حیات وحش برزیل

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در یکشنبه 1 اکتبر 2023
Loading...

برزیل با اشغال نیمی از خشکی آمریکای جنوبی، متنوع‌ترین حیات زیست جانوری در جهان را دارد. بزرگترین جنگل بارانی جهان و بزرگترین تالاب گرمسیری جهان به نام پانتانال نیز از افتخارات حیات وحش برزیل هستند. این اکوسیستم‌ خارق‌العاده و غنی آخرین بقایای جنگل‌های بارانی اقیانوس اطلس هستند که امروزه به عنوان خانه منحصربه‌فردترین حیوانات دنیا شناخته می‌شوند. در اینجا با یکی از پر رمز و رازترین حیات وحش دنیا آشنا می‌شویم.

حیوانات بومی برزیل

در واقع، حیات وحش برزیل آنقدر غنی و متنوع است که دانشمندان هنوز در حال کشف گونه‌های جدید هستند. بسیاری از گونه های حیات وحش برزیل، بومی این کشور هستند، به این معنی که در هیچ جای دیگر روی زمین نمی‌توانید حیوانات برزیل را ببینید. اگر کنجکاو هستید که کدام حیوانات برزیلی بومی این کشور هستند در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

در برزیل، حیوانات به همان اندازه که متنوع هستند، فراوان نیز هستند. جگوار، تاپیر، سمور، میمون، کایمان، ماکائو، مرغ مگس خوار، آناکوندا، پیرانا و بسیاری دیگر از حیوانات بومی برزیل به شمار می‌روند. شما در تور برزیل این شانس را دارید که منحصربه‌فردترین حیوانات وحشی جهان را از نزدیک تماشا کنید.

به احتمال خیلی زیاد میمون‌ها بیشترین تنوع جانوری در برزیل را دارند. علاقه‌مندان می‌توانند خاص‌ترین و باورنکردنی‌ترین نژاد میمون را در جنگل‌های برزیل مشاهده کنند. بعد از میمون‌ها این جگوارهای باشکوه هستند که گردشگران از سراسر دنیا را برای دیدن کاریزماتیک‌ترین گربه‌های دنیا به سمت برزیل می‌کشانند.

کاپیبارا در کنار میمون‌ها و جگوارها از دیگر حیوانات بومی برزیل هستند که احتمالا در بیشتر مواقع در حال چرا در علفزارها دیده می‌شوند.

حیوانات آمازون

آمازون یکی از آخرین پناهگاه‌های زمین برای جگوارها، عقاب‌های هارپی و دلفین‌های رودخانه صورتی است این جنگل همچنین خانه تنبل‌ها، میمون‌های عنکبوتی سیاه و قورباغه‌های دارت سمی نیز به شمار می‌رود. در واقع یکی از هر ۱۰ گونه جانوری شناخته شده در زمین، ۴۰٫۰۰۰ گونه گیاهی، ۳۰۰۰ گونه ماهی آب شیرین و بیش از ۳۷۰ نوع خزنده، بیش از ۲۰۰۰ گونه جدید از گیاهان و مهره داران، از جمله میمونی که مانند گربه خرخر می کند، از سال ۱۹۹۹ در جنگل‌های آمازون زندگی می‌کنند.

جنگل‌های آمازون که بخشی از حیات وحش برزیل را تشکیل می‌‍دهند، محل زندگی بیش از هزاران گونه مختلف پرنده مانند مرغ مگس خوار، توکان با منقار کانالی، هوآتزین و ماکائو نیز هستند. ماکائوها، به عنوان نماد آمازون، بسیار باهوش و اجتماعی هستند و در دسته های ۱۰ تا ۳۰ پرنده زندگی می‌کنند. آنها می توانند تا ۶۰ سال زندگی کنند. برخی از گونه‌های این پرندگان حتی می توانند گفتار انسان را تقلید کنند. متاسفانه همین توانایی باعث شده ماکائوها در معرض تهدید جنگل زدایی و تجارت غیرقانونی حیوانات خانگی قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: بهترین فصل سفر به برزیل

تنوع حیوانات جنگل آمازون

آمازون بزرگترین جنگل بارانی جهان است که از تنوع زیستی باورنکردنی برخوردار است. مردم از سراسر جهان با دوربین‌های لنز بلند و دوربین‌های دوچشمی خود به آمازون سفر می کنند تا این موجودات منحصر به فرد را ببینند.

گربه‌ها، میمون‌ها و حیواناتی که در رودخانه زندگی می‌کنند باورنکردنی‌ترین ساکنان آمازون و حیات وحش برزیل را تشکیل می‌دهند اما این همه ماجرا نیست! جنگل بارانی آمازون خانه حداقل ۴۳۰ گونه منحصربه‌فرد جانوری می‌باشد.

جگوار

جگوارها را می‌تواند ستاره‌های جنگل‌های آمارون نیز نامید. این یوزپلنگ‌های با ابهت و بی نهایت زیبا در عمق جنگل زندکی می‌کنند. اگر به منطقه حفاظت شده تامبوپاتا بروید ۳۵ درصد احتمال دیدن جگوار را خواهید داشت.

سمورها

سمورهای غول پیکر رودخانه ای که در آمازون یافت می شوند بزرگترین سمورهای جهان هستند. ارتفاع برخی از آنها به ۱٫۷ متر می رسد، این سمورها با استفاده از دم قوی و پاهای تاردار خود در میان رودخانه ها و دریاچه های آمازون شنا می کنند. سمورهای غول پیکر رودخانه ای بسیار خوش صدا هستند و حداقل ۲۲ صدای متمایز در واژگان خود دارند.

میمون زوزه کش قرمز

صدای میمون‌های زوزه کش قرمز را بیشتر مسافرانی که از جنگل های پرو بازدید می کنند می‌شنوند. غرش بلند آنها تا فاصله ۳ مایلی (۵ کیلومتری) شنیده می شود. تقریباً ۵۰٪ احتمال دارد که این میمون‌ها را در اقامتگاه‌های جنگلی در پورتو مالدونادو دیده شوند، این شانس هر چه به عمق جنگل بروید بیشتر می‌شود.

کاپیبارا

کاپیباراها، جوندگان نسبتا مطیع، شبیه خوکچه هندی غول پیکر هستند. آنها در مناطق جنگلی انبوه آمریکای جنوبی در نزدیکی توده های آب شیرین زندگی می کنند. کاپیباراها به طور شگفت انگیزی شناگران فوق العاده ای هستند و می توانند نفس خود را تا ۵ دقیقه زیر آب حبس کنند. این جانوران جنگل در واقع بزرگترین جونده جهان امروزی هستند که حدود ۴ فوت (۱٫۲ متر) طول و ۲ فوت (۶۰ سانتی متر) قد دارند.

تنبل‌ها

تنبل‌ها در زبان محلی به نام Perezosos شناخته می شوند که در اسپانیایی به معنای تنبل است. تنبل‌های دو انگشتی و سه انگشتی هر دو در آمازون و حیات وحش برزیل زندگی می کنند. اگر واقعا خوش شانس باشید می‌توانید این حیوانات دوست داشتنی را از نزدیک ببینید.

واضح است که حیوانات جنگل‌های آمازون به قدری متنوع هستند که معرفی تمامی آن‌ها در این مطلب کوتاه امکان پذیر نیست اما در میان می‌توان به حیوانات جذابی مانند مورچه خوار یقه دار، دلفین رودخانه صورتی، پوما، امپراتور ریشو تامارین، تاپیر آمازون و میمون سنجاب کلاهک سیاه اشاره کرد.

بهترین مکان ها برای مشاهده حیات وحش در برزیل

بدون هیچ شکی جنگل‌های آمازون بهترین مکان برای دیدن حیات وحش برزیل هستند. اما دیدن حیوانات بومی برزیل تنها به جنگل‌های آمازون خلاصه نمی‌شود. پارک‌های حفاظت شده این کشور نیز نادرترین حیوانات را در خود دارند. پارک ملی اماس یکی از این پارک‌های حفاظت شده است که در ادامه درباره آن صحبت خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:کویر‌های برزیل ، تجربه شنا در کویر

پارک ملی اماس | Emas National Park

پارک ملی Emas در اعماق قلب سرادو برزیل قرار دارد. ۳۲۸۳۱۷ هکتار از علفزارهای مواج، کامپو سوجو، جنگل‌های سرادو و جنگل‌های گالری بخشی از پارک ملی اماس را تشکیل می‌دهند. آنها یک محیط سورئال را برای زندگی گوزن پامپاس، مورچه خوار غول پیکر و گریتر رئا، یا “اما” پرتغالی فراهم کرده‌اند. همچنین گرگ یال را معمولاً می‌توانید در حال پرسه زدن در علف‌ها در جستجوی تینامو و طعمه‌های دیگر ببینید. این پارک بیشترین غلظت ماکائوهای آبی و زرد را در خارج از آمازون دارد و ماکائوهای بال آبی، شانه قرمز و شکم قرمز نیز دیده می شوند.

اماس برای کسانی که در ماه‌های سپتامبر و اکتبر به این پارک سفر می کنند، پذیرایی ویژه ای دارد. در این زمان هزاران موریانه در تپه‌های اماس در انتظار بیرون آمدن پس از گذراندن یک دوره خشک هستند. هنگامی که موریانه ها نزدیک لاروهای درخشان پرواز می کنند، حشرات بی‌خبر از همه جا را می گیرند و می بلعند. هر تپه ممکن است صدها یا بیشتر لارو داشته باشد. کسانی که به اندازه کافی خوش شانس هستند که بازدید خود را در زمان اولین باران برنامه ریزی می‌کنند یک پدیده طبیعی چشمگیر را شاهد خواهند بود.

با این وصف پارک ملی اماس را می‌توان از بهترین مکان‌ها برای دیدن حیوانات وحشی و و حیات وحش برزیل دانست.

برجسته ترین حیوانات برزیل

برزیل دارای یکی از بزرگترین گونه‌های بومی در جهان است. اصطلاح حیوانات بومی، به این معنی است که این گونه در هیچ جای دیگر جهان وجود ندارد. در میان پستاندارانی که در میان گونه‌های بومی برزیل جای می‌گیرند عبارتند از: تنبل یال دار، آرمادیلو سه باند برزیلی، روباه هوس دار، خارپشت خاردار، تعدادی از گونه های خفاش و جوندگان و البته بسیاری از نخستی‌ها.

در اینجا برای درک اینکه چقدر حیات وحش برزیل منحصربه‌فرد است، تعدادی از نخستی‌سانان را که فقط در برزیل وجود دارند معرفی می‌کنیم: میمون زوزه‌کش قرمز دست، میمون زوزه‌کش قهوه‌ای شمالی، میمون عنکبوتی سبیل سفید، موریکوی جنوبی، موریکوی شمالی، گوش سفید مارموست، مارموست با سر بوفه، تامارین شیر صورت سیاه، تامارین شیر سر طلایی، تامارین شیر سیاه، تامارین شیر طلایی، تامارین پایی، کاپور کاپوچین، کاپوچین کاکل دار، کاپوچین سینه زرد، میمون سنجاب بالدار وانزولینی، اواکاری سر، اواکاری سر طاس نوواس، تیتی بلوند باهیان شمالی، تیتی کویمبرا فیلهو، تیتی اقیانوس اطلس، ساکی ریشدار و ساکی ریشوی یوتا هیک.

بیشتر بخوانید: معرفی سواحل برزیل

سفر به حیات وحش برزیل با ستاره ونک

آژانس هواپیمایی ستاره ونک از برگزارکنندگان تور برزیل می‌باشد. کارشناسان واحد تور ما با اشراف کامل بر مقاصد گردشگری برزیل بهترین برنامه ریزی را برای دیدن جاذبه‌های گردشگری این کشور انجام می‌دهند. بنابراین اگر قصد سفر به برزیل را دارید می‌توانید برای اطلاع از قیمت تور برزیل و سایر جزییات با همکاران ما در ارتباط باشید.

برای مشاهده قیمت و خرید تور برزیل از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور برزیل
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید