مقبره چنگیزخان مغول کجاست

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در دوشنبه 3 اکتبر 2022
Loading...

چنگیزخان مغول نامی ست که برای تمام ایرانی‌ها یادآور جنگ‌های خونین و قتل و غارت چندین ساله است؛ اما خود مغول‌ها چنگیز خان را به عنوان پادشاهی مقتدر به یاد آورده و سرزمین خود را مدیون او می‌دانند. هر چند که هزاران سال است دوران چنگیز خان چه به عنوان مامور مرگ ایرانیان و چه به عنوان پادشاه ابر قدرت مغولستان به سر آمده اما داستان‌ مرگ او و محل دفنش همچنان به صورت رازی سر به مهر باقی و ذهن باستان شناسان را درگیر خود کرده است. براستی مقبره چنگیز خان کجاست؟

چنگیز خان چه در زمان زندگی و چه در زمان مرگش تمام جهان را درگیر تصمیمات خود کرده بود. تا جایی که حتی محل دفنش با گذشت هزاران سال همچنان کشف نشده مانده و باستان شناسان را سردرگم کرده است. همین مسئله دلیلی بر آن شد که نام چنگیز خان به عنوان شخصیتی مرموز در تاریخ جاودانه شود.

محل دفن چنگیزخان مغول کجاست؟

خان بزرگ نمی‌خواهد پیدا شود پس دنبال آن نگردید! این جمله را مغول‌ها می‌گویند. مردمی که برای چنگیز خان احترام زیادی قائل بوده و وی را حاکمی قدرتمند و عاقل می‌دانستند. می‌گویند که چنگیز خان قبل از مرگ وصیت کرده بود که در کوه‌های بورخان خلدون و البته قبری که بدون نام و نشان به خاک سپرده شود از این رو مغول‌ها تا به همین امروز به وصیت او عمل کرده و اجازه کشف مقبره وی را به باستان شناسان نداده‌اند. با توجه به این تصمیم متاسفانه تا به همین امروز هیچ کس موفق به کشف محل دفن و حتی چگونگی دفن چنگیز خان پادشاه ابر قدرت مغول‌ها نشده است. هر چند که باستان شناسان همچنان ناامید نشده و به تلاش خود ادامه می‌دهند.

درباره چنگیز خان بیشتر بدانیم

به راستی چنگیز خان که بود؟ حاکمی بی رحم و خونریز یا پادشاهی با تدبیر؟ بیشترین چیزی که ما از ایرانیان از چنگیزخان مغول می‌دانیم قتل عام و حمله بی رحمانه به شهرها و روستاهای ایران باستان است اما اگر تاریخ را مطالعه کرده باشیم به این نتیجه می‌رسیم که هر چند چنگیز خان حکومت خود را با ریختن خون‌های بسیار به قدرت رساند اما در مورد ایران این کوتاهی و بی خردی پادشاهان خوارزمشاهی بود که ایران را به ویرانه تبدیل کرد نه خونریزی چنگیز خان! در ادامه بیشتر با شخصیت این پادشاه به ظاهر بی رحم آشنا می‌شویم.

زندگی شخصی و خصوصیات اخلاقی چنگیز خان

بسیاری از تاریخ شناسان با توجه به شواهدی که در دست دارند شخصیت چنگیز خان را بسیار پیچیده توصیف می‌کنند. این حاکم قرتمند تصمیمات خود را نه از روی خشم و بی خردی بلکه با مشاوره و حتی از روی فکر می‌گرفته است. چنگیز خان در عین سرسختی بسیار ثابت قدم بوده در بیشتر زمینه‌ها از وزیران، افراد خردمند و حتی همسر و مادر خود نیز مشورت میگرفته، وی شخصیتی کارزماتیک داشته و بسیار به یادگیری علاقه مند بوده تا جایی که در حمله خود به ایران قبل از ویرانی هر شهر به دانشمندان، اندیشمندان و شعرا امان داده و حتی نسخه‌های ارزشمند علمی را جمع آوری می‌کرده بدبن ترتیب بسیاری از ادیبان و دانشمندان ایرانی به همراه آثارشان در آن زمان به لطف این تفکر از مرگ و نابودی نجات پیدا کرده و حتی بعدها به پادشاهان مغول برای اداره سرزمین ایران مشاوره می‌دادند.

 با تمام توصیفات کشف جسد چنگیز خان می‌تواند کمک بسیاری به باستان شناسان کند و به یک سوال مهم پاسخ دهد! فردی با این درایت چه طور برای کشور گشایی دست به قتل عام‌های خونین زده است؟

به قدرت رسیدن چنگیز خان

چنگیزخان مغول چگونه به قدرت رسید؟ مغول‌ها در ابتدا قبایلی بودند که در آسیای میانه زندگی می‌کردند. چنگیز خان تمام این قبایل را با یکدیگر متحد و در سال ۱۲۰۶ به عنوان رهبر مغولان معرفی شد. سربازان مغول همگی بسیار تنومند بوده و هنر جنگیدن را به خوبی فرا گرفته بودند. این سربازان به فرماندهی چنگیزخان کم کم بیشتر نقاط قاره آسیا از ژاپن تا سیبری را زیر سلطه خود درآورده و حکومت مغول‌ها را به امپراتوری مغول‌ها تبدیل کردند. بدین ترتیب نام خود را به عنوان دومین امپراتوری بزرگ تاریخ به ثبت رساندند.

آغاز جنگ های خونین چنگیز خان

جنگ های خونین چنگیز خان مغول از همان ابتدای به حکومت رسیدنش آغاز می‌شود. مغول‌ها کشور گشایی خود را از حمله به تاتارها آغاز کردند. قومی که پدر چنگیز خان را به قتل رسانده بودند. طبق دستور چنگیز خان تمامی تاتارها در هر سنی با بی رحمی تمام قتل عام شدند. شاید انتقام جویی و علاقه به کشور گشایی را بتوان از نقطه ضعف‌های چنگیز خان به شمار آورد اما به کار گیری افراد کاردان و همچنین دادن پاداش‌های سنگین به وفاداران خود را می‌توان نقطه قوت و رمز موفقییت او دانست. هر چند که کشورگشایی مغول‌ها همیشه با قتل عام‌های وحشتناک همراه بوده و نمی‌توان به درایت و دوراندیشی چنگیز خان شک به دل راه داد. متاسفانه همین حس انتقام جویی و البته بی تدبیری پادشاهان خوارزمشاهی بود که منجر به حمله چنگیز خان به ایران شد …

چنگیز خان و حمله خونین به ایران

چنگیز خان مغول در سال ۱۲۱۸ میلادی نه برای کشور گشایی بلکه فقط و فقط برای انتقام به ایران حمله و این کشور را به ویرانه‌ای غیرقابل وصف تبدیل کرد. داستان از این قرار است که چنگیز خان نه تنها هیچ وقت قصد تسخیر ایران را نداشت بلکه با ارسال نامه‌ای خواستار داد و ستد با پادشادهان خوارزمشاهی شد. وی دوستی و تبادل کالا با ایرانیان را باعث افتخار و پیشرفت اقتصادی مغولان می‌دانست؛ اما چه حیف که همیشه حضور افراد نالایق در راس قدرت و اخذ تصمیمات نادرست پیامدهای مرگبار را برای مردم عامی به دنبال داشته است. چنگیز خان دو بار تجار و فرستاده‌های خود را برای داد و ستد به ایران می‌فرستد و هر دو بار حاکمان فرستاده‌ها را قتل عام و دارایی‌هایشان را ضبط می‌کنند و بدین ترتیب صبر چنگیز خان نیز به سر آمده برای انتقام تمام شهرهای ایران را به خاک و خون می‌کشد.

علت مرگ چنگیز خان

چنگیز خان مغول و معماهایش تمامی ندارند. داستان مرگ این امپراتور بزرگ هم مانند زندگی و حتی محل دفنش بسیار پیچیده و روایات متعدد دارد. برخی می‌گویند تیری به پای چنگیز خان اصابت و او را از پا انداخته، روایت دیگر حاکی از آن است که چنگیز خان از اسب افتاده و همین حادثه باعث مرگ او شده، به گفته برخی دیگر هم چنگیز خان در راه رسیدن به سلسله شیای غربی بوده که عمرش تمام شده و توسط فرماندهانش به سرزمین خود بازگردانده و در محلی نامعلوم دفن می‌شود و اما ابتلا به مالاریا آخرین حدسی ست که درباره علت مرگ چنگیز خان زده شده است.

داستان خاکسپاری چنگیز خان

گویا خاکسپاری چنگیز خان هم مانند زندگی او خونین و با قتل عام همراه بوده است. از آنجا که به وصیت خود خان نباید کسی از محل دفن او مطلع می‌شد سربازان و تمام افرادی که در مراسم تدفین حضور داشتند همه و همه کشته می‌شوند. حتی افرادی که به صورت اتفاقی جسد چنگی خان و محل دفن او را دیده بودند نیز به قتل می‌رسند. روایات وحشتناک‌تر اینکه خود ماموران قتل عام نیز در آخر خود کشی می‌کنند. به گفته تاریخ شناسان بعد دفن چنگیز خان هزاران اسب بر روی مزار او عبور داده می‌شوند تا هیچ رد و اثری از محل دفن به جا نماند. بدین ترتیب مقبره چنگیز خان همچنان به صورت رازی سر به مهر باقی مانده است.

راز کشف نشدن مقبره چنگیز خان

عهد میان چنگیز خان و مغول‌ها محکم‌ترین دلیلی ست که پیدا کردن مقبره این خان بزرگ را تا همین امروز غیر ممکن کرده است. طبق سنت مغول‎‌ها محل دفن رهبران و بزرگانشان نباید بر ملا شود و بر همین اساس چنگیزخان مغول نیز بدون هیچ نشانه‌ای دفن شد. هر چند که امروزه مقبره نمادین به سبک مغولی برای او ساخته شده و مجسمه‌های وی در نقاط مختلف مغولستان دیده می‌شود. نکته آخر اینکه وسعت سرزمین مغولستان یافتن نشانه‌های مرگ چنگیز خان را برای کاوشگران غیر ممکن کرده است.

بیشتر بخوانید …

۲۵ زبان دشوار در جهان

بلندترین هتل های جهان + تصاویر

راز خطوط اسرار آمیز و جنجالی پاراکاس در پرو چیست؟

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید