سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارتخانه تبدیل شد!

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در یکشنبه 2 دسامبر 2018
Loading...
آیا می‌دانید فرق بین سازمان و وزارتخانه چیست؟ سازمان بخشی از یک وزارتخانه می‌باشد، درحالی‌که وزارتخانه خود یک واحد بزرگ است که چندین سازمان و اداره را تشکیل می‌دهد. پیشرفت سازمان‌ها و بزرگ‌تر شدن آن‌ها باعث می‌شود آن‌ها خود به وزارتخانه مستقل تبدیل شوند و چندین نهاد و بخش را در زیر مجموعه خود داشته باشند، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز به دلیل پیشرفت‌هایی که درزمینه گردشگری داشته است تبدیل به وزارتخانه مستقل شده است.

 

 

کشور ایران به واسطه داشتن پیشینه تاریخی غنی از ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه صنعت گردشگری برخوردار است. همین مسئله باعث شده تا افراد زیادی برای بازدید از این بناهای ارزشمند و همچنین آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم ایرانیان، خواستار سفر به ایران باشند. اما متأسفانه با وجود این بستر ارزشمند تاریخی، گردشگری در ایران همچنان در مرحله ابتدایی قرار دارد و رونق چندانی پیدا نکرده است.

بنا به گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران در بخش دارا بودن آثار باستانی و تاریخی در رتبه دهم و در بخش مناطق طبیعی در رتبه پنجم دنیا قرار گرفته است. اما با این وجود تنها در حدود دو میلیون نفر سالانه ایران را برای گذراندن تعطیلات خود انتخاب می‌کنند و این در حالی است که در طی یک سال به طور متوسط ۸۴۲ میلیون جهانگرد در سراسر دنیا جابجا می‌شوند. کم رونق بودن گردشگری در ایران دلایل بسیاری دارد اما شاید مهم‌ترین آن تبلیغات نامناسب و ضعیف در این زمینه و همچنین نبودن بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای ساخت هتل و خدمات رفاهی در مناطق گردشگری ایران باشد.

 

 

در سال‌های اخیر دولت تصمیم به گسترش این صنعت پر رونق در کشور گرفته است یکی از اقدامات صورت گرفته در سال‌های اخیر و تأثیرگذار در این زمینه تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

بحث تبدیل شدن سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارتخانه مستقل در چند دوره مجلس مورد بررسی قرار گرفت اما در هر دوره با موانعی برای تصویب شدن روبرو می‌شد. خوشبختانه این طرح با پیگیری‌ کمیسیون‌های مجلس و هیئت‌رئیسه در تاریخ ۷/۹/۹/۹۷ با ۱۵۹ رأی موافق، ۸ رأی ممتنع و ۲۲ رأی مخالف به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارت‌ خانه تبدیل شد.

 

 

با توجه به تائید این طرح، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با تمامی اختیارات و وظایف خود، بدون توسعه تشکیلات و افزایش نیروی انسانی به وزارت میراث فرهنگی تبدیل گردید. همچنین هزینه ناشی از این تغییر از هزینه‌های جاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تأمین می‌شود.

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر توسعه گردشگری در برنامه‌های دولت قرار گرفته است، این مسئله باعث می‌شود تا دولت بتواند نظارت بیشتری بر روی فعالیت‌های این وزارتخانه جهت جذب گردشگر و ارتقا شغل‌های ایجاد شده در شهرها و روستاهای تاریخی ایران داشته باشد.

 

 

مزیت‌های تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری

  • نظارت بیشتر دولت به طور مستقیم بر عملکردهای این وزارتخانه
  • ترغیب و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در ساخت هتل و مراکز گردشگری- تفریحی
  • ارتقا زیرساخت‌های گردشگری
  • کمک به بالا رفتن اقتصاد کشور و اشتغال‌زایی با ارتقا صنعت گردشگری در کشور

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید