بلیط چارتری و سیستمی چه تفاوتی دارند؟

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در یکشنبه 30 ژوئن 2024
Loading...

مسافران برای خرید بلیط هواپیما دو گزینه را پیش رو دارند: بلیط هواپیما چارتر و بلیط سیستمی هواپیما! هریک از این بلیط‌ها ویژگی‌ها و قوانین مخصوص  خود را دارند. دانستن تفاوت‌ها، معایب و مزایای این دو بلیط به شما کمک خواهد کرد که بهترین انتخاب ممکن را برای خرید داشته باشید، اگر قصد سفر و خرید بلیط هواپیما را دارید مطالعه مطلب تفاوت بلیط چارتری و سیستمی کمک می‌کند تا مانند یک حرفه‌ای عمل کرده و بلیطتان را با آگاهی بیشتر خریداری کنید.

بلیط چارتری هواپیما

بلیط چارتر چیست؟ چرا بلیط‌های چارتر معمولا ارزان‌تر از بلیط‌های سیستمی هستند؟ در بلیط‌های چارتر چه خدماتی ارائه می‌شود؟ تفاوت بلیط چارتری و سیستمی در چیست؟ این‌ها از پرسش‌های پرتکراری هستند که توسط مسافران از کارشناسان فروش بلیط پرسیده می‌شوند. در ادامه به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.

 معنی چارتر چیست؟

کلمه‌ی چارتر به معنای اجاره کردن است، این اصطلاح در شرکت‌های هواپیمایی وقتی به کار برده می‌شود که یک آژانس، تعداد یا بخشی از صندلی‌های یک هواپیما را برای مدت‌زمان مشخص خریداری کرده باشد.

بلیط چارتری چیست؟

بلیط‎‌های چارتری بلیط‌هایی هستند که توسط یک آژانس هواپیمایی پیش خرید می‌شوند. آژانس‌های هواپیمایی با توجه به فصل سفر و مقاصد پرطرفدار گردشگری، تعدادی از صندلی‌های هواپیما را خریداری می‌کنند که اصطلاحاً به این آژانس‌ها چارتر کننده می‌گویند. بنابراین قیمت پروازهای چارتر با توجه به زمان پرواز و تقاضا توسط آژانس‌ها تعیین می‌شود، به همین دلیل آژانس‌های هواپیمایی مختلف ممکن است نرخ‌های متفاوتی را برای یک پرواز اعلام کنند.

مسئولیت فروش این بلیط ها به عهده‌ی آژانس چارتر کننده است و چنانچه با نزدیک شدن زمان پرواز، متقاصی خرید بلیط هواپیما کم باشد آژانس قیمت بلیط ها را پایین می‌آورد اما عکس این موضوع هم ممکن است رخ بدهد و در تاریخی مانند ایام عید و یا تعطیلات، تقاضای بالا قیمت بلیط‌ها را بیشتر می‌کند. به این نکته توجه داشته باشید که  بلیط های چارتر هواپیما فقط از طریق آژانس‌های مسافرتی قابل‌ خرید هستند.

مزایای خرید بلیط هواپیما چارتر

  • این بلیط ها در اکثر مواقع ارزان‌تر از بلیط های سیستم هستند. (این مهمترین ویژگی خرید بلیط هواپیما چارتر است)

معایب خرید بلیط هواپیما چارتر

  • بلیط‌های چارتر معمولا کنسلی ندارند. (هنگام خرید بلیط هواپیما چارتری به زمان و روز پرواز دقت کنید)
  • درصد جریمه بلیط‌های چارتر در صورت کنسلی بیشتر از بلیط‌های سیستمی است.
  • در بلیط‌های چارتری قیمت بلیط بزرگسال و کودک یکسان است، این را می‌توان یکی از اصلی‌ترین تفاوت بلیط چارتری و سیستمی دانست.

شرایط کنسلی بلیط چارتر

شرایط کنسلی و تغییر تاریخ این بلیط ها بستگی به قرارداد آژانس هواپیمایی با ایرلاین دارد در برخی از موارد با پرداخت جریمه می‌شود این بلیط ها را کنسل کرد اما در اکثر موارد این بلیط ها غیرقابل کنسلی و تغییر تاریخ هستند. برای اطلاع دقیق از شرایط کنسلی بلیط بلیط چارتر با کارشناسان آژانس هواپیمایی ستاره ونک در ارتباط باشید.

بلیط سیستمی هواپیما

یکی از گزینه‌هایی که مسافران برای خرید بلیط می‌توانند انتخاب کنند، بلیط سیستمی است که از نظر قوانین و قیمت با بلیط چارتر متفاوت است. در ادامه مطلب تفاوت بلیط چارتری و سیستمی در مورد این نوع بلیط  صحبت کرده‌ایم.

بلیط سیستمی چیست؟

پروازهای سیستمی، پروازهایی هستند که توسط شرکت‌های هواپیمایی برای مدت طولانی و با برنامه منظم  ارائه می‌شوند و مسافران می‌توانند حتی یک سال قبل از سفر هم بلیط هواپیما خود را خریداری کنند. قیمت، ظرفیت و برنامه زمانی پرواز در این بلیط‌ها مستقیما از طرف ایرلاین تعیین می‌شود. 

بنابراین بلیط های سیستمی هواپیما در آژانس‌های مسافرتی با نرخ ثابت و مصوب فروخته می‌شوند. هرچند که نرخ آن‌ها در اکثر مواقع گران‌تر از بلیط های چارتر است اما مزیت‌هایی هم نسبت به بلیط چارتر دارند، یکی از این مزیت‌ها امکان تغییر تاریخ و یا کنسل کردن بلیط است که در بعضی از ایرلاین‌ها بدون جریمه و در بعضی دیگر با پرداخت جریمه امکان‌پذیر است. (برای اطلاع از قوانین هر ایرلاین قبل از خرید بلیط، شرایط کنسلی و تغییر تاریخ را با دقت مطالعه کنید)، مزیت دیگر یلیط سیستم هواپیما پایین‌تر بودن نرخ بلیط کودک نسبت به بزرگ‌سال است که در پاراگراف قبل مطلب تفاوت بلیط  چارتری و سیستمی دیدیم که این نرخ در بلیط های چارتر برای همه یکسان است.

مزایای خرید بلیط هواپیما سیستمی

  • امکان خرید بلیط حتی یکسال قبل از سفر؛ این مزیت به مسافران امکان می‌دهد تا برنامه‌ای منظم داشته و بتوانند بلیط شان را مدت‌ها قبل خریداری کنند.
  • امکان کنسل کردن یا تغییر تاریخ بلیط؛ از مهمترین تفاوت بلیط چارتری و سیستمی امکان کنسل کردن یا تغییر تاریخ بلیط است. قوانین بلیط سیستمی به مسافر امکان می‌دهد در صورت نیاز تاریخ  پروازش را جابجا کند. نکته مهم اینکه درصورت جابجایی تاریخ پرواز توسط ایرلاین هزینه آن برعهده شرکت هواپیمایی مربوطه است اما اگر این درخواست توسط مسافر باشد، مشمول جریمه می‌شود. قوانین کنسل کردن یا تغییر تاریخ بلیط در هر ایرلاین متفاوت است.
  • در بلیط‌های سیستمی قیمت بلیط کودک کمتر بزرگسال محاسبه می‌شود.
  • امکان تغییر کلاس پروازی (با قیمت کمتر یا بیشتر) درصورت موجود بودن صندلی.

معایب خرید بلیط هواپیما سیستمی

  • بلیط‌های سیستمی معمولا (نه همیشه) گرانتر از بلیط‌های چارتری هستند.

بیشتر بخوانید

چگونه بلیط هواپیما خود را بخوانیم؟

قوانین کلی جریمه کنسلی بلیط هواپیما سیستمی

نکته مهم: این قوانین کلی هستند و ممکن است در ایرلاین‌های مختلف و در مسیرهای داخلی و خارجی متفاوت باشد. توصیه می‌کنیم قبل از خرید بلیط هواپیما حتما قوانین کنسلی را مطالعه کنید.

  • کنسلی ۳ تا ۵ روز قبل از پرواز ۲۰ درصد
  • کنسلی ۴۸ ساعت مانده به پرواز ۵۰ درصد
  • کنسلی ۳ تا ۱۲ ساعت مانده به پرواز ۷۰ درصد
  • در صورت کنسل کردن بلیط، هزینه جریمه کسر و مابقی مبلغ به مسافر برگردانده می‌شود.

تفاوت بلیط چارتری و سیستمی

  • قیمت بلیط سیستمی ثابت است و توسط ایرلاین مربوطه مشخص می‌شود اما قیمت بلیط‌های چارتری توسط آژانس چارترکننده تعیین شده و متغیر هستند.
  • طبق تفاوت بلیط چارتری و سیستمی، معمولا بلیط‌های چارتری غیرقابل کنسلی و تغییر تاریخ هستند.
  • در بلیط سیستمی، قیمت بلیط برای کودکان کمتر از بزرگسالان است این در حالی ست که قیمت بلیط چارتری برای همه سنین یکسان است.
  • مقدار باز مجاز بار در پروازهای چارتری ( به ویژه در مسیرهای خارجی) کمتر از بار مجاز در پروازهای سیستمی است.
  • در بیشتر مواقع قیمت بلیط‌های چارتری به مقدار قابل توجهی ارزان‌تر از بلیط‌های سیستمی هستند. همین تفاوت مهم مسافرانی را که از برنامه سفر خود مطمئن هستند ترغیب می‌کند بلیط‌های چارتری را خریداری کنند.

سخن پایانی

در مطلب تفاوت بلیط چارتری و سیستمی دیدیم که هر یک از این بلیط‌ها مزایا و معایب خود را دارند. مسافران می‌توانند با تواجه به شرایط سفرشان یکی از این دو بلیط  را خریداری کنند. نکته مهم دیگر اینکه هر دو بلیط چارتر و سیستم در کلاس پروازی مشابه، از نظر ارائه خدمات در پرواز تفاوتی با یکدیگر ندارند، بنابراین مسافران با خرید بلیط چارتری ارزان‌تر خدمات مشابه بلیط سیستمی  را دریافت می‌کنند. در آخر برای خرید بلیط هواپیما چه به صورت چارتر و چه به صورت سیستمی می‌توانید با همکاران ما در واحد فروش بلیط‌های خارجی و داخلی در ارتباط باشید.

سوالات متداول

.

چه طور بلیط چارتری را کنسل کنیم؟

بلیط‌های چارتری در برخی از موارد غیرقابل کنسلی هستند و در برخی از موارد هم با شرایط خاص و کسر مبلغ جریمه کنسل می‌شود. برای اطلاع از شرایط کنسلی بلیط چارتری می‌توانید با همکاران ما در آژانس هواپیمایی ستاره ونک در ارتباط باشید.

بلیط‌های چارتری ارزان‌تر هستند یا بلیط‌های سیستمی؟

قانون نوشته‌ای برای این پرسش وجود ندارد اما در بیشتر مواقع قیمت بلیط های  چارتری ارزان‌تر از بلیط های  سیستمی هستند.

می‌توانم تاریخ بلیط سیستمی را جابجا کنم؟

بله، بلیط‌های سیستمی با توجه به قوانین هر ایرلاین قابل جابجایی یا کنسل کردن هستند.

در صورت کنسل کردن بلیط سیستمی چقدر باید جریمه پرداخت کنم؟

قوانین کنسل کردن بلیط و مقدار جریمه‌ در هر ایرلاین متفاوت است. برای اطلاع از این مورد باید به قوانین کنسلی در شرکت‌ هواپیمایی مربوطه مراجعه کنید.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید