آشنایی با جاذبه های گردشگری ریشی کش، شهر یوگا در هند

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در دوشنبه 5 دسامبر 2022
Loading...

به ریشی کش پایتخت یوگا در جهان خوش آمدید! شهری باستانی که طرفداران یوگا از سراسر جهان را به سوی خود کشانده و نامش با گروه معروف موسیقی «بیتلز» (Beatles) که مدتی را برای مدیتیشن در آن اقامت داشتند پیوند خورده است. ریشیکیش را با نام شهر افسانه‌ای هند نیز می‎شناسند چرا که به عقیده مردم محلی لرد راما به همراه برادرانش پس از کشتن راوانا برای توبه و پاک شدن به این شهر پناهنده می‌شوند. ریشیکیش در کجا قرار داشته و چه جاذبه‌هایی دارد؟ در ادامه می‌خوانیم.

هزاران سال است که کشور هند به عنوان مرکز یوگا و مدیتیشن طبیعی در جهان شناخته می‌شود. امروزه مردم این کشور از این موقعیت استفاده کرده و  شهر ریشیکش را به مرکز یوگا و مدیتیشن در تور هند تبدیل کرده‌اند. آشرام‌های مختلف این وظیفه را بر عهده گرفته و به عنوان مراکز مطالعات فلسفی، یوگا و دیگر سنت های باستانی هندی در زمینه سلامت روان شناخته می‌شوند. در ادامه با جاذبه های گردشگری و امکانات شهر ریشیکش آشنا می‌شویم.

شهر ریشی کش کجاست؟

شهر باستانی ریشی کش با پس زمینه بسیار زیبا از کوه‌های هیمالیا در قسمت شمال هند قرارگرفته است. این شهر از دیرباز به عنوان قطب اصلی گردشگری هند به شمار رفته و مردم از سراسر جهان برای یادگیری اصولی یوگا و مدیتیشن به این شهر سفر می‌کنند. از این رو ریشیکش را به عنوان پایتخت یوگای جهان می‌شناسند. البته جاذبه های این شهر فقط به یوگا و مراکز مدیتیشن محدود نمی‌شود بلکه گردشگران می‌توانند در کنار تجربه حس آرامش از طبیعت زیبا و دیگر تفریحات مهیج لذت ببرند.

تجربه زندگی در آشرام

آشرام‌ها نوعی عبادتگاه یا عزلتگاه در کشور هند هستند که در طول روز به عبادت و انجام آیین‌های دینی با مدیتیشن می‌پردازند. ساکنان موقت این عبادتگاه‌ها معمولا ساعت ۵ بامداد برای انجام یوگای سحرگاهی بیدار شده و باقی روز را نیز به اجرای عبادت و صرف وعده‌های غذایی گروهی می‌پردازند. نکته بسیار جالب اینکه در آشرام‌ها معمولا اتاق‌هایی وجود دارند که اینترنت نداشته و شبی ۱۲ دلار به گردشگران اجاره داده می‌شوند. آشرام بزرگ «سیواناندا» (Sivananda) که بیشتر یوگا محور و آشرام «اشو گنگادام» (Osho Gangadham) که مدیتیشن محور است از معروفترین آشرام‌ههای شهر ریشی کش هستند.

شرکت در مراسم های مذهبی

شرکت در مراسم مذهبی هندوها معروف به آرتی تجربه جذابی ست که می‌توانید از سفر به شهر ریشیکش به دست آورید. این مراسم در کنار رود گنگ برگزار شده و غسل در رود، انداختن گل در آب در حالی که نیمی از بدنتان در آب قرار دارد، روشن کردن آتش و اجرای موسیقی‌های محلی از آیین مراسم آرتی هستند. اگر قصد شرکت در مراسم را دارید لازم است که به نکته توجه داشته باشید آب رودخانه گنگ جریان تند داشته و بیشتر قسمت‌های آن با خزه‌های لغزنده پوشیده شده است پس هنگام غسل مذهبی مراقب لیز خوردن خود باشید.

لذت شنیدن سرودهای مذهبی

موسیقی بخش اصلی مراسم مذهبی در هند به شمار می‌رود. نوازندگان محلی مراسم دعا را در ساعات طولانی برگزار می‌کنند. در اجرای موسیقی‌های مذهبی سازدهنی‌ها، فلوت‌ها و طبل‌ها نقش اصلی را ایفا می‌کنند. شما هم به عنوان گردشگر می‌توانید در این مراسم شرکت کرده و از شنیدن موسیقی‌های سنتی لذت ببرید. قطعا برایتان جالب است که بدانید که موسیقیآشرام بعد از حضور گروه معروف بیتلز در آن به شهرت جهانی رسید. اعضای این گروه مدتی را در آشرام اقامت داشته و حدود ۳۰ آهنگ معروف خود را با الهام از سرودهای مذهبی هند ساختند.

جاذبه های گردشگری شهر ریشی کش

شهر ریشی کیش هند علاوه بر معابد و مراکز یوگا که فضایی بسیار آرام دارند، تفریحتا مهیج متنوعی را برای گردشگران در نظر گرفته است. عبور از روی پل‌های معلق، رفتینگ و سافاری از جنگل برخی از این تفریحات هیجان انگیز هستند. علاوه بر این گردشگران می‌توانند با قدم زدن بافت قدیمی شهر و جنگل‌های سرسبز از دیدن تاریخ باستانی و طبیعت منطقه لذت ببرند. در ادامه با جاذبه های گردشگری ریشیکیش آشنا می‌شویم:

پل معلق لاکشمن جولا / Laxman Jhula

Lakshman Jhula یک پل معلق آهنی ست که بر روی رودخانه مقدس Ganga در شهر Rishikesh  قرار دارد. این پل ۴۵۰ متر طول داشته و منطقه پائوری را به طهری متصل می‌کند. با رفتن بر روی پل می‌توانید تصویری پاناروما و بسیار جذاب از روخانه گنگ و شهر ریشکیش به همراه معبدش را پیش روی خود داشته باشید. چندین کافه با صفا که در اطراف پل قرار گرفته، معبد لاکسمن و ترا منزیل ماندیر از دیگر جاذبه‌های اطراف لاکشمن جولا هستند.

آدرس: ۴۸GH+HVP, Lakshman Jhula, Laxman Jhula, Rishikesh, Uttarakhand 249302, India

پل رام جولا / Ram Jhula

در دو کیلومتری ریشیکش پل زیبای معلق آهنی به نام رام جولا قرار دارد که  نقطه عطف مهم شهر در سال ۱۹۸۶ به شمار می‌رود. این پل توسط گروه  PWD ساخته شد و از نظر طول کمی بزرگتر از Lakshman Jhula است. رام جولا به دلیل زیبایی و داشتن مناظر زیبا علاوه بر اینکه محلی برای تجمع قدیسان و حکیمان هند به شمار می‌رود با داشتن مکان‌هایی مانند پارمارث نیکتان، گیتا باوان، سوارگاشرام، یوگ نیکتان و بیتلز آشرام  در میان لیست جاذبه های ریشی کش نیز قرار گرفته است. علاوه بر این شما می‌تئانید طعم اصلی غذاهای هندی را در رستوران‌های جذاب اطراف پل تجربه کنید.

آدرس: ۴۸F7+GM6, Swarg Ashram, Rishikesh, Uttarakhand 249137, India

معبد تریمباکشوار / Tryambakeshwar Shiva

معبد تریمباکشوار شیوا یک معبد باستانی و تاریخی هندو در روستای تریمباک است که به لرد تریمباکشوار (خدای برتر، لرد شیوا) تقدیم شده است. این شهر در ۲۸ کیلومتری  ریشی کش قرار گرفته است. معبد Trimbakeshwar به عنوان یکی از ۱۲ معبد الهه های شیوا شناخته شده و به دلیل معماری خاصی که دارد بسیار مورد توجه گردشگران تور هند قرار گرفته است. در این مکان شما می‌توانید در جنگل‌های سرسبز نزدیک به معبد قدم زده یا مدیتیشین طبیعی انجام دهید.

آدرس: Ho. No. 293 kushavarta tirtha mage, Nivrutti Nath Rd, Trimbak, Maharashtra 422212, India

معبد شری بهارات ماندیر / Shri Bharat Mandir

از مشهورترین معابد ریشی‌ کش می‌توان به معبد شری بهارات ماندیر اشاره کرد. این معبد در مرکز شهر قرار گرفته و دارای ارزش مذهبی بسیار زیادی می‌باشد. به گفته محلی‌ها پانداواها در حین سفر به سوی بهشت مدتی را در این مکان اقامت داشته و هریشی کش را پرستش می‌کردند. طبق یک روایت دیگر بودا نیز از شری بهارات ماندیر دیدن کرده و از آن پس معبد تقدیس شده و به یکی از مهمترین مرکز آیین بودا تبدیل شده است.

آدرس: ۹, Ghat Rd, Mayakund, Rishikesh, Uttarakhand 249201, India 9, Ghat Rd, Mayakund, Rishikesh, Uttarakhand 249201, India

رفتینگ در شیوپوری

رفتینگ ریشیکش بسیار معروف است و عاشقان ماجراجویی را از سراسر جهان به خود جذب می کند. رودخانه گانگ که از گانگوتری به ریشیکش می ریزد جریان آبی بسیار قوی داشته و همین مسئله رفتینگ در این رودخانه را به تفریحی پر ماجرا تبدیل کرده است. شما در ابتدا یک مسیر آرام را با قایق طی کرده و پس از رسیدذن به رودخانه گنگ با رعایت تمام نکات ایمنی یک رفتینگ پر هیجان را آغاز کنید.  این مسیر از  ساحل NIM با یک سواری نسبتا ملایم آغاز شده و با رسیدن به بخش رپیدز به اوج هیجان خود می‌رسد.

جامپین هایتس / Jumpin Heights

Jumpin Heights اولین و مرتفع ترین جامپینگ هند در ریشیکش است که با ارتفاع هولناک ۸۳ متری، بر فراز رودخانه هال، شاخه ای از رودخانه گانگ قرار دارد. این جامپینگ با طول ۱٫۵ کیلومتری طولانی‌ترین  مسیر در قاره آسیا به شمار رفته و به روباه پرنده معروف است. سازه Jumpin Heights مطابق استانداردهای ایمنی استرالیا و نیوزلند ساخته شده و تمامی Jump Masters ها زیر نظر استادان خبره استرالیایی آموزش دیده‌اند. طی ۱۰ سال گذشته بیش از ۸۰۰۰۰ پرش در ریشیکش با موفقیت و در ایمنی کامل انجام شده است.  بنابراین شما نیز در بازدید از ریشی کیش می‌توانید یک پرش پر از هیجان و چالش را تجربه کنید.

در آخر شما برای سفر به هند نیاز به ویزای توریستی هند دارید ، جهت کسب اطلاعات در زمینه اخذ ویزا با کارشناسان ما در آژانس هواپیمایی ستاره ونک تماس بگیرید.

 

بیشتر بخوانید …

مناظر دیدنی منطقه شگفت انگیز لاداک هند

همه چیز درباره فستیوال هولی یا جشن رنگ در هند

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید