در ماه رمضان؛ سفر کنید

نوشته شده توسط : پونه مولایی در چهارشنبه 15 مه 2019
Loading...

با شروع ماه رمضان در کشورهای اسلامی، شهرهای آن‌ها حال و هوای خاصی  به خود می‌گیرد. البته ما ایرانی‌ها با این فضا آشنایی کامل داریم. ممکن است این سؤال مطرح شود که سفر به کشورهای اسلامی در ماه رمضان ایده خوبی است؟ ما در جواب می‌گویم: آری!

رمضان، ماه مقدس مسلمانان سراسر جهان

رمضان علاوه بر جشن معنوی که همراه دارد؛ شامل قوانینی است که باید در جامعه و اماکن عمومی رعایت کرد. مثلاً خوردن یا آشامیدن در محیط‌های عمومی ممنوع است و تمام شهروندان باید رعایت کنند.

 البته در شهرهای توریستی از شدت این قوانین کاسته‌اند. زیرا اغلب گردشگران یا از ادیان جز اسلام‌اند و یا در سفر، روزه بر مسلمانان واجب نیست.

مسلمانان رمضان را، ماه دعا و مناجات می‌دانند

هر اقلیم بنابر سنت‌های خود سفره‌های افطار و سحری منحصربه‌فردی را می‌چیند که برای گردشگران وسوسه‌برانگیز خواهد بود. مخصوصاً زمانی که بعد از چند ساعت گرسنگی، بدن طلب خوراک‌های مغذی را می‌کند.

در ادامه سری به سرزمین‌هایی که رمضان را جشن می‌گیرند، می‌زنیم و از سفره‌های افطار آن‌ها برای شما می‌نویسیم که بی‌شک هوس برانگیز است.

مسلمانان رمضان را ماه نزول قرآن می‌دانند

آنچه در این مطلب می‌خوانید

ترکیه

ترک‌ها امسال رمضان را از  16 اردیبهشت تا ۱۴ خرداد اعلام کردند. اگر مسافر ترکیه در ماه رمضان هستید، قطعاً سؤال‌هایی برای شما ایجاد می‌شود که آیا رستوران بازی پیدا می‌شود؟ آیا پوشش ما در شهر باید متفاوت باشد؟

اما باید بدانید ترکیه در رمضان خیلی عادی و متفاوت‌تر از زمان‌های دیگر هست. در طول روز شاید شهر آرام باشد اما شب‌هنگام جشن‌ها شروع می‌شود. مناره‌های آذین‌بندی شده مساجد هنگام اذان به میهمانان خوش‌آمد می‌گویند. در مسیرهای مختلف به سمت مساجد اسنک‌های تازه و غذاهای خیابانی فروخته می‌شود.

اما در سراسر شهر و محله‌ها جریان عادی در روال است، رستوران‌ها، بارها و کافی شاپ‌ها باز هستند. به‌جز مناطقی که سنتی‌ترند. گرچه در روز مراکز غذایی آرام است اما در شب و با پهن شدن سفره‌های افطار، مملو از جمعیت می‌شود.

مسجد ایاصوفیه

اما بیشترین غذاهایی که مردم ترکیه در افطار می‌خورند:

نان پیتا، زیتون سیاه و سبز، خرما یا رطب، انواع پنیر کاشار و سفید، ورقه‌های گوشت خشک‌شده، سوجوک (نوعی سوسیس خشک‌شده)

نان پیتا

   شماره یک سفره‌های آنان سوپ عدس قرمز است که انواع دیگر سوپ مانند سوپ برنج، سوپ گوجه، سوپ تار هانا و سوپ نعنا هم خورد می‌شود.

سوپ دال عدس قرمز

سبد سبزیجات ترک‌ها معمولاً با روغن‌زیتون پخته می‌شود و به‌صورت سرد میل می‌کنند که در ماه رمضان هم طرفدار دارد. لوبیاچیتی با سس گوجه‌فرنگی و باقالا یا غلاف باقالا با زیتون

باقالا

گوشت در ترکیه گران است، اما یک مدل غذای گوشتی حتماً باید در سفره آن‌ها باشد. مانند بشقاب گوشت با بادمجان و گوشت کباب‌پز با سس گوجه‌فرنگی

ظرف گوشت ترکی


چند دسر شیرین که هنگام افطار مذاق آدمی را خوش طمع می‌کند: دسر گولاچ، باقلوا مخصوص ترکیه، پودینگ زعفران و برنج

گولاچ، ازجمله شیرینی‌های معروف سمنان ایران هم می‌باشد

اگر تصمیم به سفر در تور ترکیه را دارید درنگ نکنید، چون در این ماه به نحوه دیگری به شما خوش می‌گذرد.

مالزی

دین رسمی این کشور اسلام است پس شکی نیست که رمضان به رسمی‌ترین حالت در اینجا جشن گرفته می‌شود. مالزی ۱۵ اردیبهشت تا ۱۳ خرداد را ماه رمضان اعلام کرد. اصلاً نگران نباشید و اگر تور مالزی خریداری کردید با خیالی راحت به سفر بروید.

بااینکه مالزی کشوری مسلمان است اما این‌گونه نیست که شما تا افطار گرسنگی بکشید. رستوران‌ها و کافه‌هایی که اغلب غیر اسلامی است در طول روز باز و سرویس ارائه می‌دهند. شب‌هنگام، شهر همانند فستیوال خیابانی می‌شود چون مردم روزه‌دار برای نماز و افطار از خانه بیرون آمده و رستوران‌ها منوهای جذاب خود را نمایان می‌کنند.

شما علاوه‌بر گشت و گذار با فرهنگ مردم اینجا آشنا می‌شوید و پی خواهید برد که مالزی‌هاییها چقدر مهربان و سخاوتمند هستند. مردم، هنگام غذا خوردن از گردشگران خارجی دعوت می‌کنند تا با آن‌ها هم لقمه شوند و نهایت میهمان‌نوازی را به‌جای می‌آورند.

مسجد پوترا یا مسجد صورتی مالزی

چند غذای محبوب مالزی در این ماه :
رندانگ: غذایی که از خوراک گوشت و ادویه پخته می‌شود. غذایی کاملاً مناسبتی که در مراسم عروسی و عید فطر خورده می‌شود.

گوشت مخصوص مالزی

آپام بالیک: یک نوع پنکک طلایی‌رنگ است و جز محبوب‌ترین غذاهای خیابانی مالزی قرار دارد.

نوعی پنکک مخصوص مالزی

نانسی کربون: اگر برای خوردن برنج آبی رنگ کنجکاو هستید، نانسی را امتحان کنید. برنج را با شیره نارگیل دم می‌گذارند و با جوانه لوبیا و سس تند میل می‌کنند.

ظرفی از غذاهای رنگی

روتی جوهان: یک ساندویچ املت پروپیمان است. در آن مخلوطی از گوشت گوساله، پیاز، سس تند و نان باگت دیده می‌شود.

یک غذای خیابانی محبوب

وقتی در این زمان به مالزی سفر می‌کنید در بازار و رستوران‌های آن‌ها غذاهایی سنتی مالایی طبخ می‌شود که در ایام دیگر آن را در هیچ نقطه از کشور نمی‌یابید. اگر شما هم معتقدید بخشی از سفر برای خوردن غذاهای لذیذ است؛ تور مالزی را در رمضان فراموش نکنید.

هندوستان

در اینجا رمضان به معنا واقعی همانند یک جشن تمام‌عیار مسلمانان است. هندوستان دارای اقوام متعددی است که مسلمانان بخش فراخی از جامعه را در برگرفته است. مردم مسلمان هند از چند هفته مانده به رمضان، مساجد را آراسته می‌کنند، شهر با کاغذهایی رنگی و چراغ آیینه بندی شده که حال و هوای شادی پیدا می‌کند.

مراکز اغذیه مسلمانان بسته است ولی همانند کشورهای دیگر در شب شلوغ می‌شوند. اگر شما از فضای معنوی لذت می‌برید تور هند در رمضان برای شما آرامش‌بخش خواهد بود.

سجد موتی دهلی، هند

روزه‌داران هندی، افطار خود را با چه غذایی باز می‌کنند؟

سفره‌های هندیان ساده اما تند است. جای تعجبی ندارد آن‌ها به تندخوری عادت دارند و هضم آن برای روزه‌داران هم راحت خواهد بود.

خرما، نان و برنج از بایدهای افطار آن‌هاست.

خرما، در بین روزه‌دارن بسیار محبوب است

کتلت سیب‌زمینی تند و چغندر

کتلت سیب‌زمینی

تمپورا دارچین: نوعی مرغ، ماهی و سبزیجات با خمیری‌ست که باعث پف کردن می‌شود

تمپورا

چانا چات: نوعی سالاد نخود است که در آن فیله مرغ، گشنیز، سیر، سیب‌زمینی و.. اضافه می‌شود.

چانا چات؛ بشقابی از سبزیجات

لبنان

هیچ محدودیت و قانونی در ماه رمضان، لبنان وجود ندارد. رستوران‌ها، کافه‌ها کاملاً باز هستند و عرضه خدمات طبق روال گذشته است. البته در مناطق مسلمان‌نشین اقلام خوردنی به فروش نمی‌رسد.

تور لبنان در رمضان، با ازدحام مسافران توأم می‌شود. دولت اکثر کشورهای مسلمان، عید فطر را یک جشن بزرگ می‌دانند و مردم برای برپایی آن خود را آماده می‌کنند. زمان عید فطر لباس‌های نو می‌پوشند، میوه و شیرینی می‌خورند و خانواده‌ها دورهم جمع می‌شوند. پس حراج‌های عالی و تنوع وسایل در این زمان، بساط فروشگاه گردی و یکدل سیر خریدن را فراهم می‌کند.

مسجد محمد امین بیروت

حتماً شما هم‌فکر می‌کنید که سفره افطار لبنانی‌ها پر از غذاهای دیوانه کننده باشد!

فتوش: زمانی که صحبت از غذاهای لبنانی می‌شود، فتوش قهرمان این ماجراست. سالادی از سبزیجات، گوشت و روغن‌زیتون. شکی نیست که این ظرف محبوب برای روزه‌داران هم اولویت داشته باشد.

سالاد فتوش

سوپ مارچوبه: سوپی سبزرنگ که آب‌رسانی به بدن را تأمین می‌کند و برای روزه‌داران مفید می‌باشد.

سوپ مارچوبه

بابا غنوش: این غذا، یکی از خوشمزه‌ترین پیش‌غذاهای لبنان است. ترکیبی خوشمزه از بادمجان، جعفری، سیر و ارده، که بی‌نظیر است.

باباغنوش، همانند ماست بورانی ایرانی‌هاست

کباب لبنانی : کباب با هر اسم و دستور پختی بسیار لذیذ و دل‌چسب است و حتماً هر روزه‌داری بعد از چند ساعت روزه از خوردن آن لذت می‌برد.

کباب لبنانی

قطایف: یک شیرین شبیه به زولبیا و بامیه ایرانی است که بیشترین کاربرد را در این ماه دارد.

خوارکی‌های شیرین باعث بالا رفتن قند خون، بعداز چند ساعت روزه‌داری می‌شود

همچنین به مناسبت ماه رمضان برخی از کافه‌ها و رستوران‌های لبنان برنامه‌های ویژه برای نیمه‌شب دارند. خوانندگان به آوازخوانی می‌پردازند و در کنار آن مراسم رقص برگزار می‌شود. چون آن‌ها معتقدند رمضان، ماه جشن است. گردشگرانی که در این زمان سفر می‌کنند حسابی  سرگرم خواهند شد.

برای رزرو تورهای آسیا با همکاران بخش فروش در آژانس هواپیمایی ستاره ونک تماس بگیرید.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
پونه مولایی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید