دریاچه بایکال؛ شگفت انگیزترین دریاچه یخ زده جهان

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در یکشنبه 4 دسامبر 2022
Loading...

“گالاپاگوس روسیه” نامی ست که دریاچه بایکال به آن معروف شده است. دریاچه‌ای که ۲۰ تا ۲۵ میلیون سال قدمت داشته و ۲۰ درصد از کل ذخیره آب شیرین منجمد نشده دنیا را در خود جای داده است! با این وصف ما با یکی از قدیمی‌ترین، مهم‌ترین و زیباترین دریاچه‌های دنیا روبرو هستیم که در کنار تمامی این‌ ویژگی‌ها به عنوان یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری روسیه نیز شناخته می‌شود. در اینجا با ویژگی‌ها و بهترین فصل سفر به بایکال روسیه آشنا می‌شویم.

در‌یا‌چه با‌یکال در کنار کاخ کرملین، کلیسای کازان یا موزه هرمیتاژ به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری تور روسیه به شمار می‌رود. نام این دریاچه در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. این دریاچه با قدمت بیش از ۲۰ میلیون سال جز مناطق باستانی دنیا نیز محسوب شده و علاوه بر زیبایی اهمیت تاریخی بالایی دارد. در ادامه درباره بایکال و جاذبه هایش بیشتر می‌خوانیم.

دریاچه بایکال روسیه

Russian Ozero Baykal نام روسی در‌یا‌چه با‌یکا‌ل است. این دریاچه در بخش جنوبی سیبری شرقی در جمهوری بوریاتیا (Buryatia) قرار گرفته و سالانه میزبان هزاران گردشگری ست که برای دیدن قدیمی‌ترین دریاچه یخی دنیا به این منطقه سفر می‌کنند. عمق این دریاچه به ۱۶۴۲ متر می‌رسد و دارای ۲۳ هزار کیلومتر مکعب آب شیرین است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید حدود یک پنجم از آب‌های شیرین دنیا را بایکال تامین می‌کند. این دریاچه توسط کوه‌های بلند و سرسبز احاط شده و منظره‌ای تماشایی را بوجود آورده است. در سال ۱۹۹۶ بایکال به دلیل منحصربه‌فرد بودنش به ثبت میراث جهانی یونسکو رسید. بایکال با رسیدن فصل زمستان به اوج زیبایی خود می‌رسد چرا که آب دریاچه در این فصل یخ بسته و ضخامت آن به ۱٫۵ تا ۲ متر نیز می‌رسد.

علاوه بر این اقامتگاه‌ها و رستوران‌های بسیاری در اطراف بایکال ساخته شده‌اند که فضا را برای اقامت و استراحت گردشگران فراهم کرده‌اند.

پیدایش در‌یا‌چه با‌یکا‌ل

قدمت دریاچه بایکال به قرن ششم قبل از میلاد برمی‌گردد. زمانی که جوامع بومی در این مکان زندگی می‌کردند. بایکال چندین جنگ بزرگ دنیا را نیز به خود دیده است. اما علاوه بر ارزش تاریخی پیدایش این دریاچه نیز خود داستانی جالب و شنیدنی دارد. نه فقط بایکال بلکه بیشتر دریاچه‌های بزرگ دنیا با آب شدن صفحات یخی دوره عصر یخبندان بوجود آمده‌اند. درواقع پس از پایان هر دوره یخبندان، صفحات یخی بر روی هم شناور شده دریاچه‌های عظیم را بوجود آورده‌اند. بررسی‌هایی که بر روی رسوبات بایکال انجام شده نشان می‌دهد که قدمت آن به میلیون‌ها سال قبل برگشته و از آن زمان تا کنون تغییرات آب و هوایی بسیاری را به خود دیده است. علاوه بر این کشف جامدات کریستالی که به هیدرات‌های گازی معروف هستند و فقط و فقط در بایکال وجود دارند ارزش این دریاچه را چندین برابر کرده است.

میزان بارندگی در در‌یا‌چه با‌یکا‌ل

بایکال به عنوان عمیق‌ترین دریاچه دنیا در طول سال میزان بارندگی‌های متفاوتی را تجربه می‌کند. در واقع بخش جنوبی دریاچه بیشترین میزان بارندگی را دارد. اما اگر بخواهیم متوسط بارش سالانه در سراسر دریاچه را در نظر بگیریم می‌توان آن را حدود ۴۹۵ میلی لیتر تخمین زد. این میزان بارش همیشه دریاچه را پر آب نگاه داشته و به ویژه با یخ زدن آب در فصل زمستان مناظری حیرت انگیز خلق می‌شود. حضور آب اکسیژنه در عمق دریاچه یکی از منحصربه‌فردترین و غنی‌ترین اکوسیستم طبیعی را بوجود آورده است. تا جایی که حدود ۲۰۰۰ گونه جانوری در این منطقه زندگی می‌کنند. حضور این گونه‌های استثنایی به دریاچه بایکال روسیه لقب «گالاپاگوس روسیه» را داده است. ماهی‌های خاکستری، ماهی‌های سفید دریاچه‌ای، ماهی خاویاری و ماهی قرل‌آلا آمول (omul salmon) از معروفترین ماهی‌های بایکال هستند که علاقه مندان به ماهیگیری را در فصل‌های گرم سال به سوی این دریاچه می‌کشانند.

آب و هوا و طبیعت در‌یا‌چه با‌یکا‌ل

سرماهای منفی ۹۰ درجه منطقه سیبری در تمام دنیا معروف اما نکته جالب اینجاست که آب و هوای اطراف بایکال سیستمی کاملا متفاوت دارد. دمای هوای دریاچه در فصل زمستان نهایتا تا منفی ۲۱ درجه سانتی گراد پایین آمده و به گردشگران عاشق سرما این امکان را می‌دهد که از صحنه‌های یخی که بوجود می‌آید لذت کامل را ببرند. در فصل بهار و تابستان نیز بایکال دمای متعدل مثبت ۱۸ درجه را تجربه کرده و قصدی طعالی برای گردشگران تور روسیه تبدیل می‌شود. با این وصف کاملا به روحیه و سلیقه خودتان بستگی دارد که کدام فصل را برای رفتن به این دریاچه قدمی و زیبا انتخاب کنید. در فصل زمستان این امکان را دارید که بر روی حجم عظیمی از شیشه راه رفته و تفریحات زمستانی متنوع را تجربه کنید. با گرم شدن هوا نیز می‌توانید از طبیعت سرسبز و هوای بسیار عالی لذت ببرید.

ویژگی های در‌یا‌چه با‌یکا‌ل

دریاچه بایکال روسیه با ویژگی‌های منحصربه فردی که دارد توانسته نام خود را در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسانده و گردشگران بسیاری رابه سوی خود جلب کند. در ادامه این ویژگی‌ها را مرور می‌کنیم:

  • بایکال به نسبت سایر مناطق سیبری آب و هوایی عالی در فصل زمستان دارد.
  • پوشش گیاهی بسیار زیبا و منحصربه فرد
  • اکوسیستم متفاوت که انواع گونه‌های جانوری را در بایکال گرد هم آورده است.
  • قدمت چند میلیون ساله با فرهنگیی غنی و تاریخی ارزشمند.
  • بایکال به عنوان عمیق‌ترین دریاچه دنیا شناخته شده است.
  • افسانه‌های بسیاری درباره بایکال وجود دارد که هر یک در فولکلور روسیه نقشی اساسی ایفا می‌کنند.
  • آب اکسیژنه خاص بایکال باعث به وجود آمدن عجیب‌ترین قطعال کریستالی دنیا شده‌اند.
  • تفریحات زمستانه متنوع در فصل سرما و تفریحات متنوع هیجان انگیز در فصل گرما.
  • ساخته شدن چندین رستوران در اطراف دریاچه برای گردشگرانی که می‌خواهند چند روزی را در اطراف بایکال اقامت کنند.

هتل های نزدیک در‌یا‌چه با‌یکا‌ل

دریاچه بایکال با ۶۰۰ کیلومتر امتداد در طول سال بازدید کنندگان زیادی از سراسر دنیا دارد. بیشتر مسافرانی که قصد بازدید از بایکال را دارند با دین شکوه و زیبایی مناظر اطراف آن ترجیح می‌دهند اقامتی یک یا دو روزه را در این محل تجربه کنند. از این رو چندین هتل و هاستل در طراف دریاچه ساخته شده که با بهترین امکانات از میهمانان خود پذیرایی می‌کنند. در ادامه با تعدادی از این اقامتگاه‎ها آشنا می‌شویم:

  • هتل ۳ ستاره Baikal View Hotel

آدرس: Rossiyskaya Street 17, 666137 Khuzhir, Russia

  • هتل ۴ ستاره Courtyard by Marriott Irkutsk City Center

آدرس: Chkalov Street, 15, Irkutsk, Irkutsk Oblast, Russia, 664025

  • هتل ۳ ستاره Angara Hotel

آدرس: Sukhe-Bator Ulitsa 7, 664011 Irkutsk, Russia

  • هتل ۳ ستاره Baikalskye Terema

آدرس: Gornaya St., 16, Listvyanka 664520 Russia

چگونه به در‌یا‌چه با‌یکا‌ل برویم؟

گردشگران می‌توانند از راه‌های مختلف خود را به دریاچه بایکال برسانند. شهر ایرکوتسک یکی از راحت‌ترین مسیرهایی ست که شما را به بایکال می‌رساند. علاوه بر این قسمت شرقی دریاچه شهر اولان نیز راه دیگری ست که به گردشگران این امکان را می‌دهد تا به سواحل شگفت انگیز منطقه دسترسی داشته باشند. اگر فصل تابستان را برای سفر به بایکال انتخاب کرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم لذت سواری با قایق‌های باله دار را از دست ندهید. نکته آخر اینکه جهت رزرو تور روسیه در هر یک از فصل‌های سال می‌توانید با همکاران ما در آژانس هواپیمایی ستاره ونک در ارتباط باشید.

سوالات متداول

کدام ویژگی در‌یا‌چه با‌یکال را خاص و منحصربه‌فرد کرده است؟

داشتن عنوان عمیق‌ترین و قدیمی‌ترین دریاچه دنیا بایکال را خاص و منحصربه‌فرد کرده است.

آیا می توان در دریاچه با‌یکا‌ل شنا کرد؟

بایکال خالصترین اکسیژن را در آب خود داشته و فضایی کاملا ایمن و مفید برای شنا دارد.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید