راهنمای حمل‌ونقل عمومی در استانبول

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در یکشنبه 23 فوریه 2020
Loading...

حمل و نقل عمومی از مهمترین بخش هر سفر است چرا که شما برای گشت‌وگذار در کشور مقصد به وسیله نقلیه احتیاج دارید. از این رو بهتر است قبل از سفر اطلاعاتی کلی راجع به سیستم حمل‌ونقل مقصدتان به دست آورید. در این مطلب با بهترین وسایل حمل‌ونقل عمومی در استانبول آشنا می‌شویم.

استانبول دو قاره آسیا و اروپا را به هم وصل می‌کند. همچنین خود این شهر توسط تنگه بسفر به دو بخش آسیایی و اروپایی تقسیم‌بندی شده است. قرار گرفتن استانبول در این موقعیت خاص باعث شده تا سه سیستم حمل‌ونقل آبی، زمینی و زیرزمینی در این شهر بسیار گسترده شده و رفت‌وآمد ساکنان و مسافران تور استانبول را تسریع بخشند. هتل شما چه در قسمت آسیایی قرار داشته باشد چه در قسمت اروپایی وسایل حمل‌ونقل عمومی در استانبول آماده‌اند تا در کمترین زمان گردشگران را به محل مورد نظر برسانند. (خرید بلیط تهران استانبول)

مطالب مرتبط

۱۰ تفریح مهیج و رایگان در استانبول

.

آشنایی با وسایل حمل‌ونقل عمومی در استانبول

.

مترو

مترو استانبول با ۱۴۰ سال قدمت از پرطرفدارترین وسایل حمل‌ونقل عمومی این شهر است. این مترو دارای ۵ خط است که نقاط مختلف استانبول را به هم وصل می‌کند. ایستگاه‌های مترو را در کنار مراکز تاریخی، مراکز خرید و هتل‌های معروف به راحتی قابل دسترس هستند. ساعت کار مترو از ۶ صبح تا ۱ نیمه شب است و قطارها در ساعات معمولی بین ۶ تا ۱۰ دقیقه و در ساعات پیک هر ۳ دقیقه یک بار در ایستگاه‌ها توقف دارند.

بلیط‌های مترو از یک تا ۱۰ سفره با قیمت ۵ تا ۳۲ لیر در ایستگاه‌های مرو قابل خرید هستند. همچنین برای استفاده از مترو می‌توان استانبول کارت تهیه کنید.

تراموا

اتوبوس

اتوبوس‌های استانبول به دو نوع اتوبوس‌های شهری و تندرو تقسیم‌بندی می‌شوند. اتوبوس‌های شهری رنگ سبز و آبی داشته و مبدأ و مقصدشان بر روی علائم زرد رنگ مشخص شده است. ساعت کاری این اتوبوس‌ها ۶ صبح تا ۱۲ نیمه شب است. اتوبوس‌های تندور که با نام Metro bus شناخته می‌شوند خطوط ویژه خود را داشته و به صورت شبانه روزی فعال هستند.

هزینه این اتوبوس‌ها با توجه به تعداد ایستگاه‌هایی که طی می‌کنید محاسبه می‌شود. بدین صورت که هنگام ورود کارت زده و پس از پیاده شدن مجدداً کارت را بر روی دستگاه قرار می‌دهد و مبلغ با توجه به طول مسیر از کارتتان کسر خواهد شد. بلیط اتوبوس را می‌توانید از ایستگاه‌های مشخص شده خریداری کنید.

مطالب مرتبط

بایدها و نبایدهای سفر به استانبول

.

تاکسی

تاکسی‌ها گران‌ترین هزینه را در میان سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی در استانبول دارند. تاکسی‌های استانبول با رنگ زرد مشخص شده‌اند. قیمت ورودی تاکسی‌ها ۴ لیر بوده و کرایه ادامه مسیر با توجه به تاکسی متر محاسبه می‌شود. اگر از تاکسی استفاده می‌کنید نکات زیر را به خاطر بسپارید:

از سوار شدن در تاکسی‌هایی که ادعا می‌کنند تاکسی مترشان خراب است خودداری کنید چرا که می‌خواهند مبلغ بیشتری از شما دریافت کنند.

اگر برای رفتن از منطقه آسیایی به اروپایی از تاکسی استفاده می‌کنید. هنگام رد شدن از پل حواستان باشد که راننده کمربند ایمنی را بسته باشد چرا که در صورت جریمه شدن، هزینه جریمه به کرایه تاکسی اضافه می‌شود.

قایق و کشتی

استفاده از قایق به عنوان وسایل حمل‌ونقل عمومی در استانبول هم فال و است و هم تماشا! بسیاری از ساکنین استانبول نیز از همین راه برای رفت‌وآمد بین تنگه بسفر استفاده می‌کنند. برای استفاده از قایق بایستی به یکی از بنادر امینونو، بشیکتاش، کاباتاش، کاراکوی یا اوسکودار بروید. هزینه بلیط قایق بین ۵ تا ۷ لیر است.

دولموش

دولموش وسیله‌ای مانند ون در ایران است. دولموش‌ها معمولاً بین ۸ تا ۱۰ مسافر را می‌توانند جابجا کنند و کرایه آن‌ها ارزان‌تر از تاکسی می‌باشد. این وسیله به رنگ زرد بوده و در تمام نقاط شهر فعالیت می‌کنند. به این نکته دقت کنید که دلموش‌ها تا ظرفیتشان تکمیل نشود حرکت نمی‌کنند.

مطالب مرتبط

زیباترین مکان‌های دیدنی استانبول

.

اپلیکیشن‌های تاکسی

اپلیکیشن‌‌های تاکسی از دیگر راه‌های رفت‌وآمد در استانبول هستند. برای استفاده از این تاکسی‌ها بایستی اپلیکیشن را بر روی موبایل خود نصب کنید مانند اسنپ و تپسی در ایران، سپس مبدأ و مقصد را مشخص کرده و پس از تأیید تاکسی در مبدأ مشخص شده حضور پیدا می‌کند.

اوبر، بی تاکسی و کریم از اپلیکشن‌های تاکسی در استانبول هستند. هزینه تاکسی‌های آنلاین گران‌تر از تاکسی‌های زرد رنگ سطح شهر است.

اجاره ماشین

اگر علاقه‌ای به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی ندارید می‌توانید در طول اقامتتان در استانبول ماشین اجاره کنید. شرکت‌های متعددی هستند که با گرفتن مدارک و ضمانت این کار را انجام می‌دهند. برای پیدا کردن شرکت مطمئن، می‌توانید از راهنمای تور یا پذیرش هتل کمک بگیرید. اگر قصد اجاره کردن ماشین در استانبول را دارید به نکات زیر توجه کنید:

فرمان ماشین در ترکیه سمت چپ است.

حداقل سن مجاز برای اجاره ماشین ۲۱ سال است.

محدودیت سرعت در شهر ۵۰ کیلومتر بر ساعت، در خارج از شهر ۹۰ کیلومتر بر ساعت و در بزرگراه‌ها ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت بر ساعت می‌باشد.

می‌توانید از استانبول کارت استفاده کنید

استانبول کارت، کارتی الکترونیکی است که برای استفاده از کلیه وسایل نقلیه عمومی در استانبول به غیر از تاکسی استفاده می‌شود. خرید و استفاده از این کارت به صرفه‌جویی در هزینه‌های مترو، اتوبوس، تراموا و دولموش کمک می‌کند. قیمت استانبول کارت ۱۰ لیر است که حدوداً ۴ لیر شارژ دارد. این کارت قابل شارژ بوده و گردشگران را از زحمت خرید بلیط‍های کاغذی در مترو یا ایستگاه اتوبوس راحت می‌کند. همچنین در صورت استفاده مکرر از آن مبلغ قابل توجهی را به دارنده کارت به عنوان تخفیف هدیه می‌دهد.

استانبول کارت را می‌توان از دکه‌های فرودگاه، فروشگاه‌های مواد غذایی و نمایندگی استانبول کارت در ایستگاه مترو و اتوبوس خریداری کرد.

مطالب مرتبط

نگاهی به فرودگاه استانبول

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید