الهه آهنی پاریس؛ از زیباترین القابی‌ست که برج ایفل را با آن می‌شناسند. برجی فلزی که از معدود سازه‌های ساخته شده دست بشر است که نه تکنولوژی و نه هیچ سازه‌ی دیگر نتوانسته در میدان رقابت به پایش برسد؛ اما راز محبوبیت ایفل در چیست و داستان ساختش از کجا آغاز شده است؟ می‌خواهید درباره این برج و رازهایش بیشتر بدانید؟ مطلب همه چیز درباره برج ایفل فرانسه را تا انتها دنبال کنید.

ایفل سازه‌ فلزی منحصربه‌فردی که هرساله میلیون‌ها گردشگر فقط و فقط به عشق دیدن آن به پاریس سفر می‌کنند. این برج برای سال‌های متمادی عنوان پربازدیدی‌ترین جاذبه گردشگری تور فرانسه را از آن خود کرده و همچنان نیز با وجود ظهور جاذبه‌های جدید، جایگاه خود را حفظ کرده است. صف‌های طولانی گردشگرانی که مشتاقانه در انتظار بازدید از ایفل و زیبایی‌هایش هستند این ادعا را ثابت می‌کند. در مطلب همه چیز درباره برج ایفل فرانسه بیشتر با این سازه و معماری‌ خارق‌العاده آن آشنا می‌شویم.

برج ایفل کجاست؟

برج ایفل درشهر پاریس، پایتخت باشکوه فرانسه قرار دارد. این برج تمام فلزی نمادی از کشور فرانسه و به عنوان اصلی‌ترین جاذبه این کشور شناخته می‌شود به طوریکه بسیاری از افرادی که تا کنون ایفل را از نزدیک ندیده‌اند سازه کوچک شده آن را به عنوان تزیین روی میز کار خود یا در خانه‌هایشان نگه‌داری می‌کنند. با این وصف بی‌دلیل نیست که مسافران تور بازدید از ایفل را در اولویت‌های برنامه سفر خود قرار می‌دهند. ایفل در شمال غرب «پارک شان دو مارس» (Champ de Mars) پاریس قرار گرفته و از طریق دو خط مترو ۹ و ۶ پاریس می‌توان به آن دسترسی داشت.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به پاریس

درباره برج ایفل فرانسه

شاید برایتان غیرقابل باور باشد که برج ایفلی که امروزه از آن به عنوان پربازدیدترین بنای جهان یاد می‌شود زمانی «دودکش سیاه فلزی که قرار است بر پاریس سایه اندازد» توصیف می‌شد و منتقدان بسیاری سعی داشتند ساخت آن را متوقف کنند اما گوستاو ایفل (Gustave Eiffel) شرکت سازنده برج با طراحی خلاقانه در برابر انتقادها ایستاد تا زمانی که ایفل در اکسپو ۱۸۸۹ به نمایش درآمده و چنان درخشید که نماد معماری مدرن در پاریس لقب گرفت. در وصف برج ایفل همین بس که پس از گذشت ده‌ها سال از ساخت آن همچنان در اوج بوده و هنوز هیچ بنایی موفق نشده که آمار بازدید جهانی از برج را از آن خود کند.

تاریخچه برج ایفل فرانسه

در ادامه همه چیز درباره برج ایفل فرانسه به تاریخچه برج می‌رسیم. ساخت برج ایفل در ژانویه ۱۸۸۷ آغاز و در مارچ ۱۸۸۹ به پایان رسید. این برج در ابتدا قرار بود که به عنوان نماد تکنولوژی معماری فرانسه ساخته و در نمایشگاه اکسپو به جهانیان معرفی شود، سپس بعد از ۲۰ سال جمع‌آوری گردد اما بازدیدکنندگان اکسپو چنان از طرح و ارتفاع برج استقبال کردند که برای همیشه ماندگار و حتی به نماد فرانسه نیز تبدیل شد. اغراق نیست اگر بگوییم امروزه بیشتر مردم دنیا فرانسه و شهر پاریس را با نام برج ایفل می‌شناسند. برج ایفل ۳ طبقه دارد که طبقه اول آن در اپریل ۱۸۸۸ میلادی، طبقه دوم آن در اوت ۱۸۸۸ میلادی و در نهایت طبقه سوم آن به عنوان پایان کار پروژه در مارس ۱۸۸۹ میلادی ساخته شد.

طراح برج ایفل

طراح برج ایفل از مهندسان قرن سازه‌های قرن نوزدهم فرانسه بود که تا پبش از طراحی برج ایفل به دلیل ساخت چندین پل توانسته بود به شهرت برسد نام وی الکساندر گوستاو ایفل (Alexandre Gustave Eiffe) است که برج ایفل نیز از نام وی الهام گرفته شده، الکساندر گوستاو پیش از طراحی برج ایفل در پروژه‌های موفقی مانند مجسمه آزادی نیویورک نیز شرکت داشته است اما با تکمیل پروژه ایفل گوستاو نیز به اوج شهرت خود رسید.

معماری برج ایفل

در ادامه مطلب همه چیز درباره برج ایفل فرانسه معماری برج را مورد بررسی قرار می‌دهیم. برج ایفل بنایی با ارتفاع حدود ۳۲۴ متری ست که در زمان افتتاح خود بلندترین برج جهان به شمار می‌رفت. شاید به همین دلیل است که مردم از سراسر جهان برای دیدن ایفل به پاریس سفر می‌کردند. ایفل در مجموع سه طبقه دارد. طبقه اول برج که هم با پله و هم از طریق آسانسور قابل دسترس است معماری مورب و فضایی شیشه‌ای دارد. در این طبقه نمایشگاه‌های فرهنگی برگزار می‌شود. طبقه دوم که محبوب‌ترین قسمت برج نیز به شمار می‌رود سکوی فوق‌العاده زیبا طراحی شده که چشم اندازی دیدنی از پاریس و جاذبه‌هایش به نمایش می‌گذارد. طبقه سوم نیز نوک برج را شامل می‌شود. آسانسوری شیشه‌ای بازدیدکنندگان را به بلندترین سکوی پاریس می‌رساند.

برج ایفل نماد چیست؟

برج ایفل به مناسبت سالگرد انقلاب فرانسه و به عنوان نمادی از قدرت مردم این کشور ساخته شد. همانطور که در پاراگراف‌های قبل مطلب همه چیز درباره برج ایفل فرانسه گفته شد این ابتدا در نمایشگاه اکسپو به نمایش درآمده و همگان را شیفته خود کرد. امروزه نیز با خاموش کردن چراغ‌هایش در شب به یاد قربانیان جهان یا رنگ‌آمیزی چراغ‌ها به رنگ پرچم‌های کشورهای جهان درحوادث تاریخی حساس، به نماد همدردی فرانسوی‎ها تبدیل شده است.

امکانات برج ایفل فرانسه

از امکانات برج ایفل می‌توان به فضایی شیشه‌ای، سینما، نمایشگاه فرهنگی، پله مارپیچ و تور آموزشی کودکان در طبقه اول، یک سکوی بسیار زیبا، فروشگاه هدایای Chaillot، فروشگاه هدیه Seine و رستوران عالی ژول ورن در طبقه دوم و سکوهای سرباز و سرپوشیده در نوک برج اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: قهوه با طعم تاریخ در کافه و رستوران‌های پاریس

رستوران های برج ایفل

برج ایفل به چندین رستوران شیک و بین‌المللی مجهز است که معروف‌ترین آن‌ها رستوران ژول ورل، رستوران تور ایفل ۵۸ و چندین بار با انواع دسر و نوشیدنی هستند.

حقایقی جالب درباره برج ایفل فرانسه

در انتهای مطلب همه چیز درباره برج ایفل پاریس به این حقایق جالب درباره برج توجه کنید:

  • در ساخت برج ایفل از ۱۸۰۳۸ قطعه فلزی استفاده شده است.
  • برج ایفل رنگ‌آمیزی خاص داشته و این استفاده از رنگ‌ها هستند که آهن‌های برج را از زنگ زدگی نجات می‌دهند.
  • هزینه ساخت برج ایفل حدود ۱٫۵ میلیون دلار بوده که در زمان خود مبلغ قابل توجهی به شمار می‌آمده است.
  • سالانه بیش از ۷ میلیون گردشگر از ایفل دیدن می‌کنند.

برای سفر به کشور فرانسه و بازدید از برج ایفل نیاز به گرفتن ویزای توریستی فرانسه دارید، در این خصوص کارشناسان ما در آژآنس هواپیمایی ستاره ونک شما را همراهی می کنند.

سوالات متداول

چرا برج ایفل معروف است؟

برج ایفل یا La Tour Eiffel یکی از شناخته شده ترین مکان های دیدنی جهان است. این برج به عنوان مرکز نمایشگاه جهانی ۱۸۸۹ در پاریس طراحی و به منظور بزرگداشت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه به نمایش گذاشته شد.

۵ حقیقت در مورد برج ایفل چیست؟

۱- ایفل بلندترین سازه ساخت بشر تا سال ۱۹۳۰ بود، ۲- برج ایفل قرار بود بعد از ۲۰ سال تخریب شود،. ۳- شاید باور نکنید اما برج ایفل زمانی زرد بود، ۴- برج ایفل را فقط می توان با دست نقاشی کرد. ۵- برج ایفل یک آپارتمان مخفی دارد.

برای مشاهده قیمت و خرید تور فرانسه از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور فرانسه
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید