کارناوال برزیل + آشنایی با جشن‌ها

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در پنج‌شنبه 3 آگوست 2023
Loading...

برزیل کشوری است که گردشگران زیادی برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی، به آن کشور سفر می‌کنند، در این میان، حتماً نام کارناوال برزیل را شنیده‌اید. یکی از بزرگ‌ترین و بهترین جشن‌های فرهنگی و سنتی در میان تمام جشن‌هایی که در سراسر جهان برگزار می‌شود. شما با مشاهده یا حضور در این جشن می‌توانید شناخت کاملی از تاریخ، فرهنگ و هویت برزیل به دست آورید. اگر به دنبال آشنایی بیشتر با کارناوال‌های برزیل هستید، این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

معرفی کلی کارناوال برزیل

کارناوال وجه مشترک بسیاری از رویدادها مانند جشن بالماسکه، جشن‌های ماردی گرا (جشن سنتی سالانه بسیاری از کشورها) و رژه‌های گسترده است. این جشنواره بزرگ و رنگارنگ، مردم سراسر کشورهای جهان را افسون خود کرده و به روش‌های مختلف، جشن گرفته می‌شود. البته هیچ کارناوالی، به گستردگی و زیبایی کارناوال برزیل نیست. از شمال تا جنوب برزیل، کارناوال این کشور، بزرگ‌ترین جشن سالانه آن است. زمان برگزاری کارناوال، زمان لذت بردن از موسیقی، رقص و مهمانی طی چند روز است. قصد داریم در این مقاله، با این آیین شاد و پر از رنگ بیشتر آشنا شویم. با ما همراه باشید.

تاریخچه کارناوال برزیل

تاریخچه کارناوال برزیل، ریشه عمیقی در میراث فرهنگی این کشور دارد و با گذشت زمان، به یکی از بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین آیین‌ها و جشن‌ها در دنیا تبدیل شده است. کارناوال برزیل، یک جشن رنگارنگ و پرجوش‌وخروش است که نشان‌دهنده سنت‌ها و رسوم غنی، موسیقی، رقص و آیین‌های کهن برزیل است.

می‌توان منشأ کارناوال در برزیل را ناشی از حضور مهاجران اروپایی دانست که سنن و آداب خود را به این کشور منتقل کردند. به‌ویژه، پرتغالی‌ها مفهوم جشن‌های بالماسکه، مهمانی‌های خیابانی و رژه‌های طولانی را در دوره استعماری برزیل، معرفی کردند. این جشن‌ها ابتدا مختص طبقه اشراف بود و در شهرهای ریودوژانیرو، سالوادور و رسیف برگزار می‌شدند.   اما با رشد و توسعه برزیل، کارناوال بسیار گسترش یافت و اجزاء فرهنگ آفریقایی نیز در آن جای گرفت. با توجه به حضور برده‌های آفریقایی، موسیقی، رقص و تشریفات آن‌ها، به بخشی جدانشدنی از جشن‌های کارناوال برزیل تبدیل شد. ادغام این آداب و سنن اروپایی، آفریقایی و مردم بومی برزیل سبب شد تا جشن‌های منحصربه‌فرد کارناوال در برزیل برگزار شود که تا به امروز نیز ادامه یافته‌اند. کارناوال‌ها با گذشت زمان در میان تمامی طبقات اجتماعی برزیل گسترش یافت و امروزه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به برزیل می‌روند تا از جادوی کارناوال، مسحور شوند.

رقص سامبا: روح و روان کارناوال برزیل

اولین مدارس سامبا در قرن نوزدهم میلادی در ریودوژانیرو تأسیس شدند. این سازمان‌های اجتماعی، موسیقی‌دانان، رقصنده‌ها و هنرمندان را جهت آماده‌سازی کارناوال، دور هم جمع کردند. مدارس سامبا، به محور اصلی رژه‌های کارناوال برزیل تبدیل شدند به‌نحوی‌که هر مدرسه به دنبال رقابت برای عرضه سنت‌های تجملی، گسترش آیین‌های برزیل با انرژی و نشاط فراوان است. 

سامبا نقش بسیار مهمی را در جشن‌های کارناوال در برزیل ایفا می‌کند. سامبا نه‌تنها یک ژانر موسیقی است، بلکه یک سبک رقص نیز محسوب می‌شود که عمیقاً در فرهنگ برزیل، نفوذ کرده است. می‌توان تأثیر سامبا را در حیطه‌های مختلف مانند موسیقی، رقص، رسوم و روح کلی جشن‌های برزیل در نظر گرفت.

سامبا، ژانر اصلی موسیقی در تمامی کارناوال‌های برزیل محسوب می‌شود.  سامبا، جان‌مایه و مضمون اصلی این رویداد است و ریتم‌ها و ملودی‌های آن، موردپسند بسیاری از مردم برزیل قرار دارد. رقص سامبا نیز بخش محوری کارناوال‌های برزیل را شکل می‌دهد. مشخصه اصلی این رقص، حرکات سریع پا، حرکات بدن و رقص‌های جذاب گروهی است. سامبا یکی از عناصر مهم پیوند و اتحاد مردم برزیل به شمار می‌آید. این رقص در جوامع برزیلی- آفریقایی برده‌های آفریقایی پدیدار شد و به نماد مهمی از فرهنگ مقاومت و غرور مردم تبدیل شد.

بیشتر بخوانید …

جاذبه های دیدنی ریو در برزیل

معرفی لباس‌های رنگارنگ و جذاب کارناوال

کارناوال برزیل، جشن شور و شادی و نشاط مردم این کشور است. مردم برزیل در طی برگزاری این کارناوال، لباس‌های جذاب مخصوص خود را که مؤید خلاقیت و لذت و سرور آن‌ها است، می‌پوشند. لباس‌های رنگارنگ مردم در طی برگزاری این جشن، طرح‌های پیچیده و جزئیات حیرت انگیزه این لباس‌ها، شهره عام و خاص قرار دارند.

رقصنده‌های سامبا همیشه سعی می‌کنند تا لباس‌های پرزرق و برقی را به تن کنند. در این لباس‌ها معمولاً از عناصر پرنقش‌ونگار و همچنین رنگ‌هایی مانند قرمز روشن، زرد، آبی و سبز استفاده می‌شود. همچنین در تزئینات این لباس‌ها از پولک، پرهای پرندگان، سنگ‌ها و جواهرات مصنوعی و عناصر تزئینی دیگر استفاده می‌شود. این لباس‌ها از نظر ظاهری کاملاً برجسته بوده و با داشتن الگوهای پیچیده و بافت‌های آویزان، حرکات رقصنده‌ها را به‌خوبی نشان می‌دهند.

لباس‌های فانتزی، یکی دیگر از گزینه‌های موردعلاقه مردم محسوب می‌شوند. افراد مختلف سعی می‌کنند لباس‌هایی را به تن کنند که یادآور کاراکترهای موردعلاقه آن‌ها، شخصیت‌های افسانه‌ای یا نمادهای فرهنگی هستند. ممکن است این کاراکترها یا نمادها، هر چیزی مانند شاهزاده‌ها، ابرقهرمان‌ها و یا حیوانات و شخصیت‌های تاریخی باشند.

لباس‌های بایانا نیز تحت تأثیر پوشش سنتی زنان آفریقایی- برزیلی در ایالت باهیا، موردتوجه بسیاری از مردم قرار دارند. این لباس‌ها عموماً به‌صورت یک دامن رنگی و بزرگ، لباس تاپ به همراه دستمال سربند با نام توربان هستند. دامن‌ها غالباً از لایه‌های بافت‌های رنگ روشن تولید شده‌اند که ظاهری متراکم و جذاب را ایجاد می‌کنند. 

جشن‌های محلی برزیل در طول کارناوال

جشن‌های بومی و محلی متنوعی در طی برگزاری کارناوال در برزیل برگزار می‌شوند. این جشن‌ها، تداعی‌کننده فرهنگ غنی و تنوع فرهنگی برزیل هستند و فرصتی برای جوامع محلی و گروه‌های بومی جهت نشان دادن آداب‌ورسوم خود محسوب می‌شود. برخی از این جشن‌ها عبارت‌اند از:

  • ماراکاتو

ماراکاتو، یک جشن سنتی رقص و موسیقی آفریقایی- برزیلی است که ابتدا از ایالت شمال شرقی پرناموبوکو آغاز شده است. این جشن ریشه عمیقی در رسوم آفریقایی دارد و تلفیقی از المان‌های موسیقی، رقص و تئاتر است. در طی کارناوال برزیل، گروه‌های مارکاتو که با نام ناکوئس شناخته می‌شوند، در خیابان‌ها رژه می‌روند و موزیک‌هایی را با درام و طبل می‌نوازند.

  • بوی بومبا

بوی بومبا یک جشن مردمی قدیمی محسوب می‌شود که بیشتر در منطقه آمازون برزیل شهرت دارد و در طی فصل برگزاری کارناوال در برزیل، برگزار می‌شود. این جشن مملو از موسیقی، رقص و اجراهای سنتی است. دو تیم بوی گارانتیدو (گاو قرمز) و بوی کاپریچوسو (گاو آبی) با یکدیگر در نمایش زنده و رنگارنگ، رقابت می‌کنند.

  • فروو

سبک موسیقی و رقص فروو علی‌رغم این‌که چندان بومی نیستند، اما ریشه عمیقی در فرهنگ‌های بومی و جامعه آفریقایی- برزیلی دارد. این رقص که از شهر رسیف در ایالت پرنامبوکو آغاز شده است، دارای ریتم بسیار سریع و حرکات رقص پرانرژی است.

بیشتر بخوانید …

۲۵ جاذبه گردشگری برزیل که باید بدانید

برنامه‌ریزی برای سفر به برزیل در زمان کارناوال

کارناوال برزیل، یکی از کم‌نظیرترین جشن‌های جهان است. شما می‌توانید به نکات و اطلاعات زیر توجه کنید:

  • زمان و موقعیت مکانی

کارناوال در برزیل معمولاً در فوریه یا اوایل ماه مارس برگزار می‌شود و تاریخ دقیق آن در هر سال، متغیر است. مشهورترین جشن‌های کارناوال در ریودوژانیرو، سالوادور و رسیف یا اولیندا برگزار می‌شوند. هر شهر دارای سنت‌ها و سبک‌های منحصربه‌فرد خود است. بنابراین گزینه‌های مختلف موردنظر خود را جستجو کنید.

  • مایعات بنوشید و انرژی کافی داشته باشید

جشن‌های کارناوال بسیار پرشور و با انرژی زیاد برگزار می‌شوند، بنابراین سعی کنید حتماً یک بطری آب همراه خود داشته باشید و مایعات زیادی را در طول روز بنوشید. همچنین مواد غذایی و خوراکی را فروشندگان خیابانی بخرید تا همچنان آماده جشن و سرور باشید.

  • برنامه‌های زمانی محلی را بررسی کنید

ازآنجایی‌که بسیاری از مراسم‌های خیابانی، گردهمایی‌های غیررسمی هستند که مردم به جشن و پای‌کوبی می‌پردازند و بیشتر هماهنگی‌های خود را در گروه‌ها و جوامع خود انجام می‌دهند، بررسی برنامه‌های زمانی جهت شناخت زمان و محل برگزاری این رویدادها ضروری است.

مراحل و رویدادهای مختلف کارناوال

جشنواره پرجاذبه کارناوال در برزیل دارای مراحل و رویدادهای متفاوتی است که گویای روحیه مردم این کشور است. در این قسمت به برخی از مراحل و رویدادهای اصلی کارناوال برزیل اشاره می‌کنیم:

  • رژه‌های مدارس سامبا

این رژه‌ها در سامبادروم به‌عنوان استادیوم ویژه رژه‌های رقصنده‌های سامبا برگزار می‌شوند. مدارس سامبا در بخش‌های گوناگون با یکدیگر رقابت می‌کنند و تلاش می‌کنند تا برترین مهارت‌های خود را در زمینه سامبا نشان دهند.

  • بلوکو خیابانی

بلوکوهای (مهمانی‌های) خیابانی، در سراسر برزیل در طول کارناوال برگزار می‌شوند. در این مهمانی‌ها، موسیقی و رقص زنده، بیش از سایر بخش‌های دیگر، جلوه می‌کنند. هرکدام از بلوکوها دارای مضمون مختص خود است و طیف قابل‌توجهی از مشارکت‌کنندگان علاقه‌مند را به خود جلب می‌کند.

  • کارناوال بالماسکه

این کارناوال‌ها، رویدادهای باشکوهی هستند که در مکان‌های گوناگون مانند هتل‌ها، کلوب‌ها و تئاترها برگزار می‌شوند. افراد حاضر در این مراسم، لباس رسمی به تن کرده و از ماسک‌ها و جامه‌های لوکس استفاده می‌کنند.

  • بندها و کورودئس‌ها

بندها و گروه‌های موسیقی در خیابان فعالیت می‌کنند و موسیقی زنده می‌نوازند. آن‌ها مردم را تشویق می‌کنند تا به جشن‌ها بپیوندند.

  • کارناوال کودکان

هدف از این کارناوال برای کودکان، ایجاد فرهنگ نشاط و شادی از سنین ابتدایی زندگی آن‌ها است. کودکان در رژه‌های کوچک حاضر می‌شوند و بازی‌ها و فعالیت‌های مختص خود را انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید …

آشنایی با شهرهای برزیل

معرفی مهم‌ترین گروه‌های سامبا در کارناوال برزیل

گروه‌های سامبای شاخصی در برزیل حضور دارند که در رژه کارناوال حضور پیدا می‌کنند و استعداد و مهارت خود را به نمایش می‌گذارند. برخی از شناخته‌شده‌ترین گروه‌های سامبا عبارت‌اند از:

  • منگوریا

منگوریا یکی از قدیمی‌ترین و شاخص‌ترین مدارس سامبا در ریودوژانیرو محسوب می‌شود و تاریخچه آن به سال ۱۹۲۸ بازمی‌گردد. منگوریا جوایز و قهرمانی‌های متعددی را کسب کرده است و همواره عملکرد نوآورانه‌ای در موسیقی و رقص سامبا داشته است.

  • پورتلا

پورتلا یکی از نامدارترین مدارس سامبا در ریودوژانیرو به شمار می‌آید و در سال ۱۹۲۳ تأسیس شده است. این مدرسه سبک‌های قدیمی سامبا و پیوندهای مستحکم اجتماعی را به شاگردان خود می‌آموزد.

  • بیجا فلور

بیجافلور یک مدرسه سامبا در نیلوپلیس ریودوژانیرو است که در سال ۱۹۴۸ ایجاد شده است. شهرت بیجا فلور، بیشتر به خاطر اجرای اجراهای کم نظیر و خیره‌کننده است. این مدرسه، رقیب مهمی در رژه کارناوال برزیل محسوب می‌شود و جوایز و قهرمانی‌های زیادی را به دست آورده است.

  • سالگوریو

سالگوریو یکی از مشهورترین مدارس سامبای برزیل است و در سال ۱۹۵۳ تأسیس شده است. این مدرسه به موفقیت‌های مهمی در رژه کارناوال رسیده است و چندین عنوان قهرمانی را کسب کرده است.

اقامت و آمادگی برای کارناوال

اقامت در هتل‌ها و اماکن اقامتی برزیل در طی برگزاری کارناوال، دشوار خواهد بود. باوجوداین، شما با برنامه‌ریزی و رزرو اولیه می‌توانید از گزینه‌های متنوعی استفاده کنید. برخی از این گزینه‌ها عبارت‌اند از:

  • هتل‌ها

رزرو هتل یکی از راه‌های اقامت برای گردشگران محسوب می‌شود. به دنبال هتل‌هایی باشید که در نزدیکی مسیرهای اصلی رژه قرار دارند و یا در شهرهای مشهور کارناوال مانند ریودوژانیرو یا سالوادور واقع شده‌اند. توجه شود که قیمت‌ها در طی برگزاری کارناوال بیشتر است، بنابراین تلاش کنید از قبل رزرو کنید.

هتل‌های بسیار زیادی در برزیل وجود دارند که بهترین خدمات را برای اقامت گردشگران ارائه می‌کنند. به‌طور مثال می‌توان به هتل بلموند پلس اشاره کرد که دقیقاً در کنار ساحل کوپاچابانا قرار دارد و دارای اتاق‌های لوکس، استخر در پشت‌بام است و اقامت‌کنندگان می‌توانند به‌راحتی رژه‌های کارناوال را مشاهده کنند.

همچنین هتل فاسانو ریودوژانیرو در مرکز ایپانما قرار دارد و دارای بهترین امکانات برای دسترسی جشن‌های کارناوال برزیل است. ازجمله هتل‌های مناسب دیگر، می‌توان به هتل امیلیانو ریو، میرامار و هتل تیولی موفرج سائوپائولو اشاره کرد. (مشاهده قیمت تور برزیل)

  • اجاره اقامتگاه

پلتفرم‌هایی مانند Airbnb، انواع گزینه‌های مختلف برای اجاره مانند آپارتمان‌ها، خانه‌ها و اتاق‌ها را عرضه می‌کنند. اجاره یک ملک می‌تواند فضا و انعطاف‌پذیری بیشتری را به‌ویژه در صورت سفر گروهی ایجاد کند. توصیه می‌شود که برای دستیابی به بهترین گزینه‌ها، اقامتگاه مورد نظر خود را از قبل رزرو کنید.

  • مهمانخانه‌ها و اقامتگاه‌های دولتی

در شهرهای کوچک‌تر که کارناوال در این شهرها نیز برگزار می‌شود، می‌توانید مهمانخانه‌ها و اقامتگاه‌های کوچک دولتی را پیدا کنید و اقامت نسبتاً مطلوبی را تجربه کنید.

  • پکیج‌های کارناوال

برخی از آژانس‌های مسافرتی یا تورهای گردشگری، پکیج‌های کارناوال را شامل اقامت، بلیت حضور در کارناوال و مزیت‌های دیگر ارائه می‌کنند. این پکیج‌ها باعث ساده شدن برنامه‌ریزی شما می‌شوند و می‌توانید مطمئن شوید که در طی جشن‌ها، محلی برای اقامت خود دارید.

بیشتر بخوانید …

معرفی آبشار ایگواسو، بزرگ‌ترین آبشار کشور برزیل

رعایت احتیاط و نکات ایمنی در زمان کارناوال برزیل

به نکات زیر هنگام سفر به برزیل و حضور در کارناوال این کشور توجه کنید:

  • در یک گروه باشید: همواره حضور در کارناوال با گروهی از دوستان، اعضای خانواده، مطلوب‌تر است. این کار باعث حداقل شدن ریسک گم‌شدن در میان انبوه جمعیت می‌شود.
  • اشیاء قیمتی حمل نکنید: از حمل جواهرات، ساعت‌ها و دیگر اشیاء قیمتی در محل‌های شلوغ مثل کارناوال خودداری کنید. ممکن است جیب‌بری در طی رویدادهای پرتراکم و شلوغ رخ دهد.
  • از کیف پول کمری یا کیف پول مخفی استفاده کنید: به‌جای حمل کیف پول، از کیف پول کمری یا کیف پول مخفی برای نگهداری پول نقد، کارت‌ها و مدارک شناسایی خود استفاده کنید.
  • مراقب نوشیدنی‌ها باشید: از افراد غریبه نوشیدنی نگیرید. متأسفانه مواردی از بیماری‌های ناشی از نوشیدنی‌های غیرمجاز گزارش شده‌اند. سعی کنید از مراکز معتبر تهیه کنید.
  • آب کافی بنوشید: حتماً آب کافی بنوشید تا دچار بیماری‌های ناشی از گرمازدگی به دلیل بالا بودن دمای هوا و تراکم زیاد جمعیت نشوید.

تأثیر کارناوال بر فرهنگ و اقتصاد برزیل

کارناوال برزیل، تأثیر معناداری بر فرهنگ و اقتصاد این کشور داشته است. کارناوال ریشه عمیقی در فرهنگ مردم برزیل دارد و جنبه‌های مختلفی از فرهنگ آن‌ها شامل موزیک، رقص، لباس‌ها و سنت‌های آن‌ها را نشان می‌دهد. نواحی مختلف برزیل، سبک خاص خود را در برگزاری کارناوال دارند. کارناوال موجب گسترش تنوع و البته اتحاد مردم می‌شود.

کارناوال برزیل تأثیر قابل‌توجهی بر اقتصاد این کشور دارد به‌نحوی‌که درآمد هنگفتی از گردشگری، سرگرمی و صنایع مرتبط، نصیب این کشور می‌شود. این جشن‌ها میلیون‌ها نفر از گردشگران را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کنند و آن‌ها باید هزینه‌هایی را جهت اقامت، حمل‌ونقل، مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، سوغاتی و بلیت برای حضور در رویدادهای مختلف پرداخت کنند. این رویداد باعث ایجاد فرصت‌های شغلی فراوان برای مردم جهت سازمان‌دهی و مدیریت جشن‌ها می‌شود. میزان فروش بسیاری از کسب‌وکارها در طی فصل کارناوال افزایش می‌یابد.

کارناوال نقش عمده‌ای در جذب گردشگران از سراسر دنیا داشته است. ازاین‌رو، شهرهای مختلف سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در بهبود زیرساخت‌هایی مانند جاده‌ها، سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی، امکانات بهداشتی و معیارهای امنیتی کرده‌اند. بهبود زیرساخت‌ها نه‌تنها سبب ارتقای دستیابی تجربه بهتر نسبت به کارناوال‌ها می‌شود، بلکه سبب بهره‌مندی مردم بومی از امکانات مختلف می‌شود.

سخن پایانی

کارناوال برزیل یکی از جذاب‌ترین و کم‌نظیرترین رویدادهای فرهنگی این کشور محسوب می‌شود که میراث غنی، تنوع و عشق به موسیقی، رقص و جشن و سرور مردم این کشور را به‌خوبی نشان می‌دهد. در طول سال، بسیاری از مردم در سراسر جهان، صرفاً برای حضور در جشن‌های کارناوال به این کشور می‌روند. کارناوال برزیل، آمیزه‌ای از رنگ، عشق، جشن، شادی و اتحاد مردم است. در این کارناوال‌ها، رژه‌های مختلف، لباس‌های سنتی، موسیقی سامبا و مهمانی‌های پرنشاط خیابانی برگزار می‌شوند. تمامی مردم با سلایق و آداب متفاوت دور هم جمع می‌شوند و چند روز، لذت می‌برند. این رویداد تأثیر بسیار زیادی بر فرهنگ و اقتصاد برزیل دارد. کارناوال‌های برزیل نه‌تنها سبب تقویت گردشگری و زیرساخت‌های این کشور می‌شود، بلکه نقش بسیار مهمی در کاهش آمار بیکاری و افزایش فرصت‌های مختلف شغلی دارد. همچنین این جشن‌ها، سبب تقویت انسجام اجتماعی و سیاسی در میان تمامی طبقات اجتماعی برزیل می‌شود. به‌طورکلی کارناوال برزیل، بخشی اساسی و جدانشدنی از هویت این کشور است و ریشه عمیقی در زندگی و فرهنگ مردم دارد.

برای مشاهده قیمت و خرید تور برزیل از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور برزیل
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید