همه چیز درباره برج پیزا | علت کج‌بودن برج پیزا

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در سه‌شنبه 11 اکتبر 2022
Loading...

بیش از ۸۴۰ سال است که با قامت خمیده خود به نماد کشور پر جاذبه ایتالیا بدل شده و صدها نفر برای دیدنش ساعت‌ها در انتظار می‌ایستند. درباره برج پیزا صحبت می‌کنیم برجی که شاید به دلیل ناموزون بودن بنای ابتدایی‌اش کمتر کسی فکر می‌کرد صدها سال دوام آورده و به یکی از معروفترین برج‌های دنیا بدل شود اما به طور حیرت انگیزی همچنان با پا برجا و استوار مانده هر ساله با فرا رسیدن فصل سفر و گردشگری هزاران بازدید کننده دارد. قطعا درباره برج کج پیزا بسیار شنیده‌اید اما آیا تا به حال به دلیل کج بودن آن فکر کرده‌اید؟ به نظر شما انحنای این برج معروف عمدی بوده یا فقط یک خطای انسانی پیزا را به اوج محبوبیت رسانده است؟

در میان مقاصد تور اروپا کشور ایتالیا و در میان جاذبه های گردشگری ایتالیا برج پیزا جایگاهی ویژه برای گردشگران داشته و سالیانه صدها بازدید کننده از سراسر دنیا دارد. از این  رو در این مطلی می‌خواهیم با تاریخچه، سبک معماری، علت کج بودن و بخش‌های مختلف این برج معروف را مورد بررسی قرار دهیم.

بر‌ج پیز‌ا کجاست؟ (Tower of Pisa)

شهر بندری پیزا در غرب کشور ایتالیا میزبان معروفترین برج جهان است. بر‌ج پیز‌ا در میدان معجزه و در همسایگی کلیسای جامع شهر قرار گرفته است. در واقع می‌توان گفت که مجموعه پیزا آخرین سازه‌ای بود  که به عنوان یک بنای تاریخی در میدان معجزه شهر پیزا ساخته شد. این شهر در نزدیکی فلورانس معروف قرار گرفته و با شهر رم حدود ۳۶۰ کیلومتر فاصله دارد. خوشبختانه شهر پیزا با وجود مساحت نسبتا کوچک دارای فرودگاهی به نام گالیله گالیله است و بدین ترتیب گردشگران می‌توانند برای دیدن مجموعه پیزا از رم یا هر یک از شهرهای ایتالیا با هواپیما به پیزا سفر کنند. نکته مثبت دیگر اینکه هتل‌های بسیاری در اطراف برج وجود دارد که به گردشگران این امکان را می‌دهند تا به راحتی به جاذبه‌های گردشگری شهر از جمله مجموعه پیزا دسترسی داشته باشند.

تاریخچه بر‌ج پیز‌ا

برای بررسی تاریخچه برج پیزا لازم است در ابتدا نگاهی کوتاه به تاریخ شهر پیزا داشته باشیم. این شهر در ابتدا بندری کوچک اما مهم بود که نقشی اساسی در تجارت ایتالیا داشته است از این رو کم کم توسعه یافته و به یکی از ثروتمندترین و قدرتمندترین شهر ایتالیا تبدیل شد. ساکنان پیزا برای نشان دادن قدرت و اهمیت این شهر تصمیم به ساخت یک مجموعه کامل شامل کیسای جامع، میدان معجزه، تعمیدگاه، قبرستان و بر‌ج پیز‌ا گرفتند. درباره معمار اصلی برج داستان‌های بسیاری وجود دارد اما طبق معتبرترین آن بنای اولیه پیزا توسط معمار معروف ایتالیایی به نام بومانو گذاشته  و در سال‌های بعد با گذراندن جنگ‌های جهانی و اتفاقات طبیعی دیگر مانند سیل، زلزله و غیره به دست معماران مختلف تکمیل شد. در نهایت در سال ۱۳۷۲ توسط شخصی به نام پیزانو بر‌ج پیز‌ا را تکمیل و بهره برداری رساند.

آشنایی با بخش‌های مختلف مجموعه پیز‌ا

کلیسای جامع سانتا ماریا آسونتا (Cathedral of Santa Maria Assunta)، تعمیدگاه (Baptistery)، برج کج پیزا (The Leaning Tower of Pisa)، قبرستان کامپو سانتو(Campo Santo) و موزه اپرای دومو (Museo dell’Opera del Duomo) بناهای مجموعه پیزا را تشکیل داده و تور ایتالیا را برای گردشگران جذاب‌تر کرده‌اند. کلیسای جامع در سال ۱۰۶۳ اولین بنایی بود که در مجموعه پیزا ساخته و تکمیل آن حدود یک قرن به طول انجامید، سنگ‌های مرمر سفید و خاکستری به همراه تزیینات منحصربه‌فرد از جاذبه‌های این کلیسا هستند. تعمیدگاه سبک معماری رمانسک و گوتیک داشته وو دومین بنایی ست که به مجموعه پیزا اضافه شد. در ادامه به برج پیزا معروفترین و باشکوه‌ترین بنای مجموعه می‌رسیم. ساخت این بنا نیز در سال ۱۱۷۳ آغاز و در ۱۳۷۳ به پایان رسید. موزه اپرای دومو از بهترین موزه‌های سبک توسکانی ست که آثاری ارزشمند از قرن ششم در آن نگاه داری می‌شود.

معماری پیزا

بسیاری برج پیزا را بهترین نمونه از معماری‌های دوره قرون وسطی می‌‎دانند. برج کج پیزا ۵۵ ارتفاع و ۸ طبقه دارد. از مصالح به کار برده شده در این برج می‌توان به سنگ‌های مرمر سفید اشاره کرد که به طرز چشم نوازی در کنار هم چیده شده‌اند. قطر بیرونی برج ۱۶ متر و قطر درونی برج حدود ۷ متر است. دیوارهای پیزا حدود ۴ متر ضخامت داشته و ناقوسی بزرگ با وزن ۳٫۵ تن از بالای دیوار آن آویزان شده است. نکته جالب اینکه برج کج پیزا در سال‌های متمادی نه در یک جهت بلکه در جهات مختلف (شمال، جنوب) کج شده است. قوس‌های به کار برده شده در برج کج  پیزا را می‌توان زیباترین بخش این مجموعه دانست. این قوس‌ها در طبقات مختلف برج تکرار و ترکیبی خارق‌العاده را ایجاد کرده. برای ساخت برج ۲۰۷ ستون و ۷۳۵٫۷متر مربع سنگ سفید به کار برده شده است.

علت کج بودن برج پیزا

به نظر شما علت کج بودن برج پیزا ترفند اولیه معمار است یا این برج به دلیل خطاهای انسانی و به مرور زمان کج شده است؟ تا چندی سال پیش عموم مردم فکر می‌کردند که معماران پیزا به عمد آن را کج طراحی کرده‌اند اما با توجه به بررسی کارشناسان این ایده کاملا رد شده و این خطای انسانی ست که بر‌ج پیز‌ا را کج و البته تا این اندازه معروف کرده است. وقتی که مرحله ساخت برج به سال پنجم رسید کم کم کج بودن بنا نمایان شد. معماران با بلندتر کردن ستون‌ها در طبقات بالایی سعی در موزون کردن بنا داشتند اما خوشبختانه پس از تلاش بسیار تنها موفق به کنترل آن شده و برج همچنان انحراف خود را حفظ کرد.

ساخت برج کج پیزا برای سال‌های طولانی به دلیل وقوع جنگ‌های جهانی به تعویق افتاد تا در نهایت در سال ۱۲۷۵ معماری به نام جیووانی دی سیمونه مجددا کار اتمام پیزا را بر عهده گرفت اما با اضافه کردن طبقات بنا انحراف بیشتری پیدا کرد. بدین ترتیب مجددا کار ساخت و ساخت به مدت ۲۵ سال متوقف شد. به گفته کارشناسان توفق در ساخت برج کج پیزا هر چند به ظاهر ناراحت کننده اما در نهایت به نفع این بنای معروف تمام شد چرا که بدین ترتیب خاک‌های پایه ته نشین شده و از ریزش بنا جلوگیری کردند.

درمجموع می‌توان نرمی و سست بودن زمین را علت اصلی کج شدن ساختمان پیزا دانست. در طی سال‌های اخیر وبا تلاش کارشناسان پیش بینی می‌شود برج کج پیزا حداقل تا ۳ قرن دیگر میزبانی عالی برای میهمانان کشور ایتالیا باشد.

ساعات بازدید از مجموعه پیزا

گردشگران می‌توانند هر روز و در ساعات مشخص شده ار برج کج پیزا بازدید کنند. البته برای بازدید از هر یک از قسمت‌های میدان معجزا مانند کلیسا، برج، موزه و غیره لارم است بلیط جداگانه تهیه کنید. بلیط را می‌توانیید به صورت اینترنتی یا از طریق باجه‌های بلیط فروشی که در مجموعه قرار دارند بخیرید. نکته مهم دیگر اینکه کودکان زیر ۸ سال اجاره بالا رفتن از پله‌های برج کج پیزا را ندارند. ساعات بازدید از برج به صورت زیر می‌باشد:

  • ماه‌های نوامبر و فوریه: از ساعت ۹:۴۵ تا ۱۷:۱۵، یک نوامبر ۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰
  • ماه‌های دسامبر و ژانویه: از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۹:۰۰، از ۵ تا ۸ دسامبر از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰، از ۲۱ دسامبر تا ۶ ژانویه از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۹:۰۰
  • ماه مارس: از ۱ تا ۲۳ مارس از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰، از ۲۳ تا ۲۹ از ساعت مارس ۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰، از ۲۹ تا ۳۰ مارس از ساعت ۸:۳۰ تا ۲۰:۰۰
  • ماه‌های آوریل تا سپتامبر: از ساعت ۹:۰۰ تا ۲۱:۰۰، از ۱۷ ژوئن تا ۳۲ اوت از ساعت ۸:۳۰۰ تا ۲۲:۰۰، ۱۶ و ژوئن از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰
  • ماه اکتبر: از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰

هتل های نزدیک به مجموعه پیزا

گردشگران می‌توانند برای دسترسی راحت به برج کج پیزا در هتل‌های نزدیک به مجموعه اقامت داشته باشند. در ادامه برخی از هتل‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • هتل Bologna Hotel Pisa
  • هتل NH Pisa
  • هتل Hotel Alessandro della Spina
  • هتل Helvetia

جاذبه های گردشگری اطراف بر‌ج پیز‌ا

شهر پیزای ایتالیا جاذبه‌های گردشگری متنوعی دارد که هر یک در نوع خود منحصربه فرد و تماشایی هستند. این جاذبه‌ها موارد زیر را شامل می‌شوند:

  • کاخ شوالیه‌ها (Palazzo dei Cavalieri)
  • کاخ آبی (Palazzo Blu)
  • کلیسای رومانسک سن پیرو در گرادو (Basilica Romanica di San Piero a Grado)
  • کلیسای سانتو استفانو دی کاوالیری(Santo Stefano dei Cavalieri)
  • موزه ملی سن متئو(National Museum of San Matteo)

سوالات متداول

برج پیتزا یا پیزا؟ کدام درست است؟

پیتزا یک غذای معروف ایتالیایی و پیزا برجی معروف در شهر پیزای ایتالیا است.

۳ حقیقت جالب در مورد بر‌ج پیزا کدام چیست؟

ارتفاع بر‌ج پیزا ۵۶٫۵۷ متر و قطر بیرونی پایه برج ۱۵٫۴۸۴ متر است. حقیقت جالب سوم اینکه این برج ۲۵۱ پله دارد.

بیشتر بخوانید …

خوشمزه ترین غذاهای ایتالیایی

جاهای دیدنی ایتالیا

برای مشاهده قیمت و خرید تور ایتالیا از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور ایتالیا
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید