معروف‌ترین سوغاتی‌های اصفهان، نصف جهان

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در یکشنبه 9 فوریه 2020
Loading...

پولکیش و بخرم؟ گزش و بخرم؟ پارچه قلمکارش و بخرم؟ سوغاتی‌های اصفهان هم مانند جاذبه‌هایش تمامی ندارند. از انواع شرینی گرفته تا گران‌بهاترین ظروف نقره ایرانی را در این شهر می‌توان پیدا کرد و به عنوان بخشی از فرهنگ و هنر ایران با خود به خانه آورد. در ادامه مطلب بیشتر با سوغاتی‌های این سرزمین زیبا آشنا می‌شویم.

هنر در پوست و خون مردم اصفهان نهادینه شده و همین استعداد خارق‌العاده باعث شده تا پیشینه بیشتر صنایع دستی ایران به شهر اصفهان و مردم هنرمندش نسبت داده شود. گشت و گذار در بازار سنتی اصفهان و خرید سوغاتی یکی از هیجان‌انگیزترین بخش سفر به این شهر دوست‌داشتنی می‌باشد. اما تنوع سوغاتی‌های اصفهان به قدری زیاد است که باید آن‌ها را به دو بخش شیرینی و صنایع دستی تقسیم‌بندی کرد. گز، پولکی، سوهان از خوراکی‌های لذیذ و ظروف میناکاری، خاتم‌کاری و … از ده‌ها صنایع دستی هستند که ضرب‌المثل “هنر نزد ایرانیان است و بس ” را به اثبات می‌رسانند. اگر تور اصفهان گزینه بعدی شما برای سفر است مطمئن باشد که دست خالی به خانه  برنمی‌گردید.

مطالب مرتبط

جان جهان ایران، اصفهان

.

معروف‌ترین سوغاتی‌های اصفهان

.

گز

معرفی سوغاتی‌های اصفهان را از با قدمت‌ترین و البته شیرین‌ترین آن‌ها آغاز می‌کنیم. “گز اصفهان” شیرینی که بسیار شناخته شده و پرطرفدار است و البته قدمتی چند صد ساله دارد. پیشینه این شیرینی به دوران صفویه بازمی‌گردد. در آن دوران پادشاهان صفوی گز را به عنوان پیشکشی به حکام دیگر کشورها هدیه می‌دادند.

اما این شیرینی لذیذ و فاخر از چه ترکیباتی تهیه می‌شود؟ گز از ریشه گیاهی به نام بته که در مناطق کوهستانی رشد می‌کنند تهیه شده و سپس به اشکال مختلف در بازار عرضه می‌شوند. گز لقمه‌ای، آردی، سکه‌ای، برشی، شکلاتی و انگشت‌پیچ از انواع مختلف گز هستند که هرکدام را بر حسب سلیقه می‌توانید به‌عنوان سوغات خریداری کنید.

سوهان عسلی

سوغاتی بعدی سوهان عسلی است که علاوه بر طعمی لذیذ و عالی ظاهری زیبا دارد. عسل، خلال پسته، بادام، شکر، آب، گلاب و زعفران دم کرده مواد اولیه این شیرینی هستند. سوهان عسلی با داشتن مغزهای آجیل و عسل در رده خوراک‌های مقوی قرار می‌گیرد. این شیرینی به صورت ورقه‌ای و تکه‌ای بسته‌بندی شده و می‌توانید پس از خرید آن را در ظرف‌های شیشه‌ای ریخته و همراه با چایی یا هر نوشیدنی گرم دیگر میل کنید.

پولکی

ورقه‌هایی شیرین و نازک که به دلیل شفاف بودنشان به پولکی معروف شده‌اند و در کنار گز و سوهان عسلی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های اصفهان به شمار می‌آیند. پولکی از شیره باقی مانده از نبات تهیه شده و با کنجد، لیموعمانی، پسته، نارگیل یا عسل ترکیب شده و طعمی بی‌نظیر را به وجود می‌آوردند. این شیرینی کوچک شیشه‌ای پای ثابت میهمانی‌های اصفهان است و در کنار چایی به جای قند و شکر قرار می‌گیرد.

مطالب مرتبط

گشتی تاریخی در اقامتگاه‌های سنتی اصفهان

.

جوز قندی اصفهان

جوز قندی از سوغاتی‌های کمتر شناخته شده اصفهان است اما اگر یکبار طعم آن را امتحان کنید بی چون و چرا از طرفداران پرپروپاقرصش می‌شوید. این شیرینی در واقع نوعی هلوی کوچک محلی به نام الگ است که هسته آن را بیرون آورده و به جای آن مغز گردوی آسیاب شده به همراه خاک قند می‌ریزند و در نهایت خشک کرده و برای فروش به بازار عرضه می‌کنند. البته در برخی از مناطق به جای الگ از انجیر، آلو یا گلابی استفاده می‌شود. این شیرینی کوچک و مقوی را می‌توانید از مغازه‌های خشکبار اصفهان تهیه کنید.

صنایع دستی اصفهان

.

مینا کاری

هنر و ذوق مردم اصفهان در تمام دنیا زبانزد است و میناکاری یکی از هنرهایی ست که توانسته مسافران خارجی و ایرانی را شیفته خود کند. مینا کاری هنری تزئینی و ظریف است که بر روی ظروف طلا، نقره، برنج و مس اجرا شده و در نهایت شاهکاری بی‌نظیر را خلق می‌کند. این ظروف آبی و لاجوردی از باارزشترین سوغاتی‌های اصفهان هستند که به دکوراسیون خانه شما جلوه‌ای خاص و بی‌نظیر می‌دهند.

خاتم کاری

خاتم کاری اثری است که ذوق و استعداد هنرمندان اصفهانی بر روی چوب را نشان می‌دهد. قدمت این صنایع دستی ارزشمند به دوران صفویه بازمی‌گردد. خاتم کاران قطعات کوچک و مثلثی را کنار هم قرارداده سپس با استخوان شتر، فلز طلا، نقره، عناب، نارنج، فوفل و … غیره تزئین کرده و اشکالی بی‌نهایت زیبا را خلق می‌کنند. از این ظرف‌ها می‌توان به عنوان تزئین یا جعبه نگه‌دارنده طلا و اشیا با ارزش استفاده کرد.

پارچه‌های قلمکار

تبدیل کردن ظروف، چوب و پارچه به شاهکار هنری کاری است که فقط و فقط از هنرمندان اصفهانی برمی‌آید. در ادامه معرفی سوغاتی‌های اصفهان پس از مینا کاری و خاتم کاری نوبت به پارچه‌های قلمکار می‌رسد که از ایجاد طرح بر روی پارچه خلق می‌شوند. برای این کار ابتدا قالب‌های چوبی را آماده کرده سپس بر روی پارچه‌هایی از جنس کتان یا کرباس می‌کوبند، بدین ترتیب پارچه‌های ساده به یک اثر هنری خارق‌العاده تبدیل می‌شود.

انجام این کار به راحتی امکان پذیر نیست ونیاز به مهارت و دقت بالا دارد، هنگام قدم زدن در میدان نقش جهان می‌توانید به حجره‌هایی قدیمی رفته و مراحل قلمکاری پارچه را از نزدیک ببینید.

قلم زنی

صنایع دستی که حاصل قلم زنی بر روی ظروف هستند را می‌توان از با ارزشترین و زیباترین سوغاتی‌های اصفهان دانست. این ظروف نقش‌هایی برجسته دارند و اغلب داستان‌ها و افسانه‌های اساطیری ایران را به تصویر می‌کشند. گلدان، سینی، جام، سماور، بشقاب و جعبه از ظروفی هستند که برای ایجاد این اثر فاخر استفاده می‌شوند.

فیروزه کوبی

اگر به دنبال خرید یک سوغاتی خاص و استثنایی هستید ظروف فیروزه کوبی بهترین انتخاب هستند. این ظروف با چسباندن تکه‌های فیروزه بر روی ظروف فلزی، مس، نقره و برنجی ساخته می‌شوند. معمولا ظرف‌هایی که با فیروزه‌های کوچکتر و ظریف‌تر کار شده‌اند ارزش هنری بیشتری دارند.

مطالب مرتبط

شکم‌گردی در اصفهان

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید