جاذبه های گردشگری ونیز - ایتالیا

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در دوشنبه 20 نوامبر 2023
Loading...

ونیز به‌عنوان یکی از جاذبه‌ها و مقاصد تورهای ایتالیا که در شمال شرق این کشور واقع‌شده، به شهر کانال‌ها نیز مشهور است. این شهر دارای بیش از صد جزیره است که برخی از آن‌ها به‌وسیله پل به هم وصل شده‌اند. کوچه‌های ونیز بسیار باریک هستند و دلیل آن‌هم این است که درگذشته خانه‌ها از طریق کانال‌های آب باهم در ارتباط بوده‌اند و کوچه‌ها تنها به‌منظور جدایی ساختمان‌ها از هم ساخته‌شده‌اند. ونیز تنها شهر بدون خودرو در دنیاست و به شهر عابرین پیاده معروف است، تردد در این شهر به‌وسیله قایق انجام می‌گیرد. در اینجا می‌خواهیم با جاذبه های گردشگری ونیز این شهر استثنایی ایتالیایی آشنا شویم.

جزایر ونیز

شهر ونیز دارای صدها جزیره رنگارنگ است که بوسیه پل‌های زیبا به یکدیگر متصل شده و صحنه‌های تماشایی را خلق کرده‌اند. در اینجا با معروفترین جزایر این شهر به عنوان بخشی از جاذبه های گردشگری ونیز آشنا می‌شویم.

جزیره بورانو

همه بازدیدکنندگان بورانو بدون شک شیفته رنگ‌های بسیار و خانه‌های جذابی هستند که در آب‌های سبز کانال‌ها منعکس می‌شوند. حضور مکان‌های دیدنی منحصربه فرد در بورانو به بازدیدکنندکان این احسای را می‌دهد که گویی در حال قدم زدن در هشت هستند. بچه‌هایی که آزادانه با دوچرخه‌هایشان در حال سواری هستند، بالکن‌هایی با گل‌های رنگارنگ، ماهی‌گیرانی که ماهی‌های تازه را از قایق‌های سنتی‌شان می‌چینند، کانال‌های بزرگ آب و کافه‌های دنج و عاشقانه از دیدنی‌های جزیره بورانو هستند.

جزیره مورانو از بهترین جاذبه های گردشگری ونیز

اکثر بازدیدکنندگانی که برای اولین بار به ونیز می‌روند، بیشتر وقت خود را در اطراف میدان معروف سنت مارکو می‌گذرانند. اما کسانی که زمان بیشتری را برای تور ایتالیا اختصاص می‌دهند، می توانند از مورانو، به عنوان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری ونیز دیدن کنند.

البته جزایر مورانو نام بهترین برای این مکان حیرت انگیز است. چرا که  مورانو ونیز در واقع مجموعه ای از ۷ جزیره مجزا ست که همگی توسط پل‌هایی به هم متصل شده‌اند.

اگر به شیشه‌های معروف مورانو علاقه دارید، اینجا مکانی است که باید از آن بازدید کنید. اکثر مردم به اینجا می‌آیند تا از یک کارخانه شیشه بازدید و نمایش دمیدن شیشه را تماشا کنند  و حتی شاید چند سوغاتی شیشه‌ای بخرند. مورانو فضایی کاملا متفاوت با ونیز دارد و به شما اطمینان می‌دهیم از گشت و گذار در آن لذت ببرید.

جزیره سان جورجیو ماگیوره

در جزیره سان جورجیو ماگیوره، روبروی میدان سنت مارک، کلیسایی به نام Chiesa di San Giorgio Maggiore را خواهید دید. این کلیسا با نمای سفید، مناظر زیبای ونیز را از برج ارائه می‌دهد. کلیسا نیز از Castello به وضوح قابل مشاهده است. همچنین آثار هنری مختلفی در کلیسا به نمایش گذاشته شده است. یک باشگاه قایقرانی نیز در جزیره وجود دارد که علاقه مندان به این ورزش را به سو.ی خود می‌کشاند. بازدید از جزیره سان جورجیو ماگیوره را به عنوان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری ونیز از دست ندهید.

جزیره تورچلو

جزیره تورچلو که در قرن هفتم  و در قرن دوازدهم به یک شهر تجاری پررونق تبدیل شد از زیباترین جاذبه های گردشگری ونیز می‌باش. از کاخ‌ها، کلیساها، کارخانه‌های کشتی‌سازی و اسکله‌های جزیره تنها دو کلیسا و تعداد انگشت شماری خانه باقی مانده‌اند که بر فراز آن پراکنده شده‌اند.

می توانید از کلیسای جامع تورچلو که در سال ۶۳۹ به سانتا ماریا آسونتا اختصاص داده شده است، دیدن کنید. این بهترین نمونه باقی مانده از معماری ونیزی- بیزانسی به شمار می‌رود. کلیسا در سالهای ۸۳۴ و ۱۰۰۸ بازسازی شد و رواق و دو اپیس جانبی در قرن نهم به آن افزوده شد. بیشتر قسمت‌های این بنا مربوط به قرن یازدهم است. موزاییک هایی که نمای داخلی را پوشانده‌اند بسیار ارزشمند و برجسته هستند.

قدیمی‌ترین آنها در کلیسای کوچک سمت راست محراب بلند قرار دارد، جایی که فرشتگان قرن یازدهمی قرار گرفته و تأثیر قوی بیزانسی را نشان می‌دهند. مجسمه‌های پدران کلیسا؛ گریگوری، مارتین، آمبروز و آگوستین؛ بعداً همراه با مسیح در عظمت بین دو فرشته بزرگ اضافه شدند.

نکته مهم: جهت اطلاع از قیمت تور اروپا و سفر به ایتالیا می‌توانید با همکاران ما در واحد تورهای خارجی در ارتباط باشید.

کانال بزرگ از معروفترین جاذبه های گردشگری ونیز

کانال بزرگ که در قلب ونیز در یک منحنی S معکوس غول‌پیکر می‌گذرد، بلوار اصلی شهر است که پیازا سان مارکو، پل ریالتو و نقاط رسیدن ایستگاه راه‌آهن و پل را به هم متصل می‌کند.

چهار پل از طول ۳٫۸ کیلومتری کانال بزرگ عبور می‌کنند. گراند کانال تا چند سال قبل محل سکونت اشراف زادگان ونیزی بود. کاخ‌های همه خانواده‌های برجسته و معروف به این مکان باز می‌شود، نماهای گوتیک ونیزی و نماهای رنسانس اولیه آن‌ها رو به آب است و اکنون بازدیدکنندکان می‌توانند از این نماها به عنوان زیباترین جاذبه های گردشگری ونیز دیدن کنند.

این کاخ‌های بزرگ، امروزه به خوبی حفظ شده‌اند و دریک قایقرانی در امتداد کانال می‌توانید معماری باشکوه آن‌ها را ببینید. بدون شک سواری در امتداد کانال بزرگ با یک گوندولا یکی از عاشقانه ترین کارهایی است که در شب‌های ونیز می‌توان انجام داد.

برج ساعت ونیز

در یک طرف کلیسا، رو به میدان سان مارکو، یکی از آشناترین نمادهای ونیز قرار دارد، برج ساعتی که توسط یک جفت مور برنزی که هر ساعت به ناقوس بزرگ برخورد می‌کنند!  صفحه ساعت مراحلی از ماه و زودیاک را به رنگ طلایی در زمینه آبی نشان می‌دهد و بالای ساعت یک بالکن کوچک و مجسمه ای از مریم باکره را می‌توان دید.

بالاتر از آن، شیر بالدار سنت مارک و موزاییکی از ستاره‌های طلایی در پس زمینه آبی در سال ۱۷۵۵ توسط جورجیو ماساری اضافه شد. خود این برج متعلق به قرن پانزدهم و نمونه معماری رنسانس ونیزی است. یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های ونیز، Calle Mercerei، از طریق دروازه‌ای قوسی شکل در پایه آن می‌گذرد.

اگر در هفته معراج یا در اپیفانی در ونیز هستید، در حالی که مورها هر ساعت ضربه می‌زنند، می‌توانید سه پادشاه را ببینید که توسط یک فرشته از کنار مدونا عبور می‌کنند. برای مشاهده دقیق‌تر ساعت می توانید به بالای برج بروید.

میدان سن مارکو

بزرگترین میدان ونیز با معماری ظریف و یکنواخت، در سه طرف گرد هم آمده و بناهای تاریخی آن بسیار نزدیک به هم قرار گرفته‌اند. اما بیش از زیبایی معماری، میدان سنت مارکو (پیازا سن مارکو) به عنوان اتاق نشیمن یا یکی از خاص‌ترین جاذبه های گردشگری ‌‍ونیز در بین بازدیدکنندگان محبوب شده است. مکانی که همه در آن جمع می شوند، قدم می زنند، قهوه می نوشند، برای گپ زدن توقف می کنند، با دوستان خود ملاقات می کنند یا فقط ممکن است در مسیر خود برای رسیدن به سایر مکان‌های ونیز از آن عبور کنند.

سه ضلع میدان مانند طاق‌های قاب شده‌ هستند که در زیر آن‌ها مغازه‌های شیک و حتی کافه‌های شیک‌تر را می‌توان دید. انتهای باز با منحنی های نامنظم، سازه‌های عجیب و غریب، موزاییک ها و فیلیگرهای سنگی توری کلیسای سنت مارکو به این میدان ابهتی خاص بخشیده‌اند.

یادآوری می‌کنیم که  برای نشستن روی پله‌های میدان و خوردن ساندویچ یا  پرتاب خرده نان به سمت کبوترها وسوسه نشوید چرا که هر دوی این کارها در میدان سن مارکو غیرقانونی هستند.

نکته مهم: جهت اطلاع از شرایط و دریافت ویزای توریستی شینگن با کارشناسان ما در واحد ویزا در ارتباط باشید.

کلیسای جامع سن مارکو از شناخته‌شده‌ترین جاذبه های گردشگری ونیز

مسلماً یکی از شناخته‌شده‌ترین جاذبه های گردشگری ونیز و البته یکی از ساده‌ترین کلیساهای جهان، کلیسای سنت مارکو (Basilica di San Marco)  می‌باشد. این کلیسا در اصل کلیسای خصوصی Doge بوده که با گنجینه‌های هنری بیزانسی تزئین شده بود که بخشی از غنیمتی است که توسط ونیزی‌ها بازگردانده شده است.

تصاویر موزاییکی طلایی کلیسا در قسمت بالای درگاه‌های نما هنر موزاییک‌سازی ایتالیایی را به نمایش می‌گذارد. جایی که ۴۲۴۰ متر مربع موزاییک طلا گنبدها و دیوارها را پوشانده است. در قسمت دیگر کلیسا می‌توانید گنجینه هایی از دوره های دیگر، از جمله موزاییک های طراحی شده توسط Titian و Tintoretto   نام هایی که در سراسر شهر با آنها روبرو خواهید شد را ببینید.

محراب طلایی باشکوه Pala d’Oro، یکی از بهترین ها در اروپاست که ساخت آن توسط هنرمندان اوایل قرن دوازدهم آغاز و قرن ها بعد با نزدیک به ۲۰۰۰ جواهر و سنگ های قیمتی تزئین شد. با نگاهی به زمین کلیسا شاهکاری از منبت‌کاری مرمری شگفت زده‌تان خواهد کرد. پیشنهاد می‌کنیم بخشی از زمان بازدید از کلیسا را برای دیدن یادگارها و نمادهای طلا در خزانه اختصاص دهید.

پل ریالتو

پل ریالتو که زمانی تنها پل بر روی کانال بزرگ ونیز بود، اولین محل سکونت جزیره به نام Rivus  Altus  (کرانه مرتفع) را نشان می‌دهد. این طاق سنگی که در سال ۱۵۸۸، حدود ۱۵۰ سال پس از فروریختن پل چوبی قبلی ساخته شد، از دو خیابان شلوغ و مجموعه‌ای دوتایی از مغازه‌ها تشکیل شده است.

این پل علاوه بر اینکه به عنوانی گذرگاهی شلوغ شناخته می‌شود یکی از جاذبه های گردشگری ونیز می‌باشد که برای عکاسی مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته است.  شما می‌توانید به  تماشای مجموعه‌ای از قایق‌هایی بنشینید که همیشه از زیر پل عبور می کنند.

در طرف دیگر پل ریالتو، بازار شلوغ مواد غذایی قرار دارد، جایی که ونیزی‌ها و سرآشپزها برای خرید محصولات تازه و غذاهای دریایی به آنجا می‌روند. در خیابان‌های باریک سن پولو، آن سوی بازار، مغازه‌های صنعتگران و استودیوهای ساخت ماسک وجود دارد که یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید در ونیز می‌باشد. همچنین رستوران‌هایی را خواهید یافت که به اندازه رستوران‌های نزدیک به سن مارکو، شلوغ  نیستند.

مجموعه پگی گوگنهایم

مجموعه‌های هنری شخصی وارث پگی گوگنهایم در خانه سابق او در کنار کانال بزرگ، Palazzo Venier dei Leoni قرار دارد. اگرچه بیشتر موزه‌های هنری بزرگ ایتالیا مملو از آثار استادان قرون وسطی و رنسانس هستند، اما پگی گوگنهایم بر هنر آمریکایی و اروپایی از نیمه اول قرن بیستم تمرکز دارد.

ساختمان کم ارتفاع، با فضای داخلی سفید، مکانی مناسب برای این آثار جسورانه و اغلب دراماتیک است که نشان دهنده مکاتب نقاشی و مجسمه سازی کوبیست، فوتوریست، اکسپرسیونیست انتزاعی، سوررئالیست و آوانگارد می‌باشد.

این مجموعه دائمی شامل آثاری از پیکاسو، دالی، براک، لژر، موندریان، کاندینسکی، کلی، ارنست، ماگریت و پولاک است و نمایشگاه‌های مکرر آثاری از دیگر هنرمندان بزرگ را به نمایش می‌گذارد. در باغ‌های مجسمه‌سازی موزه، آثاری از کالدر، هولزر، کارو، جاد و هپورث را می‌توان دید. پس اگر اهل هنر و نقاشی هستید حتما مجموعه گوگنهایم را در بین لیست جاذبه های گردشگری ونیز قرار دهید.

بیشتر بخوانید: با جاذبه های گردشگری ورونا، شهر عشق ایتالیا آشنا شوید

کلیسای سانتا ماریا دلا سالوت از خاص‌ترین جاذبه های گردشگری ونیز

یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری ونیز کلیسای سانتا ماریا دلا سالوت است که در نوک یک شبه جزیره روبه‌روی کاخ دوج قرار دارد.

این کلیسای تاریخی به سبک باروک برای سپاس از پایان طاعون در سال ۱۶۳۰ ساخته شد. اما زمین شکننده منطقه وزن فوق العاده سنگین  آن را تحمل نمی کرد، بنابراین معمار آن، Baldassare Longhena، یک میلیون چوب را در کف آب قرار داد تا در نهایت موفق به ساخت کلیسا شد.

فرود واپورتو درست در مقابل کلیسا قرار گرفته و نقطه برجسته داخلی آن  به غیر از گنبد باشکوه، Sacristy است، جایی که شما نقاشی‌هایی را خواهید دید که شامل ازدواج Tintoretto در Cana می‌شود.

تئاتر لا فنیس ونیز

نام La Fenice  به معنای ققنوس در سال ۱۷۹۲ برای ساختمان تئاتر انتخاب شد، چرا که ای بنا مانند ققنوس افسانه‌ای پس از یک حادثه ویرانگر از خاکستر برخاسته. این تئاتر سه بار در اثر آتش سوزی تخریب شده است که آخرین مورد در سال ۱۹۹۶ بوده و تنها دیوارهای بیرونی آن پابرجا مانده بود. اما هر بار بازسازی شده  و همچنان یکی از سالن های اپرای بزرگ جهان و از معروفترین جاذبه های گردشگری ونیز به شمار می‌رود.

تئاتر لافنیس در طول تاریخ خود، به ویژه در قرن ۱۹، شاهد اکران بسیاری از مشهورترین اپراهای ایتالیایی، از جمله اپراهای روسینی، دونیزتی، و وردی بود و امروزه اجرای برنامه‌های اپرا، باله و کنسرت‌های موسیقی را میزبانی می‌کند.

پل افسوس ونیز

تقریبا تمام گردشگران ونیز تحت تاثیر معماری ظریف پل افسوس و خیابان‌های اطراف آن قرار می‌گیرند. شما آثاری از تمام استادان بزرگ ونیزی از جمله تینتورتو، که بهشتش بزرگترین نقاشی رنگ روغن در جهان است را خواهید دید. بی دلیل نیست که نام پل افسوس در میان برترین جاذبه های گردشگری ونیز قرار گرفته است.

پیاده روی بهترین راه برای بازدید از پل افسوس و دیدنی‌های اطراف آن است. شما می‌توانید بهترین منظره کارت پستالی کلاسیک  از پل افسوس را  از طریق Ponte della Paglia در Riva degli Schiavoni پشت کاخ Doge’s ببینید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی ایتالیا | کشور چکمه‌ای اروپا

گالری آکادمی هنر های زیبا از معروفترین جاذبه های گردشگری ونیز

 آکادمی هنرهای زیبا در کانال بزرگ قرارل گرفته و به اختصار «آکادمیا» نامیده می‌شود، مهم‌ترین و جامع‌ترین مجموعه نقاشی‌های ونیزی قرن ۱۵ تا ۱۸ را در خود جای داده است. بیشتر آثار این مجموعه از صومعه‌ها و کلیساهایی که بسته شده بودند و از  کاخ‌های خانواده‌های اشرافی جمع آوری شده بود که اکنون در صومعه سابق سانتا ماریا دلا کاریتا به نمایش گذاشته شده است.

سقف‌های برخی از گالری‌ها، مانند گالری اول، که شامل نقاشی گوتیک ونیزی هستند به طرز چشمگیری حجاری و طلاکاری شده‌اند. آثار به ترتیب زمانی مرتب شده‌اند، بنابراین شما نه تنها می‌توانید سیر تحول سبک‌ها را دنبال کنید، بلکه این امکان را دارید که آثار هنرمندان معاصران را با هم مقایسه کنید.

برجسته ترین نقاشی های قرن ۱۵ و ۱۶ عبارتند از: سنت جورج اثر آندره آ مانتنیا، سنت ژروم و اهداکننده اثر پیرو دلا فرانچسکا، مدونا و مقدسین اثر جووانی بلینی، پرتره مسیح اثر ویتوره کارپاچیو و مدونا زیر درخت پرتقال اثر سیما، دا کونگلیانو

سنت جان باپتیست و پیتای باشکوه اثر تیتیان، قابیل و هابیل تینتورتو و معجزه سنت مارک، ازدواج پائولو ورونزه با سنت کاترین و شام در خانه لوی، سنت اورسولا اثر ویتور کارپاچیو و چندین اثر از Giambattista Tiepolo نیز ارزش ویژه‌ای در گالری هنرهای زیبا به عنوان یکی از معروفترین جاذبه های گردشگری ونیز دارند.

سخن پایانی

در شهری پر از جاذبه‌های گردشگری مانند ونیز، سخت است که بدانید گشت و گذار را از کجا شروع کنید. شاید بهترین راه این باشد که برای چند ساعت در خیابان‌ها و گذرگاه‌های کوچک دلربای ونیز قدم بزنید و گوشه‌های مخفی آن را کشف کنید.

برای مشاهده قیمت و خرید تور ایتالیا از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور ایتالیا
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید