آنژه قلعه‌ای عظیم، مستحکم و باشکوه است که با غیرت تمام از ساکنان خود محافظ کرده و هیچ دشمنی نتوانست راه نفوذ به آن را پیدا کند. این قلعه پس از گذشت قرن‌ها همچنان استوار و پابرجا باقی مانده و هوش پادشاهان و معماران فرانسوی را به رخ گردشگران می‌کشد. بازدید از این قلعه و رازهای استواری اش بی شک برای طرفداران تاریخ و معماری تجربه‌ای منحصربه‌فرد خواهد بود. در اینجا می‌خواهیم درباره تاریخ باشکوه، موقعیت مکانی و نحوه بازدید از قلعه آنژه صحبت کنیم.

قاره اروپا در کنار طبیعت بی‌نظیر خود پر است از قلعه‌ها و کاخ‌هایی که از صدها سال قبل به جا مانده و به عنوان یادگاری از دوران جنگ‌های داخلی این قاره بر سر تصاحب زمین به شمار می‌روند. قلعه آنژه نیز به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی تور فرانسه در همین دسته جای می‌گیرد. قلعه‌ای که شهرت خود را مدیون معماری هوشمندانه و نفوذناپذیر است. طبق مستندات تاریخی آنژه هیچوقت تسخیر نشد و سال‌ها از جان ساکنان خود محافظت کرد!

تاریخچه قلعه آنژه در فرانسه

سال ۱۳۲۰ زمانی ست که اولین کلنگ آنژه به زمین زده شد. کاملا واضح است که فرماندار بلانش کاستیل و پسر کوچکش این قلعه را برای جلوگیری از حمله دشمنان ساخته و تا این حد مستحکم کرده‌اند. در اواخر قرن شانزدهم بود که ساکنان آنژه برج‌های آن را ۲۰ متر کوتاه‌تر کرده و بخش گلدان‌ها را اضافه کردند این تغییرات ظاهر قلعه را زیباتر کرده و جا برای اضافه شدن بخش توپخانه باز شد. اما اوج شکوه و پارجا بودن آنژه به قرن‌های چهاردهم و پانزدهم برمی‌گردد زمانی که دوک‌های آنژه در این محل سکونت داشته و تغییراتی اساسی در بنا ایجاد کردند. این دوک‌ها با پادشاه وقت فرانسه رابطه‌ای دوستانه داشته و ذوق هنری قابل توجه داشتند.  لوئیس اول کاخ مخصوص محل اقامت کنت را بازسازی و لوئیس دوم نیز ساخت کلیسای کوچک را بر عهده گرفت.

بین سال‌های ۱۴۳۵ تا ۱۴۴۰ معماری به نام رنه کاخ‌های سلطنتی را به آنژه اضافه کرده و این قلعه علاوه بر ویژگی نفوذناپذیری از نظر زیبایی هم مورد تقدیر قرار گرفت. بخشی از قلعه نیز به باغ‌های سرسبز به همراه درختان و گل‌های رنگارنگ اختصاص یافت. شاید برایتان جالب باشد بدانید که حدود سال ۱۴۵۰ تعدادی از حیوانات نادر اما اهلی در آنژه نگه داری می‌شدند.

محوطه و ساختمان های قلعه آنژ‌ه در فرانسه

در ساخت قلعه آنژه هر دو فاکتور مستحکم بودن و زیبایی در نظر گرفته شده شاید به همین دلیل است که آنژه به عنوان بنای مشهور و منحصربه‌فرد در تور اروپا و فرانسه شناخته می‌شود. محوطه قلعه با باغ‌های زیبا تزیین شده، باغی پر از درختان سرو، باغ سبزیجات، یک تاکستان، باغ مخصوص گل‌های رز، باغ هورتانسیا و باغ گیاهان دارویی که حالت معلق دارد زیبایی آنژه را چندین برابر کرده‌اند. گردشگران می‌توانند ساعاتی از سفر خود را به قدم زدن در میان باغ‌های آنژه اختصاص داده و از مناظر زیبا، هوای عالی و حتی استشمام بوی گل‌های رز لذت ببرند.

ساختمان‌هایی که در داخل قلعه ساخته شده‌اند نیز در نوع خود بی‌نظیر بوده و معماری خلاقانه دارند. بقایای چند بنای متعلق به دوران باستان، چندین قلعه سلطنتی، ساختمان‌هایی که به قرون وسطی تعلق دارند و چندین بنای دیگر از جاذبه‌های تاریخی آنژه به شمار می‌روند. بزرگترین قصر آنژه در قرون وسطی و به دستور بلانش دو کاستیل، مادر لویی نهم ساخته شد. کلیسای جامع قلعه نیز متعلق به همین عصر است. در حال حاضرساختمان‌های قلعه برای بازدید عموم باز است.

جاذبه های قلعه آنژه در فرانسه

در بنای آنژه به عنوان قلعه‌ای تاریخی چندین آثار هنری نگه داری می‌شود. آثاری که داستانی شنیدنی داشته و ارزش آنژه را به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی اروپا و فرانسه چندین برابر کرده‌اند. در ادامه با مهمترین اثر نگه داری شده در آنژه آشنا می‌شویم:

اثر ملیله آخر الزمان در قلعه آنژ‌ه در فرانسه

ملیله آخر زمان از آثار هنری با ارزش در آنژه است. این اثر در سال ۱۳۷۵ و به سفارش دوک آنژه ساخته شد. ملیله آخرالزمان داستان «آخرالزمان از کتاب مکاشفه توسط سنت جان (آخرین کتاب عهد عتیق)» را به تصویر کشیده و ۱۴۰ متر طول دارد. این اثر که ذوق و استعداد سازنده خود را به نمایش گذاشته  در حال حاضر در گالری مخصوص نگهداری و عموم مردم می‌توانند از آن دیدن کنند. ملیله آخر الزمان سال‌ها برای در امان ماندن از حملات احتمالی در خارج از قلعه نکاه داری می‌شد اما با آرام شدن اوضاع مجددا به قلعه بازگردانده شد.

استفاده از قلعه آنژ‌ه فرانسه به عنوان زندان

آنژه علاوه بر محل زندگی پادشاهان فرانسه، حدود ۷ قرن به عنوان زندان و برای نگه داری زندانیان استفاده می‌شد. بعدها و در نیمه اول قرن ۱۹ بیماران روانی را در آنژه  بستری می‌کردند. با ورود به قرن بیستم ارتش قلعه را در دست گرفته و در نهایت ارتش نیز قلعه را ترک و این بنای ارزشمند به عنوان موزه فعالیت خود را آغاز کرد.

موقعیت مکانی و زمان بازدید از قلعه آنژه

قلعه آنژه (Angers) در شهرستان Angers در منطقه Maine-et-Loire فرانسه قرار گرفته است. این قلعه از آن دسته جاذبه‌های تاریخی فرانسه است که در خارج از شهر پاریس باید به دنبال آن گشت. آنژه سازه‌ای نفوذناپذیر است که در دوره جنگ‌های مذهبی در فرانسه بارها مورد هجوم کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها قرار گرفت اما هیچ یک موفق به فتح آن نشدند. با به پادشاهی رسیدن لوئی چاردهم آنژه به زندانی دولتی تبدیل و تا قرن‌ها بعد نیز همین کاربرد خود را حفظ کرد. در زمان ناپلئون آنژه تغییر کاربری داده و به محل نگه داری بیماران روانی که به مجنونان شهرت داشتند اختصاص یافت. در حال حاضر دست نوشته‌های زندانیان آن دوره که خاطرات خود را نوشته و یا از سختی اوضاع شکایت داشتند را می‌توان بر دیوارهای آنژه دید. در نهایت قلعه آنژه پس از مرمت به موزه تبدیل شد. ساعات بازدید از این قلعه به صورت زیر می‌باشد:

برنامه زمانی بازديد از قلعه:

از ۲ می تا ۴ سپتامبر : ۹:۳۰ صبح تا ۶:۳۰ بعدازظهر

از ۵ سپتامبر تا ۳۰ آوريل: ۱۰ صبح تا ۵:۳۰ بعدازظهر

در تاريخ های ۱ ژانويه، ۱ می، ۱ نوامبر، ۱۱ نوامبر و ۲۵ دسامبر اين قلعه بسته است.

معروفترین قلعه های تاریخی فرانسه

اگر به فرانسه فراتر از شهر پاریس نگاه کنیم قصرها و قلعه‌های تاریخی این کشور خود را به ما نشان می‌دهند. قلعه‌هایی که ماجراجویان و طرفداران هنر و معماری را شیفته خود کرده‌اند. دیدن اینکه خاندان‌های سلطنتی کجا و در آن دوره با چه امکاناتی زندگی می‌کرده‌اند یا قدم زدن در راه‌روهایی که زمانی محل عبور پادشاهان و ملکه‎‌ها بوده بدون شک لحظاتی جذاب را در سفر به اروپا برایتان رقم خواهد زد. کشور فرانسه به عنوان یکی از تاریخی‌ترین مقاصد اروپایی ده‌ها قلعه و قصر دارد که با بازدید از هریک صفحه‌ای تازه از تاریخ و تمدن این کشور برایتان آشکار خواهد شد.

قلعه چمبورد با تزیینات پیچیده و باغ‌های پر از گل، قلعه ویلاندری با سبزه‌آرایی پیچ در پیچ، قلعه بلوا که زمانی محلی برای به نمایش گذاشتن اقتدار و قدرت فرانسه بوده، قلعه دامبواز با داستان‌های افسانه‌ای و قلعه‌ی سحرآمیز مونت سنت میشل که در میان آب قرار گرفته را می‌توان از معروفترین قصرهای اروپا و فرانسه به شمار آورد. سخن آخر اینکه اگر شیفته قلعه آنژه در فرانسه شده و قصد سفر به این کشور را دارید جهت رزرو تور فرانسه و دریافت ویزای شینگن می‌توانید با همکاران ما در واحد تورهای خارجی در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید …

۱۰ تا از بهترین سوغات فرانسه برای دوستان و خانواده

فرودگاه شارل دوگل پاریس

حقایقی خواندنی درباره فرانسه

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید