پس از ۲۰ ماه بسته بودن مرزهای گردشگری، نام ایران نیز به کشورهای گردشگر پذیر در دوره کرونا اضافه شد. بدین ترتیب مقررات ورود گردشگران خارجی به ایران مشخص شده و مسافران با تابعیت تمامی کشورها می‌توانند با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و قوانین تعیین شده برای دریافت ویزای ایران و سفر به مقصد مورد نظر خود اقدام کنند. این قوانین از طرف ارگان‌های مربوطه تعیین و در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و ایمن ماندن گردشگران اعمال می‌شود.

شیوع ویروس کرونا آسیب‌های جدی را به بسیاری از صنف‌ها و به ویژه صنف گردشگری وارد کرده است؛ اما خوشبختانه پس از بیش از ۲ سال بسته بودن مرزهای گردشگری، ستاد ملی مبارزه با کرونا طی جلسه‌ای رأی مثبت خود را در راستای از سرگیری صدور ویزای ایران و ورود گردشگران اعلام کرد.

 در همین راستا در مقررات ورود گردشگران خارجی به ایران جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا سختگیری‌های لازم به عمل آمده و سلامت گردشگران ورودی با دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دستورالعمل نحوه حضور گردشگران خارجی در شرایط کرونا در ایران

طبق دستورالعمل اعلام شده در راستای نحوه حضور گردشگران خارجی در شرایط کرونا در ایران، افرادی که هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند می‌توانند از اول آبان ۱۴۰۰ به این کشور سفر کنند.

همچنین مسافران بایستی قبل از ورود به ایران تست منفی PCR را انجام داده و نتیجه منفی آن را در فرودگاه ارائه دهند. (تست PCR برای مسافران بالای ۱۲ سال الزامی بوده و بایستی حداکثر ۹۶ ساعت قبل از پرواز انجام شود)

 تمامی مقررات ورود گردشگران خارجی به ایران با هدف جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و ایمن ماندن مسافران اعمال شده است. بدین ترتیب در عین رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی بخشی از خسارات وارد شده بر صنعت توریسم داخلی نیز جبران می‌شود.

تبصره‌های ورود گردشگران خارجی به ایران

برای قوانین و مقررات ورود گردشگران خارجی به ایران تبصره‌هایی نیز اعمال شده است که به شرح زیر می‌باشد.

تبصره اول: طبق ضوابط، قانون بازگشایی مرزهای گردشگری و صدور ویزای ایران، افراد با تابعیت کشورهایی که از طرف سازمان بهداشت جهانی جز کشورهای پر خطر اعلام شده‌اند را شامل نمی‌شود.

تبصره دوم: چنانچه تغییری در وضعیت کرونای کشورهای همسایه رخ داده و این کشورها به مقاصد پر خطر تبدیل شوند، وزارت بهداشت و درمان آموزش کشور به عنوان مرجع موضوع را اعلام و در نهایت کمیته امنیتی اجتماعی در خصوص اعمال مجدد ممنوعیت‌ها تصمیم‌گیری می‌کند.

تبصره سوم: در راستای کنترل ویروس کرونا در داخل کشور، تردد مسافران از طریق مرزهای زمینی به ترتیب اولویت مرزهایی که امکانات لازم برای کنترل مسافران ورودی را دارند از اول آبان ماه امکان پذیر می‌باشد. اولویت مرزهای زمینی طبق لیست زیر می‌باشد.

مرز شلمچه خوزستان (عراق)، مرز مهران ایلام (عراق)، مرز باشماق کرمانشاه (عراق/اقلیم کردستان)، مرز پرویزخان کرمانشاه (عراق/اقلیم کردستان)، مرز تمرچین آذربایجان غربی (عراق)، مرز بازرگان آذربایجان غربی (ترکیه)، مرز سرو آذربایجان غربی (ترکیه)، مرز پل‌دشت در آذربایجان غربی (نخجوان)، مرز جلفا آذربایجان شرقی (نخجوان)، مرز نوردوز آذربایجان شرقی (ارمنستان)، مرز پیله‌سوار اردبیل (آذربایجان)، مرز آستارا گیلان (آذربایجان)، مرز دوغارون خراسان رضوی (افغانستان)، مرز میلک سیستان و بلوچستان (افغانستان)، مرز میرجاوه سیستان و بلوچستان (پاکستان).

تبصره چهارم: طبق تبصره چهارم صدور ویزا برای افرادی طبق ضوابط و دستورالعمل‌های اعلام شده بلامانع است.

تبصره پنجم: ورود و تردد وسایل نقلیه با دریافت مجوزهای لازم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از طریق مرزهای زمینی کشور بلامانع است.

نکته مهم: رعایت پروتکل‌ها و مراقبت‌های بهداشتی در مرزهای زمینی و هوایی، حضور نیروهای متخصص جهت انجام تست PCR و تشخیص ویروس کرونا از دیگر موارد دز نظر گرفته شده در راستای مقررات ورود گردشگران خارجی به ایران هستند.

سایر جزئیات مقررات ورود گردشگران خارجی به ایران

پس از اعلام مقررات ورود گردشگران خارجی به ایران هر ارگان و سازمان مسئولیت اجرا و نظارت بخشی از قوانین را به عهده می‌گیرد. ارگان‌های مسئول وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی، وزارت امور خارجه، وزارت راه و شهرسازی، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی زا شامل می‌شود.

وظایف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

دستورالعمل بازگشایی مرزهای زمینی ایران و صدور ویزا برای گردشگران با رویکرد احترام متقابل به گردشگران ایران در مرزهای بین‌المللی تهیه شده است. از این رو در صورت مشاهده هر رفتار تبعیض‌آمیز با گردشگران ایرانی طبیعتاً بر اساس عکس‌العمل متقابل تصمیم‌گیری می‌شود.

نظارت بر اجرای این قانون به عهده وزارت گردشگری می‌باشد.

همچنین نظارت بر کار آژانس‌های هواپیمایی مانند صدور ویزا، رزرو هتل و خروج مسافران پس از انقضای ویزا از ایران، اسکان گردشگران خارجی، وضعیت سلامت و کارت واکسیناسیون کارمندان و کارکنان مراکز گردشگری، هتل‌ها، اماکن زیارتی و … به عهده وزارت گردشگری می‌باشد.

وظایف وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی

تأمین نیروهای انسانی در راستای حضور در فرودگاه‌ها و مرزهای زمینی جهت کنترل کارت واکسیناسیون و تست منفی PCR، شناسایی افراد دارای علائم کرونا (حتی با داشتن کارت واکسن و تست منفی PCR) و در صورت نیاز گرفتن تست کرونا از مسافران ورودی به عهده وزارت بهداشت می‌باشد.

وظایف وزارت امور خارجه

فراهم کردن تمهیدات لازم در راستای ثبت مشخصات مسافران ورودی شامل اطلاعات شخصی و محل اقامت در سامانه صدور روادید الکترونیکی به عهده وزارت امور خارجه می‌باشد.

نکته مهم: در صورت مثبت بودن تست PCR مسافران، بایستی هر مسافر به مدت ۱۴ روز با هزینه شخصی در محل‌های مشخص شده قرنطینه شود.

وظایف وزارت راه و شهرسازی

صدور مجوزهای لازم برای وسایل نقلیه‌ای که قصد ورود به ایران از طریق مرزهای زمینی را دارند، هماهنگی‌های لازم برای برگرداندن مسافرانی که تست PCR آن‌ها مثبت شده و از عهده هزینه ۱۴ روز قرنطینه برنمی‌آیند به کشور خود، ایجاد فضای مناسب در مرزها برایی مسافرین ورودی که دارای علائم کرونا هستند.

وظایف وزارت اطلاعات

تسهیل در اعلام نتیجه درخواست‌های ویزای مسافران ورودی حداکثر ظرف مدت ۷۲ ساعت.

وظایف نیروی انتظامی

صدور مجوز برای تردد وسایل نقلیه‌ای که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، تسهیل تمدید ویزای گردشگران، جلوگیری از ورود گردشگرانی که کارت واکسیناسیون و تست منفی PCR را ارائه نداده و یا فرم خود اظهاری را پر نمی‌کنند.

 

بیشتر بخوانید …

صدور ویزای توریستی ایران آغاز شد

در دوره کرونا کدام کشورها مرزهایشان را به روی گردشگران ایرانی گشوده‌اند؟

آغاز پروازهای ایران به ترکیه در دوره پساکرونا

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید