نحوه استعلام ممنوع الخروجی به صورت اینترنتی

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در سه‌شنبه 30 جولای 2024
Loading...

ممنوع الخروج! واژه‌ای که تمام برنامه‌های سفر را به هم می‌ریزد. ممنوع الخروجی افراد و اعمال محدودیت برای خروج از مرز دلایل مختلف دارد. حتی برخی از مسافران دقیقا قبل از سفر و در فرودگاه متوجه می‌شوند که ممنوع الخروج هستند! بنابراین بهتر از پیش از برنامه ریزی برای سفر این موضوع را بررسی کرده و در صورت ممنوع الخروج بودن، اقدامات لازم را برای رفع آن دهید. در اینجا با صفر تا صد استعلام ممنوع الخروجی، دلایل و اقدامات لازم برای رفع آن آشنا می‌شویم.

ممنوع الخروجی چیست؟

ممنوع الخروجی یعنی شخص امکان خارج شدن از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی کشور را به صورت موقت (در برخی موارد دائم) ندارد. ممنوع الخروجی دلایل مختلف دارد، در برخی از موارد افراد بابت مسائل گوناگون مانند مهریه، بدهکاری و غیره ممنوع الخروج می‌شوند اما در برخی موارد ممنوع الخروجی دایمی ست. به عنوان مثال طبق قوانین جمهوری اسلامی در کشور ایران برخی از افراد مانند زنان متاهل و دختران زیر ۱۸ سال همیشه ممنوع الخروج هستند مگر اینکه همسر یا پدر نامه مجوز خروج از کشور را امضا کرده باشد. یا آقایانی که سربازی را نیمه رها کرده باشند در لیست ممنوع الخروج‌ها قرار دارند. در مجموع در صورتی که افراد حکم ممنوع الخروجی داشته باشند اجازه خروج از مرزهای کشور را ندارند.

دلایل ممنوع الخروج شدن

همان طور که در پاراگراف قبل گفته شد، ممنوع الخروجی دلایل مختلف دارد. در مجموع  4 مورد مالیاتی، کیفری، قضایی و دارایی از اصلی‌ترین دلایل ممنوع الخروجی هستند. در ادامه رایج‌ترین دلایل حکم عدم اجازه خروج از کشور را بررسی می‌کنیم:

بدهکاران بانکی

طبق لایحه ۱۳۵۹ افرادی که بدهکار بانکی هستند، ممنوع الخروج بوده و اجازه خروج از کشور را ندارند.

پرداخت مهریه

چنانچه همسر شخصی بابت مهریه از او شکایت کرده، پرونده‌اش در حال جریان باشد و برای پرداخت مهریه بدهکار شناخته شوند، معمولا در لیست ممنوع الخروجی‌ها قرار می‌گیرند.

محکومیت کیفری

افرادی که به تشخیص مقامات قضایی سفرشان به خارج از کشور با امنیت کشور تداخل داشته باشد، ممنوع الخروج می‌شوند. البته حکم ممنوع الخروج بودن این افراد کتبا به آن‌ها اعلام می‌شود.

ممنوع الخروجی به دلیل سربازی

آقایانی که مشمول قانون سربازی می‌شوند اما سربازی نرفته‌اند (کارت پایان خدمت ندارند) یا افرادی که سربازی را نیمه رها کرده‌اند. ممنوع الخروج هستند.

ممنوع الخروجی برای بانوان متاهل

زنان متاهل و دختران زیر ۱۸ سال برای خروج از کشور باید اجازه نامه کتبی از همسر (برای زنان متاهل) و پدر یا ولی دم  (برای دختران زیر ۱۸ سال) را داشته باشند. در غیر اینصورت نمی‌توانند از مرز خارج شوند.

افراد دارای سو شهرت

در برخی از کشورها افرادی که دارای سو شهرت در زمینه، تکدی گری، دزدی یا کلاه برداری هستند، اجازه خروج از کشور را ندارند.

ممنوع الخروجی مالیاتی

افرادی که بدهی مالیاتی آن‌ها بیشتر حد مجاز است ممنوع الخروج هستند. البته این افراد می‌توانند یک بار در سال براب سفر زیارتی یا درمانی از کشور خارج شوند. سقف تعیین شده برای بدهکاری مالیاتی هر ساله توسطه سازمان مالیات تعیین می‌شود. این مبلغ سال ۱۴۰۳ برای افراد حقیقی معمولی ۱۰۰ میلیون ریال، افراد حقیقی تولیدی ۲ میلیارد ریال و افراد حقوقی تولیدی تا ۵ میلیارد ریال یا ۲۰ درصد از مقدار اصلی سرمایه است.

بیشتر بخوانید

راهنمای دریافت ارز مسافرتی ۱۴۰۳ + مدارک مورد نیاز

انواع روش‌های استعلام ممنوع الخروجی

حال سوال مهم اینجاست که چگونه بفهمیم ممنوع الخروج هستیم یا اینکه استعلام ممنوع الخروجی از چه راه‌های امکان پذیر است؟ در ادامه به این پرسش پاسخ داده‌ایم:

  • استعلام اینترنتی ممنوع الخرو‌جی

از طریق کد ملی می‌توان استعلام ممنوع الخروجی را انجام داد. وب سایت‌های مختلفی در این زمینه طراحی شده و دسترسی به آن‌ها برای تمام افراد امکان پذیر است. به عنوان مثال وب سایت ثبت من با کد ملی به شما خواهد گفت که ممنوع الخروج هستید یا خیر.

  • استعلام ممنوع الخروجی از طریق سایت

برای استعلام ممنوع الخروج بودن از طریق سایت می‌توانید به آدرس اینترنتی my.ssaa.ir مراجعه کنید. پس از ورود گزینه ثبت من را انتخاب کرده و سپس گزینه اجرای اسناد رسمی را انتخاب می‌کنید. در آخر بر روی گزینه استعلام ممنوع الخروجی کلیک کرده و می‌توانید نتیجه را مشاهده کنید.

  • استعلام ممنوع الخروجی از پلیس گذرنامه

برای این کار می‌توانید به صورت حضوری به اداره گذرنامه مراجعه و در خواست استعلام ممنوع الخروجی دهید. پس از استعلام نتیجه به شما اعلام خواهد شد.

  • استعلام ممنوع الخرو‌جی از طریق تلفن

استعلام از طریق تلفن یکی از قدیمی‌ترین راه‌ها برای اطلاع از وضعیت ممنوع الخروجی بود. پیش از راه اندازی سامانه‌ها و ویب سایت‌ها افراد از طریق تلفن می‌توانند استعلام ممنوع الخروجی خود را بگیرند. در حال حاضر این راه منسوخ شده است.

  • استعلام ممنوع الخروجی از سامانه ثنا

درصورتی که مننوع الخروجی به دلیل پرونده‌های قضایی یا کیفری باشد. برای گرفتن استعلام می‌توانید به سامانه ثنا مراجعه کنید.

  • استعلام ممنوع الخروجی سامانه میخک (استعلام ممنوع الخروجی برای ایرانیان خارج از کشور)

این سامانه برای ایرانیان خارج از کشور طراحی شده است. اکور قضایی و حقوقی و استعلام ممنوع الخروجی از طریق این سامانه امکان پذیر است.

  • سامانه استعلام ممنوع الخرو‌جی با کد ملی

برای اطلاع از ممنوع الخروج بودن از طریق کد ملی می‌توانید به وب سایت my.ssaa.ir مراجعه کنید. با راجعه به قسمت اجرای اسناد رسمی و گزینه استعلام ممنوع الخروج می‌توانید از اجازه یا عدم اجازه خروج از مرز مطلع شوید.

  • استعلام ممنوع الخروجی از طریق پلیس من

برای استعلام هرگونه ممنوع الخرو‌جی می‌توانید سامانه پلیس من را نصب کرده و وارد قسمت گذرنامه شوید.

نحوه استعلام ممنوع الخروجی قبل از سفر

خوشبختانه در حال حاضر اطلاع از وضعیت ممنوع الخروجی مانند گذشته وقت گیر نیست، به راحتی می‌توانید وارد سامانه استعلام به آدرس https://my.ssaa.ir/portal/executive/inquery-exitban شده و وضعیت منوع الخروجی تان را چک کنید. البته این سایت برای پرونده‌‌های مربوط به اجرای اسناد است. در صورتیکه پرونده کیفری یا قضایی دارید و می‌خواهید از ممنوع الخروج بودنتان را چک کنید مپی‌توانید به سامانه ثنا مراجعه کنید.

پس از ممنوع الخروجی چه اقداماتی برای رفع آن باید انجام داد؟

اگر پس از استعلام ممنوع الخرو‌‌جی متوجه شدید که اجازه خروج از مرز را ندارید، اولین قدم برای رفع این محدودیت اطلاع از دلیل آن است. چنانچه این ممنوعیت دلایل قضایی داشته باشد تا ۲۰ روز فرصت دارید که به حکم داده شده اعتراض کنید. در صورت اعتراض وضعیت شما مجددا بررسی می‌شود. حکم ممنوع الخروجی و رفع آن از طریق دادگاه اعلام می‌شود.

اگر ممنوع الخروج بودنتان به دلیل مسائل مالی است، رفع آم بسیار راحتتر است. درصورتیکه برای پرداخت مهریه ممنوع الخروج هستید می‌توانید حکم اعسار گرفته و مهریه را قسط بندی کنید. بدیت ترتیب حکم ممنوع الخروجی لغو می‌شود. در صورتی که بدهکار هستید یا مورد مالیاتی دارید چند راه پیش رو خواهید داشت:

  • پرداخت وجهی که بدهکار هستید به صورت یکجا
  • سپردن تضمین بانکی
  • قرار وثیقه
  • ابتدا باید به سایت اخذ حکم شورای عالی مالیات مبنی بر ورشکستگی

لغو حکم ممنوع الخروجی در شرایط خاص

در برخی از موارد، به صورت استثنا حکم ممنوع الخروجی لغو می‌شود. این شرایط موارد زیر را شامل می‌شود:

  • سفر زیارتی حج تمتع: افرادی که قصد به جا آوردن حج تمتع را دارند با اجازه دادگاه می‌توانند یک بار از کشور خارج شوند.
  • سفرهای درمانی: افراد با بیماری‌های خاص با اجازه دادگاه می‌توانند برای درمان یک بار از کشور خارج شوند.
  • انجام امور تجاری: درصورتی که استعلام ممنوع الخروجی به دلیل مشکل مالیاتی باشد و شخص توان پرداخت بدهی را نداشته باشد، می‌تواند با اجازه دادگاه جهت بهبود وضعیت مالی از کشور خارج شود.

سخن پایانی

بدون شک اطلاع از ممنوع الخروج بودن در فرودگاه یا پس از برنامه ریزی برای سفر بسیار ناراحت کننده و البته دردسر ساز است. بنابراین بهتر است قبل از هر اقدام برای خرید بلیط و غیره از طریق سامانه‌های معتبر شرایط ممنوع الخروجی تان را چک کنید. بدین ترتیب در صورت مثبت بودن استعلام می‌توانید علت را بررسی و آن را برطرف کنید.

سوالات متداول

زمان ممنوع الخروجی چقدر است؟

طبق قانون آیین دادرسی کیفری، زمان اجرای حکم ممنوع الخروجی ۶ ماه است. این ۶ ماه بر اساس تصمیم مراجع قانونی قابل تمدید می‌باشد اما در صورت عدم تمدید حکم، شخص می‌تواند پس از ۶ ماه  از مرزهای کشور خارج شود.

می‌توان به حکم ممنوع الخروجی اعتراض کرد؟

بله، چنانچه حکم از طرف بازپرس یا دادگاه صادر شده باشد، قابل اعتراض و بررسی مجدد است.

معتبرترین راه استعلام ممنوع الخروجی کدام است؟

مراجعه به سامانه‌های ثنا و پلیس من معتبرترین راه استعلام برای ممنوع الخروجی است.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید