گشت‌وگذار در دهلی، جاهای دیدنی دهلی

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در شنبه 13 جولای 2024
Loading...

هندوستانی کوچک در دل شهری بزرگ با جمعیتی میلیونی و تاریخی دور و دراز که نشانه‌های آن در هر گوشه از شهر به چشم می‌خورد. دهلی را بیشتر به نام شهر تضادها می‌شناسند. پایتختی که بیش از ۵۰۰۰ هزار سال قدمت دارد و سنت و مدرنتیه، فرهنگ‌ها و عقاید مختلف در آن با هم ترکیب شده و دهلی را به یکی از اعجاب‌انگیزترین شهرهای دنیا تبدیل کرده‌اند. جاهای دیدنی دهلی کدامند؟ و در این شهر جذاب از چه جاذبه‌هایی دیدن کنیم؟

دهلی کجاست؟

شهر دهلی پایتخت کشور هند است و در واقع از دو جزء تشکیل شده: دهلی قدیم در شمال  که بخش تاریخی را تشکیل می‌دهد  و دهلی نو در جنوب که ساختمان‌های مدرن و شیک را در خود دارد. این قسمت از سال ۱۹۴۷ به عنوان پایتخت هند بریتانیا ساخته شده است.

دهلی به عنوان یک مرکز مهم تجاری، حمل و نقل، فرهنگی و همچنین مرکز سیاسی هند از اهمیت تاریخی بالایی برخوردار است. بر اساس یک افسانه قدیمی، این شهر به نام راجا دیلو، پادشاهی که در قرن اول پیش از میلاد در منطقه سلطنت می کرد، نامگذاری شده است. نام‌هایی که این شهر به آن‌ها شهرت یافته است  از جمله دهلی، دیلی، و ذلی هستند. ممکن است خیابان‌های دهلی در نگاه اول خیلی شیک به نظر نرسند اما در دهلی جدید ساختمان‌های مدرنی را می‌بینیم معماری‌های بسیار زیبا دارند و به پاتوقی برای افراد لوکس پسند تبدیل شده‌اند. در مقابل دهلی قدیم تقریبا بافت سنتی خود را حفظ کرده و ارزشمندترین بناها را در خود جای داده است.

جاهای دیدنی دهلی

دهلی دروازه ورود به هند و یکی از راس‌های مثلث طلایی (دهلی – آگرا – جبپور) در تور هند می‌باشد. این شهر از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های جهان به شمار می‌رود که بر طبق شواهد تاریخی تا به حال ۱۱ بار ویران و مجددا بازسازی شده است. شهر دهلی به دو قسمت سنتی و مدرن تقسیم شده که بخش سنتی آن بافتی قدیمی با کوچه‌های تنگ و پیچ در پیچ دارد و بخش مدرن آن که با نام دهلی نو شناخته می‌شود از خیابان‌های پهن، فضای سبز و عمارت‌هایی بسیار فاخر تشکیل شده است. در ادامه گشتی در این شهر زیبا زده و با معروفترین جاهای دیدنی دهلی آشنا می‌شویم. (بلیط تهران دهلی)

دروازه هند (India Gate)

هند تاریخی پرفراز و نشیب دارد و دروازه هند در شهر دهلی شاهدی بر از خود گذشتگی‌های مردم این کشور برای بدست آوردن استقلال خود می‌باشد. این بنای تاریخی در ۱۹۳۴ و توسط معمار انگلیسی به پاس گرامیداشت سربازان کشته شده هندی در جنگ جهانی اول ساخته شد. زمانی که هند مستعمره انگلیس بود و ارتش این کشور به امید پیروزی در برابر نازی‌ها و بدست آوردن استقلال سیاسی تا پای جان ایستادند.

دروازه هند بنایی ملی است که نه به عنوان بنای ورودی شهر بلکه یادبودی برای سربازان کشته شده در جنگ می‌باشد. نام تمامی سربازان و کسانی که در جنگ شرکت کرده‌اند با هنرمندی تمام بر روی دروازه حک شده و در کنار معماری بسیار زیبا ارزشی تاریخی و ملی به آن بخشیده‌اند. جالب است بدانید که نظیر این بنای یادبود در ایتالیا، فرانسه و اسپانیا هم وجود دارد.

  • بهترین زمان برای بازدید از دروازه هند

تمامی روزهای هفته و هر ۲۴ ساعت

  • هزینه ورودی

ورودی رایگان

آدرس

Rajpath Marg، دروازه هند، دهلی نو، دهلی ۱۱۰۰۰۱٫

  • توصیه‌هایی برای بازدید از دروازه هند

 -آب و هوا در ماه های اکتبر تا مارس برای تورهای گشت و گذار در دهلی مطلوب خواهد بود. در این ماه‌ها می‌توانید با خانواده و دوستان خود از بازدید از دروازه هند لذت ببرید.

 -پیکنیک در میان فضای سبز اطراف مجموعه و قایق سواری در باشگاه قایق رانی در مجاورت زمین دروازه هند از تفریحات پرطرفدار در این مجموعه هستند .

 -نزدیک ترین ایستگاه مترو به دروازه هند، دبیرخانه مرکزی (خط زرد) است. ایستگاه مترو بیش از یک گیت خروجی دارد تا بتوانید از خدمات مشتریان در نزدیکترین گیت به دروازه هند کمک بگیرید.

 -از ایستگاه مترو با ریکشا خودکار یا سرویس ریکشا شاتل به دروازه هند بروید. بسته به نقطه سوار شدن شما می توانید از خدمات اتوبوس نیز استفاده کنید.

 -در صورت بازدید از دروازه در ژانویه، می توانید در رژه روز جمهوری  26 ژانویه شرکت کنید.

بیشتر بخوانید

رستوران‎هایی که در دهلی باید امتحان کرد

قلعه سرخ (Red Fort)

قلعه‌ای با قدمت چند صد ساله که توسط شاه جهان، پنجمین پادشاه مغول ساخته شد و از آن زمان به بعد میزبان بسیاری از پادشاهان قدرتمند مغولی بوده است. معمار این قلعه بسیار زیبا احمد لاهوری بوده و قلعه را برای دسترسی به آب در کنار رودخانه یامونا ساخت.

این قلعه از نظر معماری بی‌نظیر است و استفاده از سنگ‌های قرمز در ساخت دیوارهایش آن را منحصربه‌فرد کرده و به نام قلعه سرخ معروف کرده است. قلعه سرخ مانند دیگر بناهای تاریخی و جاهای دیدنی دهلی در کنار زیبایی، داستانی شنیدنی دارد. این قلعه پس از مغول‌ها به تصرف نادرشاه افشار درآمد، سپس به انگلیسی‌ها رسید و در نهایت نیز استقلال خود را توسط هندی‌ها بدست آورد. هرساله در روزهای ۱۵ آگست و ۲۶ ژانویه پرچمی نمادین به مناسبت روز جمهوری هند و استقلال این کشور در قلعه سرخ برافراشته می‌شود.

  • نمایش نور و صدا قلعه سرخ

نمایشی دیدنی در رابطه با تاریخ قلعه سرخ و پایتخت دهلی در این قلعه هر شب به مدت یک ساعت نمایش داده می شود. این نمایش به زبان های هندی و انگلیسی با فاصله هر نیم ساعت اجرا می‌شود.

نمایش نور و صدا در قلعه از ساعت ۰۶:۰۰ بعد از ظهر شروع می شود. برای تماشای نمایش نور و صدا، بزرگسالان باید ۸۰ روپیه و کودکان ۳۰ روپیه بپردازند.

  • بهترین زمان بازدید از قلعه سرخ

قلعه روزهای دوشنبه بسته خواهد بود اما در بقیه روزها از ساعت ۰۹:۳۰ صبح تا ۰۴:۳۰ بعد از ظهر باز است.

  • هزینه ورودی

هزینه ورودی برای شهروندان هندی ۱۰ روپیه است در حالی که همین مبلغ برای خارجی ها ۱۵۰ روپیه است.

  • آدرس:

Netaji Subhash Marg، Lal Qila، Chandni Chowk، دهلی نو، دهلی ۱۱۰۰۰۶٫

  • توصیه‌هایی برای بازدید از قلعه سرخ

 -نزدیک ترین ایستگاه مترو به قلعه سرخ، بازار چاوری است.

 -قلعه از سه شنبه تا یکشنبه از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۴:۳۰ بعد از ظهر باز است.

 -بلیط برای بازدیدکنندگان بین المللی هزینه ورودی موزه را نیز پوشش می دهد.

 -برای در امان ماندن از صف بلیط نمایش نور و صدا، می‌توانید آن را به صورت آنلاین در سایت theashokgroup.com رزرو کنید.

 – اکتبر تا مارس بهترین زمان برای بازدید از قلعه سرخ است.

قطب منار (Qutab Minar)

قطب منار دهلی بلندترین منار آجری جهان است که نمونه‌ای بی‌نظیر از معماری اسلامی در هند به شمار می‌رود. این بنا بسیار هنرمندانه ساخته شده و با ظریف‌کاری‌ها و تزیینات منحصربه‌فرد بازدیدکنندگان را به حیرت وا می‌دارد.

قدمت قطب منار بیش از ۸۰۰ سال تخمین زده شده و در ساخت آن از آجر، ماسه، سنگ مرمر و سنگ سرخ استفاده شده است به همین دلیل بنا به رنگ قرمز آجری دیده می‌شود. قطب منار از ۵ قسمت ساخته شده که هرکدام از آن‌ها با یک برجستگی کمربندی شکل از بخش دیگر جدا شده است. نمای بنا با آیات قرآن کریم و به خط بسیار زیبا تزیین شده است. پله‌های مارپیچی که در درون بنا به کار برده شده‌اند جلوه‌ای خاص به قطب منار بخشیده و گردشگران بسیاری را هر ساله به سوی این بنای بی‌نظیر می‌کشانند.

  • بهترین زمان بازدید از قطب منار

می‌توانید تمام روزهای هفته از طلوع تا غروب خورشید از این بنا دیدن کنید.

  • هزینه ورودی

برای شهروندان هندی: ۳۰ روپیه و برای اتباع خارجی ۵۰۰ روپیه، برای کودکان تا ۱۵ سال، ورود رایگان است.

  • آدرس:

قطب منار دهلی در مهرائولی در منطقه جنوب غربی دهلی نو، هند واقع شده است.

  • توصیه‌هایی برای بازدید از قطب منار:

 -نزدیک ترین ایستگاه مترو ایستگاه مترو قطب منار است.

ساعت بازگشایی مجموعه ۷ صبح است.

 -اگرچه در مجموعه مناطق سایه دار وجود دارد، اما پیشنهاد می‌کنیم کرم ضد آفتاب یا عینک آفتابی به خصوص در فصل تابستان همراه داشته باشید.

 -نمایش نور تزئینی هر روز عصر از ساعت ۶:۳۰ تا ۸:۰۰ شب و همچنین جشنواره قطب منار در ماه اکتبر / نوامبر برگزار می‌شود.

آرامگاه همایون (Humayun’s Tomb)

آرامگاه همایون بنایی با شکوه و از معروفترین جاهای دیدنی دهلی است که به دستور حمیده بانو، همسر همایون، پادشاه گورکانیان برای بزرگداشت نام وی ساخته شد. بر طبق گفته‌های تاریخی همایون علاقه بسیاری به معماری ایرانی داشت. از این رو پس از مرگ وی همسرش دستور ساخت مقبره‌ای با ترکیبی از معماری ایرانی و گورکانی را صادر کرد. ساخت این مقبره باشکوه در سال ۱۵۷۲ پایان یافت و اکنون پس از گذشت صدها سال به عنوان یکی از زیباترین بناهای شهر دهلی به شمار می‌آید. آرامگاه همایون با کاشی‌کاری‌های رنگی و تزیینات ظریفی که دارد سالانه میزبان هزاران گردشگران از سراسر دنیا می‌باشد. علاوه بر معماری زیبا، محوطه سرسبز و چشم‌نواز نیز از دیگر جاذبه‌های آرامگاه همایون می‌باشد.

  • بهترین زمان بازدید از آرامگاه همایون

بازدید از مقبره از طلوع تا غروب خورشید در تمام روزها مجاز است اما بهترین زمان برای بازدید از ساعت ۰۸:۰۰ صبح تا ۰۶:۰۰ بعد از ظهر است.

  • هزینه ورودی

شهروندان هندی و بازدیدکنندگان از کشورهای SAARC و BIMSTEC باید ۱۰ روپیه برای ورود به مقبره بپردازند در حالی که برای سایر اتباع خارجی برای هر نفر ۲۵۰ روپیه است. کودکان تا ۱۵ سال نیازی به پرداخت هزینه ورودی ندارند.

  • آدرس

روبروی درگاه نظام الدین، جاده ماثورا، دهلی نو، دهلی ۱۱۰۰۱۳٫

  • توصیه‌هایی برای بازدید از آرامگاه همایون

 -از مقبره در ساعات اولیه یا ساعات پایانی روز در تابستان بازدید کنید زیرا اواسط زمان بسیار گرم خواهد بود.

 – ایستگاه مترو بازار خان نزدیک‌ترین ایستگاه مترو و آسان‌ترین راه دسترسی به سازه است. یک توک توک برای طی کردن ۲٫۵ کیلومتر آخر تا مقبره کرایه کنید.

بیشتر بخوانید

قلعه پورانا کیلا (Purana Qila)

شهر دهلی پر است از قلعه‌هایی باشکوه که هر کدام داستان یک امپراطوری را در دل خود پنهان کرده‌اند. قلعه پورانا کیلا یکی از زیباترین بناهای شهر دهلی است و به دستور پادشاه سلسله سور در این شهر ساخته شد.

قلعه پورانا کیلا بنایی بسیار فاخر است و نمای بی‌نظیر آن با تزیینات بسیار خلاقانه‌ نشان از جلال و جبروت قلعه در دوره شکوفایی خود دارد.

این قلعه  امروزه به محلی برای نمایش‌های تئاتر به همراه نور و صدا تبدیل شده است. بخشی از قلعه نیز به عنوان موزه محل نگه‌داری اشیا باستانی و وسایل به جامانده از پادشاهان هندی می‌باشد. پس از بازدید از قلعه پورانا کیلا می‌توانید گشتی هم در کنار دریاچه زده و از قایق‌سواری و امتحان غذاهای خیابانی دهلی لذت ببرید.

  • بهترین زمان برای بازدید از قلعه پورانا کیلا

شما می توانید در تمام روزها از ساعت ۰۷:۰۰ صبح تا ۰۵:۰۰ بعد از ظهر از قلعه دیدن کنید.

  • هزینه ورودی

برای هندی ها: ۲۰ روپیه و برای خارجی ها: ۲۰۰ روپیه.

برای دوربین عکاسی، هیچ هزینه ای اعمال نمی شود، اما برای فیلمبرداری، باید ۲۵ روپیه بپردازید.

  • آدرس

Mathura Rd، Pragati Maidan، دهلی نو، دهلی ۱۱۰۰۰۳٫

  • توصیه‌هایی برای بازدید از قلعه پورانا کیلا

 -بازدید از کتابخانه همایون را از دست ندهید – ساختمانی هشت ضلعی به نام شیر مندال که توسط شیرشاه ساخته شده است.

 – می‌توانید از قایق سواری یا شیکارا در دریاچه نزدیک قلعه استفاده کنید.

 – طلاقی دروازه یا دروازه ممنوعه نیز یکی از جاذبه‌های اصلی قلعه پورانا کیلا است.

معبد آکشاردام (Akshardham Temple)

معبد آکشاردام از بناهای معاصر و از زیباترین جاهای دیدنی دهلی است که در سال ۲۰۰۵ ساخته شد با این حال به عنوان یک جاذبه تاریخی مورد توجه گردشگران قرار گرفته و هیچ چیز از بناهای دهلی با قدمت چند صد ساله کم ندارد.

آکشاردام جز زیباترین و البته مهمترین معابد دهلی به شمار می‌رود و در آن فرهنگ و آداب و رسوم مردم این سرزمین به زیبایی نمایش داده شده است. بخشی از این معبد به پیروان آیین هندو اختصاص داده شده که نقش‌های خارق‌العاده از خدایان این آیین را در خود دارد. وجود فواره‌های رقصان و بازی رنگ و نور بعد از غروب آفتاب از دیگر جاذبه‌هایی هستند که در معبد آکشاردام از دیدن آن‌ها لذت خواهید برد.

  • بهترین زمان بازدید از معبد آکشاردهام

ورود: ۰۹:۳۰ صبح تا ۱۸:۳۰ بعد از ظهر

زمان تهیه بلیط نمایشگاه از ساعت ۱۰:۰۰ صبح تا ۱۷:۰۰ می باشد.

فواره موزیکال: ۰۷:۴۵ بعد از ظهر

معبد روزهای دوشنبه تعطیل خواهد بود.

  • هزینه ورودی

ورود به مجتمع کاملا رایگان است.

ورود به نمایشگاه ۱۷۰ برای بزرگسالان، ۱۲۵ روپیه برای سالمندان، ۱۰۰ روپیه برای کودکان بین ۴ تا ۱۱ سال.

بلیط فواره موزیکال: روپیه ۸۰ برای بزرگسالان، ۸۰ روپیه برای سالمندان، ۵۰ روپیه برای کودکان بین ۴ تا ۱۱ سال.

  • آدرس

NH 24، Akshardham Setu، دهلی نو، ۱۱۰۰۹۲٫

  • توصیه‌هایی برای بازدید معبد آکشاردام

 -ایستگاه مترو آکشاردهام نزدیکترین راه آهن مترو در خط آبی است که دوارکا را به نویدا متصل می‌کند. از ایستگاه، می توانید در عرض پنج دقیقه با یک ریکشا خودکار به معبد برسید.

 -بهترین زمان برای بازدید از معبد آکشاردهام از فوریه تا آوریل و از اکتبر تا اوایل دسامبر است. دهلی در تابستان بسیار گرم و در فصل‌های موسمی بارانی خواهد بود. همچنین می‌توانید از مکان‌های شگفت‌انگیز در نزدیکی دهلی مانند شیملا، ریشیکش، مانالی، لنزداون، اولی، الوار و غیرع دیدن کنید.

 -در داخل مجموعه یک رستوران وجود دارد که از ساعت ۱۱ صبح تا ۸ شب باز است.

 -مغازه سوغاتی فروشی مجموعه از ساعت ۱۱ صبح تا ۸ شب باز است.

-ورود تلفن همراه ممنوع است.

 -فضای بزرگی برای پارک خودروها، وانت‌ها، مینی بوس‌ها، اتوبوس‌ها و سایر وسایل نقلیه وجود دارد.

حوض خاص (Hauz Khas)

حوض خاص محله‌ای زیبا در دهلی جنوبی و یکی از مهمترین جاهای دیدنی دهلی است. در این مکان که به نام “ماهک کا چوتا کولا ” نیز معروف است فضای سنتی روستایی و معماری مدرن شهری ترکیب شده و تصویری زیبا را به نمایش می‌گذارد. مجموعه تاریخی حوض خاص توسط پارک سبز در غرب و پارک گلمهر از سمت شمال احاطه شده است.

حوض در زبان اردو به معنی آب انبار است و خاص به شاه اطلاق می شود. به این ترتیب این مکان را مخزن سلطنتی روستا می‌دانند. مخزن آب حوض خاص ابتدا توسط علاء الدین خیلجی به منظور تامین آب ساکنان قلعه سیری ساخته شد و بعداً در دهه ۱۹۶۰ توسط سازندگان معروف هند DLF توسعه یافت.

در این مکان بلوک‌های مختلف مانند A, B, C, D, E, F, G, H, K, L, M, P, Q, R, X, Y, Z را می‌توان دید. بلوک E شامل بازار اصلی منطقه است و در وسط مجموعه قرار دارد. بازارهای اصلی دیگری نیز در این محل قرار دارند، اما در میان در تمام این‌ها باغ‌های مایفر یک جاذبه مهم است که خود به تنهایی یک مستعمره خصوصی کوچک به شمار می‌رود. کافه‌ها، کلوپ‌های تفریحی، رستوران‌ها،  و غیره از ماکن‌های تفریحی روستا هستند که در آن‍ها می‌توانید با مردم محلی منطقه تامل و دوستی برقرار کنید.

Hauz Khas دارای خط زرد مترو دهلی است و این طریق به راحتی می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد.

  • بهترین زمان بازید از روستای حوض خاص

مجموعه روستای حوض خاص در تمام روزها از دوشنبه تا شنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۹ بعد از ظهر باز است اما رستوران‌های این مجموعه تا ساعت ۲۳ باز خواهند بود. یکی دیگر از بناهای معروف قلعه حوض خاص در تمام روزها از ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا ۱۹:۰۰ باز است.

  • هزینه ورودی:

ورود به مجموعه رایگان است.

  • آدرس:

Hauz Khas، دهلی جنوبی، دهلی ۱۱۰۰۱۶، هند.

معبد نیلوفر آبی (Bahai (Lotus) Temple)

معبد نیلوفر آبی یکی معروفترین جاهای دیدنی دهلی و از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری  هند است که به دلیل معماری زیبایی که دارد گردشگران را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. ساخت معبد در سال ۱۹۸۶ به پایان رسید. این معبد شبیه گل نیلوفر آبی است اما به رنگ سفید ساخته شده است. این سازه از ۲۷ گلبرگ مرمر پوشیده شده در خوشه‌های سه تایی ساخته شده است و ۹ صلع دارد. معبد نیلوفر آبی یکی از بهترین مکان‌هایی است که در دهلی از آن بازدید خواهید کرد.

۹ در به سالن مرکزی وجود دارد که می تواند حدود ۲۵۰۰ نفر را در یک زمان در خود جای دهد. این بنا به دلیل معماری بی نظیر و زیبای خود جوایز متعددی را دریافت کرده است. معبد نیلوفر آبی یک عبادتگاه بهایی ست اما تمام افراد با هر اعتقادی می‌توانند از آن بازدید کنند.

در اینجا خواند کتاب مقدس و متون دیانت بهائی و سایر ادیان مجاز است اما خواندن دعا به زبان بلند و انجام مراسم تشریفاتی ممنوع است. همانطور که همه عبادتگا‌ه‌های بهایی از عناصر معماری خاصی پیروی می کنند، معبد نیلوفر آبی نیز برخی از آنها را در ساختار خود دارد. کتاب مقدس بهایی می گوید که نباید هیچ عکسی، مجسمه ای از تصاویر در داخل خانه عبادت نمایش داده شود. معبد نیلوفر آبی در نزدیکی کاخ نهرو و ایستگاه مترو Kalkaji Mandir قرار دارد. معمار معبد فریبرز صهبا ایرانی بود. ساخت و ساز در سال ۱۹۷۶ آغاز شد.

  • بهترین زمان بازدید از معبد نیلوفر آبی

در فصل تابستان، زمان ورود از ۰۹:۰۰ صبح تا ۰۷:۰۰ بعد از ظهر است در حالی که در زمستان از ۰۹:۰۰ صبح تا ۰۵:۳۰ بعد از ظهر. معبد در همه روزها به جز دوشنبه‌ها باز است.

  • هزینه ورودی

ورود به معبد رایگان است.

آدرس:

Lotus Temple Rd، Bahapur، Shambhu Dayal Bagh، Kalkaji، دهلی نو، دهلی ۱۱۰۰۱۹٫

  • توصیه‌هایی برای بازدید از معبد نیلوفر آبی

 -محیط اطراف معبد مملو از باغ های زیبا است و می توانید زمانی را به قدم زدن در اطراف بگذرانید.

 -عکاسی در داخل معبد مجاز نیست.

 -از ایجاد صدا در داخل معبد در هنگام مدیتیشن خودداری کنید.

 -می توانید به تنهایی یا با کمک یک راهنما در اطراف قدم بزنید.

 -مرکز اطلاع رسانی برای نمایش فیلم و جلسات نماز روزانه در سالن وجود دارد.

 -کفش‌های خود را قبل از ورود به معبد درآورید.

بیشتر بخوانید

قبل از سفر به هند بخوانید

رصد خانه جانتار مانتار (Jantar Mantar)

در میان پنج جانتار اصلی ساخته شده توسط مهاراجه جای سینگ دوم در جیپور، و دهلی این معبد بسیار معروف بوده و از نظر معروفیت و زیبایی با جانتار مانتار جیپور برابری می‌کند. در جانتار مانتار دهلی، ۱۳ ابزار نجومی معماری وجود دارد. این مکان یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی دهلی در تابستان است و به منظور جمع آوری جداول نجومی و پیش بینی حرکت و زمان حرکت خورشید، ماه و سیارات طراحی شده است. این رصدخانه در خیابان پارلمان، جنوب سیرک کانات در دهلی نو، دارای ابزارهای نجومی ساخته شده از سنگ تراشی می‌باشد.

با توجه به تمایل نامحدود مهاراجا جای سینگ دوم برای صرف زمان در رصدهای نجومی و مطالعه منظومه‌ها، تمامی رصدخانه توسط خودش ساخته شد. سازهای نگهداری شده در رصدخانه از قلوه سنگ‌های آجری ساخته شده و سپس با آهک اندود شده‌اند. با گذشت زمان، سازها چندین بار تعمیر و بازسازی شده بودند. اما هیچ تغییر عمده‌ای در هنگام بازسازی صورت نگرفته و شکل اولیه آن‌ها با دقت حفظ شده است.

Samrat Yantra، Jai Prakash، Ram Yantra و Misra Yantra ابزارهای اصلی نگهداری شده در رصدخانه هستند. معبد اختصاص داده شده به بهیراوا نیز در نزدیکی ساختمانی است که توسط مهاراجا جای سینگ دوم ساخته شده است. ساخت و ساز جانتار مانتار در دهلی در سال ۱۷۲۴ آغاز شد.

بهترین زمان بازدید از رصد خانه جانتارمانتار

رصدخانه در تمام روزها از ساعت ۰۹:۰۰ صبح تا ۰۷:۰۰ بعد از ظهر باز است.

  • هزینه ورودی

برای ورود به رصدخانه، شهروندان هندی باید ۵ روپیه و اتباع خارجی باید ۱۰۰ روپیه پرداخت کنند.

  • آدرس

Sansad Marg، Connaught Place، دهلی نو، دهلی ۱۱۰۰۰۱٫

بازار چاندنی چوک (Chandni Chowk)

میدان مهتاب نام انگلیسی Chandni Chowk، یکی از قدیمی ترین و در عین حال شلوغ ترین بازارهای هند است. این بازار یکی از اصلی‌ترین جاهای دیدنی دهلی به شمار می‌رود که به هیاهو و پرجنب و جوش بودن شهرت دارد و از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در آن می‌توانید با بهترین قیمت پیدا کنید.

بین ماه‌های اکتبر تا مارس بهترین زمان برای بازدید از بازار در نظر گرفته می شود. قلعه سرخ بخشی از میدان است و یکی از بهترین مکان ها برای بازدید در شمال دهلی به شمار می‌رود. پس از اگر در این زمان به سوی دهلی می‌روید حتما برای گشت و گذار در بازار برنامه ریزی کنید.

این مکان علاوه بر داشتن اجناس متنوع با قیمت مناسب به دلیل انعکاس نور ماه توسط کانال‌هایش معروف شده است. طبق اسناد تاریخی بازار در زمان تأسیس پایتخت شاه جهان آباد ساخته شده است. این بازار شامل ۱۵۶۰ مغازه است. استخری در مرکز مجموعه وجود دارد که بازار را نورانی می کند. محصولاتی مانند ساری، کت و شلوار، اقلام الکترونیکی، لوازم جانبی، زیور آلات، کفش، مواد غذایی، شال، شروانی، مواد تزئینی، فانوس، لباس‌های رنگارنگ و غیره در بازار چاندنی چوک به فروش می‌رسد. Chandni Chowk خود یک ایستگاه مترو در نزدیکی بازار دارد و به راحتی می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد.

  • بهترین زمان بازدید از بازار چاندنی چوک

فروشگاه های Chandni Chowk در تمام روزها به جز دوشنبه ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ بعد از ظهر باز هستند.

  • هزینه ورودی

برای ورود به میدان هیچ هزینه ای دریافت نمی شود.

  • آدرس

منطقه کاچا باغ، دهلی قدیم، دهلی نو، دهلی ۱۱۰۰۰۶٫

  • توصیه‌هایی برای بازدید از بازار

 -در سفر به دهلی، پایتخت هند و هنگام گشت و گذار در بازار حتما از  پارانتا ولی گالی دیدن کنید.

 -از Natraj Chat معروف و Dahi Bhalle دیدن کنید.

 – پیشنهاد می‌کنیم بدون تجربه خوردن کباب‌هایی که در غرفه‌های غذایی خیابانی به فروش می‌رسند، بازار را ترک نکنید.

محله کانات (Connaught Place)

Connaught Place بزرگترین مکان مالی و تجاری نه فقط در دهلی بلکه در سراسر کشور پهناور هند است. بسیاری از مغازه‌ها، بازارها،هتل‌ها و ساختمان‌های مهم دهلی، پایتخت هند در اینجا قرار دارند.

این مکان نام خود را از شاهزاده آرتور، اولین دوک کانات و استراثارن گرفته است. ساخت آن در سال ۱۹۲۹ آغاز و در سال ۱۹۳۳ به پایان رسید. ایستگاه مترو راجیو چوک نیز در زیر آن ساخته شد. محله کانات قبل از رسیدن به معروفیت روستای کوچکی بود کخ چند خانواده در آن زندگی می‌کردند اما رفته رفته پیشرفت کرد و امروزه به عنوان یکی از اصلی‌ترین جاهای دیدنی دهلی شناخته می‌شود.

W.H. نیکولز معمار اصلی دولت هند بود که تحت نظر او طرح‌های ساخت یک منطقه تجاری مرکزی برای تبدیل شدن به میدان مرکزی بر اساس رنسانس اروپایی به سبک کلاسیک ارائه شد.

چندین برند بین المللی و هندی در Connaught Place به همراه برخی از هتل‌ها در حاشیه محله دیده می‌شوند. کانات را می‌توان پاتوق گردشگران لوکس پسند دهلی دانست.

  • بهترین زمان بازدید از محله کانات

مغازه‌ها و بازارها در Connaught Place معمولاً در تمام روزها  از ساعت ۱۰ صبح تا ۰۸:۰۰ بعد از ظهر باز هستند.

  • هزینه ورودی

برای ورود به محل هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی شود.

  • آدرس

Connaught Place، نزدیک ایستگاه مترو Rajiv Chowk، دهلی نو ۱۱۰۰۰۱، هند.

  • توصیه‌هایی برای بازدید از محله کانات

 -از بازار زیرزمینی پالیکا نیز دیدن کنید.

 -می‌توانید به دیدن نمایش‌هایی که در پارک مرکزی اجرا می‌شود بروید.

سخن پایانی؛ به سوی دهلی

دهلی که مجموعه‌ای شگفت انگیز از تاریخ، فرهنگ، غذاهای خیابانی و تجارت است، گردشگران را کاملا درگیر خود می‌کند. در نگاه اول ممکن است خیابان‌های دهلی شلوغ و پر هرج و مرج به نظر رسند اما وقتی با لایه‌های عمیق‌تر شهر آشنا شوید می‌بینید که این شهر به ظاهر شلوغ جاذبه‌ها و مکان‌های تفریحی بسیاری برای دیدن دارد.

دهلی قدیم چند بنای تاریخی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو دارد. علاوه بر بناهای تاریخی، مغازه‌ها و غرفه‌های خیابانی هم چهره شهر را جذاب‌تر کرده‌اند. در شهر دهلی، به عنوان پایتخت هند می‌توانید حسابی خوش بگذرانید و از دیدن بناهای تاریخی حیرت انگیز لذت ببرید.

سوالات متداول

خاص‌ترین جای دیدنی دهلی کدام است؟

از خاصترین جاهای دیدنی دهلی می‌توان به این موارد اشاره کرد: دروازه هند، قلعه سرخ، قطاب منار، هاوز خاص، معبد بهایی (نیلوفر آبی)، چاندنی چوک، مسجد جاما، راشتراپاتی بهوان، پارانته ولی گالی، بازار ساروجینی ناگار، جانتار مانتار، گورودوارا بنگلا صاحب، محل کانات، پادشاهی رویاها، راج گات و بسیاری دیگر.

پربازدیدترین مکان دهلی کدام است؟

مکان‌های توریستی و پربازدید دهلی:

  • بناها و معابد دهلی
  • دروازه هند.
  • راشتراپاتی باوان
  • آگراسن کی بائولی
  • جانتار مانتار
  • قلعه سرخ
  • قطب منار
  • معبد بهایی (نیلوفر آبی)

کدام ماه برای سفر به دهلی بهتر است؟

بهترین زمان برای سفر به دهلی از اکتبر تا مارس است که آب و هوا در بهترین حالت خود قرار دارد. در این دوره گلها شکوفا شده و آب و هوای دلپذیر گشت و گذار در خیابان‌های دهلی را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید