راهنمای سفر زمینی به استانبول

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در دوشنبه 29 مه 2023
Loading...

سفر زمینی با تور استانبول می‌تواند خاطرات جذاب و فراموش‌نشدنی را در طول مسیر برای شما رقم بزند. در راهنمای سفر زمینی به استانبول قصد داریم راه‌های سفر به استانبول با اتوبوس، قطار و خودروی شخصی را برای علاقه‌مندان به سفر زمینی ارائه دهیم تا بتوانید سفری امن، لذت‌بخش‌ و پرخاطره را به توریستی‌ترین شهر جهان در نزدیکی ایران تجربه کنید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

سفر زمینی به استانبول

سفرهای زمینی به نسبت سفرهای هوایی مهیج و چالش‌برانگیز هستند و مزایای زیادی دارند. این سفرها اعتمادبه‌نفس ما را افزایش می‌دهند و تجربیات سفرهای جاده‌ای می‌تواند برای ما بسیار آموزنده باشد. در این بخش از راهنمای سفر زمینی به استانبول قصد داریم شما را با نکات مثبت سفر زمینی به این شهر زیبا آشنا کنیم. (قیمت تور استانبول)

با سفر زمینی به استانبول به‌خصوص با خودروی شخصی شما می‌توانید هر جور که دوست دارید، بدون محدودیت برای سفر خود برنامه‌ریزی کنید. هزینه سفر زمینی نسبتاً ارزان است و می‌توانید با هزینه کم از یکی از دیدنی‌ترین و توریستی‌ترین شهرهای دنیا، ‌بازدید کنید.

در طول مسیر از جاده‌های کوهستانی، جنگلی و سرسبز لذت ببرید و هر جایی را که پسندیدید، در آن توقفی کوتاه کرده و کمی استراحت کنید. ضمن اینکه می‌توانید در طول مسیر از جاذبه‌های دیدنی شهرهای مختلف ترکیه نیز لذت ببرید و اقامت‌های شبانه متفاوتی را در شهرهای کوچک در مسیرتان تجربه کنید.

لذت بیشتر از مسیر

یکی از مزایای سفر زمینی به استانبول امکان لذت بردن بیشتر از جاذبه‌ها و شهرهای دیدنی در طول مسیر است. در این بخش از راهنمای سفر زمینی به استانبول نکاتی را برای آنکه سفر زمینی لذت‌بخش‌تری را به استانبول تجربه کنید به شما می‌گوییم.

در طول مسیر می‌توانید به  قزوین پایتخت بزرگ خوشنویسی ایران سر بزنید. در خیابان سپه، اولین خیابان مدرن ایران قدم بزنید. یا از سردر عالی‌قاپو، سرای سعدالسلطنه و عمارت کلاه‌فرنگی کنید. یا می‌توانید زنجان گردی را در برنامه سفر خود قرار دهید. از گنبد سلطانیه بزرگ‌ترین گنبد خشتی جهان در این شهر بازدید کنید؛ و در بازار بزرگ زنجان گردش کنید.

توقف در تبریز

تبریز نقطه توقف فوق‌العاده زیبا و توریستی بعدی است که می‌توانید برای لذت بردن بیشتر از سفرتان در این شهر در طول مسیر اقامت کنید و از ائل گلی یا شاه گلی که از مهم‌ترین گردشگاه‌های تبریز است، دیدن کنید. از ارگ علیشاه و مسجد زیبای کبود بازدید کنید و اگر فرصت کردید، دیدن روستای تاریخی کندوان را نیز از دست ندهید.

می‌توانید به شهر زیبای وان رفته و از دریاچه وان، مهم‌ترین و مشهورترین جاذبه گردشگری این شهر؛ دیدن کنید. یا زمانی را به گشت زدن در جزایر وان مانند جزیره آختامار، آدیر یا چارپاناک اختصاص دهید. وان با جاذبه‌های متنوع گردشگری از مکان‌های تاریخی، مانند قلعه‌ها و مساجد گرفته تا مراکز خرید و پارک‌های آبی،‌ هیچ کمبودی در جاهای دیدنی جذاب ندارد.

در آغری می‌توانید از چشم‌انداز زیبای کوه آرارات لذت ببرید و سری به اماکن تاریخی و طبیعی این شهر بزنید و حتماً از کاخ اسحاق پاشا هم دیدن کنید. می‌توانید بازدید از شهر تاریخی آماسیا را نیز در برنامه سفر خود بگنجانید. از قلعه و موزه باستان شناسی آماسیه دیدن کنید. یا از مسجد محمد پاشا یا از قبرستان سلطنتی کرا کایا بازدید کنید. 

این‌ها تنها گوشه‌ای دیدنی‌هایی بود که در طول مسیر سفر زمینی به استانبول البته بسته به مسیر انتخابی خود، می‌توانید برای لذت بردن بیشتر از سفر، از آن‌ها بازدید کنید. تا برنامه سفر زمینی شما هیجان‌انگیزتر و پربارتر شود. اگر فرصت و بودجه کافی برای سفر دارید. به گوشه و کنارهای مسیر، سر بزنید تا نقاط جادویی را بیابید که تصورش را هم نمی‌کردید، وجود دارند.

هزینه سفر زمینی

سفر زمینی به ترکیه با خودروی شخصی شامل هزینه‌های مختلفی از انجام اقدامات اداری لازم جهت خروج از کشور و هزینه بنزین می‌شود. در این بخش از راهنمای سفر زمینی به استانبول تمامی هزینه‌های مهم و اصلی سفر را بررسی می‌کنیم.

عوارض خروج از کشور در تمامی مرزها در سال ۱۴۰۲ برای اولین سفر خارجی در سال ۴۰۰ هزار تومان برای سفر دوم ۶۰۰ هزار تومان و برای سفر سوم خارج از کشور ۸۰۰ هزار تومان است که پیش از سفر باید از طریق سامانه عوارض خروج از کشور آن را پرداخت کنید.

هزینه‌های مربوط به امور اداری برای خروج از کشور با خودروی شخصی، شامل گواهینامه بین‌المللی یک ساله ۳۹۰ هزار تومان و سه ساله ۸۳۰ هزار تومان است. هزینه کاپوتاژ چیزی حدود ۴۰۰ هزار تومان الی ۸۰۰ هزار تومان است.

قیمت بنزین یارانه‌ای در سال ۱۴۰۲ معادل ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد نیز معادل ۳۰۰۰ تومان است. بر این اساس بنزین مصرفی مورد نیاز از تهران تا مرز بازرگان به صورت تقریبی حدود ۹۰ لیتر خواهد بود که هزینه آن بین ۱۳۵ هزار تومان تا ۲۷۰ هزار تومان خواهد شد.

اما هزینه بنزین در ترکیه از ایران بسیار بیشتر است. هر لیتر حدود ۲۲ لیر است. ازآنجاکه چیزی حدود ۱۵۰ لیتر بنزین لازم خواهید داشت، حداکثر ۳۳۰۰ لیر هزینه بنزین شما خواهد شد. برای مسیر بازگشت نیز همین میزان هزینه‌ها را باید در نظر بگیرید.

برای هزینه خوردوخوراک در بین راه بهتر است مبلغی بین ۸۰ لیر تا ۱۴۰ لیر برای یک وعده غذایی برای هر نفر در رستوران لحاظ کنید و برای خرید تنقلات، آب‌معدنی و دیگر خوراکی‌ها از سوپر حداقل ۳۰۰ لیر کنار بگذارید. در صورت تمایل به اقامت شبانه در طول مسیر در هتلی معمولی نیز مبلغی بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ لیر در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید …

راهنمای کامل هزینه‌های سفر به استانبول

مرزهای ورود به ترکیه

در این بخش از راهنمای سفر زمینی به استانبول، مرزهای ورود به ترکیه را به شما معرفی می‌کنیم. از سه نقطه مرزی می‌توانید از ایران به ترکیه سفر کنید که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

مرز بازرگان

مرز بازرگان (Gurbulak – Bazargan) در ۲۹۰ کیلومتری شهر تبریز واقع شده است. این مرز ازآنجایی‌که ۲۴ ساعته باز است و کوتاه‌ترین فاصله را از تهران به ترکیه دارد، همچنین مسیر کم‌خطری است بین مسافران ایرانی از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

در سفر زمینی از تهران به مرز بازرگان از شهرهای بزرگی چون کرج، قزوین، زنجان، تبریز و مرند عبور خواهید کرد تا به ماکو برسید. از ماکو با عبور از مرز بازرگان وارد کشور ترکیه خواهید شد. فاصله تهران تا مرز بازرگان تقریباً ۹۰۰ کیلومتر است که طی کردن آن با ماشین شخصی حدود ۱۱ ساعت طول می‌کشد.

از مرز بازرگان تا استانبول نیز چیزی حدود ۱۵۴۰ کیلومتر راه در پیش دارید. بعد از عبور از مرز، برای اینکه به شهر استانبول برسید، باید از شهرهای اصلی دغوبایزید، آگری، ارزروم، ارزینجان،  آماسیا، بولو و  ایزمیت عبور کنید تا به استانبول برسید.

مرز رازی

مرز رازی (Kapikoy – Razi) در ۷۰ کیلومتری شهر خوی در استان آذربایجان غربی ایران قرار دارد. تا پیش از فروردین ۱۴۰۲ گذرگاه مرزی رازی از ساعت ۰۹:۰۰ به وقت ایران تا ۱۷:۰۰ باز بود، به همین دلیل مورد استقبال کمتری از سوی مسافران قرار می‌گرفت؛ اما در حال حاضر به‌صورت ۲۴ ساعته این مرز باز است و دومین مرز محبوب گردشگران است.

از مزایای مرز رازی نزدیک بودن آن به شهر وان است که ازآنجایی‌که در فاصله حدود ۹۰ کیلومتری وان قرارگرفته، با دو ساعت رانندگی می‌توانید خود را به این شهر برسانید و در آن به استراحت و تجدیدقوا بپردازید؛ اما از معایب آن جاده کوهستانی پرپیچ‌وخمی است که از شهر خوی تا مرز رازی وجود دارد.

از خوی با عبور از مرز رازی وارد کشور ترکیه خواهید شد. فاصله تهران تا مرز رازی ۸۴۹ کیلومتر است؛ که طی کردن آن با ماشین شخصی حدود ۱۰ ساعت طول می‌کشد.

پارکینگ پایانه مرزی رازی بسیار بزرگ است و از امنیت مطلوبی برخوردار است. اگر از ادامه سفر با ماشین شخصی منصرف شدید، می‌توانید خودروی خود را با خیال آسوده در اینجا پارک کرده و با ون به سفرتان به استانبول ادامه دهید.

از مرز رازی تا استانبول نیز چیزی حدود ۱۶۳۹ کیلومتر راه در پیش دارید. بعد از عبور از مرز برای رفتن به استانبول، باید از شهرهای اصلی وان، تاتوان، موش، بینگول، الازیگ، مالاتیا، کایسری، گلباشی، بولو، دوزجه، ساکاریا و گِبزه عبور کنید تا به استانبول برسید.

مرز سرو

مرز سرو(Sero-Esendere)  در ۶۰ کیلومتری شهر ارومیه در استان آذربایجان غربی ایران قرار دارد. در اینجا می‌توانید از بازارچه مرزی سرو  نیز دیدن کنید. سرو، نزدیک‌ترین مرز به ارومیه بوده و فقط ۵۵ کیلومتر با مرکز آذربایجان غربی فاصله دارد. این مرز نیز ۲۴ ساعته باز است.

سرو شهری مرزی است و حالتی گمرکی و ترانزیتی دارد. جاده‌ای کوهستانی و نه‌چندان مناسبی دارد و در زمستان برف‌گیر است. فاصله سرو با تهران ۸۰۵ کیلومتر است؛ که طی کردن آن با ماشین شخصی حدود ۸ تا ۹ ساعت طول می‌کشد.

 از مرز سرو تا استانبول نیز چیزی حدود ۱۹۲۶ کیلومتر راه در پیش خواهید داشت. بعد از عبور از مرز برای رفتن به استانبول، باید از شهرهای یوکسِکوا، سواوستو، باشکاله، تاتوان، موش، بینگول، الازیگ، مالاتیا، کایسری، گلباشی، بولو، دوزجه، ساکاریا و گِبزه عبور کنید تا به استانبول برسید.

سفر زمینی به استانبول با قطار

سفر با قطار نه تنها آسان و راحت است بلکه ایمن و کم‌خطر است و می‌توانید از تماشای مناظر و جاذبه‌های تماشایی مسیر لذت ببرید. اگر علاقه‌مند به سفر با قطار هستند، این بخش از راهنمای سفر زمینی به استانبول برای شما است.

برای رفتن به استانبول با قطار از تهران، ابتدا باید بلیط قطار تهران- آنکارا را خریداری کنید. وقتی به آنکارا رسیدید، بلیط قطار بعدی خود را به مقصد استانبول خریداری کنید. قطار تهران- آنکارا  پس از حرکت از تهران به تبریز رفته سپس به سمت مرز رازی و از آنجا به ایستگاه مرزی کاپیکوی در راه‌آهن ترکیه می‌رود. در ادامه مسیر قطار وارد ایستگاه وان می‌شود.

پس از رسیدن به وان، مسافرین از دریاچه وان با کشتی عبور می‌کنند و در ایستگاه تاتوان سوار قطار به مقصد آنکارا می‌شوند. مدت زمان سفر از تهران تا آنکارا با قطار حدود ۶۰ ساعت است. از آنکارا می‌توانید با قطار تندرو آنکارا–استانبول طی ۴:۱۵ به استانبول برسید. نرخ کرایه قطار بین‌المللی تهران-آنکارا و بالعکس به میزان ۵۱٫۵ یورو است.

سفر زمینی به استانبول با اتوبوس

سفر با اتوبوس به استانبول اقتصادی‌ترین راه‌ سفر است که در میان گردشگران بسیار پرطرفدار است. در بخش راهنمای سفر زمینی به استانبول با اتوبوس اطلاعات لازم برای خرید بلیط اتوبوس، پایانه‌ها و مسیرهای دسترسی اتوبوس‌های مسیر تهران به استانبول را  بررسی می‌کنیم.

اتوبوس‌های VIP و معمولی از پایانه‌های آرژانتین (بیهقی)، پایانه غرب (آزادی) و پایانه جنوب (خزانه) به مقصد استانبول مرتباً حرکت می‌کنند و از مرز بازرگان یا رازی وارد ترکیه می‌شوند. فاصله  تهران تا استانبول ۲۴۳۱ کیلومتر  است که با  اتوبوس حدود یک روز و نیم معادل ۳۶ ساعت سفر شما طول خواهد کشید.

برای خرید بلیط اتوبوس استانبول می‌توانید از طریق سامانه‌های اینترنتی به‌صورت آنلاین اقدام کنید. مبلغ بلیط هرچند با توجه به نوع اتوبوس VIP، تخت شو و معمولی متفاوت است اما بلیط اتوبوس تهران-استانبول حدود ۲ میلیون تومان است و ساعت حرکت اکثر اتوبوس‌ها عموماً در ساعات صبح‌ها بین ۷ تا ۹ است.

همچنین می‌توانید از تهران با اتوبوس به تبریز بروید و چند روزی در تبریز گشت‌وگذار کنید. سپس با اتوبوس از تبریز به استانبول بروید. در این صورت قیمت بلیط اتوبوس تهران-تبریز حدوداً ۲۰۰ هزار تومان و بهای بلیط اتوبوس تبریز-استانبول، ۱.۶۰۰.۰۰ تومان است. مدت زمان عزیمت از شهر تبریز به استانبول با اتوبوس در حدود ۲۵ ساعت است.

برای مشاهده قیمت و خرید تور استانبول از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور استانبول

سفر زمینی به استانبول با ماشین شخصی

سفر به ترکیه با ماشین شخصی می‌تواند یک تجربه طولانی اما سرگرم‌کننده باشد. اگر قصد سفر جاده‌ای به ترکیه را دارید، باید ماشین خود را برای جاده به‌دقت آماده کنید. در بخش راهنمای سفر زمینی به استانبول با ماشین شخصی همه چیز را درباره اقدامات اداری برای خروج از کشور را برای شما توضیح می‌دهیم.

در قدم اول لازم است از کانون جهانگردی و اتومبیلرانی گواهی‌نامه بین‌المللی خود را دریافت کنید. مدت اعتبار گواهی‌نامه بین‌المللی یک و سه سال است، مدارک لازم برای دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی به شرح زیر است:

  • اصل گواهینامه رانندگی معتبر جمهوری اسلامی ایران با اعتبار حداقل یک ماه و سه روز برای گواهینامه بین‌المللی رانندگی یک ساله و اعتبار حداقل سه سال برای دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی سه ساله
  • یک قطعه عکس تمام رخ ۴*۳
  • گواهینامه بین‌المللی قبلی (در صورت معتبر بودن)
  • اصل یا کپی صفحه اول گذرنامه
  • تکمیل فرم درخواست
  • پرداخت هزینه‌های اعلام شده

پس از صدور گواهینامه نامه بین‌المللی با مراجعه به مراکز اصلی و نمایندگی‌های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران در تهران و سایر استان‌ها و یا به‌صورت آنلاین (فقط در داخل کشور) می‌توانید، گواهینامه خود را دریافت کنید.

کاپوتاژ (Cabotage)

در مرحله بعدی باید جهت کاپوتاژ (Cabotage) خودروی خود اقدام کنید. کاپوتاژ به معنای گرفتن مجوزی است که اداره گمرک آن را صادر می‌کند و به‌واسطه این مجوز می‌توانید پلاک بین‌المللی دریافت کرده و ماشین شخصی‌ خود را از کشور خارج کنید. مدارک موردنیاز برای کاپوتاژ خودرو شامل موارد زیر می‌شود:

  • شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه؛ برگ سبز رنگ
  • سند و فاکتور فروش خودرو؛ سند کارخانه
  • کارت ماشین
  • اصل گواهینامه رانندگی معتبر جمهوری اسلامی ایران با اعتبار حداقل یک ماه و سه روز برای گواهینامه بین‌المللی رانندگی یک‌ساله و اعتبار حداقل سه سال برای دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی سه‌ساله
  • بیمه‌نامه ایرانی
  • گواهینامه بین‌المللی قبلی؛ در صورت داشتن اعتبار
  • گذرنامه و کپی صفحه اول آن؛ دارای شش ماه تاریخ انقضاء
  • چهار عدد عکس سه در چهار برای گواهی‌نامه بین‌المللی
  • به همراه بردن خود ماشین شخصی به نمایندگی

همچنین باید کارت سبز که بیمه شخص ثالثی است که در میان کشورهای مختلف مانند ترکیه دارای اعتبار است را تهیه کنید. حتماً پاسپورت خود را بررسی کنید که حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد و عوارض خروج از کشور تمامی سرنشینان خودرو را پرداخت کنید.

چک لیست

بعد از تهیه مدارک لازم وقتی عازم سفر شدید و به مرز مورد نظر خود رسیدید. نمایش مدارک در مرز مهم‌ترین بخش عبور از مرز است و برای اینکه وقت خود را تلف نکنید، توصیه می‌کنیم تمام موارد چک‌لیست زیر را همراه داشته باشید:

  • گواهینامه رانندگی بین‌المللی
  • پلاک بین‌المللی یا ترانزیت
  • برگه‌ی تردد بین‌المللی (کاپوتاژ)
  • کارت سبز بین‌المللی (بیمه شخص ثالث)
  • سند پرداخت عوارض خروج از کشور

در صورت تمایل می‌توانید بیمه ماشین خود را در مرز خریداری کنید. مأموران مرزی خودروی شما را به‌صورت رایگان ثبت می‌کنند. سپس می‌توانید با خیال آسوده به سمت استانبول رانندگی کرده و از زیبایی‌های مسیر لذت ببرید.

سخن آخر

در راهنمای سفر زمینی به استانبول کوشیدیم به‌صورت جامع و کامل اطلاعاتی را که برای سفر زمینی با وسایل حمل‌ونقل متنوع مانند ‌قطار، اتوبوس یا خودروی شخصی به این شهر زیبا و تماشایی نیاز دارید را در اختیارتان قرار دهیم. تا با انتخاب گزینه مناسبی که با سلیقه، بودجه و زمان سفر شما همخوانی داشته باشد، بتوانید از سفر خود به استانبول لذت بیشتری ببرید.

سوالات متداول

ارزان‌ترین راه سفر زمینی به استانبول چیست؟

سفر با اتوبوس ارزان‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش برای سفر زمینی به استانبول است.

کوتاه‌ترین مسیر برای سفر به استانبول با خودروی شخصی کدام است؟

سفر زمینی از تهران به مرز بازرگان و از آنجا به استانبول، کوتاه‌ترین مسیر سفر زمینی به استانبول با خودروی شخصی است.

برای مشاهده قیمت و خرید تور استانبول از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور استانبول
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید