کشور قزاقستان را می‌توان یکی از زیباترین و بکرترین کشورهای آسیای میانه دانست. کشوری که تقریباً هیچ مرز آبی مشترکی با همسایگان خود نداشته اما با طبیعتی بکر و بی‌نظیر در کنار تاریخی شنیدنی توانسته نام خود را در میان مقاصد گردشگری پرطرفدار به ثبت رساند. این مطلب در گشت و گذاری کوتاه ما را به جاهای دیدنی قزاقستان می‌برد. در این سفر متفاوت با ما همراه باشید.

سفر به قزاقستان بدون ویزا تا ۱۴ روز امکان پذیر شد. بدین ترتیب گردشگران ایرانی می‌توانند بدون دغدغه پشت سر گذاشتن مراحل ویزا تور قزاقستان را رزرو و به این کشور سرسبز آسیای میانه سفر کنند. در اینجا درباره زیباترین و پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در قزاقستان صحبت کرده و به شما خواهیم گفت بازدید از کدام جاذبه‌ها سفرتان را هیجان‌انگیزتر خواهد کرد.

شهر آستانا Astana؛ پایتخت زیبای قزاقستان

شهر آستانا را می‌توان از جاهای دیدنی قزاقستان و پرگردشگرترین مقصد این کشور به شمار آورد. آستانا زمانی تنها یک شهر کوچک بود که اقتصاد آن روی معدن کاری استوار بود اما در حال حاضر شیک‌ترین ساختمان‌های قزاقستان را در خود داشته و به قطب اصلی کشور تبدیل شده است. وجود تفریحات مدرن و هیجان انگیز به همراه مراکز خرید بزرگ گردشگران را به سوی آستانا روانه کرده و همین دلیلی بر آن شده و تا چرخ اقتصادی گردشگری نیز در این شهر به حرکت درآید. با گشت و گذار در این شهر می‌توانید در طبقه انتهایی برج صد متری بایترک چشم اندازی خارق‌العاده از شهر را مقابل خود داشته باشید، در موزه ملی تاریخ و فرهنگ قزاق‌ها را به تماشا نشسته و معروف‌ترین برندهای پوشاک را در مراکز خرید ببینید.

آلماتی Almaty؛ شهر رنگارنگ قزاقستان

آلماتی به عنوان پایتخت سابق قزاقستان در جاذبه‌های گردشگری چیزی از آستانا کم ندارد. این شهر در کنار کوهپایه‌ قرار گرفته و از این رو مناظر طبیعی بی‌نظیری برای ارائه دارد. وجود برف همیشگی در کوهپایه در کنار جنگل‌های سرسبز شهر آلماتی را دیدنی کرده‌اند. آلماتی را به واسطه داشتن تفریحات و جاذبه‌های متنوع به عنوان مرکز فرهنگی قزاقستان می‌شناسند. با اقامت در آلماتی امکان این را دارید که در جنگل سیب‌های وحشی قدم زده و حسابی عکاسی کنید، در کنار دریاچه بزرگ آلمانی قدم زده و از دیدن مناظر زیبا لذت ببرید، به مرکز شهر رفته و در مراکز خرید، رستوران‌‌ها و پارک‌ها گشت و گذار کنید. اگر هم اهل تاریخ و جاذبه‌های تاریخی هستید موزه مرکزی، نمایشگاه‌ها و گالری‌های آلماتی آماده هستند تا از شما استقبال کنند.

آکتائو Aktau؛ شهری ساحلی در قزاقستان

آکتائو از جاهای دیدنی قزاقستان است که حال و هوای خاص خود را دارد. این شهر در کنار سواحل دریای کاسپین قرار گرفته و برخلاف آستانا و آلماتی فضایی بسیار آرام دارد. آکتائو تا تقریباً ۴۰ سال قبل روستایی خوش آب و هوا بود اما کم کم پیشرفت کرده و در حال حاضر به شهری بسیار زیبا تبدیل شده است. وجود مناظر طبیعی بکر، بناهای تاریخی، مراکز فرهنگی مانند موزه‌ها و نمایشگاه‌ها، پارک ملی با گونه‌های متنوع جانوری همه و همه آکتائو را به قصد محبوب گردشگری در قزاقستان تبدیل کرده است. اگر هم اهل طبیعت‌گردی هستید می‌توانید وسایل مورد نیاز را آماده کرده و قله‌های رنگارنگ آکتائو را فتح کنید. تفریحات آبی از جمله قایق سواری و شنا از تفریحات آکتائو از جاذبه‌های مهیج آکتائو هستند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی و جاذبه‌های شهر آکتائو قزاقستان

شهر سمی Semey؛ میزبان تاریخ و هنر روسیه

هر چند که در نگاه اول ممکن است جاذبه‌های شهر سمی به پای آلماتی و آستانا نرسد اما این شهر کوچک نیز در تفریحات متنوع داشته و در لیست جاهای دیدنی قزاقستان قرار می‌گیرد. درواقع سمی دوران تاریخی که قزاقستان جزیی از اتحاد جماهیر شوروی بود را به زیبایی به تصویر می‌کشد. دو موزه Museum of History and Local Study و Nevzorov’s Art Museum میزبانی لایق برای تاریخ و هنر روسیه بوده و بازدید از آن‌ها جز خاطرات تکرار نشدنی سفر به قزاقستان و اقامت در شهر سمی خواهند شد. بنای یادبودی که برای قربانیان حادثه اتمی ساخته شده به همراه جندین کلیسای زیبا، بناهای تاریخی چند صد ساله، کافه‌های دنج و مراکز خرید بزرگ و کوچک از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر سمی به شمار می‌روند.

جاذبه های طبیعی قزاقستان

قزاقستان را می‌توان بهشتی غیرقابل وصف برای اهالی طبیعت گردی دانست. جاهای دیدنی قزاقستان و طبیعت گردی در این کشور را با معرفی دره تورگن آغاز می‌کنیم. دره‌ای که در پارک ملی Ile Alatau قرار گرفته و با جنگل‌های فشرده، چندین آبشار، رودخانه و تنوع جانوری فضایی بی‌نظیر دارد. دریاچه کیندی جاذبه طبیعی دیگری ست که حدود صد سال قبل در اثر رانش زمین بوجود آمده قایق سواری بر روی آب‌های زلال آن تجربه‌ای تکرار نشدنی خواهد بود. شکار با عقاب‌هایی که اندازه برخی از آن‌ها به طول قد انسان می‌رسد در صحرایی که در نزدیکی آلماتی قرار گرفته از دیگر تفریحات هیجان انگیز سفر به قزاقستان به شمار می‌رود. در این صحرا علاوه بر دیدن صحنه شکر عقاب می‌توانید با اسب‌های وحشی عکس یادگاری بی اندازید.

دریاچه آلماتی

دریاچه بزرگ آلماتی یک مخزن طبیعی کوهستانی است. این دریاچه در کوه های Trans-Ili Alatau در ۱۵ کیلومتری جنوب مرکز آلماتی در قزاقستان واقع شده است. ارتفاع این دریاچه از سطح دریا ۲۵۱۱ متر است. دریاچه آلماتی از زیباترین جاهای دیدنی قزاقستان به شمار می‌رود.

دریاچه‌ی کیندی

این دریاچه عمیق در سال ۱۹۱۲ بر اثر زمین لرزه بزرگ ایجاد و از رودخانه‌ای یخبندان تغذیه می‌شود و به خاطر جنگل صنوبرهای غرق شده اش مورد توجه گردشگران قرار گرفته است، شاخه‌های زیر آب به زیبایی حفظ شده و مناظر حیرت انگیزی را ایجاد کرده، علاقه مندان محلی این مکان را برای پیک نیک آخر هفته خود انتخاب می‌کنند. دریاچه کیندی یک ساحل کوچک زیبا برای حمام آفتاب و یک مسیر کوتاه که از میان جنگل صنوبر می‌گذرد برای پیاده روی دارد.

از نظر موقعیتی  دریاچه کیندی بخشی از پارک ملی دریاچه های کولسای می‌باشد اما باید هزینه ورودی اینجا را جداگانه پرداخت کنید.

دریاچه‌ی بالخاش

دریاچه بالخاش به عنوان پانزدهمین دریاچه بزرگ جهان، یکی از مکان‌های عالی برای ماجراجویی و آرامش است. این دریاچه از هفت رودخانه اصلی روسیه و قزاقستان، از جمله رودخانه ایلی، آب دریافت می‌کند. آب شیرین در قسمت غربی در دسترس است در حالی که قسمت شرقی شور است.

با توجه به این ویژگی منحصر به فرد، دریاچه بلخاش یکی از جاهای دیدنی قزاقستان است. این دریاچه برای عکاسی و تماشای پرندگان محبوب است، همه اینها به لطف وسعت بی پایان دریاچه می‌باشد.

دریاچه کولسای

پارک ملی دریاچه‌های کولسای که در امتداد لبه شمالی خط الراس معروف Tuan Shan قرار دارد، یکی از آرام ترین و معروفترین جاذبه‌های قزاقستان است. از اینجا می‌توانید منظره‌ای از دریاچه‌های Kaindy و Kolsai داشته باشید. اگر قصد دارید به یک سفر ماجراجویانه بروید، می توانید یا کمپ بزنید یا در مهمانخانه ها اقامت کنید.

در اینجا پوشش گیاهی اصلی از نوع آلپ و صنوبر به همراه دریاچه های یخ زده کریستالی در قسمت میانی است. ۱۲ گونه فلور با نرخ متفاوت در پارک ملی، عمدتاً در منطقه حفاظت شده، وجود دارند. به غیر از این، چندین حیوان دیگر مانند سیاهگوش ترکستانی، خرس تیان شن، ماهی قزل آلای رنگین کمان و غیره نیز یافت می شوند.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به قزاقستان | سفر به قزاقستان بدون ویزا

پارک ملی کارکارالی | Karkaraly National Park

گفته می‌شود که پارک ملی کارکارالی یکی از جذاب ترین مکان ها برای بازدید در قزاقستان است. در اینجا، می توانید از نمایش گیاهان و جانوران در موزه طبیعت ساخته شده در محدوده پارک لذت ببرید. در نزدیکی مرز پارک، حوضه دریاچه قرار دارد که از طریق یک مسیر کوهستانی پوشیده از درخت کاج قابل دسترسی است.

پیاده‌روی به قله ژیرن ساکال در پارک ملی یکی دیگر از فعالیت‌های هیجان‌انگیز است که می‌توانید در طول بازدید خود به آن مشغول شوید. حیوانات و پرندگان متعددی در این منطقه زیستگاه خود را دارند که از جمله آنها می توان به خفاش، گوزن سیبری، گوزن، گربه پالا، ارگالی و غیره اشاره کرد.

پارک ملی برنابی

پارک ملی بورابای که یکی از محبوب ترین مکان های توریستی قزاقستان می‌باشد. مساحت کل این پارک حدود ۸۳۵ متر مربع است که از دریاچه‌های کوچک، پوشش گیاهی استپی، رشته کوه‌های مرتفع و پوشش‌های جنگلی انبوه تشکیل شده است.

اسب سواری در امتداد سرزمین استپ یکی از معروف ترین فعالیت هایی ست که مطمئنا از آن لذت خواهید برد. بیش از ۷۵۷ گونه گیاهی در اینجا یافت می شود که تنوع جانوران را نشان می دهد. حتی می‌توانید از اطراف این منطقه عکس بگیرید و در حین قدم زدن در اطراف پارک از آب و هوای آرام لذت ببرید.

پارک ملی ایل آلتائو

یکی از مکان‌های آرام برای بازدید در قزاقستان، پارک ملی ایل-آلاتاو است. تقریباً هفتاد درصد از زمین با پوشش گیاهی نوع صنوبر پوشیده شده در حالی که بقیه توپوگرافی از یخچال‌ها و علفزارهای آلپ تشکیل شده است که عمدتاً در دامنه های شمالی رشته کوه های معروف Zailiysky Alatau قرار دارند. این پارک به خاطر تعداد عظیمی از گونه‌های حیات وحش از جمله پلنگ برفی معروف، بز کوهی، سیاه گوش و حتی خرس قهوه ای تیان شان مشهور شده است. جدای از این، شما همچنین می‌توانید بیش از سیصد گونه پرنده پراکنده در سراسر پارک به عنوان یکی از جاهای دیدنی قزاقستان ببینید.

برای مشاهده قیمت و خرید تور قزاقستان از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور قزاقستان

پارک ملی چارین

پارک ملی چارین یک پارک ملی در قزاقستان است که در امتداد رودخانه چارین، از جمله چارین دره، کشیده شده است. این پارک ۲۰۰ کیلومتری در سال ۲۰۰۴ تاسیس شد. از بخش‌های جذاب این پارک می‌توان به دره و رود چارین اشاره کرد.

پارک ملی کورگَلژین

پارک ملی کورگلژین دو دریاچه بزرگ به نام‌های تنگیز و کورگالژین را به هم متصل می‌کند. حفاظت‌گاه طبیعی کورگالژین یا به قزاقستانی: Қорғалжын мемлекеттік табиғи қорығы, Qorğaljyn memlekettık tabiği qoryğy)  منطقه‌ای حفاظت‌شده در مناطق آقمولا و کاراگاندا در قزاقستان است که در غرب این کشور قرار گرفته، نام این پارک در فهرست میراث جهانی یونکو به ثبت رسیده است.

پارک ملی کورگلژین به همراه دخیره گاه‌هایش مسیرهای مهاجرت پرندگان مهاجر هند و سیبری-شرق آفریقا می‌باشد.

تپه کوک توب

کوک توب که در ارتفاع ۱۱۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته، یکی از کوه‌ها و تپه‌های معروف در منطقه آلماتی است. در حالی که مردم ممکن است این مکان را فقط یک کوه بدانند اما کوک توب به یک نقطه پرطرفدار میان طرفداران جاهای دیدنی قزاقستان تبدیل شده است. رسیدن به اینجا به خودی خود یک فعالیت شادی آور است، زیرا باید با تله کابین به بالای آن بروید.

در بین مسیر می‌توانید از آرام ترین مناظر شهر آلماتی لذت ببرید. این تپه همچنین دارای زمین بازی، ترن هوایی، و غذاخوری‌های مختلف است که می‌توانید از غذاهای محلی متعددی که توسط سرآشپزهای عالی تهیه می‌شود، لذت ببرید.

دره‌ی تورگِن

دره تورگن قطعا یکی از نفیس ترین مکان‌های دیدنی در قزاقستان است. پوشش گیاهی تورگن از نوع صنوبر است. درست بعد از دروازه‌های ورودی، می‌توانید از مزرعه پرورش ماهی قزل آلا و سپس ارتفاعات عشایری آسی دیدن کنید. در عمق جنگل‌های تنگه تورگان، گونه‌های جانوری از جمله مارموت، آهو، بزکوهی و عقاب طلایی وجود دارند.

منطقه‌ی چیمبولاک

چیمبولاک از مناطق توریستی آلماتی و از جذابترین جاهای دیدنی قزاقستان است. اگر در زمستان به قزاقستان سفر کرده‌اید می‌توانید از تفریحات زمستانه مانند اسکی لذت برده و در صورت سفر به قزاقستان در تابستان می‌توانید از تفریحاتی مانند کوهنوردی، پیاده روی و گیک نیک لذت ببرید. هزینه ورود به پیست مدو ۸۰۰ تنگه و برای انجام اسکی در چیمبولاک، ۵ هزار تنگه و برای استفاده از تله اسکی یک مسیره باید ۶۰۰ تنگه بپردازید.

مجموعه ورزشی مدئو

مدئو یک پیست اسکیت سرعت در فضای باز است. این مجموعه ورزشی در دره‌ای کوهستانی (دره مدئو یا دره رودخانه مالایا آلماتینکا) در حومه جنوب شرقی آلماتی قزاقستان واقع شده است. مدئو در ارتفاع ۱۶۹۱ متری از سطح دریا قرار گرفته و از ۱۰٫۵ هزار متر مربع یخ تشکیل شده است. در مجموعه ورزشی مدئو از سیستم انجماد و آبیاری پیشرفته برای اطمینان از کیفیت یخ استفاده می‌شود.

پایگاه فضایی بایکورور

شاید برایتان جالب باشد اما در سفر به قزاقستان قرار است یکی از قدیمی‌ترین پایگاه‌های فضایی در دنیا را ببینید. این پایگاه بایکورور نام داشته و در بیابان‌های این کشور قرار گرفته، این مرکز به عنوان یکی از جاهای دیدنی قزاقستان در حال حاضر در اختیار روسیه بوده و برای بازدید از آن لازم است از ۴۵ روز قبل با مسئولان پایگاه هماهنگی‌های لازم انجام شود.

شهر تاریخی تاراز

پس از ترکستان و نورسلطان، تاراز سومین شهر با رشد سریع در قزاقستان است. این شهر در کرانه‌های رودخانه تالاس و در نزدیکی مرز قرقیزستان واقع شده است. تاراز یکی از قدیمی ترین شهرهایی ست که قدمت آن به قرون وسطی می رسد. اعتقاد بر این است که تاراز در زمان‌های قدیم از طریق راه ابریشم با سایر کشورهای آسیایی تبادل کالا و تجارت انجام می‌داده است. در حفاری‌های داخل و اطراف شهر، آثار بیشماری از جمله زیور آلات، مجسمه‌های برنزی و غیره یافت شد. همه این اکتشافات ثابت کردند که تاراز قبل از قرن اول نیز جز مناطق مسکونی بوده است.

تاراز که یک شهر باستانی است چیزهای زیادی برای ارائه دارد. در امتداد جاده ابریشم می‌توانید از مقبره عایشه بیوی دیدن کنید. مقبره کاراهان، خانه‌ای از آثار سرامیکی مختلف است که از کاوش‌ها جمع آوری شده. اگر می خواهید فرهنگ سلطنتی تاراز را کشف کنید، مجموعه کاخ آکیرتاس مکانی ایده آل برای شروع خواهد بود.

استان مانغیستاو

هر کسی که تا به حال فرصت  دیدن استان Mangystau را داشته است، تأیید می کند که این شبه جزیره با مناظر خیره کننده آن بسیار منحصر به فرد می‌باشد. مانغیستاو به عنوان یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی قزاقستان انرژی خاص خود را دارد و به نظر می رسد بیشتر مناظر برای فیلمبرداری فیلم‌های فضایی با بیگانگان و سیارات دیگر مئورد استفاده قرار می‌گیرد. ۵ میلیون سال پیش این مکان در اعماق اقیانوس باستانی تتیس پنهان شده بود که آب‌های آن صخره‌های عجیب و غریب و غارهایی با رنگ‌های زیبا را به وجود آورده بودند. برای دیدن تمام جاذبه‌های استان باید حداقل یک اقامت ۴ شب و ۵ روز داشته باشید.

مسجد نور سلطان آستانه

این مسجد در شهر آستانه قرار گرفته و بزرگترین مسجد در آسیای مرکزی و یکی از بزرگترین مسجدهای جهان به شمار می‌رود. گنبد اصلی مسجد در نوع خود بزرگترین گنبد در جهان می‌باشد.

ارتفاع گنبد تقریباً ۸۳٫۲ متر با قطر ۶۲ متر است. چهار مناره اطراف ۱۳۰ متر هستند و از پنج قسمت ساخته شده که نماد پنج رکن اسلام – ایمان، نماز، روزه، زکات و حج را تشکیل می‌دهند. یکی از برج‌های سمت چپ به روی عموم باز است. میهمانان می‌توانند با آسانسور بالا رفته و منظره شهر دیدن کنند.

درب ورودی مسجد یکی از بلندترین درهای چوبی جهان به شمار می رود که ۱۲٫۴ متر ارتفاع دارد و وزن آن یک و نیم تن است. مسجد نور سلطان از معروفترین جاهای دیدنی قزاقستان به شمار می‌رود.

کلیسای جامع زِنکوف (معراج)

کلیسای جامع زنکوف با ۵۶ متر ارتفاع یکی از بلندترین بنای چوبی در دنیا می‌باشد. این بنا از چوب ساخته شده و نکته جالب اینکه از هیچ میخی در ساخت آن استفاده نشده است. کلیسا معماری بی نظیر دارد و جز کلیساهای ارتودکس روسی به شمار می‌رود.

کاخ ریاست جمهوریِ آک اُردا

این کاخ در سال ۲۰۰۴ افتتاح و محل کار رئیس جمهور قزاقستان است. این کاخ به دلیل داشتن معماری زیبا و گنبد آبی رنگ خود معروف شده است. گنبد بنا مانند عقابی که در حال پرواز است طراحی شده است.

کاخ صلح و آشتی

کاخ صلح و آشتی به عنوان یکی از جاهای دیدنی قزاقستان محل برگزاری رویدادهای مهم فرهنگی شهر آستانه می‌باشد. این کاخ هرمی ۷۷ متری ست که به عنوان شاهکار معماری قزاقستان شناخته شده و در بین طرفداران معماری سنتی و مدرن بسیار محبوب است.

داستان سفر به قزاقستان بدون ویزا

و اما سخن آخر جاهای دیدنی قزاقستان این که داستان سفر به این کشور بدون ویزا از کجا شروع شد؟ طی سفر رئیس جمهور قزاقستان به ایران سفر ایرانی‌ها به قزاقستان بدون ویزا امکان پذیر شد. طبق این خبر ایرانی‌ها می‌توانند تا ۱۴ روز بدون ویزا در قزاقستان اقامت داشته باشند؛ اما متقاضیان در صورت درخواست برای اقامت بیشتر بایستی مراحل دریافت ویزا را طی کنند. شما می‌توانید جهت رزرو تور قزاقستان با همکاران ما در واحد تورهای خارجی در ارتباط باشید.

برای مشاهده قیمت و خرید تور قزاقستان از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور قزاقستان
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید