جاهای دیدنی و جاذبه‌های شهر آکتائو قزاقستان

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در یکشنبه 22 اکتبر 2023
Loading...

آکتائو دومین شهر بزرگ در غرب قزاقستان و بندر اصلی این کشور در دریای خزر است که در شبه جزیره Mangyshlak قرار دارد. به دلیل سیستم آدرس بلاک منحصر به فرد خود شناخته شده است. تقریباً تمام خیابان‌های داخل شهر هیچ نامی ندارند و آدرس‌های آکتائو عموماً از سه شماره منطقه، شماره ساختمان و شماره آپارتمان تشکیل شده‌اند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با جاذبه های آکتائو قزاقزستان آشنا شوید. این مطلب کامل‌ترین و به روزترین راهنمای آنلاین سفر در قزاقستان است. اگر مجذوب این کشور پهناور و زیبا و عاشق مقاصد غیرعادی آن هستید، این راهنمای سفر همه چیزهایی را که برای آماده شدن برای سفر به قزاقستان باید بدانید را به شما می‌گوید.

آشنایی با شهر آکتائو یا آق تاو

آکتائو در زبان قزاقستانی به معنای “کوه سفید” است و در مرکز منطقه منگیستاو قرار دارد. در حالی که خود شهر نسبتاً جوان است، تعدادی مکان تاریخی و طبیعی باستانی با اهمیت دارد که می‌توان در این منطقه از آنها بازدید کرد.

این منطقه یکی از پایین‌ترین نقاط جهان در ۱۳۰ متر زیر سطح دریا است که محل زیارتگاه‌های صوفیانه مانند بکت آتا، شکپک آتا، شوپان آتا و ماسات آتا می‌باشد، زیرا منگیستاو در مسیرهای تجاری زمینی باستانی در اطراف خزر قرار  دارد. این منطقه همچنین دارای جاذبه‌های طبیعی زیبا، مانند «کوه آتش» (Отпантау)، واحه‌های تمشالی و سورا و چشمه‌های آب گرم رادون و حمام‌های گلی است. منطقه منگیستاو عمدتاً محل سکونت قزاق‌های قبیله آدی بوده که یکی از قبایل “برادر کوچک” در تاریخ قزاقستان است.

این شهر به دلیل مقدار زیادی نفت و گاز صادراتی از قزاقستان رونق گرفته است و اکنون میزبان بسیاری از پیشرفت‌های جدید می‌باشد.

روش‌های سفر به آکتائو

برای سفر به سواحل دریای خزر و تماشای جاذبه‌های آکتائو در تور قزاقستان راه‌های مختلفی پیش روی شما است:

با هواپیما

بیشتر مردم به فرودگاه آکتائو در ۲۴ کیلومتری شمال مرکز شهر پرواز می‌کنند و رانندگان تاکسی معمولاً در قسمت ورودی فرودگاه منتظر مسافران در حال ورود هستند. ارزان‌ترین راه برای پرواز به آکتائو با SCAT یا آذربایجان ایر از باکو یا تفلیس می‌باشد. پروازهای مستقیم بین المللی از مسکو (Transaero)، استانبول یا تفلیس (SCAT) شما را به آکتائو می‌رساند. سایر خطوط هوایی محلی نیز از ماخاچکالا، ایروان و آستاراخان به آکتائو پرواز دارند. یک پرواز چارتر مستقیم به ارومچی وجود دارد که در ۱۵ هر ماه حرکت می‌کند و حدود ۲۰ همان ماه باز می‌گردد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی قزاقستان | مقصد جدید بدون ویزا برای ایرانیان

با قطار

همه قطارها از ایستگاه Mangyshlak)) که حدود ۲۰ کیلومتر از مرکز آکتائو فاصله دارد، حرکت می‌کنند. خدمات قطار ۲۴ ساعته از مبداء آتیراو به طور منظم وجود دارد. همچنین امکان یک سرویس قطار دو روزه از آستانه و یک سرویس قطار سه روزه از آلماتی وجود دارد که دو روز پس از حرکت از آکتائو از شیمکنت عبور می‌کند. تاکسی‌های زیادی درست بیرون ایستگاه قطار در دسترس هستند تا شما را به آکتائو برسانند.

با کشتی

کشتی «باکو-آکتائو» در واقع از آلات به کوریک حرکت می‌کند. لازم به ذکر است هر دو بندر در فاصله قابل توجهی خارج از شهر مورد نظر خود قرار دارند.

آب و هوا و بهترین زمان سفر به شهر آکتائو

بسته به کاری که می‌خواهید در طول سفر خود انجام دهید، می‌توانید در هر زمانی از سال از قزاقستان دیدن کنید. قزاقستان دارای آب و هوای قاره‌ای با زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم است و دمای هوا بسته به منطقه کشور متفاوت می‌باشد.

دوره بین ماه می تا اکتبر بهترین زمان برای سفر به قزاقستان، به ویژه منطقه شمالی و منطقه جنوب شرقی است. در این ماه‌ها دمای هوا برای پیاده‌روی و کمپینگ در مکان‌هایی مانند چارین کانیون، دریاچه‌های کولسای و کوه‌های تیان شان در اطراف آلماتی و همچنین در ارتفاعات رشته کوه آلتای عالی است.

اگر می‌توانید با گرما کنار بیایید، دوره خوبی برای رفتن به یک سفر جاده‌ای یا سفر با قطار  برای بازدید از استپ‌ها و سایر نقاط کشور است. بهار و پاییز هر سال حدود یک ماه طول می‌کشد که آوریل و اکتبر در جنوب و می و سپتامبر در شمال است. دمای هوا به طور متوسط می‌تواند ۲۰ درجه سانتیگراد باشد که برای گشت و گذار در استپ‌ها و بازدید از جاهای دیدنی آکتائو در قزاقستان ایده آل است.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به قزاقستان | سفر به قزاقستان بدون ویزا؟

جاذبه‌های آکتائو قزاقستان

آکتائو یکی از جذاب‌ترین و غیرمعمول‌ترین شهرهای قزاقستان است که بیشتر به خاطر سواحل و دریا معروف است. با این حال، می‌توانید از تعداد زیاد جاذبه‌های آکتائو قزاقستان دیدن کنید. نه چندان دور از شهر، می‌توانید از مناظر بی‌نظیر و مریخ مانند شگفت زده شوید. این منطقه همچنین دارای مکان‌های تاریخی و مذهبی بسیاری است که در ادامه معرفی می‌کنیم:

موزه ملی قزاقستان از جاذبه های آکتائو قزاقزستان

موزه ملی جمهوری قزاقستان در آستانه واقع شده است. زمانی که این موزه در سال ۲۰۱۴ ساخته شد، بزرگ‌ترین موزه در آسیای مرکزی بود. ساختمان آن از شیشه آبی و سنگ مرمر سفید ساخته شده است و تاریخ و فرهنگ قزاقستان را از دوران ماقبل تاریخ تا کنون به تصویر می‌کشد.

برج بایترک

بنای یادبود برج بایترک در سال ۲۰۰۲ در مرکز پایتخت قزاقستان افتتاح شد و مرحله جدیدی را در زندگی مردم آغاز کرد و به نمادی نه تنها برای آستانه، بلکه برای کل کشور تبدیل شد. این پروژه به ابتکار رئیس جمهوری قزاقستان، نورسلطان نظربایف، در جشن ۱۰ سال استقلال اتحاد جماهیر شوروی سابق آغاز شد و معمار پروژه اکمورزا رستم بکوف بود. این برج در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان ساخته شده است. Bayterek در وسط بلوار نورژول واقع شده است که بیشتر به نام مسیر تابشی شناخته می‌شود.

دریاچه نورسلطان

این دریاچه به همراه تالاب‌ها و منطقه سبز اطراف آن، زیستگاه گونه‌های بسیاری از پرندگان، ماهی‌ها و سایر حیات وحش است که یکی از زیباترین جاذبه‌های نزدیک آکتائو قزاقستان می‌باشد.

ساحل اکتائو از پرطرفدارترین جاذبه های آکتائو قزاقزستان

آکتائو واقع در سواحل خزر، یکی از مکان‌های تفریحی محبوب قزاقستان برای تعطیلات در کنار دریا است.در مرکز شهر، ساحل شیب دار و صخره‌ای وجود دارد که مکان جذابی برای علاقه‌مندان به پرش از صخره است. در داخل شهر سواحل زیادی با تمام امکانات رفاهی برای اقامتی راحت وجود دارند. برخی از آنها ورودی رایگان دارند اما برای امکانات رفاهی مانند چتر و تخت‌های آفتابگیر هزینه دریافت می‌کنند.

شهربازی و آکواریوم

شهربازی و آکواریوم یکی دیگر از جاهای دیدنی آکتائو در قزاقستان هستند که گردشگران زیادی را به خود جذب کرده‌اند. با دیدن انواع حیات و موجودات دریایی و تجربه بازی‌های هیجان انگیز می‌توانید سفر خود به آکتائو را خاطره‌انگیزتر کنید.

پارک ملی آلتین امل از مهیج ترین جاذبه های آکتائو قزاقزستان

اگر به دنبال بهترین مکان‌ها برای بازدید در قزاقستان با ظرافت و زیبایی طبیعی بکر هستید، هیچ مکان دیگری به اندازه پارک ملی آلتین امل عالی نخواهد بود. حتی با وجود اینکه مکان کاملاً دور افتاده است، می‌توان لندفرم‌های متنوعی را پیدا کرد، از طبقه‌های صخره‌ای گرفته تا تپه‌های ماسه‌ای عظیم و چندین کوه مرزی.

این پارک زیستگاه بیش از ۲۳۰ گونه پرنده است و از این رو پرنده نگری یک فعالیت محبوب در این مکان می‌باشد. مهم نیست چه زمانی از روز در این پارک ملی باشید، اسب‌های تنها، از جمله اسب‌های پرژوالسکی، در اطراف زمین پارک پرسه می‌زنند. وجود فولادهای سنگی و سنگ نگاره‌ها وجود قبایل ساکا و سکاها را در این منطقه ثابت می‌کند.‌

یادبود شعله‌های ابدی جنگ جهانی دوم از معروفترین جاذبه های آکتائو قزاقزستان

یادبودهای متحرک و بناهای تاریخی معروف اغلب در برنامه سفر بسیاری از مسافران قرار دارند. وقتی در اکتائو هستید، در یادبود شعله ابدی جنگ جهانی دوم با بخش مهمی از تاریخ محلی آشنا می‌شوید. این یادبود جنگی چشمگیر شامل یک شعله ابدی است که توسط پنج صفحه سفید عظیم احاطه شده است که یک یورت باز عظیم (چادر دایره‌ای از نمد یا پوست بر روی یک چارچوب تاشو که توسط عشایر در مغولستان، سیبری و ترکیه استفاده می‌شد) را می‌سازد و هر پانل با صحنه‌های غم انگیز از هر سال جنگ حک شده است.

جابجایی و حمل و نقل در شهر آکتائو

حمل و نقل عمومی در آکتائو قزاقستان به خوبی توسعه یافته است. می‌توانید با اتوبوس، ماشروتکا (مین اتوبوس) و تاکسی اشتراکی در این شهر بگردید. برای دیدن مناظر اطراف شهر که چند کیلومتری با هتل شما فاصله دارند نیز می‌توانید از اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی بهره ببرید.

رستوران‌های شهر آکتائو

آکتائو تنها شهر قزاقستان است که در آن می‌توانید ماهی بارمک بخورید. بشبرمک نیز یک غذای سنتی قزاقستانی که با گوشت اسب یا گوشت گوسفند مخلوط با خمیر و سس پیاز درست می‌شود. همانطور که ممکن است از نام آن حدس بزنید، فیش بارمک غذای دیگری است که در آن به جای گوشت از ماهی استفاده می‌شود.

از جاهای دیدنی آکتائو قزاقستان می‌توان به رستوران‌های آن اشاره کرد که در ادامه فهرستی از آن‌ها را تهیه کرده‌ایم:

  1. Chechil Pub Aktau
  2. Lighthouse
  3. Barbeque From Uncle Gadim
  4. Karvon
  5. Fusion
  6. Barashka Dine & Drink
  7. Barkhan Burger Shop
  8. Daredzhani
  9. The Bridge Restaurant
  10. Antrekot Grill Pub

مراکز خرید شهر آکتائو

از جاهای دیدنی آکتائو در قزاقستان می‌توان به مراکز خرید آن اشاره کرد. چهار مرکز خرید اصلی در آکتائو وجود دارند که عبارتند از مرکز خرید آکتائو، آستانه، آرداگر و شوم. همچنین دو بازار بزرگ برای فروش انواع میوه و سبزیجات به اضافه غرفه‌های گوشت و ماهی در اطراف بازارها وجود دارد. مغازه‌های کوچک زیادی نیز در شهر وجود دارند که وقتی در آکتائو هستید باید از آنها دیدن کنید!

بهترین هتل‌های شهر آکتائو

هر ساله هتل‌های زیادی در آکتائو ساخته می‌شوند. در آکتائو می‌توانید گزینه‌های اقامتی برای هر سلیقه و بودجه‌ای پیدا کنید؛ از یک هتل لوکس گرفته تا یک هاستل مقرون به صرفه در دسترس شما هستند تا از جاذبه‌های آکتائو قزاقستان لذت ببرید. Rixos Water World Aktau، تنها هتل بزرگ در قزاقستان است که به تازگی درهای خود را باز کرده است. یک پارک آبی، یک ساحل شنی و باشگاه‌های ورزشی آن، همه چیزهایی هستند که برای یک تعطیلات عالی نیاز دارید. Caspian Riviera Grand Palace یکی دیگر از هتل‌های درجه یک جهانی است که مهمانان خود را با آکواریوم‌های دیواری و کفی که بیش از ۴۰۰ گونه ماهی در آن زندگی می‌کنند شگفت زده کرده است. نه چندان دور از شهر، مراکز تفریحی Tree of Life و Stigl وجود دارند که می‌توانید با اقامت در آنها از تعطیلات آرامش‌بخش لذت ببرید.

معرفی هتل رکسوس واتر ورلد قزاقستان

رکسوس واتر ورلد اولین و تنها هتل تفریحی لوکس پنج ستاره با مفهوم “All Inclusive All Exclusive”  در قزاقستان است. این هتل مجلل در ساحل زیبای دریای خزر با ساحل شنی شگفت انگیز و آب نیلگون کریستالی واقع شده است. این استراحتگاه خانوادگی منحصر به فرد در ۲۰ کیلومتری شهر آکتائو قرار دارد و مهمانان را در فضایی از تعطیلات فراموش نشدنی ساحل غرق می‌کند. این هتل یک پناهگاه مجلل خالص با ذات اصلی مهمان نوازی ترک و فرهنگ قزاقستان است.

هزینه‌ها در شهر آکتائو

ممکن است در مورد نحوه بودجه بندی سفر خود نگران باشید و بپرسید که آیا سفر در آکتائو قزاقستان ارزان است؟ مانند اکثر کشورهای آسیای مرکزی، سفر در قزاقستان نسبتاً ارزان است.

یک وعده غذایی خوب در یک رستوران محلی حدود ۳ دلار، یک تخت خوابگاه در یک هاستل حدود ۷ دلار و یک بلیط قطار حدود ۱۵ دلار در هر ۱۰۰۰ کیلومتر یا بیشتر هزینه دارد. گردشگری هنوز در قزاقستان بسیار جدید است، اما با بازدیدکنندگان بیشتری که هر ساله از جاهای دیدنی آکتائو در قزاقستان بازدید می‌کنند، خدمات بیشتری آماده و ارائه می‌شوند که به این معنی است که تورها و فعالیت‌ها هنوز نسبتاً ارزان هستند.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی جاذبه‌های آکتائو قزاقستان پرداختیم که بهترین مکان‌ها برای بازدید در این شهر شگفت‌انگیز هستند و ارزش سفر و بازدید از آنها را دارند. اگر قصد سفر به قزاقستان را دارید، فراموش نکنید که بهترین جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی آکتائو در قزاقستان را در لیست کارهای خود قرار دهید.

برای مشاهده قیمت و خرید تور قزاقستان از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور قزاقستان
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید