آشنایی با زیباترین باغ‌های شیراز

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در شنبه 23 فوریه 2019
Loading...
اگر می‌خواهید در دل تاریخ سفر کنید، غرق در آرامش در میان باغ‌های زیبا قدم بزنید و از تماشای مناظر چشم‌نواز لذت ببرید، بی‌شک شیراز بهترین انتخاب است. شهری که در آن طبیعت، فرهنگ و تاریخ با هم تلفیق شده و ترکیبی منحصر‌به‌فرد را به وجود آورده‌اند. شهری که زیبایی‌های آن ابدی و تمام‌نشدنی است. با ما همراه باشید تا با بخشی از زیبایی‌های این شهر (باغ‌های شیراز) دل‌انگیز بیشتر آشنا شوید.

 

معرفی‌ باغ‌های شیراز

باغ‌های شیراز همگی براساس معماری اصیل باغ‌های ایرانی ساخته شده‌اند.

 

شیراز مهد هنر و تمدن در ایران است. در گوشه گوشه این شهر می‌توان قدرت و عظمت ایران باستان را مشاهده کرد. حافظیه، سعدیه، تخت جمشید، محوطه پاسارگاد، همه و همه از جاذبه‌های گردشگری شیراز هستند که خلاقیت و نبوغ معماران ایرانی را به رخ می‌کشند. علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، باغ‌های شیراز نیز هرکدام با حال و هوای خاصشان نمونه‌ای از شکوه معماری ایرانی را در دل خود دارند. تمامی باغ‌های شیراز دارای سه ویژگی مسیر جوی آب، دیوارهای بلند و عمارت‌های باشکوه هستند که همین امر باعث منحصربه‌فرد بودنشان در بین تمامی باغ‌های دنیا شده و نام باغ‌های ایرانی را در سراسر دنیا بر سر زبان‌ها انداخته است. عطر بهار نارنج و فضای سرشار از آرامش باغ‌های شیراز باعث شده تا به مکانی دوست‌داشتنی برای عشاق و گردشگران تبدیل شوند.

 

باغ‌های شیراز

 

باغ ارم

تصور کنید در میان انبوهی از درختان سرو و نارنج قدم می‌زنید در حالی که عطر بهارنارنج تمام فضا را پرکرده است و در مقابل چشمانتان دنیایی از زیبایی‌های حیرت‌انگیز قرار دارد. باغ ارم شیراز، مجموعه‌ای که در آن تاریخ و طبیعت با هم پیوند خورده‌اند و گوشه گوشه‌اش شما را سر ذوق می‌آورد و شیفته خود می‌کند.

باغ ارم در خیابان ارم و در نزدیکی دانشگاه شیراز قرار گرفته است. از نام بنیان‌گذار و تاریخ ساخت باغ اطلاعات درستی در دسترس نیست. اما بر طبق شواهد موجود این باغ در دوره پادشاهی سلجوقیان، وجود داشته است.

پس از ورود به باغ ابتدا از میان انبوهی از درختان بلند و بسیار زیبا عبور خواهید کرد و سپس عمارتی باشکوه را مقابل خود خواهید دید. این عمارت یادگار به جا مانده از دوران قاجار است که در سه طبقه ساخته شده است. در سردر بنا نیم دایره‌هایی وجود دارند که قصه‌هایی از شاهنامه به همراه نبردهای سلطنت قاجار بسیار هنرمندانه بر روی آن حکاکی شده‌اند. ستون‌های ساخته شده در عمارت با الهام از ستون‌های تخت جمشید ساخته شده‌اند. چند کتیبه نیز در اطراف عمارت وجود دارند که بر روی آن‌ها اشعاری از شوریده شیرازی شاعر معروف دوره قاجار، با خط نستعلیق فارسی نوشته شده است.

در قسمتی از باغ فضای سبز بسیار زیبایی وجود دارد که در آن انواع درختان زینتی ایرانی و خارجی را می‌توان دید، اما هیجان‌انگیزترین قسمت این محوطه درخت سرو هزار ساله‌ای است که با دلیل موزون بودن به سرو ناز مشهور شده است.

نام باغ ارم شیراز به دلیل داشتن زیبایی منحصربه‌فرد و هوای دلکش در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. باغ ارم از معروف‌ترین باغ‌های شیراز محسوب می‌شود.

 

معرفی‌ باغ‌های شیراز

باغ ارم شیراز

 

باغ جهان نما

باغ جهان‌ نما قدیمی‌ترین باغ‌های شیراز و یکی از باشکوه‌ترین مجموعه‌های این شهر محسوب می‌شود. تمام محوطه باغ با گل‌های بنفشه، داوودی و رز تزئین شده‌اند و تصویری رؤیایی و خیال‌انگیز را به بازدیدکنندگان هدیه می‌دهند.

باغ جهان نما در ابتدای شهر شیراز و در نزدیکی دروازه قرآن قرار گرفته است. طراحی بی‌نقص جهان نما الهام گرفته از باغ ایرانی پاسارگاد در زمان هخامنشان است. بنابراین طبق سنت ساخت باغ‌های ایرانی یک جوی بزرگ از میان باغ می‌گذرد که با فواره‌های زیبای خود باعث خنک شدن فضای باغ شده و حس زیبایی را به بازدیدکنندگان انتقال می‌دهد.

اطراف باغ به صورت کاملاً خلاقانه در زمان پادشاهی زندیه و توسط کریم خان زند دیوارکشی شده در این محوطه‌ها درختان سرو و نارنج به همراه گل‌های اطلسی و درختان مرکبات را در آن می‌توان دید.

زیبایی‌های باغ جهان نما به دیدن درختان و گل‌ها خلاصه نمی‌شود، در این مکان شگفت‌انگیز شما می‌توانید از دیدن عمارت کلاه فرنگی نیز لذت ببرید. این عمارت با نمای آجری خود دارای ۸ ضلع می‌باشد که در دو طبقه ساخته شده است و دارای ۴ شاه نشین می‌باشد. عمارت کلاه فرنگی در گذشته محل پذیرایی از مهمانان حکومتی بوده و با طراحی منحصربه‌فرد خود شکوه و ابهت باغ را چند برابر کرده است.

 

معرفی‌ باغ‌های شیراز

باغ جهان نما شیراز

 

باغ دلگشا

اگر می‌خواهید عطر بهارنارنج شیراز را با تمام وجود استشمام کنید و طعم فالوده معروف شیراز را در مکانی متفاوت و رؤیایی امتحان کنید، باغ دلگشا بهترین گزینه است.

دلگشا از کهن‌ترین باغ‌های شیراز است که ۳۰۰۰ درخت بهار نارنج را در دل خود دارد. این باغ ۶ هکتاری در کنار آرامگاه سعدی قرار گرفته است و آب آن نیز از قنات آرامگاه تأمین می‌شود. قدمت باغ به صدها سال پیش برمی‌گردد، اما معماری آن چنان خلاقانه و محکم بوده که همچنان اصالت و شکوه خود را حفظ کرده است.

باغ دلگشا به سبک اصیل ایرانی ساخته شده است. در بدو ورود به باغ حوضچه‌ای هشت ضلعی و زیبا در روبروی شما قرار دارد، فواره‌های روشن حوض جلوه‌ای خاص را به آن بخشیده‌اند. این حوض در مرکز باغ ساخته شده و آب تمام جوی‌های اطراف باغ در نهایت به این حوض ریخته می‌شوند. اطراف تمامی خیابان‌های باغ درختان نخل، کاج، میوه و نارنج با نظم خاص خود شما را تا رسیدن به عمارت اصلی بدرقه می‌کنند. این عمارت اولین کلاه فرنگی است که در ایران ساخته شده است و در گذشته محل اصلی زندگی ساکنین باغ دلگشا بوده است و در حال حاضر به موزه‌ای جذاب و پر از خاطره تبدیل شده است.

قدمت عمارت به دوران زندیه برمی‌گردد و دارای ۳ طبقه است. درب‌های اصلی در دو طرف ساختمان قرار دارند. محوطه اصلی یک تالار بزرگ و ۴ شاه‌نشین را شامل می‌شود. داخل ساختمان‌ها با سقف چوبی به همراه گچ‌بری‌های زیبا، نقاشی و آیینه‌کاری بسیار هنرمندانه تزئین شده است. همچنین ایوانی بزرگ با ۲ ستون که روبروی استخر قرار دارد نمای عمارت را چشم‌نوازتر کرده‌اند.

در ادامه بازدید از باغ دلگشا به باغچه‌ای خواهید رسید که فضایی دل‌انگیز را به شما هدیه می‌دهد، این باغچه فریبنده بوستان طاووس نام دارد و اطراف آن با کاج‌های بلند پوشیده شده است.

محوطه باغ دلگشا دارای نورپردازی‌های زیبا است که این باغ را به مکانی خارق‌العاده برای پیاده‌روی‌های شبانه تبدیل کرده است.

 

معرفی‌ باغ‌های شیراز

باغ دلگشا شیراز

 

باغ عفیف آباد

بعد از بازدید از جاذبه‌های تاریخی شیراز، گشتی در باغ عفیف آباد، حال و هوایی خاص و تازه را برایتان به ارمغان می‌آورد. باغی که معماری‌های خارق‌العاده از دوران هخامنشیان، ساسانیان و قاجار را به همراه یک مجموعه کامل از هنر گل‌کاری ایرانی را به نمایش می‌گذارد. جالب است بدانید که نام باغ از عفیفه خانم خواهر میرزاعلی خان (زمان قاجار) که مرمت و بازسازی باغ را به عهده داشت گرفته شده است.

باغ عفیف‌آباد از زیباترین باغ‌های شیراز در خیابان عفیف‌آباد شیراز قرار دارد. به محض ورود، پرندگان مختلف با صدای آوازشان به استقبال شما می‌آیند و فضای سرشار از انرژی مثبت باغ تا مدت‌ها حال و هوایتان را تغییر خواهد داد. اطراف باغ با دیوارهای آجری محصور شده، ورودی باغ نیز دری چوبی است که دو مجسمه شیر با گوی‌هایشان بر روی آن خودنمایی می‌کنند. سپس با عبور از یک دالان به محوطه اصلی باغ وارد شده و بهشتی زیبا را در مقابل خود خواهید دید.

باغ عفیف آباد از ۳ بخش موزه صلاح‌های قدیمی، باغ ایرانی و عمارت سلطنتی تشکیل شده است و خوشبختانه هر ۳ برای عموم قابل بازدید هستند. تمام محوطه باغ به شیوه کاملاً ایرانی گل کاری شده است. باغچه‌هایی کوچک با گل‌کاری‌های زیبا و درختان چنار، کاج، صنوبر، بید و سرو در تمام محوطه باغ با نظم خاص دیده می‌شوند.

پس از عبور از درختان، قصری با شکوه و مجلل نمایان می‌شود. روبروی قصر استخری بزرگ قرار دارد که منظره‌ای چشم‌نواز را در مقابل بنا به وجود آورده است. این بنا دارای یک ایوان با ۴ ستون بلند است که برای ساخت آن‌ها از سرستون‌های تخت جمشید الهام گرفته‌اند. طبقه اول به موزه نظامی تبدیل شده است. در این موزه تفنگ‌های شخصی ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه به همراه ابزار جنگی هیجان‌انگیز دیگر به نمایش درآمده اند. طبقه دوم نیز شامل یک تالار اصلی و اتاق‌های تودرتو می‌شود که معماری سه دوره هخامنشی، ساسانی و قاجار در آن‌ها قابل مشاهده است.

بعد از گشت در عمارت می‌توانید به محوطه باغ برگردید و در قهوه خانه سنتی آن با یک چای سنتی و خوش‌طعم از خودتان پذیرایی کنید.

 

معرفی‌ باغ‌های شیراز

باغ عفیف آباد شیراز

 

باغ نارنجستان قوام

نارنجستان از منحصربه‌فردترین باغ‌های شیراز است که شکوه و عظمت باغ‌های ایرانی را با هنرمندی تمام به نمایش گذاشته است. هفت هنر اصیل معماری ایرانی آجرکاری، معرق‌کاری، گچ‌بری، آینه‌کاری، منبت‌کاری، حجاری و نقاشی سنتی برای ساخت این باغ به کار برده شده و همین امر نارنجستان قوام را به مجموعه‌ای متفاوت نسبت به سایر باغ‌ها تبدیل کرده است.

باغ نارنجستان قوام در خیابان زندیه شیراز قرار گرفته است و یادگاری ارزشمند از دوران قاجار به شمار می‌رود. محوطه باغ پر است از درختان زیبای نارنج که حال و هوایی خاص را به باغ بخشیده‌اند. جدا از حیاط دل‌انگیز، عمارت پررمزوراز واقع در محوطه از شگفتی‌های اصلی باغ محسوب می‌شود. این عمارت برپایه تقارن ساخته شده است. تمامی آینه‌ها و تزیینات بنا به صورت کاملاً موزون و هماهنگ ساخته شده‌اند. کف عمارت نیز با کاشی‌های سفید و آبی پوشیده شده که آرامشی خاص را به بینندگان انتقال می‌دهد.

باغ نارنجستان قوام به‌قدری زیبا و افسونگر است که با ورود به آن زمان را فراموش کرده و در دنیای زیبای قاجار غرق خواهید شد.

 

معرفی‌ باغ‌های شیراز

باغ نارنجستان قوام شیراز

 

باغ هفت تنان

اگر به عرفان و تصوف علاقه داشته باشید، حتماً نام باغ هفت تنان شیراز را شنیده‌اید. این محل عرفانی سال‌های سال به عنوان خانقاه مورد استفاده درویشان و مرتاضین شیراز قرار می‌گرفته است. در حال حاضر نیز به موزه سنگ تبدیل شده و بسیاری از کتیبه‌های ارزشمند در آن نگه‌داری می‌شود.

باغ هفت تنان در بن کوه چهل مقام و در نزدیکی آرامگاه حافظ قرار دارد. این باغ به دلیل وجود قبر ۷ عارف بی نام که در این مکان دفن شده‌اند به نام هفت تنان نام‌گذاری شده است. در زمان زندیه و به دستور کریم خان زند ۷ سنگ بزرگ بدون نوشته بر روی قبور نصب شد. شیرازی‌ها برای باغ و ۷ عارف احترام خاصی قائل بوده‌اند و در بسیاری از مواقع برای طلب حاجت و حتی دعای باران به این مکان می‌رفته‌اند.

یک عمارت با تالار بزرگ، شاهکار نقاشی که ۵ مجلس شامل درویش با تبرزین و کشکول، نقش موسی در حال شبانی، منظره شیخ صنعان و دختر ترسا، نقش ابراهیم و نقش درویش جوان را با هنرمندی تمام بر روی گچ به تصویر کشیده و همچنین یک حوض زیبا از جاذبه‌های دیدنی باغ هفت تنان از باغ‌های معروف شیراز هستند.

 

معرفی‌ باغ‌های شیراز

باغ هفت تنان شیراز

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شیراز و رزرو تور شیراز با کارشناسان فروش تور داخلی در آژانس هواپیمایی ستاره ونک تماس بگیربد.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید