جاهای دیدنی عمان

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در دوشنبه 27 نوامبر 2023
Loading...

عمان که در همسایگی ایران و در کرانه دریای عمان قرار دارد یکی از زیباترین مقاصد گردشگری به حساب می‌آید. جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی این کشور و مردمان مهمان‌نواز آن می‌تواند سفر فراموش نشدنی را برای افراد رقم بزند. جاهای دیدنی عمان بسیار متنوع هستند و این کشور کوچک به حدی از نظر جاذبه‌های گردشگری غنی است که می‌تواند هر مسافر با هر نوع سلیقه را راضی نگه دارد. فاصله نزدیک این کشور به ایران باعث شده که عمان یکی از بهترین گزینه‌های برای یک سفر چندروزه خاطره‌انگیز به حساب آید.

عمان چه جاهای دیدنی دارد؟

به کشور عمان می‌توان لقب یاقوت پنهان خاورمیانه دارد؛ یکی از دلایل نامگذاری یاقوت پنهان خاورمیانه این است که این کشور یکی از امن‌ترین کشورهای این منطقه به حساب می‌آید و به مدت طولانی دارای یک حکومت مستقل در بین کشورهای عربی است. بدون شک اولین تصوری که از سفر به عمان در ذهن افراد نقش می‌بنند، شترسواری در کویر و گشت و گذار در بازارهای محلی و تماشای غورب خورشید در دریای عمان است. البته که این تصورات تا حد زیادی صحیح است اما جاهای دیدنی عمان به این موارد محدود نشده و مکان‌های بیشتری وجود دارد که در طول سفر عمان باید برای بازدید به آن‌ها مراجعه کرد. در ادامه با مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تور عمان آشنا می‌شویم.

وادی شاب

وادی شاب یکی از جاذبه‌های دیدنی  عمان است که در آن می‌توانید خود را به آغوش طبیعت سپرده و از زیبایی‌های طبیعی این کشور لذت ببرید. بدون شک یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگران در سفر به عمان رفتن به وادی شاب است. برای دسترسی به این مکان دیدنی باید به شهر صور رفته و از آنجا به مدت ۴۰ دقیقه رانندگی کرده تا به پارکینگ وادی شاب برسید. پارکینگ در این مکان رایگان بوده و هزینه‌ای ندارد. پس از پیاده شده در پارکینگ باید از طریق قایق از عرض رودخانه عبور کنید.

وادی شاب یکی از جذاب‌ترین مکان‌های تفریحی در عمان است که همه افراد با هر سن و سال می‌توانند تفریحات مورد علاقه خود را انجام داده و سرگرم شوند. افراد در این منطقه می‌توانند در نهایت آرامش در کوه‌ها و تپه‌ها قدن بزنند یا با استفاده از طناب از کوه پایین بروند یا از همه هیجان‌انگیزتر از بالای صخره‌ها به داخل آب شیرجه بزنند.

این مکان در روزهای تعطیل و زمان‌های غروب ساعات شلوغی را تجربه می‌کند؛ به همین دلیل اگر قصد دارید آرامش در طبیعت زیبای این مکان را به دور از شلوغی و هیاهو تجربه کنید، بهتر است صبح یک روز غیر تعطیل را انتخاب کنید. در رفتن به وادی شاب بهتر است یک جفت کفش مناسب برای کوهنوردی و همچنین صندل برای رفتن در داخل آب به همراه داشته باشید.

نام مکانوادی شاب
موقعیت مکانیمنطقه شرقیه
بهترین زمان بازدیدفصل زمستان

مسجد جامع سلطان قابوس

مسجد سلطان قابوس را نمی‌توان یک مکان تاریخی در شهر عمان دانست زیرا از ساخت این مسجد زیبا مدت زمان زیادی نگذشته است؛ اما معماری و طراحی این مسجد به حدی زیبا است که به عنوان یکی از جاهای دیدنی عمان در برنامه تورها و گردشگران قرار دارد. این مسجد در مرکز شهر مسقط و در کرانه رود وادی قرار گرفته که گلدسته‌ها و مناره‌های بلند و زیبای آن از فواصل دور نیز قابل تشخیص است. طراحی داخلی و تزئینات داخل این مسجد به همراه کاشی‌های آبی و پر نقش و نگار که طراحی تلفیقی مدرن و سنتی دارد از زیبایی خاصی برخوردار است. یکی از دلایل اهمیت این مسجد برای ایرانی‌های فرش دستباف عظیمی است که در طی ۴ سال توسط ۶۰۰ نفر از بانوان ایرانی بافته شده است.

از دیگر جاذبه‌های دیدنی این مسجد می‌توان به کتابخانه مجلل و عظیم آن و همچنین محوطه سرسبز و باصفای آن اشاره کرد که برای ساعاتی می‌توان در آن‌ها وقت گذراند. در روزهای جمعه به دلیل برپایی نماز جمعه در این مسجد امکان بازدید از آن وجود ندارد؛ همچنین برای ورود به این مسجد رعایت حجاب و پوشش کامل اسلامی الزامی است.

گذرگاه مارها

گذرگاه مارها به عنوان یکی از مکان‌های طبیعی در عمان دارای مارهای سمی است که از نوع خجالتی بوده و با انسان‌ها کاری ندارند. البته که کل این گذرگاه آنقدر هم بی‌خطر نیست و در صورتی که با خانواده و فرزندان خود به این مکان می‌روید باید یک سری کارها را انجام داده و مراقبت‌های خاصی در نظر داشته باشید. اگر می‌خواهید کمی هیجان در سفر به عمان تجربه کنید این گذرگاه بهترین گزینه به حساب می‌آید. در این مکان می‌توان صخره‌نوردی کرده و روی صخره‌ها به داخل آب شیرجه زده و در داخل آب شنا کنید.

برای رسیدن به این مکان طبیعی و دیدنی باید به استان باطنه جنوبی در عمان سفر کرده و با ماشین‌های شاسی بلند که توان عبور از جاده‌های شیب‌دار کوهستانی داشته باشند، به سمت گذرگاه بروید. با توجه به پستی بلندی‌های این جاده بدون همراهی راهنماهایی محلی امکان دسترسی به این گذرگاه وجود ندارد. مسیرهای این گذرگاه سخت و طولانی است و از تمام آن‌ها نمی‌توان در یک روز گذر کرد؛ به همین دلیل چادر و کیسه خواب از لوازم ضروری هستند که باید همراه داشته باشید.

نام مکانگذرگاه مارها
موقعیت مکانیمنطقه داخلیه، استان باطنه جنوبی
بهترین زمان بازدیدفصل زمستان

بیشتر بخوانید

تفریحات مسقط عمان

شهرستان نخل

یکی از شهرهای دیدنی عمان که به دلیل قلعه‌های تاریخی مشهور است، شهرستان نخل نام دارد. قلعه نخل در این شهر یکی از محک‌ترین قلعه‌های موجود در این کشور است که در منطقه باطنه واقع شده و از جاهای دیدنی عمان است. این قلعه زیبا و مستحکم بر روی یک تپه در پایه کوه حجر غربی واقع شده از موقعیت عالی و سوق‌الجیشی بسیار خوبی برخوردار است.

راس الجنز

اگر به دنبال یک ساحل زیبا برای اقامت شبانه هستید، رأس الجنز در عمان یکی از بهترین گزینه‌ها است. این منطقه می‌تواند شما را به بهترین نحو ممکن تحت تأثیر زیبایی خود قرار دهد. این جزیره که شرقی‌ترین جزیره عمان و یکی از بکرترین مناطق این کشور به حساب می‌آید، زیستگاه لاک‌پشت‌های دریایی بوده و بهشتی از ماسه و آب و بهترین مکان برای حمام آفتاب است.

تورها گردشگری به عمان معمولا رأس الجنز را در برنامه خود قرار داده و گردشگران را برای بازدید به آن می‌برند. ان ساحل به حدی رویایی است که می‌توان آن را یکی از بهترین جاذبه‌های طبیعی و دیدنی عمان دانست. اغلب گردشگران که به این ساحل می‌آیند ترجیح می‌دهند که یک شب را نیز در ساحل سپری کنند. این مکان به حدی آرامش و احساس ناب دارد که برخی از گردشگران آرزو می‌کنند که بتوانند چند روزی در این منطقه اقامت داشته باشند.

جزیره مصیره

یکی از زیباترین جاهای دیدنی و طبیعی در عمان، جزیره‌ای به نام مصیره است که علاقمندان به طبیعت می‌توانند اوقات رویایی و بیادماندنی را در این جزیره تجربه کنند. این جزیره را می‌توان بزرگ‌ترین جزیره عمان دانست که یک منطقه بیابانی دارد به طوری که پس از ورود به آن با یک محیط ساکت همراه با تپه‌های شنی و وزش بادهای گرم روبرو می‌شوید.

بادبادک‌بازی، موج‌سواری، کمپ کردن، شنا و آب‌تنی در آب‌های گرم از مهم‌ترین تفریحات و سرگرمی‌هایی است که در این جزیره می‌توان تجربه کرد به طوری که به نام بهشت بادبادک‌بازها شناخته می‌شود. تخم‌گذاری ۴ گونه لاک‌پشت و زاد و ولد آن‌ها و همچنین رفت و آمد بیش از ۳۰۰ گونه پرنده از دیگر زیبایی‌های این جزیره است.

نام مکانجزیره مصیره
موقعیت مکانیشمال شرقی عمان
بهترین زمان بازدیدفصل زمستان

بیشتر بخوانید

کویر شنی وهیبه

این کویر یک منطقه بیابانی اسرارآمیز در شرق کشور عمان به حساب می‌آید که در امتداد خلیج مصیره گسترده شده و در حدود ۱۸۰ کیلومتر طول دارد. زیبایی این کویر باعث شده که گردشگران زیادی برای گشت و گذار و تجربه زندگی در کویر این مقصد را در عمان به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کنند.

اسکی بر روی شن‌های کویر، شترسواری در بایان و مسابقات رالی کویر از مهم‌ترین تفریحاتی هستند که گردشگران در ان منطقه کویر زیبا می‌توانند تجربه کنند. در این کویر تاریخی و زیبا کمپ‌های اقامت شبانه نیز وجود دارد که گردشگران می‌توانند شب را نیز اقامت داشته باشند. کویر وهبیه بهترین گزینه برای افرادی است که می‌خواهند ساعاتی را بدون از هیاهو شهرها و دنیای تکنولوژی در زیر آسمان پر نقش و نگار و حیرت انگیز کویر و بر روی تپه‌های شنی سپری کنند.

شهر بهلاء

شهر بهلاء را می‌توان در دسته دیدنی‌ها و جاذبه‌های تاریخی کشور عمان قرار داد. قدمت این شهر به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد و در طول این دوران رویدادهای تاریخی زیادی را گذرانده است. این شهر در گذشته به عنوان مرکز تجارت گیاه معطر کندر شناخته می‌شده و امروز به عنوان یکی از جاهای دیدنی عمان است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

یکی از دیدنی‌های این شهر قلعه بهلاء است که در سفر به این شهر نباید فراموش شود. این قلعه که توسط سازمان یونسکو ثبت جهانی شده است از قسمت‌های مختلفی مانند برج‌ها، مساجد و چاه‌ها برخوردار است. این قلعه بازسازی و مرمت شده که فرایند آن در سال ۲۰۱۲ به پایان رسیده و از آن زمان برای بازدید عموم در دسترس قرار گرفت.

نام مکانشهر بعلاء
موقعیت مکانیمنطقه نیزوا
بهترین زمان بازدیدفصل زمستان

شهر صلاله

شهر صلاله را می‌توان یکی از زیباترین شهرهای خاورمیانه و بهشت گمشده این منطقه دانست که به عنوان بزرگ‌ترین شهر و مرکز استان جنوبی عمان شناخته می‌شود. این شهر دنیایی رنگارنگ و متنوع از نظر اقلیمی است. این شهر یکی از زیباترین جاذبه‌های کشور عمان به حساب می‌آید که وجود کوهستان‌های خشک شمالی، نواحی ساحلی شرقی و خطه سرسبز و چشم‌نواز در جنوب این منطقه را به بهشت گمشده تبدیل کرده است. یکی دیگر از دلایل اهمیت این شهر در عمان، سابقه تاریخی آن و همچنین قصرهایی است که از خاندان سلطان قابوس در این شهر به یادگار مانده است.

تا زمانی که به این شهر سفر نکرده و زیبایی‌های آن را از نزدیک مشاهده نکنید قادر به درک آن نخواهید بود. خریف‌الصلاله جشنواره فرهنگی و گردشگری پاییزی است که در این شهر برگزار می‌شود و هر ساله گردشگران زیادی را به این منطقه جذب می‌کند. این شهر به عنوان یکی از اصلی‌ترین مراکز تولید کندر در عمان شناخته می‌شود که به همین دلیل لقب شهر عطرهای جادویی و مناظر حیرت‌انگیز را به آن داده‌اند.

نیزوا (شهر باستانی نزوی)

شهر نیزوا یا شهر باستانی نزوی اولین پایتخت کشور عمان بوده و امروزه به یکی از جاذبه‌های دیدنی در این کشور تبدیل شده است. قدمت این شهر مربوط به دوران پیش از اسلام است که قلعه‌ها و دژ‌های متعددی در آن وجود دارد که در زمان‌های قدیم به منظور حراست از شهر ساخته شده بودند. علاوه بر اهمیت تاریخی، در این شهر جاذبه‌های دیگری مانند موزه، قلعه‌ها و باغ ملی نیزوا وجود دارد که باعث جذب گردشگران می‌شود. این شهر از نظر صنایع دستی و سفال نیز شهرت دارد و به عنوان سوغاتی‌های اصلی آن شناخته می‌شوند.

بیشتر بخوانید

پوشش در عمان | توریست ها محدودیت دارند؟

وادی بنی خالد

عمان را می‌توان کشور وادی‌ها و دره‌های زیبا دانست. بنی خالد یکی از زیباترین وادی‌ها و دره‌ها در این کشور است که در فاصله ۲۰۰ کیلومتری از مسقط قرار دارد. این وادی یکی از مکان‌های مهم تفریحی در عمان به حساب می‌آید که در تمام طول سال در آن آب شیرین و گوارا در جریان است. به همین دلیل یکی از تفریحات اصلی این منطقه شنا و آب‌تنی در این آب روان است.

نام مکانوادی بنی خلد
موقعیت مکانیمنطقه شرقیه
بهترین زمان بازدیدفصل پاییز و زمستان

موساندام

عمان را می‌توان یک کشور شگفت‌انگیز از نظر جاذبه‌های طبیعی دانست. فلات موساندام شبه جزیره‌ای در شمال این کشور است که از مناطق بکر و چشم‌اندازهای دیدنی برخوردار است. این منطقه علاوه بر زیبایی‌های طبیعی از اهمیت تاریخی نیز برخوردار است که وجود یک دژ ۸۰۰ ساله در آن اهمیت تاریخی این منطقه را تأیید می‌کند. موساندام منطقه‌ای است که مردمان آن از نظر فرهنگ و زبان اشتراکات زیادی با ساکنین سواحل و جزایر جنوبی ایران دارند.

نام مکانفلات موساندام
موقعیت مکانیشمال عمان
بهترین زمان بازدیدفصل پاییز و زمستان

جبل اخدار

یکی دیگر از جاهای دیدنی عمان یک جاذبه طبیعی است که بسیار زیبا بوده و از مرتفع‌ترین نقاط در این کشور به حساب می‌آید. این منطقه جغرافیایی کوهستانی داشته و از آب و هوای بی‌نظیری برخوردار است. چشمه‌ها و آبشارهای زیادی در این منطقه وجود دارد که بر زیبایی آن افزوده است. ساکنان این منطقه اغلب در شغل کشاورزی فعالیت می‌کنند و زمین‌های کشت مرکبات و مزارع حاصلخیز یکی از چشم‌اندازهای زیبای این منطقه است.

نام مکانجبل اخدار
موقعیت مکانیمنطقه دخیلیه
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان

سخن پایانی

عمان که کشوری کوچک در شمال شبه جزیره عربستان و سواحل جنوبی خلیج فارس و دریای عمان است یکی از بهترین مناطق گردشگری در خاورمیانه به حساب می‌آید. جاذبه‌های طبیعی کشور عمان به حدی زیبا و شگفت‌انگیز است که به آن لقب بهشت پنهان خاورمیانه را داده‌اند. این کشور از لحاظ جاذبه‌های دیدنی تاریخی و طبیعی بسیار غنی بوده و به همین دلیل امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین مقاصد گردشگری به حساب می‌آید. گردشگران با سفر به این کشور از طریق تور عمان ستاره ونک می‌توانند اوقات جذاب و بسیار زیبایی را تجربه کرده و سفری خاطره‌انگیز برای خود و خانواده و دوستان رقم بزنند.

برای مشاهده قیمت و خرید تور عمان از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور عمان
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید