راز خطوط اسرار آمیز و جنجالی پاراکاس در پرو چیست؟

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در چهارشنبه 31 آگوست 2022
Loading...

اسرارآمیز و غیر نرمال! دو ویژگی اصلی خطوط صحرای پاراکس در پرو هستند. کشیدن این خطوط عجیب و غریب هنر دست مردمان باستانی ست یا کار آدم فضایی‌ها؟ نگاره‌های نازکا و خطوط پاراکس عجیب‌ترین خطوط روی زمین هستند که نحوه ایجاد آن‌ها با وجود تحقیقات فراوان همچنان به صورت رازی سر به مهر باقی مانده است. در ادامه قصد داریم شما را با یکی از حیرت‌انگیزترین جاذبه‌های کره زمین آشنا کنیم. پس اگر به مطالب اسرارآمیز علاقه دارید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

حضور بشریت بر روی زمین تاریخی دور و دراز داشته و از هزاران سال قبل تا کنون اقوام بسیاری بر روی زمین زندگی کرده‌اند. هر یک از این اقوام در دوره طلایی خود به نبوغی دست پیدا کرده و آن را برای نسل‌های بعد به یادگار گذاشته‌اند. بی شک بازدید از تکنولوژی که مورد استفاده انسان‌های ماقبل تاریخ قرار می‌گرفته یکی از هیجان‌انگیزترین بخش هر سفر است. به ویژه اگر مقصد کشور تاریخی و جذاب پرو باشد. خطوط صحرای پاراکس در پرو از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین جاذبه گردشگری این کشور است که در اینجا بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد.

پرو کجاست؟

پرو کشوری تاریخی ست که در آمریکای جنوبی قرار گرفته و به داشتن جاذبه‌های گردشگری اسرارآمیز معروف است. لیما پایتخت این کشور با قرار گرفتن در کنار اقیانوس آرام و داشتن انواع تفریحات آبی و جاذبه‌های تاریخی هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. پرو مهد تمدن اینکاها (قدرتمندترین امپراتوری آمریکای مرکزی) به شمار رفته و امروزه بناهای به جا مانده از این حکومت قدرتمند را در منطقه‌های مختلف پرو می‌توان دید. اسپانیایی‌ها حکومتی بودند که بعد از شکست اینکاها قدرت را در این کشور به دست گرفتند. تا سال ۱۸۲۱ که پرو استقلال خود را به دست آورده و به دولتی مستقل تبدیل شد. بیشترین جمعیت سرخ پوست آمریکا در پرو زندگی می‌کنند. حدود ۴۵ درصد از مردم پرو سرخ پوست هستند.

این کشور جاذبه‌های تاریخی بسیاری را برای ارائه دارد اما دو اثر شهر گمشده اینکاها و خطوط پاراکس از مهمترین جاذبه‌های تاریخی این کشور هستند که توانسته‌اند توجه گردشگران را به سوی خود جلب کنند.

خطوط صحرای پاراکاس در پرو (Paracas Candelabra of Peru)

در صحرای نازاکای کشور پرو نقاشی‌ها یا خطوطی شبیه به شعمدانی بر روی زمین کشیده شده‌اند که قرن‌ها ست پابرجا مانده و باعث حیرت تاریخ شناسان شده است. این خطوط غیر نرمال در عمق ۲ متری زمین کنده شده و ۱۸۱ متر ارتفاع دارند. بزرگی خطوط به قدری زیاد است که از فاصله ۲۰ کیلومتری از دریا نیز به وضوح دیده می‌شوند. این نقاشی‌های عجیب و غریب خطوط پاراکس نام داشته و درباره پیدایش آن‌ها حدس‌های مختلفی زده شده است. طبق نظریات فرانک جوزف تئوری پرداز معروف ممکن است خطوط پاراکس در پرو را ساکنان قدیمی همین منطقه برای پیدا کردن مسیر کشیده باشند، به اعتقاد مردم محلی منطقه در زمان‌های قدیم ماهیگیران تصاویر را رسم کرده‌اند تا به شبه جزیره هوییت بخشند.

هر چند که تحقیقات بسیاری جهت کشف علت رسم خطوط پاراکس انجام شده اما تا همین امروز هیچ قطعیتی وجود نداشته و نحوه به وجود آمدن این خطوط همچنان به صورت معمای حل نشده باقی مانده است.

حقایقی از خطوط پاراکاس در پرو

همانطور که در پاراگراف قبل اشاره شد طبق نظریه فرانک جوزف خطوط پاراکس در پرو را ساکنان منطقه که برای جمع آوری گیاه به کالیفرنیا سفر کرده‌اند رسم کرده تا بتوانند مسیر برگشت را پیدا کنند. در ادامه حقایقی جالب از خطوط پاراکس را بیان می‌کنیم:

  • گیاهانی که افراد ساکن در منطق پاراکس پرو به دنبال آن بودند از نوع گیاهان توهم زا بوده، این افراد برای پیدا کردن این گیاهان از پاراکس خارج شده‌ و عازم سفر شده‌اند.
  • خطوط پاراکس، نازکا و نمونه‌های آن که در سایر نقاط زمین وجود دارند را می‌توان جز خطوط اسرارآمیز به شمار آورد. شاید این خطوط چند صد متری زاییده ذهن انسان‌های ماقبل تاریخ بوده‌اند و یا شاید هم بر اثر ماورالطبیعه بوجود آمده‌اند.
  • به دلیل موقعیت مکانی خاصی که خطوط پاراکس در آن قرار گرفته‌اند در صورتیکه قصد بازدید از نقاشی‌ها را دارید حتما با یک راهنمای تور هماهنگ شوید.

خطوط صحرای نازکا (nazca lines)

در فاصله ۲۰۰ کیلومتری از خطوط پاراکس در پرو خطوط اسرارآمیز دیگری وجود دارند که به خطوط نازکا معروف شده‌اند. به گفته تاریخ شناسان این خطوط بین سال‌های ۲۰۰ تا ۷۰۰ پیش از میلاد توسط فرهنگ نازکاها بر روی زمین ایجاد شده‌اند. با هواپیما که بر فراز صحرای نازکا پرو پرواز کنید نقش‌های متنوعی از مرغ‌های مگس خوار، عنکبوت، میمون، مارمولک و غیره را خواهید دید. این نقوش گاه بسیار ساده و گاه پیچیده‌ و حرفه‌ای هستند. نکته جالب اینکه نقاشی‌های نازکا فقط از زاویه دید بالا بسیار زیبا و منسجم دیده می‌شوند از آنجا که در آن زمان هنوز هواپیما اختراع نشده بود حدس زده می‌شود که نازکاها هیچ وقت موفق به دیدن تصویر کامل آنچه که خلق کرده بودند نشدند.

چرا نگاره‌های نازکا ایجاد شده اند؟

فرضیه‌های بسیاری درباره ایجاد نگاره های نازکاها عنوان شده است. اما قویترین فرضیه مطرح شده این است که به احتمال خیلی زیاد رسم این تصاویر توسط نازکاها ریشه مذهبی دارد. این قوم طبق اعتقادات خود تصاویری را خلق کرده‌اند که تنها خدایان قادر به دیدن آن باشند. اما چیزی که مشخص است این خطوط به وسیله ذوب اکسید آهن و سنگ ریزه‌های اندود شده ایجاد شده‌اند. موقعیت مکانی صحرا نیز دلیلی بر ثابت ماندن تصاویر پس از گذشت قرن‌ها می‌باشد. چرا که صحرای نازک‌ها جز خشک‌ترین مناطق روی کره زمین به شمار رفته و وزش و باد و جابجایی سنگ‌ها در آن به ندرت اتفاق می‌افتد.

جاذبه های گردشگری پرو

پرو به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین تمدن‌های دنیا جاذبه‌های بسیاری را در مناطق مختلف خود دارد. جاذبه‌هایی که در عین داشتن قدمت بیش از ۳۰۰۰ سال بسیار اسرارآمیز و چالش برانگیز هستند. در ادامه با معروفترین جاذبه های گردشگری پرو آشنا می‌شویم:

  • بقایای تمدن اینکاها
  • مورای (Moray)
  • میدان de Armas در لیما
  • کوه‌های رنگین کمانی
  • شهر گمشده ماچوپیچو
  • منطقه حفاظت شده پاراکاس (Paracas)
  • هواکاچینا (Huacachina)
  • خطوط نازاکا (Nazca Lines)
  • پارک ملی مانو (Manu)

بیشتر بخوانید …

ماچو پیچو، شهر گمشدهٔ اینکاها

با ۱۰ مسیر برتر (Trekking) در جهان آشنا شوید

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید