گشت‌وگذار در دهلی، پایتخت اعجاب‌انگیز هند

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در شنبه 18 جولای 2020
Loading...

هندوستانی کوچک در دل شهری بزرگ با جمعیتی میلیونی و تاریخی دور و دراز که نشانه‌های آن در هر گوشه از شهر به چشم می‌خورد. دهلی را بیشتر به نام شهر تضادها می‌شناسند. پایتختی که بیش از ۵۰۰۰ هزار سال قدمت دارد و سنت و مدرنتیه، فرهنگ‌ها و عقاید مختلف در آن با هم ترکیب شده و دهلی را به یکی از اعجاب‌انگیزترین شهرهای دنیا تبدیل کرده‌اند. در این شهر جذاب از چه جاذبه‌هایی دیدن کنیم؟

دهلی دروازه ورود به هند و یکی از راس‌های مثلث طلایی (دهلی – آگرا – جبپور) در تور هند می‌باشد. این شهر از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های جهان به شمار می‌رود که بر طبق شواهد تاریخی تا به حال ۱۱ بار ویران و مجددا بازسازی شده است. شهر دهلی به دو قسمت سنتی و مدرن تقسیم شده که بخش سنتی آن بافتی قدیمی با کوچه‌های تنگ و پیچ در پیچ دارد و بخش مدرن آن که با نام دهلی نو شناخته می‌شود از خیابان‌های پهن، فضای سبز و عمارت‌هایی بسیار فاخر تشکیل شده است. در ادامه گشتی در این شهر زیبا زده و با معروفترین جاذبه‌های دهلی آشنا می‌شویم. (بلیط تهران دهلی)

آنچه در این مطلب می‌خوانید

جاذبه‌های گردشگری دهلی

.

دروازه هند

هند تاریخی پرفراز و نشیب دارد و دروازه هند در شهر دهلی شاهدی بر از خود گذشتگی‌های مردم این کشور برای بدست آوردن استقلال خود می‌باشد. این بنای تاریخی در ۱۹۳۴ و توسط معمار انگلیسی به پاس گرامیداشت سربازان کشته شده هندی در جنگ جهانی اول ساخته شد. زمانی که هند مستعمره انگلیس بود و ارتش این کشور به امید پیروزی در برابر نازی‌ها و بدست آوردن استقلال سیاسی تا پای جان ایستادند.

دروازه هند بنایی ملی است که نه به عنوان بنای ورودی شهر بلکه یادبودی برای سربازان کشته شده در جنگ می‌باشد. نام تمامی سربازان و کسانی که در جنگ شرکت کرده‌اند با هنرمندی تمام بر روی دروازه حک شده و در کنار معماری بسیار زیبا ارزشی تاریخی و ملی به آن بخشیده‌اند. جالب است بدانید که نظیر این بنای یادبود در ایتالیا، فرانسه و اسپانیا هم وجود دارد.

قلعه سرخ

قلعه‌ای با قدمت چند صد ساله که توسط شاه جهان، پنجمین پادشاه مغول ساخته شد و از آن زمان به بعد میزبان بسیاری از پادشاهان قدرتمند مغولی بوده است. معمار این قلعه بسیار زیبا احمد لاهوری بوده و قلعه را برای دسترسی به آب در کنار رودخانه یامونا ساخت.

این قلعه از نظر معماری بی‌نظیر است و استفاده از سنگ‌های قرمز در ساخت دیوارهایش آن را منحصربه‌فرد کرده و به نام قلعه سرخ معروف کرده است. قلعه سرخ مانند دیگر بناهای تاریخی دهلی در کنار زیبایی، داستانی شنیدنی دارد. این قلعه پس از مغول‌ها به تصرف نادرشاه افشار درآمد، سپس به انگلیسی‌ها رسید و در نهایت نیز استقلال خود را توسط هندی‌ها بدست آورد. هرساله در روزهای ۱۵ آگست و ۲۶ ژانویه پرچمی نمادین به مناسبت روز جمهوری هند و استقلال این کشور در قلعه سرخ برافراشته می‌شود.

قطب منار

قطب منار دهلی بلندترین منار آجری جهان است که نمونه‌ای بی‌نظیر از معماری اسلامی در هند به شمار می‌رود. این بنا بسیار هنرمندانه ساخته شده و با ظریف‌کاری‌ها و تزیینات منحصربه‌فرد بازدیدکنندگان را به حیرت وا می‌دارد.

قدمت قطب منار بیش از ۸۰۰ سال تخمین زده شده و در ساخت آن از آجر، ماسه، سنگ مرمر و سنگ سرخ استفاده شده است به همین دلیل بنا به رنگ قرمز آجری دیده می‌شود. قطب منار از ۵ قسمت ساخته شده که هرکدام از آن‌ها با یک برجستگی کمربندی شکل از بخش دیگر جدا شده است. نمای بنا با آیات قرآن کریم و به خط بسیار زیبا تزیین شده است. پله‌های مارپیچی که در درون بنا به کار برده شده‌اند جلوه‌ای خاص به قطب منار بخشیده و گردشگران بسیاری را هر ساله به سوی این بنای بی‌نظیر می‌کشانند.

آرامگاه همایون

آرامگاه همایون بنایی با شکوه است که به دستور حمیده بانو، همسر همایون، پادشاه گورکانیان برای بزرگداشت نام وی ساخته شد. بر طبق گفته‌های تاریخی همایون علاقه بسیاری به معماری ایرانی داشت. از این رو پس از مرگ وی همسرش دستور ساخت مقبره‌ای با ترکیبی از معماری ایرانی و گورکانی را صادر کرد. ساخت این مقبره باشکوه در سال ۱۵۷۲ پایان یافت و اکنون پس از گذشت صدها سال به عنوان یکی از زیباترین بناهای شهر دهلی به شمار می‌آید. آرامگاه همایون با کاشی‌کاری‌های رنگی و تزیینات ظریفی که دارد سالانه میزبان هزاران گردشگران از سراسر دنیا می‌باشد. علاوه بر معماری زیبا، محوطه سرسبز و چشم‌نواز نیز از دیگر جاذبه‌های آرامگاه همایون می‌باشد.

قلعه پورانا کیلا

شهر دهلی پر است از قلعه‌هایی باشکوه که هر کدام داستان یک امپراطوری را در دل خود پنهان کرده‌اند. قلعه پورانا کیلا یکی از زیباترین بناهای شهر دهلی است و به دستور پادشاه سلسله سور در این شهر ساخته شد.

قلعه پورانا کیلا بنایی بسیار فاخر است و نمای بی‌نظیر آن با تزیینات بسیار خلاقانه‌ نشان از جلال و جبروت قلعه در دوره شکوفایی خود دارد.

این قلعه  امروزه به محلی برای نمایش‌های تئاتر به همراه نور و صدا تبدیل شده است. بخشی از قلعه نیز به عنوان موزه محل نگه‌داری اشیا باستانی و وسایل به جامانده از پادشاهان هندی می‌باشد. پس از بازدید از قلعه پورانا کیلا می‌توانید گشتی هم در کنار دریاچه زده و از قایق‌سواری و امتحان غذاهای خیابانی دهلی لذت ببرید.

معبد آکشاردام

معبد آکشاردام از بناهای معاصر دهلی است که در سال ۲۰۰۵ ساخته شد با این حال به عنوان یک جاذبه تاریخی مورد توجه گردشگران قرار گرفته و هیچ چیز از بناهای دهلی با قدمت چند صد ساله کم ندارد.

آکشاردام جز زیباترین و البته مهمترین معابد دهلی به شمار می‌رود و در آن فرهنگ و آداب و رسوم مردم این سرزمین به زیبایی نمایش داده شده است. بخشی از این معبد به پیروان آیین هندو اختصاص داده شده که نقش‌های خارق‌العاده از خدایان این آیین را در خود دارد. وجود فواره‌های رقصان و بازی رنگ و نور بعد از غروب آفتاب از دیگر جاذبه‌هایی هستند که در معبد آکشاردام از دیدن آن‌ها لذت خواهید برد.

مطالب مرتبط

رستوران‎هایی که در دهلی باید امتحان کرد

بهترین شهرهای توریستی هندوستان

قبل از سفر به هند بخوانید

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید