برای کشف تمام جذابیت‌های ترکیه به طور حتم به یک راهنمای سفر به ترکیه نیاز دارید. راهنمایی که بتواند تمامی ابعاد مختلف این کشور زیبا و متنوع را به شما معرفی کند. اما نگارش یک راهنما که تمامی جنبه‌های این سفر را بررسی کند کار ساده ای نیست. زیرا کشور ترکیه ترکیبی بسیار منحصر به فرد و عجیب از پدیده‌های غریب و آشنا برای تمام مردم دنیاست. ترکیه هم از لحاظ جغرافیایی و هم از لحاظ تاریخی و فرهنگی ترکیبی از شرق و غرب است. امپراتوری‌های بزرگ دنیا در دوره‌های مختلف تاریخی بر روی این کشور تاثیرات عمده‌ای گذاشته است. 

ترکیه کشوری است که در آن کلیسا و مسجد در کنار یکدیگر همزیستی می‌کنند. دراویش و کولیها مراسمات خود را در جوار معابد و بناهای رومی برگذار می‌کنند. به زبان دیگر نماد‌های زندگی سنتی ترکیه در دل زندگی مدرن شهرهای بزرگ این کشور همچنان رنگ و بوی خود را حفظ کرده است. همه چیز درباره سفر به ترکیه را می‌توانید در این راهنمای کامل سفر به ترکیه پیدا کنید.  جزییاتی که در راهنمای سفر به ترکیه باید به آنها توجه کنید به شرح زیر است. 

  • ویژگی‌های فرهنگی 
  • شیوه‌های مختلف سفر 
  • بهترین فصل سفر 
  • ترفند‌های سفر ارزان 
  • ضروریات سفر 
  • راهنمای رزرو هتل 
  • راهنمای دریافت ویزا
  • غذاهای سنتی و هزینه غذا در ترکیه

آنچه در این مطلب می‌خوانید

راهنمای سفر به ترکیه |‌ ویژگی‌های فرهنگی مردم ترکیه

یکی از ویژگی‌های فرهنگی مردم ترکیه که در راهنمای سفر به ترکیه به آن می‌پردازیم زبان رسمی و زبان‌های رایج در ترکیه است. زبان رسمی این کشور ترکی است که با الفبای لاتین نوشته می‌شود و ۲۹ حرف دارد. این زبان در ترکیه تحت حمایت و پشتیبانی دولت قرار دارد و در تمامی مدارس به عنوان زبان اصلی آموزش داده می‌شود. تقریباً تمام مردم ترکیه زبان ترکی را به عنوان زبان اصلی خود به کار می‌برند اما تعدادی از مردم به غیر از ترکی استانبولی به ترکی آذری نیز سخن می‌گویند. در بعضی مناطق کشور، مانند کردستان ترکیه، زبان کردی نیز به عنوان زبان محلی به کار می‌رود و در برخی دیگر از مناطق، به ویژه در مناطق مرزی با عراق و سوریه، زبان عربی زبان رایج بین مردم است. ترکیه یک کشور چند زبانه است که در آن زبان ترکی به عنوان زبان رسمی و زبان تعاملی مردم به کار می‌رود.

راهنمای سفر به ترکیه | زبان

یکی از ویژگی‌های فرهنگی مردم ترکیه که در راهنمای سفر به ترکیه به آن می‌پردازیم زبان رسمی و زبان‌های رایج در در این کشور است. زبان رسمی این کشور ترکی است که با الفبای لاتین نوشته می‌شود و ۲۹ حرف دارد. این زبان در ترکیه تحت حمایت و پشتیبانی دولت قرار دارد و در تمامی مدارس به عنوان زبان اصلی آموزش داده می‌شود. تقریباً تمام مردم ترکیه زبان ترکی را به عنوان زبان اصلی خود به کار می‌برند اما تعدادی از مردم به غیر از ترکی استانبولی به ترکی آذری نیز سخن می‌گویند. در بعضی مناطق کشور، مانند کردستان ترکیه، زبان کردی نیز به عنوان زبان محلی به کار می‌رود و در برخی دیگر از مناطق، به ویژه در مناطق مرزی با عراق و سوریه، زبان عربی زبان رایج بین مردم است. ترکیه یک کشور چند زبانه است که در آن زبان ترکی به عنوان زبان رسمی و زبان تعاملی مردم به کار می‌رود.

راهنما‌ی سفر به ترکیه | مذهب

یکی از چیزهایی که باید از راهنمای سفر تورهای ترکیه بخواهید شرح شرایط مذهبی این کشور است. ترکیه یک کشور چند فرهنگی و چند مذهبی نیز به حساب می‌آید. بیشتر مردم ترکیه مسلمان بوده و فرقه مذبی آنها اهل سنت است. تشییع نیز در ترکیه وجود دارد اما جمعیت بسیار کمتری نسبت به اهل سنت دارند. در کنار مسلمانان ادیان دیگری مانند یهودیت، مسیحیت و دیگر ادیان نیز وجود دارد که فارق از ابنیه تاریخی و مقدس مخصوص به خود به راحتی و با آزادی کامل می‌توانند به تبلیغ و انجام فرایض دینی مورد نظرشان بپردازند. احترام به تفاوت‌های مذهبی در ترکیه به عنوان یک اصل در این کشور فرض می‌شود و تاریخ  و فرهنگ غنی هر کدام از این ادیان محترم است و دولت ترکیه نیز برای بهبود شرایط زندگی مردم فارق از گرایش مذهبی آنها اهمیت ویژه‌ای قائل است و هیچ تبعیض نژادی و مذهبی را برنمی‌تابد

راهنما‌ی سفر به ترکیه | موسیقی

موسیقی در این سرزمین به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ و تاریخ کشور ترکیه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و جای خالی آن در میان ویژگی‌های فرهنگی راهنمای سفر به ترکیه خالی است. موسیقی سنتی و فولکلور ترکیه شامل آوازها و ملودی‌های سنتی و مردمی است و بیشتر همراه با  اشعاری به زبان ترکی به اجرا در‌می‌آید.

موسیقی ترکی حتی در ایران نیز طرفداران بسیاری دارد و هنرمندان ترک در میان ایرانیان نیز طرفداران خاص خود را دارند.

علاوه بر موسیقی سنتی سبک پاپ و راک نیز در ترکیه از دهه ۶۰ میلادی به این سو طرفداران زیادی دارد و هنرمندان زیادی در ترکیه و یا حتی به صورت بین‌المللی در این زمینه مشغول به هنرنمایی هستند.

موسیقی اما بیش از این در جان و زندگی مردم ترکیه رخنه کرده است. موسیقی یکی از ارکان اصلی در جشن‌ها و اعیاد مردم ترکیه است. دشوار است یک روز کامل در ترکیه و محله‌های مختلف آن پرسه بزنید و با موسیقی خیابانی متنوعی که در جای جای این کشور در حال اجراست روبه‌رو نشوید.

معروفترین هنرمندان ترکیه

هنرمندان زیادی در تاریخ و امروز ترکیه وجود دارند و انتخاب یکی از آنها در راهنمای سفر به ترکیه کار دشواری است. اما سعی کردیم هنرمندی را به شما معرفی کنیم که هم ویژگی‌های موسیقی سنتی ترکیه در کارهای او نمایان باشد و هم حال و هوای مدرن ترکیه از طریق این آثار نمایش داده شوند.برای رسیدن به این منظور احمد کایا را به شما معرفی می‌کنیم ، او یکی از بزرگان موسیقی سنتی ترکیه است که در سال ۱۹۵۷ در سوریه به دنیا آمد. پدر وی یکی از دهقانان کرد بود که در سال‌های جنگ و اختلافات میان کردها و ترکها از کردستان به ترکیه مهاجرت کرده بود. احمد کایا در سال ۱۹۷۴ به ترکیه رفت و در اواخر  همان دهه فعالیت موسیقی خود را آغاز کرد.او آهنگ‌های خود را با ترکیب سبک‌های مختلف موسیقی ترکیه و خاورمیانه ایجاد کرد و با صدای خاص و گرم خود، توانست جمعیت زیادی از هواداران را به خود جذب کند.

آوازهای سیاسی و اجتماعی احمد کایا که در بیش از ۲۰ آلبوم به انتشار رسیده است از شهرت و اهمیت بالایی در ادبیات مقاومت در خاورمیانه برخوردار است. احمد کایا که آثارش چه در ترکیه و چه به صورت بین‌المللی مردم را تحت تاثیر خود قرار می‌داد در سال ۲۰۰۰ در فرانسه درگذشت، اما آثار هنری او همچنان در گوش طرفدارانش زمزمه می‌شود.

بیشتر بخوانید …

سفر به ۵ شهر ساحلی رویایی در ترکیه

راهنما‌ی سفر به ترکیه | صنایع دستی

ترکیه با غریب بر هزار سال تاریخ در زمینه تولید صنایع دستی، درخششی بی‌نظیر در زمینه تولید و صادرات صنایع دستی دارد. صنایع دستی ترکیه در طول تاریخ خود توانسته‌اند به نمایندگی از فرهنگ و تمدن این کشور در جای جای دنیا خودنمایی کنند.

البته صنایع دستی یکی از منابع اقتصادی اساسی در میان مردم ترکیه است و بسیاری از افراد خصوصا در شهرهای کوچکتر ترکیه به تولید صنایع دستی مشغول هستند. برخی از صنایع دستی معروف ترکیه شامل قالی بافی، سفالگری، چرم دوزی، جوراب بافی، مجسمه سازی و صنایع ترکیبی است که با استفاده از شاخص‌های فرهنگی ترکیه تولید می‌شوند مثل ترکیب حصیر بافی و پارچه‌های جذاب که این روزها از استقبال خاصی برخوردار است.

راهنما‌ی سفر به ترکیه | کدام نوع حمل و نقل برای سفر به ترکیه بهتر است؟

سفر به ترکیه از راه‌های مختلفی امکان پذیر است که هر یک ویژگی‌های و جذابیت‌های خاص خود را دارند. سفر هوایی سریعترین روش برای رسیدن به ترکیه است اما اگر قصد سفر به ترکیه از ایران را دارید  سفر زمینی به ترکیه یکی از روش‌هایی است که می‌تواند برای شما بسیار جذاب و مفید باشد.همچنین سفر دریایی از برخی کشورها به مرزهای دریایی ترکیه امکان پذیر است.

در این بخش از راهنمای سفر به ترکیه به بررسی هر یک از این راه‌ها و ویژگی‌ها و شرایط منحصر به فرد آنها می‌پردازیم.

راهنما‌ی سفر به ترکیه با هواپیما

چیزی که در هر راهنمای سفر به ترکیه می‌خوانید این است که سفر به ترکیه با هواپیما، یکی از راحت‌ترین و سریع‌ترین روش‌های سفر به این کشور است. بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی در سراسر جهان، به ترکیه پرواز مستقیم دارند و یا دست کم هواپیما‌های آنها در یکی از شهرهای ترکیه توقف می‌کند. این امر در کنار فرودگاه‌‌های متعددی که سراسر ترکیه وجود دارد امکان انتخاب پرواز مناسب برای مسافران را بیشتر فراهم می‌کند. هر روز سال از هر نقطه از جهان که بخواهید می‌توانید به سادگی به شهرهای اصلی ترکیه مانند استانبول، آنکارا، آنتالیا و ازمیر سفر کنید.

اکثر شرکت‌های هواپیمایی، بسته‌های توریستی مختلفی را برای سفر به ترکیه ارائه می‌دهند، که شامل پرواز، اقامت، بلیط ورودی به جاذبه‌های توریستی و تاکسی فرودگاه به سمت هتل است. سفر هوایی به ترکیه، راحت و سریع است و می‌تواند یکی از بهترین روش‌های سفر به این کشور باشد، به خصوص اگر زمان شما محدود است.

در این قسمت از راهنمای سفر به ترکیه سعی می‌کنیم تا با معرفی فرودگاه‌های بزرگ شهرهای اصلی ترکیه به شما در انتخاب مسیر‌های پروازی مورد نظرتان کمک کنیم.

بیشتر بخوانید …

سفر به ییلاق آیدر ترکیه

راهنمای سفر به ترکیه | راهنمای فرودگا‌ه استانبول

شهر استانبول دارای دو فرودگاه بزرگ و پرتردد است که در راهنمای سفر به ترکیه اندکی به آنها خواهیم پرداخت.

فرودگاه بین‌المللی استانبول (IST)

این فرودگاه بزرگ و مدرن در شمال غربی شهر استانبول و در فاصله حدود ۴۵ کیلومتری از مرکز شهر واقع شده است. این فرودگاه از جمله پرترددترین فرودگاه‌های دنیاست و در سال ۲۰۱۹ حدود ۶۵ میلیون مسافر از آن استفاده کردند. برخی از خدمات این فرودگاه عبارتند از: فروشگاه‌های لباس و صنایع دستی، رستوران‌ها، کافه‌ها، امکانات پزشکی و خدمات اجاره اتومبیل شخصی و تاکسی.

فرودگاه صبیحه گوکچن (SAW)

دومین فرودگاه در لیست راهنمای سفر به ترکیه ما فرودگاه صبیحه گوکچن یکی از بزرگترین فرودگاه‌های شهر استانبول است. این فرودگاه در شرق شهر استانبول و در فاصله حدود ۴۰ کیلومتری از مرکز آن قرار دارد. این فرودگاه نیز از خدمات متنوعی همچون فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها، خدمات پارکینگ و خدمات اجاره اتومبیل شخصی و تاکسی برخوردار است.

در ضمن، این دو فرودگاه از طریق اتوبوس‌های شهری، مترو، قطار و تاکسی با شهرستان‌های مختلف استانبول متصل هستند.

راهنما‌ی سفر به ترکیه | راهنمای فرودگاه آنکارا

فرودگاه بین‌المللی آنکارا در فاصله ۲۸ کیلومتری شمال شرقی شهر آنکارا قرار دارد. این فرودگاه دارای دو ترمینال مسافری است که ترمینال ۱ برای پروازهای داخلی و ترمینال ۲ برای پروازهای بین‌المللی مخصوصاً به شمال اروپا و خاورمیانه اختصاص داده شده است. اگر بلیت های شما در تورهای اروپا  مستقیم نباشد، ممکن است استاپ شما در ترکیه باشد؛ این بستگی به مقصد و نوع بلیط خریدار شده دارد.

دسترسی به این فرودگاه از داخل آنکارا از طریق خطوط اتوبوس و تاکسی‌ امکان پذیر است همچنین برای رفاه حال مسافران، اکثر هتل‌های شهر آنکارا مسافران خود را به صورت رایگان از این فرودگاه با تاکسی به هتل منتقل می‌کنند. پس اگر در این شهر هتل اجاره کرده‌اید از برخورداری از این خدمت اطمینان حاصل کنید.

راهنمای سفر به ترکیه | راهنمای فرودگاه ازمیر

فرودگاه بین‌المللی عدنان در فاصله ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهر ازمیر قرار دارد و یکی از پرمسافرترین فرودگاه‌های ترکیه است. این فرودگاه دارای یک ترمینال مسافربری است و خدماتی همچون فروشگاه‌های مختلف، رستوران‌، کافه‌، پارکینگ و تاکسی، اجاره اتومبیل، اینترنت رایگان و خدمات ارتباطی مختلف، مطبوعات، صرافی و ATM در دسترس مسافران قرار دارد.

با استفاده از خطوط اتوبوس شهری، تاکسی و سرویس‌های شخصی، می‌توان از این فرودگاه به راحتی به شهر ازمیر و دیگر مناطق شهری و بالعکس دسترسی پیدا کرد.

راهنمای سفر به ترکیه | راهنمای فرودگاه آنتالیا

آخرین فرودگاهی که در راهنمای سفر به ترکیه به آن می‌پردازیم فرودگاه بین المللی آنتالیا در فاصله ۱۰ کیلومتری شرقی شهر آنتالیا است. این فرودگاه دارای سه ترمینال مسافری است، ترمینال ۱ مخصوص پروازهای داخلی است. ترمینال ۲ مختص پروازهای بین‌المللی و ترمینال ۳ که یک ترمینال جدید است، برای

پروازهای چارتر و سفرهای گردشگری ارزان قیمت در نظر گرفته شده است. این فرودگاه نیز دارای تمامی امکانات فردوگاه‌های دیگر ترکیه است و سیستم‌های حمل و نقل شهری برای رفت و آمد به این فرودگاه تنظیم شده اند.

برای مشاهده قیمت و خرید تور ترکیه از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور ترکیه

راهنمای سفر به ترکیه | سفر زمینی به ترکیه

اگر قصد سفر به ترکیه از ایران را دارید امکان سفر زمینی به ترکیه از چند راه مختلف برای شما فراهم است. راهنمای سفر به ترکیه این مسیرها را برای شما روشن می‌سازد. سفر زمینی به نسبت سفر هوایی کندتر است اما ویژگی‌های منحصر به فرد آن باعث می‌شود تعداد زیادی از مسافرانی که در سال به ترکیه سفر می‌کنند سفر زمینی به ترکیه را به عنوان روش مسافرت خود برگزینند.

راهنمای سفر به ترکیه | سفر به ترکیه با ماشین شخصی

اگر به دنبال راهنمای سفر به ترکیه با خودرو شخصی هستید باید بدانید که ترکیه از سمت شمال غرب با کشورمان مرز مشترک دارد. از طریق ۳ مسیر مختلف می‌توان از تهران به استانبول با خودرو شخصی سفر کرد. این مسیرها حداکثر ۲۵۰۰ کیلومتر و حداقل ۲۳۰۰ کیلومتر مسافت دارند. کشور ایران و ترکیه حدود ۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند که در طول این مسیر چهار استان حکاری، ایغدیر، وان و آغری ترکیه با استان آذربایجان غربی ایران هم مرز هستند. بخش عظیمی از این مرز طولانی را کوهستان‌های صعب‌العبور و پوشیده از برف تشکیل می‌دهند. اولین نقطه مرزی بین ایران و ترکیه مرز بازرگان است. مرز بازرگان که در شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو قرار دارد مهمترین گذرگاه بین ایران و ترکیه است که هم برای جابه‌جایی مسافر و هم ترانزیت کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نقطه مرزی تنها مرز ۲۴ ساعته بین دو کشور است و دو مسیر مجزا برای خودروهای باری و خودروهای شخصی دارد اما گاهی در روزهای شلوغ سال ممکن است برای ترخیص در صف بمانید.

مرز بعدی در راهنمای سفر به ترکیه مرز رازی است. این مرز بین شهرستان خوی و ترکیه واقع شده است و به لحاظ امنیت و مسافت بهترین انتخاب برای رسیدن به شهر وان ترکیه است. این مرز تنها در بازه زمانی بین ساعت ۹ صبح تا ۴ عصر به وقت ایران باز است.

نقطه مرزی آخری که در راهنمای سفر به ترکیه معرفی می‌کنیم مرز سرو نام دارد که در ۵۵ کیلومتری شمال غرب شهر ارومیه قرار گرفته. در شهر مرزی سرو بازارچه‌های متعددی برای خرید اجناس اصل ترکیه با قیمت مناسب وجود دارد اما این مرز کمتر توسط مسافران استفاده می‌شود و بیشتر به منظور ترانزیت کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

راهنمای سفر به ترکیه | سفر به ترکیه با قطار

یکی دیگر از راه‌های سفر ارزان قیمت به ترکیه که در راهنمای سفر به ترکیه برای شما در نظر گرفته ایم سفر به ترکیه با قطار است. این روش در کنار اقتصادی بودن بسیار مفرح است.همچنین امنیت سفر با قطار به مراتب بیشتر از سفر به ترکیه با ماشین شخصی است و  به شما این فرصت را می‌دهد تا در کنار عزیزانتان یک سفر طولانی و شاد را سپری کنید. یکی از مسیرهای ریلی بین ایران و ترکیه قطار تهران آنکارا است. این مسیر ریلی پایتخت هردو کشور را به هم پیوند می‌زند. خوشبختانه در هر دو کشور مسیرهای اتبوس شهری و تاکسی بسیار زیادی برای رسیدن به ایستگاه قطار وجود دارد که دسترسی مسافران به این پایانه‌های ریلی را به شدت ساده کرده است.

مسیرهای ریلی به ترکیه

مسیر ریلی بعدی در راهنمای سفر به ترکیه، قطار تبریز به وان ترکیه است. از سال ۱۳۸۰ مسیر قطار تبریز-وان با همکاری کشور ترکیه راه‌اندازی شد. این قطار به طور منظم دوشنبه هر هفته حرکت خود را آغاز می‌کند و در صبح سه‌شنبه به وان ترکیه می‌رسد. تمامی امور تشریفاتی و گمرکی این مسیر در ایستگاه سلماس انجام می‌شود و گذرنامه مسافران نیز در همین ایستگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس در ایستگاه مرزی رازی مجوز ورود به خاک ترکیه دریافت می‌شود و قطار بعد از گذر از ایستگاه مرزی کاپی‌کوی وارد شهر وان ترکیه خواهد شد. برای برگشت از وان به سمت تبریز هم می‌توانید سه شنبه شب هر هفته با همین قطار راهی تبریز شوید و پیش از صبح چهارشنبه در تبریز خواهید بود.

یکی دیگر از مسیرهای ریلی که در این راهنمای سفر به ترکیه معرفی می‌کنیم قطار تهران استانبول است. اما برنامه ریزی برای این سفر شاید با دیگر سفرها متفاوت باشد زیرا انتخاب این مسیر به معنای گذراندن بیش از ۲ روز در قطار است. اگر به سفر با قطار علاقه دارید این مسیر برای شما بی نظیر است. برنامه ریزی برای ساعت‌های حضورتان در قطار لحظات بهتری را برای شما رقم خواهد زد. درست است که این سفر بسیار زمان‌بر است اما شما را از تهران به استانبول که یکی از اصلی‌ترین نقاط گردشگری ترکیه است خواهد رسانید و دیگر دردسر تعویض قطار و یا مسیریابی و رانندگی طولانی مدت را نخواهید داشت و به نسبت هواپیما مقرون به صرفه است.

راهنمای سفر به ترکیه | سفر به ترکیه با اتوبوس

در راهنمای سفر به ترکیه غیر ایرانی این مورد کمتر دیده می‌شود اما اتوبوس یکی از وسایل نقلیه زمینی اقتصادی است که می‌توانید از طریق آن از تهران به شهرهای وان، آنکارا و استانبول بروید. مسیر اتوبوس برای رسیدن به هر یک از این شهرها مسیر یکسانی است و تنها فاصله هر یک از آنها با یکدیگر متفاوت است مثلا اگر بخواهید با اتوبوس به استانبول بروید به نسبت سفر به وان زمان بیشتری را باید صرف کنید. همچنین اگر در تهران سکونت ندارید و یا مقصد شما در ترکیه این سه شهر نیستند می‌توانید از بیشتر شهرهای بزرگ ایران به مرز بازرگان اتوبوس رزرو کنید و با رسیدن به مرز بازرگان به اتوبوس‌های زیادی برای شهرهای مختلف ترکیه دسترسی خواهید داشت. اگر به دنبال سفر ارزان قیمت به ترکیه هستید و تعداد نفرات شما بیش از ۴ نفر است، اتوبوس می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای سفر شما باشد.

بیشتر بخوانید …

راهنمای جامع خرید سیم کارت های دائمی و توریستی در ترکیه ۲۰۲۲ + قیمت سیم کارت

راهنمای سفر به ترکیه در بهترین فصل

انتخاب بهترین فصل سال برای هیچ راهنمای سفر به ترکیه  کار آسانی نیست. ترکیه شرایط اقلیمی بسیار متفاوتی دارد برخی از شهرهای ترکیه در طول سال شاهد بارش برف هستند اما برخی دیگر به واسطه ساحلی بودن اختلاف دمای زیادی را در فصول مختلف سال تجربه نمی‌کنند. همچنین شکل و میزان خدمات در فصول مختلف سال می‌تواند با یکدیگر متفاوت باشد. مثلا چشنواره‌های مخصوص نوروز تنها در ماه اول بهار در ترکیه برپا می‌شوند و یا سرویس‌های مختلف هتل ها و یا مراکز تفریحی و تخفیفات آنها بیشتر در فصل‌های سرد سال به چشم می‌خورد. اما به طور کلی فصل‌های گرم سال برای سفر به ترکیه بهترین زمان ممکن هستند. ترکیه کشوری است که سواحل متعدد دارد و تفریحات دریایی در آن جایگاه ویژه ای دارد استفاده از این مکان‌ها در بهار و تابستان امکان پذیر است. همچنین در فصل بهار چشنواره‌های متعددی در ترکیه برگذار می‌شوند که با معرفی فرهنگ ترکیه مقدمات شادی و سرور در این کشور را در فصل بهار مهیا می‌کنند. در این جشنواره‌ها همچنین می‌توانید از تخفیف خرید و گاهی اجاره هتل‌ها برخوردار شوید.

در این راهنمای سفر به ترکیه ما فصل بهار را به عنوان بهترین فصل سال برای سفر به ترکیه معرفی می‌کنیم زیرا این فصل تقریبا همه ویژگی‌های فصول دیگر را در کنار هم دارد. دمای مناسب هوا امکان سفر به اقلیم‌های مختلف در ترکیه را فراهم می‌کنند همچنین می‌توانید از تفریحات دریایی و ساحلی این کشور حداکثر استفاده را ببرید. همچنین مانند تابستان ازدحام جمعیت وجود ندارد و قیمت‌ها اوج نگرفته است. جشنواره‌های بهاری و نوروزی نیز در خرید بهتر و ارزان‌تر به شما کمک می‌کند و با برنامه‌های فرهنگی و هنری خود لحظات شادی را برای شما به ارمغان می‌آورند.

راهنمای سفر به ترکیه | با این ۸ ترفند هزینه سفر به ترکیه را کم کنید

۱- انتخاب دقیق زمان سفر

تقریبا هر راهنمای سفر به ترکیه به شما می‌گوید که هزینه اقامت و بلیط در فصل‌های اوج توریسم در ترکیه به شدت بالا است با انتخاب زمان درست برای سفر می‌توانید هزینه‌های سفر خود را به شدت کاهش دهید.

۲- انتخاب شیوه مناسب سفر به ترکیه

واضح است که سفر زمینی به ترکیه بسیار ارزان‌تر از سفر هوایی است اما چه به صورت زمینی و چه با هواپیما به ترکیه سفر کنید بهتر است برای کاهش هزینه‌های خود شرکت‌های مختلف ارائه دهنده بلیط را بررسی کنید تا اقتصادی ترین آنها را برای سفر خود پیدا کنید.

۳- جستجوی هتل‌های ارزان قیمت

سایت‌های بین المللی و داخلی بسیاری برای رزرو هتل در ترکیه وجود دارد. که با بررسی دقیق آنها می‌توانید هزینه اقامت خود را کاهش دهید. همچنین با مطالعه نظرات دیگران و راهنمای سفر به ترکیه می‌توانید این امر را به صورت بهینه انجام دهید.

۴- سفر به ترکیه با خودروی شخصی

یکی از شیوه‌های که برای سفر ارزان قیمت در راهنمای سفر به ترکیه به شما پیشنهاد می‌دهیم استفاده از خودروی شخصی است. این شیوه از سفر به ترکیه به غیر از کاهش هزینه حمل و نقل بین دو کشور باعث کاهش هزینه حمل و نقل در داخل ترکیه نیز خواهد شد. همچنین می‌توانید برای استراحت چند ساعته در هر نقطه از ترکیه از ماشین شخصی خودتان استفاده کنید.

۵- استفاده از مترو و حمل و نقل عمومی

اگر با خودروی شخصی به سفر نمی‌روید سعی کنید در شهرهای ترکیه بیشتر از  وسایل نقلیه عمومی برای رفت و آمد استفاده کنید.

۶- خرید از جشنواره‌ها و بازارچه‌ها

در تمامی طول سال جشنواره‌ها و بازارچه‌هایی مختلفی در سراسر کشو ترکیه برگذار می‌شود که خرید از آنها می‌تواند به میزان قابل توجهی هزینه خرید سوغاتی و حتی هزینه خورد و خوراک روزمره را کاهش دهد. تاریخ و محل برگزاری این جشنواره‌ها را در سایت فروشگاه‌های بزرگ و یا حتی راهنمای سفر به ترکیه پیدا کنید.

۷- خرید بلیط‌های گروهی

اگر به صورت جمعی سفر می‌کنید بهتر است بدانید با خرید بلیط‌های گروهی هزینه شما در بازدید از اماکن دیدنی بسیار کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین در شهر استانبول با خرید استانبول کارت می‌توانید به صورت جمعی از این کارت استفاده کرده و هزینه‌های حمل و نقل و بازدید از اماکن تفریحی را کاهش دهید.

۸- رزرو بوم گردی به جای هتل

رزرو بوم گردی به جای هتل نیز یکی دیگر از راه‌های موثر در کم کردن هزینه سفر به ترکیه است که در راهنمای سفر به ترکیه به شما پیشنهاد می‌کنیم. مخصوصا اگر در فصل تابستان به ترکیه سفر می‌کنید تفاوت قیمت بسیار زیادی بین هتل و اقامتگاه‌های دیگر وجود دارد که این پیشنهاد را مهم‌تر می‌کند.

راهنما‌ی سفر به ترکیه | ضروریات سفر به ترکیه

  • اگر در کشوری زندگی می‌کنید که برای سفر تفریحی به ترکیه نیاز به اخذ ویزا دارید پیش از ورود به ترکیه به صورت آنلاین ویزا دریافت کنید اما اگر از ایران به ترکیه سفر می‌کنید به ویزا برای سفر به ترکیه نیازی نخواهید داشت اما پاسپورت شما باید بیشتر از ۶ ماه مهلت انقضا داشته باشد.
  • امروزه نقشه‌های آنلاین به راحتی قابل دسترس هستند اما به همراه داشتن یک نقشه و راهنمای سفر به ترکیه در شرایط خاص کمک زیادی به شما می‌کند. همچنین راهنمای سفر به ترکیه مناسب معمولا قسمت‌هایی از کشور مقصد را به شما معرفی می‌کنند که معمولا با جستجوی ساده در اینترنت قابل دسترسی نیستند.
  • پول نقد از دیگر موارد ضروری در سفر به ترکیه است. به خاطر داشته باشید قیمت لیر را چند هفته قبل از سفر بررسی کنید و در زمان مناسب ارز مورد نظر خود را برای سفر به ترکیه تهیه فرمایید تا در طول سفر با مشکل روبرو نشوید.
  • مدارک هویتی خود را به هیچ وجه فراموش نکنید. سفر به ترکیه مانند هر سفر دیگری در موقیت‌های خاص نیاز به همراه داشتن مدارک شناسایی معتبر دارد همچنین برای استفاده از هواپیما به همراه داشتن این مدارک ضروری است.
  • لوازم شخصی و داروها را فراموش نکنید. خرید لوازم شخصی مورد نیاز مانند مسواک، شانه و یا حتی مواد شوینده هزینه‌های غیرضروری سفر شما را زیاد می‌کنند پس بهتر است لوازم شخصی خود را در این سفر به همراه داشته باشید. همچنین قوانین دارویی کشورهای مختلف متفاوت است و به صورت کلی خرید دارو در سفر به سادگی خرید آنها در منزل نیست. پس اگر دارای بیماری خاصی هستید که به دارو نیاز دارید برای حفظ سلامتی خود این مورد از راهنمای سفر به ترکیه را حتما در نظر بگیرید.

راهنمای رزرو هتل ترکیه

متاسفانه رزرو آنلاین هتل از طریق سایت‌های بین المللی برای ایرانیان امکان پذیر نمی‌باشد اما استفاده از سایت‌های و اپلیکیشن‌های مختلف رزرو اقامتگاه به شما اجازه می‌دهد که قیمت‌ها را به صورت لحظه‌ای بررسی کنید. همچنین با مطالعه نظرات دیگران در مورد هتل یا اقامتگاه مورد نظر خود می‌توانید به انتخاب دقیق‌تری دست بزنید. سایت‌هایی مانند bookin.com , airbnb و tripadvisor می‌توانند در این زمینه به شما کمک فراوانی کنند. اما با استفاده از سایت‌های داخلی و تماس با آژانس‌های مسافرتی و همچنین مطالعه انواع راهنمای سفر به ترکیه می‌توانید برای رزرو هتل و برخی اقامتگاه‌های ترکیه اطلاعات مفیدی به دست آورید و از داخل ایران نیز این کار را انجام دهید.  به هر صورتی که در ترکیه هتل رزرو می‌کنید نکات زیر را رعایت کنید.

  • بررسی نظرات مهمانان قبلی در سایت‌های معتبر رزرواسیونی: برای اطمینان از کیفیت هتل و خدمات آن، بهتر است نظرات مهمانانی که قبلا در هتل اقامت داشته‌اند را مطالعه کنید.
  • بررسی قیمت‌ها: در ترکیه، هتل‌ها معمولاً در مراکز شهری گران‌تر از دیگر نقاط هستند. همچنین، نزدیکی به جاذبه‌های گردشگری و فصل تعطیلات می‌تواند قیمت را بالا ببرد. لذا پیش از رزرو، قیمت‌های چند هتل در منطقه مورد نظر را مقایسه کنید.
  • محل هتل: برای آسودگی در سفر، بهتر است هتلی را انتخاب کنید که نزدیک به جاذبه‌های گردشگری و اماکن عمومی باشد و دسترسی به مراکز خرید، رستوران‌ها و ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی راحت باشد.
  • تجهیزات هتل: در ترکیه، هتل‌های سه‌ستاره به بالا معمولاً تمامی امکانات رفاهی مانند استخر، سونا، جکوزی، باشگاه، رستوران و… دارند. لذا پیش از رزرو، مطمئن شوید که هتل انتخابی، تجهیزات و خدمات مورد نیاز شما را فراهم می‌کند.
  • مدت زمان اقامت: در ترکیه، برای اقامت در هتل‌ها بهتر است مدت زمان را بررسی کنید. چرا که برای اقامت‌های بلند مدت معمولاً تخفیف ارائه می‌شود.

بیشتر بخوانید …

مکان های دیدنی استانبول

راهنمای دریافت ویزای ترکیه

یکی از مهمترین اطلاعاتی که در راهنمای سفر به ترکیه به شما ارائه می‌شود اطلاعات مربوط به اخذ ویزا است. زیرا اولین قدم واقعی برای شروع هر سفر به هر کشوری داشتن اجازه ورود به آن کشور است. ویزای ترکیه انواع مختلف دارد که ویزای توریستی و سیاحتی، ویزای کاری، ویزای تحصیلی ترکیه و ویزای ترانزیت، پرکاربردترین آن‌ها هستند. خوشبختانه ایرانی‌ها برای مهاجرت توریستی یا تجاری به ترکیه، نیازی به اخذ ویزای ترکیه ندارند، تنها کافی است گذرنامه شما بیش از ۶ ماه فرصت داشته باشد. اقامت بدون ویزا در کشور ترکیه می‌تواند تا ۹۰ روز در شش ماه ادامه پیدا کند اما برای اقامت طولانی و یا سایر اهداف مهاجرتی مثل تحصیلات، کار و زندگی باید ویزای بلند مدت دریافت کنید. مقدار هزینه مورد نیاز برای دریافت ویزای ترکیه با توجه به نوع آن به این صورت است؛ ویزای الکترونیکی از ۱۴ الی ۷۱ یورو و ویزای لیبل‌دار از ۵۵ الی ۱۸۰ یورو متغیر است. اعتبار زمانی ویزای ترکیه، با توجه به نوع ویزای دریافتی ۳ الی ۶ ماه است. متقاضی برای دریافت ویزای الکترونیکی ترکیه باید به وب سایت E-VISA مراجعه کند. اما برای دریافت ویزای لیبل دار ترکیه باید پس از فراهم کردن مدارک لازم به سفارت یا کنسولگری ترکیه در محل اقامت خود مراجعه کند. توجه داشته باشید مدارک مورد نیاز و شرایط اقامتی هر یک از انواع ویزا در ترکیه با یکدیگر متفاوت است. پس پیش از هر اقدامی به بررسی این شرایط و مدارک مورد نیاز آنها بپردازید.

هزینه غذا در ترکیه

غذاهای ترکی شهرتی جهانی دارند و بسیاری از مسافرانی که به این کشور سفر می‌کنند یکی از دلایل سفر به ترکیه را غذاهای جذاب و دوست داشتنی این کشور می‌دانند. همچنین راهنمای سفر به ترکیه زیادی که صرفا بر روی غذاهای ترکیه متمرکز شده‌اند وجود دارد که در این زمینه می‌تواند به شما کمک زیادی کند. به غیر از غذاهای سنتی در رستوران‌های ترکیه غذاهای ایرانی،لبنانی و چینی نیز سرو می‌شود. در قسمت پایانی راهنمای سفر به ترکیه می‌خواهیم هزینه غذاها در ترکیه را بررسی کنیم. برای بررسی بهتر این موضع ابتدا رستوران‌های ترکیه را به سه دسته لوکس، متوسط و ارزان تقسیم بندی می‌کنیم. قیمت هر وعده غذا در رستوران‌های لوکس ترکیه به طور متوسط بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ لیر می‌باشد اما یک وعده غذا با مخلفات در یک رستوران متوسط در ترکیه حدودا بین ۵۰ تا ۱۰۰ لیر هزینه در بر خواهد داشت. اما اگر به دنبال رستوران ارزان قیمت هستید بهتر است بدانید این صرف غذا در این رستوران‌ها برای هر نفر چیزی بین ۱۰ تا ۵۰ لیر هزینه خواهد داشت. با بررسی قیمت لیر ترکیه می‌توانید قیمت تقریبی رستوران‌های ترکیه را محاسبه کنید.

در صورتی که تمایل دارید در سفر خودتان آشپزی کنید تفاوت چندانی بین قیمت‌ مواد اولیه در ایران و ترکیه مشاهده نخواهید کرد. مخصوصا قیمت نان، برنج و گوشت در ۶ ماه گذشته تفاوت چندانی با ایران نداشته است اما به دلیل افت قیمت ریال در هفته‌های گذشته ممکن است این تفاوت قیمت بیشتر به نظر بیاید.

سخن آخر

در راهنمای سفر به ترکیه که در اختیار شما قرار گرفت سعی کردیم تا تمامی اطلاعاتی که برای سفر به این کشور نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهیم. اما دنیا هر روز در حال تغییر است. تغییر شرایط اقتصادی حاکم بر ترکیه و ایران ممکن است شرایط سفر برای بسیاری از مسافران را تغییر دهد. توصیه می‌کنیم پیش از سفر به ترکیه لیست هتل‌ها، قیمت لیر و بلیط‌های مختلف را برای برنامه ریزی دقیق در مورد سفرتان دوباره بررسی کنید. همچنین سعی کنید پیش از سفر به ترکیه اطلاعات مربوط به جاهای دیدنی ترکیه را با دقت مرور کنید. در زمان کوتاه سفر به علت تعدد نقاط گردشگری ترکیه ممکن است این عامل باعث گیج شدن شما شود و برنامه ریزی شما شکل ایده‌آل خود را از دست بدهد.

 

برای مشاهده قیمت و خرید تور ترکیه از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور ترکیه
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
پونه مولایی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید