جدید نیز عضو کامل شنگن شوند، تنها جمهوری ایرلند و قبرس از کشوهای عضو اتحادیه اروپا خواهند بود که همچنان بیرون این منطقه هستند.

 

بیشتر بخوانید:

با ویزای شینگن به کدام کشورها می‌توان سفر کرد؟

نام شنگن از کجا آمده؟

منطقه شنگن، نام دهکده‌ای در لوکزامبورگ است که ۳۹ سال پیش توافق شنگن در آن امضاء شد، منطقه ای به وسعت ۴ میلیون کیلومتر مربع و جمعیتی بیش از ۴۰۰ میلیون نفر از ۲۹ کشور اروپایی را در بر می‌گیرد.

 

تاثیر ورود رومانی و بلغارستان به حوزه شنگن برای ایرانی‌ها چیست؟

از این پس ایرانیان با سفر به رومانی و بلغارستان می‌توانند مدارک خود را برای اپلای ویزاهای مهمی مانند کانادا، آمریکا و انگلیس تقویت کنند.

اگر شماهم قصد اخذ ویزای شینگن را دارید، می‌توانید از طریق کارشناسان مجرب ما در بخش ویزا به شماره تلفن ۰۲۱۸۸۸۸۰۰۰۰ ارتباط بگیرید تا به طور کامل راهنمایی‌های لازم را ارائه دهند. 

۱۲ سوالات متداول درباره ویزای شینگن

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
سارا اشرف نژاد
از همان ابتدای شروع به تحصیل، علی رغم تمام تبلیغات محیطی منفی بر علیه رشته انسانی، شیفته ادبیات و زنگ انشا بودم. به تدریج که به همراه کتاب‌های رمانم بزرگ‌ و بزرگ‌تر شدم، برای یافتن پاسخ سوالات بنیادی‌ام وارد رشته ادیان و عرفان شدم و این نقطه‌ی آشنایی من با فلسفه و هستی شناسی بود که دختری عاشق نوشتن و کشف جهان از من ساخت! اکنون من مسافری قصه گو در کوچه پس کوچه‌های ایران و جهان هستم که با نوشته‌هایم شمارا همراه خود به سفر می‌برم..
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید