دیدنی‌های آتن، شهر افسانه‌ای یونان

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در دوشنبه 20 جولای 2020
Loading...

تابحال در موزه‌ای سر باز به بزرگی یک شهر قدم زده‌اید؟ آتن، شهر الهه‌ها و خدایان باستان این فرصت استثنایی را در اختیار میهمانان خود قرار می‌دهد. این شهر خارق‌العاده با قدمتی ۳۰۰۰هزار ساله در میان هفت تپه تاریخی بنا شده و از آن زمان تا به امروز عنوان پرافتخار زادگاه دموکراسی در غرب و سرزمین فلاسفه را به خود اختصاص داده است. در ادامه به دیدن آتن و بناهایش باشکوهش خواهیم رفت.

آتن پایتخت یونان، شهر فرنگی از تمام جاذبه‌ها، زادگاه بزرگترین فیلسوفان جهان و سرزمین خدایان و الهه‌های باستان از پرطرفدارترین مقاصد توریستی قاره سرسبز اروپا است. این شهر نه تنها به داشتن بناهای تاریخی ارزشمند بلکه به داشتن مناظر طبیعی زیبا و سواحل رویایی نیز به خود می‌بالد. پس اگر می‌خواهید به مقصدی خاص سفر کنید که گشت‌وگذار در تاریخ را همراه با تفریحات مهیج آبی در کنار هم داشته باشد تور یونان همان مقصد رویایی‌ست که انتظارش را دارید. (بلیط تهران آتن)

معبد ارختئوم

ارختئوم معبدی بسیار زیباست که در مجموعه تاریخی آکروپلیس آتن قرارگرفته است. این معبد افسانه‌ای از مرمر خالص ساخته شده و قدمت آن به سال ۳۵۲۱ قبل از میلاد برمی‌گردد. بنای ارختئوم معماری فوق‌العاده دارد. ستون‌های این بنا مسجمه‌هایی زیبا از دوشیزگانی ست که سقف بنا را نگه داشته‌اند، به همین دلیل ارختئوم به معبد دوشیزگان نیز شهرت دارد.

این معبد معماری به سبک ایونیک (معماری دوران یونان باستان) دارد و در ساخت مجسمه‌های آن از نهایت دقت و ظرافت استفاده شده است. شاید به همین دلیل است که ارختئوم به عنوان یکی از زیباترین و متفاوت‌ترین سازه‌های به جا مانده از دوران یونان باستان شناخته شده و مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

معبد پارتنون

پارتنون یکی از خارق‌العاده‌ترین سازه‌های دوران باستان است که امروزه به عنوان نماد یونان نیز شناخته می‌شود. این سازه ارزشمند توسط مجسمه‌ساز نامی یونان “فیدیاس” طراحی شده و معماری حیرت‌انگیز دارد. بنای پارتنون بر روی تپه‌ای بلند در قسمت فوقانی مجموعه آکروپلیس قرار گرفته است.

پارتنون به عنوان یک معبد برای خدای آتناپارتنوس (مالک آتن) ساخته شد تا این شهر را از حملات دشمنان حفظ کند. در درون این معبد بسیار زیبا مجسمه آتنا قرار دارد که از عاج فیل ساخته شده و به‌قدری زیباست که ساعت‌ها می‌توان به آن خیره شده و درباره جزییاتش صحبت کرد.

مجموعه تاریخی آکروپلیس

آکروپلیس بزرگترین مجموعه تاریخی در شهر آتن است که عظمت و شکوه یونان باستان را به رخ جهانیان می‌کشد. نام این مجموعه عظیم از دو واژه آکرو به معنای نهایت و پلیس به معنای شهر گرفته شده است.

آکروپلیس در یونان باستان مکانی مقدس بوده که زمین‌های آن وقف آتنا “ایزد بانوی شهر” شده و تمام جشن‌ها، آیین‌ها و مراسم‌های مذهبی در آن برگزار می‌شده است. تمام سازه‌های موجود در آکروپلیس در اوج زیبایی و شکوه ساخته شده و نمادی از اقتدار یونانیان در دوره اوج قدرت را نشان می‌دهند. این مجموعه در حال حاضر به عنوان معروفترین جاذبه تاریخی یونان شناخته شده و هر ساله میزبان میلیون‌ها گردشگر علاقه‌مند به تاریخ از سراسر جهان می‌باشد.

تئاتر دیونیسوس

سالن تئاتری که قدمت آن به قرن پنجم قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد و معروف‌ترین نمایش‌های یونان باستان در آن به اجرا درآمده‌اند. سالن تئاتر دیونیسوس با ظرفیت ۱۷۰۰۰ نفری در صخره‌های موجود در مجموعه آکروپلیس ساخته شده و محل تولد تئاتر در قاره اروپا می‎باشد. این بنای بسیار زیبا برای یکی از خدایان یونان به نام “دیونیسوس” ساخته شد و در زمان خود بنایی بسیار باشکوه و مدرن به حساب می‌آمد. جالب است بدانید که در بین سال‌های ۲۵۰ تا ۵۵۰ میلادی آیینی نمایشی به افتخار خدای دیونیسوس در این مجموعه برگزار می‌شده و بسیاری از تاریخ‌دانان اجرای این آیین را آغاز عصر نمایش و تئاتر در اروپا می‌دانند.

بازار رومی

بازاری قدیمی که توسط امپراطوری رم ساخته، یکبار با حمله ایرانی‌ها ویران و مجدد مورد بازسازی قرار گرفت. بازار رومی معماری با فضای باز داشته و اطراف آن توسط ستون‌های بلند احاطه شده‌اند. طبق آثار به جامانده مغازه‌های بازار در بین فضاهای خالی بین ستون‌ها قرار داشته‌اند.

این بازار در زمان شکوه خود محل دادوستدهای بسیار مهم آتن بوده و حتی بسیاری از تصمیم‌های مهم یونان در بناهای بازار رومی گرفته شده است. معبد مقدس هفتسوس، بازار موزه آتالوس و چندین سازه خارق‌العده دیگر از جاذبه‌های این بازار باستانی هستند.

بازار رومی در قسمت پایین مجموعه تاریخی آکروپلیس و نزدیک میدان آی اویوفیلیپیو قرارگرفته است.

سازه آتن

سازه آتن یا به زبان یونانی Athena nike از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های شهر آتن است.  nike به زبان یونانی به معنای پیروزی می‌باشد و این بنا جایی است که یونانیان به آنجا رفته و برای پیروزی در جنگ دعا می‌‌خواندند. این سازه بسیار زیبا در سال ۴۲۰ قبل از میلاد ساخته شد اما بعدها در قرن ۱۷ تخریب و بعد از سال‌ها مجددا مورد بازسازی قرار گرفت. معماری سازه آتن بسیار خارق‌العاده بوده و ستون‌های بلند آن بازدیدکنندگان را به تحسین وامی‌دارد.

معبد زئوس

زئوس بزرگترین معبد باستانی در یونان است که ساخت آن داستانی ۷۰۰ ساله دارد. ساخت این معبد به دستور پیزسیتراتوس آغاز و صدها سال بعد در دوره امپراطوری هاردیان به اتمام رسید. این بنا از ستون‌های ۱۷ متری تشکیل شده که هرکدام اتاقک‌هایی کوچک دارند و در هراتاقک دو مجسمه بسیار زیبا قرار گرفته است. نمای این معبد باستانی با گچ تزیین شده و آثار تندیس زئوس در میان آن دیده می‌شود.

سواحل آتن

شهر آتن علاوه بر بناهای ارزشمند تاریخی، سواحلی بسیار زیبا و رویایی دارد. گردشگران می‌توانند یک روز از سفر خود را به گشت‌وگذار در سواحل اختصاص داده و از تفریحات آبی متنوع مانند غواصی، قایق‌سواری، موج‌سواری، پیاده‌روی در کنار دریا و گرفتن حمام آفتاب لذت ببرند.

مطالب مرتبط

راهنمای سفر به یونان

از آب‌های فیروزه‌ای تا خانه‌های سفید، زیباترین جزایر یونان

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید