راز و رمزهای کولوسئوم رم: از نبرد گلادیاتورها تا اپراهای باشکوه

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در دوشنبه 15 آوریل 2024
Loading...

کولوسئوم روم یکی از شگفت انگیزترین عجایب جهان است که بازدید از آن را در سفر به شهر رم ایتالیا نباید از دست داد! تاریخ پر سوز و گداز آن، فضایی با حال و هوای خاص و معماری دوران باستانی بی نظیر، احساسات تمام کسانی را که از آن دیدن می‌کنند برمی‌انگیزد. این بنای منحصربه‌فرد را را می‌توان نماد و جوهره شهر رم  دانست. کولوسئوم به قدری تاثیربرانگیز لست که گوته، شاعر و فیلسوف معروف آلمانی درباره آن چنین گفته است “ساختمانی با تاریخ بی‌نهایت که هرکسی که شانس بازدید از آن را داشته باشد، دهانش از تعجب باز می‌ماند”. در زیر اطلاعات مفیدی برای برنامه ریزی بازدید از کولوسئوم و تاریخ و معماری آن می‌خوانیم.

تاریخ کولوسئوم رم

تصور کنید که سال ۷۲ پس از میلاد است و رم توسط وسپاسیان، اولین امپراتور سلسله فلاویان اداره می‌شود. در همین دوره بود که ساخت یک آمفی تئاتر که بعدها عنوان بزرگترین آمفی تئاتر تاریخ رم را از آن خود کرد آغاز شد. هزینه ساخت این بنای عظیم از درآمدهای مالیات‌های استانی و غنایم حاصل از غارت معبد اورشلیم تامین شد.

کولوسئوم بین سال‌های ۷۰ و ۸۰ پس از میلاد در زمان امپراتوران وسپاسیان، تیتوس و دومیتیان، امپراتورهای فلاویان ساخته شد. از این رو نام اصلی آن، آمفی تئاتر فلاویوم – آمفی تئاتر فلاویان است.

ساخت آمفی تئاتر رم بیش از ۸ سال طول کشید و افتتاحی خونین داشت. این سالن در سال ۸۰ پس از میلاد توسط تیتوس با برنامه ریزی ۱۰۰ روز نبرد گلادیاتورها افتتاح شد. در این افتتاح خونین تقریبا ۲۰۰۰ گلادیاتور و ۹۰۰۰ حیوان کشته شدند.

مجموعه ظرفیتی ۷۰۰۰۰ هزار نفری داشت که می‌توانستند مبارزه گلادیاتورها را در صبح و بعدازظهر تماشا کنند.

آخرین مبارزه در کولوسئوم در سال ۵۲۳ بعد از میلاد برگزار شد. پس از آن مجموعه نسبتا متروکه شده و به عنوان معدن مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۷۴۹ پاپ بندیکت چهاردهم بنای یادبود را به مسیح و شهدا را تقدیم کرد.

جهت سفر به رم و رزرو تور ایتالیا کلیک کنید

بازدید از مجموعه کولوسئوم

کولوسئوم نماد بی چون و چرای رم است و بدون تردید سفر به رم بدون بازدید از این مجموعه نا تمام می‌ماند. در واقع با گشت و گذار در کولوسئوم رم سفری جذاب را به دورترین دوره‌های تاریخ تجربه خواهید کرد. معماری استثنایی مجموعه آن را به نماد امپراتوری بزرگ رم تبدیل کرده است. ساختار پایینی بنا چشم اندازی از پشت صحنه‌های دوران باستان را  ارائه می دهد و در قسمت بالایی آن می‌توانید از منظره نفس گیر شهر رم لذت ببرید. در اینجا هیچ بهانه‌ای برای خسته شدن وجود ندارد چرا که کولوسئوم گنجینه‌ای از داستان‌ها، حکایات و رازهایی درباره گذشته شهر را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد.

پس خود را برای یک ماجراجویی هیجان انگیز و فراموش نشدنی در رم آماده کنید. گشت و گذار در کولوسئوم با خرید بلیط امکان پذیر است و راهنمایان رسمی مجموعه توضیحات لازم درباره بخش‌های مختلف بنا را ارائه می‌دهند.

گلادیاتورهای رومی چه کسانی بودند؟

بیشتر گلادیاتورهای رومی بردگان واقعی بودند و به همین دلیل در جامعه رومی هیچ حقی نداشتند و به ندرت در میان مردم به حساب می‌آمدند. به ازای هر داستان حماسی که از تبدیل شدن یک گلادیاتور به اسطوره و رسیدن به شهرت و آزادی شنیده‌‌اید، هزاران نفر دیگر بدون هیچ داستانی و در گمنامی کامل بر روی ماسه‌های میدان نبرد کولوسئوم جان خود را از دست دادند.

آنها زندگی های خشن و خطرناکی داشتند و تابع هوس‌ها و فرمان‌های مافوق خود بودند. برخی توانستند بر این شرایط غلبه کنند و مشهور شوند، اما این افراد اقلیتی بسیار کوچک بودند.

بخش‌های مختلف مجموعه کولوسئوم رم

آمفی تئاتر باستانی رم از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که هر یک بخشی از تاریخ دور و دراز مجموعه را به نمایش می‌گذارند:

دخمه‌های باستانی کولوسئوم

دخمه‌های باستانی کولوسئوم رم به روی عموم باز شد! در زمان رومیان، گلادیاتورها و حیوانات قبل از ورود به میدان اصلی مسابقه در راهروهای زیرزمینی منتظر می‌ماندند. برای اولین بار در تاریخ ۲۰۰۰ ساله این بنا، گردشگران می‌توانند سطوح زیرزمینی بنای تاریخی ایتالیا را از نزدیک ببینند.

دخمه‌ها تحت بازسازی وسیعی قرار گرفتند که تقریباً یک دهه طول کشید. این پروژه توسط دپارتمان میراث باستان شناسی رم با همکاری برند مد ایتالیایی تادز در سال ۲۰۱۱ آغاز شد. طبق گزارش خبرگزاری سی ان ان خانه مد حدود ۲۵ میلیون یورو به طرح نوسازی کولوسئوم کمک کرده است.

کاوش در فضای داخلی

پس از ورود به کولوسئوم ، پله‌های شیب‌دار به طبقه اول و دوم منتهی می‌شوند که از آنجا می‌توانید به طبقه نیمه بازسازی‌شده سالن و بقایای مناطق زیرزمینی (جایی که گلادیاتورها برای مبارزه متظر می‌ماندند) نگاه کنید. طبقه دوم دارای یک نمایشگاه کوچک است که تاریخچه بنای تاریخی را به تصویر می‌کشد. یک بالکن مشرف به آرکو دی کوستانتینو از دیگر بخش‌های فضای داخلی بنا است.

فضای داخلی کولوسیوم رمی در ابتدا به سه بخش تقسیم می‌شد: میدان آرنا، حفره و سکو.

آرنا در کولوسئوم رم

قسمت آرنا دارای یک کف چوبی پوشیده از شن بود. harena در لاتین، از این رو کلمه “arena” (محلی برای جلوگیری از لیز خوردن گلادیاتورها و خیس شدن خون‌های ریخته شده) معنی می‌شود. درهای آرنا به اتاق‌های زیرزمینی و گذرگاه‌های پایینی سالن منتهی می‌شدند.

هیپوژئوم محوطه پشت صحنه ورزشگاه بود که در آن گلادیاتورها و حیوانات قبل از ورود به صحنه نبرد در آن منتظر می‌ماندند. گلادیاتورها از لودوس مگنوس (مدرسه گلادیاتورها) از طریق یک راهرو زیرزمینی وارد می‌شدند. در حالی که تونل دوم، پاساژیو دی کومودو (گذرگاه کومودوس)، به امپراتور اجازه می داد بدون نیاز به عبور از میان جمعیت خود را به محل دیدن نبردها برساند.

برای بالا بردن افراد و حیوانات و رساندن آن‌ها به محل نبردها یک شبکه پیچیده از ۸۰ پله وجود داشت و بسیار هوشمندانه طراحی شده بود.

بیشتر بخوانید

معرفی جاذبه‌ های گردشگری رم – ایتالیا

حفره و سکو کولوسئوم رم

قسمت مخصوص تماشاگران، با توجه به رده‌های اجتماعی تقسیم بندی شده بود. مقامات ارشد در قسمت پایین، شهروندان ثروتمند در وسط و مردم عالی مرتبه در بالاترین بخش سکوها می‌نشستند. ارزانترین بخش‌های سکوها به زنان (به جز وستال ویرجینز) اختصاص داشت. بلیت‌ها شماره‌گذاری می‌شدند و به تماشاگران یک صندلی مشخص در یک بخش خاص اختصاص داده می‌شد. در سال ۲۰۱۵، مرمت‌کنندگان آثاری از اعداد قرمز را روی طاق‌ها کشف کردند که نشان‌دهنده نحوه شماره‌گذاری بخش‌ها بود.

همچنین تراس وسیعی در جلوی طبقات صندلی‌ها، برای امپراتورها، سناتورها و افراد VIP در نظر گرفته شده بود.

جهت اطلاع از شرایط و مدارک ویزای شینگن کلیک کنید

نکاتی خواندنی درباره مجموعه کولوسئوم

  • حدس زده می‌شود که حدود ۴۰۰ هزار گلادیاتور و ۱ میلیون حیوان وحشی، در این آمفی‌تئاتر کشته شده‌اند.
  • در کولوسئوم حیواناتی مانند شیر، ببر, پلنگ، کرگدن و خرس با هدف مبارزه با گلادیاتور‌ها نگهداری می‌شدند.
  • قطعا برایتان جالب است که بدانید از دلایل اصلی از بین رفتن این مبارزات خونین، هزینه‌های سنگین نگه‌داری گلادیاتور‌ها و حیوانات وحشی بود.
  • حیوانات وحشی در زیر زمین کولوسئوم نگه داری می‌شدند. تا مدت‌ها بازدید از این بخش ممنوع بود اما در حال حاض درب‌های زیرزمین‌های مخوف مجموعه به روی گردشگران باز شده است.
  • مسابقات خونی گلادیاتورها در سال ۴۳۵ میلادی و شکار حیوانات در سال ۵۳۲ متوقف شدند.
  • کولوسئوم رم پس از صدها سال در اوج بودن متروکه شده و حتی مدتی به معدن تبدیل شد.

اطلاعات کلی بازدید کولوسئوم رم

  • روزهای بازدید

 مجموعه کولوسئوم هر روز باز است.

  • ساعات کاری

۱ ژانویه تا ۲۹ فوریه: ۸:۳۰ صبح تا ۴:۳۰ بعد از ظهر

۱ مارس تا ۳۰ مارس: ۸:۳۰ صبح تا ۵:۳۰ بعد از ظهر

۳۱ مارس تا ۳۰ سپتامبر: ۸:۳۰ صبح تا ۷:۱۵ بعد از ظهر

۱ اکتبر تا ۲۶ اکتبر: ۸:۳۰ صبح تا ۶:۳۰ بعد از ظهر

۲۷ اکتبر تا ۳۱ دسامبر: ۸:۳۰ صبح تا ۴:۳۰ بعد از ظهر

  • بازدید از مجموعه فروم و پالاتین

۱ ژانویه تا ۲۹ فوریه: ۹:۰۰ صبح تا ۴:۳۰ بعد از ظهر

۱ مارس تا ۳۰ مارس: ۹:۰۰ صبح تا ۵:۳۰ بعد از ظهر

۳۱ مارس تا ۳۰ سپتامبر: ۹:۰۰ صبح تا ۷:۱۵ بعد از ظهر

۱ اکتبر تا ۲۶ اکتبر: ۹:۰۰ صبح تا ۶:۳۰ بعد از ظهر

۲۷ اکتبر تا ۳۱ دسامبر: ۹:۰۰ صبح تا ۴:۳۰ بعد از ظهر

  • آخرین پذیرش یک ساعت قبل از بسته شدن
  • زمان‌های اضافه بازدید: در روز جمعه ۲۹ مارس ۲۰۲۴، مجموعه تقریباً تا ساعت ۱۴:۰۰ بعد از ظهر به روی عموم باز خواهد بود و آخرین ورود آن ساعت ۱۳:۰۰ است.

بیشتر بخوانید

معرفی جاهای دیدنی فلورانس ایتالیا به همراه عکس + آدرس

نحوه خرید بلیط و بازدید از کولوسئوم رم

می‌توانید بلیت‌ها را در دفتر فروش بلیط در Piazza del Colosseo (با کارت‌های اعتباری یا نقدی) خریداری کنید. اگر هم با ماندن در صف‌های طولاتی مشکل ندارید خرید بلیط پیش از ورود به مجموعه کولوسیوم رمی نیز امکان پذیر است.

بلیط‌های معمولی برای هر نفر ۱۶ یورو هستند. با این بلیط می‌توانید در ساعت مشخص از کولوسئوم دیدن کنید. این بلیط اجازه بازدید از و فروم رومی و پالاتینو را نیز به شما خواهد داد. بلیط‌های ۱۶ یورویی یک روز اعتبار دارند. برای ورود به بخش زیرزمینی مجموعه به یک بلیط دو روزه Full Experience Underground و Arena (22 یورو) نیاز دارید.

در تابستان ۲۰۲۳، یک آسانسور شیشه ای پانوراما جدید در این سایت افتتاح شد که تجربه ای جدید برای بازدیدهای ویژه در اوایل صبح را ارائه می دهد.

کولوسئوم از ساعت ۹ صبح تا یک ساعت قبل از غروب آفتاب باز است. برای رسیدن به آنجا، می‌توانید از خط B مترو به سمت کولوسئوم یا اتوبوس به Via dei Fori Imperiali بروید.

سخن پایانی

کولوسیوم رمی، به عنوان نماد رم، پایتخت ابدی ایتالیا یکی از بارزترین  بناهای باستانی رم است. در اینجا بود که گلادیاتورها در نبردی خونین با یکدیگر مبارزه کرده و زندانیان محکوم با جانوران وحشی در مقابل جمعیتهیجان زده در حال نبرد بودند.

اکنون پس از گذشت دو هزار سال استادیوم ۷۰۰۰۰ نفری رم یکی از برترین جاذبه های ایتالیا است که سالانه بیش از هفت میلیون بازدید کننده را به خود جذب می کند.

سوالات متداول

.

چرا کولوسئوم تا این اندازه معروف شده است؟

علاوه بر نمایش‌های گلادیاتوری و داشتن تاریخ غنی، آمفی تئاتر باستانی رم بزرگترین آمفی تئاتر جهان است. کولوسئوم ۱۵۷ فوت ارتفاع دارد. این ارتفاع تقریباً برابر با بنای یادبود واشنگتن است.

ورود به کولوسئوم رایگان است؟

شما می‌توانید قسمت بیرونی کولوسئوم را به صورت رایگان مشاهده کنید، اما برای دیدن داخل مجموعه به بلیط نیاز دارید. لطفاً توجه داشته باشید که در فصل‌ “های سیزن” با صف‌های طولانی بلیط مواجه خواهید شد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم بلیط خود را از قبل رزرو کنید.

کولوسئوم چند سال قدمت دارد؟

ساخت کولوسئوم در سال ۸۰ پس از میلاد به پایان رسید و قدمت این بنا ۱۹۳۷ سال قدمت دارد.

آیا می‌توان از قسمت داخلی کولوسئوم دیدن کرد؟

کولوسیوم رمی یک استادیوم ۲۰۰۰ ساله بزرگ است. بسته به نوع بلیطی که می‌خرید، پس از ورود، کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. با خرید بلیط عمومی، به طبقه اول و دوم دسترسی خواهید داشت. اگر به تور با راهنما در کولوسئوم ملحق شدید، می‌توانید از طبقه، زیرزمین و طبقات‌تر بالا دیدن کنید.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید