همه‌چیز درباره فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در سه‌شنبه 9 مه 2023
Loading...

آفریقای جنوبی کشوری چند فرهنگی است، آشنایی با فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی دریچه‌ای را به روی تاریخ پرفرازونشیب، سنت‌ها و سبک زندگی منحصربه‌فرد مردم این کشور می‌گشاید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا مهم‌ترین نکات درباره فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی را به شما معرفی کنیم تا در سفر به این کشور در تور آفریقای جنوبی  بتوانید سفر پربارتری را تجربه کنید.

آشنایی با فرهنگ مردم آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی در ابتدا محل زندگی طیف وسیعی از قبایل و مردم آفریقایی با زبان‌ها و آداب‌ورسوم متفاوت بود. از قرن هفدهم با آغاز دوران استعمار جمعیت قابل‌توجهی از اروپایی‌ها متشکل از مهاجران هلندی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی و غیره به این کشور آمدند که طبعاً فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی تحت تأثیر این موضوع قرار گرفت. 

بررسی فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی بدون در نظر گرفتن شرایط استعماری، تبعیض‌های نژادی، توزیع ناعادلانه منابع و نابرابری‌های تاریخی در این کشور دشوار است. برای مثال، اقلیت‌های سفیدپوست افریقایی و انگلیسی نسبت به جمعیت سیاه‌پوست، نژادهای ترکیبی و آسیایی برای سال‌ها به‌عنوان بخشی از سیستم آپارتاید دارای امتیازات ویژه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بودند.

هر چند امروز مردم افریقای جنوبی در تلاش هستند تا بر این شکاف‌ها در دوران پسا استعماری و پایان آپارتاید غلبه کنند؛ اما هنوز هم مسائل نژادی و قومیتی نقش پررنگی در فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی ایفا می‌کند؛ و مسئله طبقه‌های اجتماعی معضل مهمی است که مردم هنوز هم با آن درگیر هستند.

توصیف فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی از یک دیدگاه عمومی و ملی تقریباً غیرممکن است و فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی بسته به گروهی که به آن تعلق دارند، به‌شدت متفاوت است. اشاره به مردم با نژاد یا قومیت آن‌ها به‌ویژه با اصطلاح «سیاه‌پوست» توهین تلقی می‌شود و برخی ترجیح می‌دهند همه را صرفاً مردم «آفریقایی جنوبی» بنامید یا نام قبیله آن‌ها را به‌طور خاص به کار ببرید.

به‌طورکلی جامعه آفریقای جنوبی از سیاه‌پوستان، سفیدپوستان، آسیایی‌ها و نژادهای ترکیبی تشکیل می‌شود و فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی از این جامعه چند فرهنگی نشأت می‌گیرد؛ که باوجود تفاوت‌ها وجوه اشتراکی نیز با هم دارند.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم آفریقای جنوبی

برای شناخت بهتر فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی ابتدا با زبان آن‌ها آشنا می‌شویم. آفریقای جنوبی ۱۱ زبان رسمی دارد. رایج‌ترین زبان آفریقای جنوبی زبان «زولو» است که تقریباً یک چهارم (۲۳٪) مردم به آن زبان صحبت می‌کنند.

زبان ۱۶٪ مردم «خوسایی» است و زبان آفریکانس (۱۳٫۵٪) و انگلیسی (۱۰٪) زبان‌های سوم و چهارم رایج در کشور هستند. پس‌ازآن به ترتیب زبان‌های سوتوی شمالی،  تسوانا، سوتو، تسونگا،  سیسواتی،  وندا و اندبله دیگر زبان‌های رسمی مردم آفریقای جنوبی هستند.

مذهب از دیگر عوامل تأثیرگذار در فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی است. آفریقای جنوبی هرگز یک مذهب رسمی دولتی نداشته است. قانون اساسی این کشور به‌صراحت بر روی حق آزادی مذهب تأکید شده است.

بااین‌حال مسیحیت در قرن بیستم در آفریقای جنوبی ترویج یافته و امروزه به‌طور گسترده‌ای حدود ۸۰ درصد از مردم این کشور از مسیحیت پیروی می‌کنند، ۱۵ درصد دیگر هیچ مذهبی ندارند و ۵ درصد جمعیت مسلمان، هندو، یهودی یا سایر ادیان هستند.

در سفر به آفریقای جنوبی مهم است که از تنوع سنت‌ها و فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی آگاه باشید. هنجارها و آداب می‌تواند بین قومیت‌ها، گروه‌های زبانی و مذاهب مختلف متفاوت باشد. اگر احساس کردید نسبت به فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی مطمئن نیستید، حتماً از مردم محلی سؤال کنید و راهنمایی بخواهید.

در ادامه نکات کلی درباره فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی و آداب معاشرت در این کشور را به شما معرفی می‌کنیم:

آداب و رسوم دید و بازدید در آفریقای جنوبی

اگر در آفریقای جنوبی به مهمانی دعوت شدید به این موضوعات در فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی توجه کنید. اگر میزبان به شما غذا/نوشیدنی پیشنهاد داد، حتماً آن را بپذیرد. امتناع از خوردن و نوشیدن گاهی به‌اشتباه به‌عنوان بی‌ادبی تعبیر می‌شود.

بسیاری از مردم آفریقای جنوبی به‌ویژه در بعدازظهر به مهمان چای تعارف می‌کنند در این صورت حتماً لیوان چای را با دو دست بگیرید. کلاً در فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی گرفتن هر پیشکشی با دو دوست عمل مؤدبانه‌تری محسوب می‌شود.

سعی کنید از هیچ‌یک از اشیاء موجود در خانه میزبان آفریقای جنوبی خود بیش‌ازحد تعریف نکنید. چون با توجه به فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی تعریف بیش‌ازاندازه شما از یک شیء در خانه می‌تواند باعث شود، صاحبخانه معذب شود و مجبور شود از روی ادب آن را به‌عنوان هدیه به شما بدهد.

جالب است بدانید که فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی در مهمان‌نوازی و تعارفات بسیار شبیه به ایران است، اگر به شما می‌گویند «تا هر وقت دوست داری اینجا بمان» شما در جدی گرفتن تعارف میزبان زیاده‌روی نکنید و اگر یک شب را برای اقامت پیش آن‌ها ماندید، فضای شخصی خود را مرتب نگه‌دارید و در انجام کارهای خانه یا آشپزی کمک کنید.

نکته دیگر در فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی این است که مردم آفریقای جنوبی مانند مردم بسیاری از کشورهای دیگر برای حریم خصوصی خود، اهمیت قائل‌اند. پس به حریم خصوصی میزبان خود احترام بگذارید و خانه آن‌ها سرک نکشید، مگر اینکه دعوت‌شده باشید. صبر کنید تا صاحبخانه شما را به یک اتاق هدایت کند و سرخود به اتاق‌ها نروید.

بیشتر بخوانید …

با ۲۰ تا از بهترین سوغات آفریقای جنوبی آشنا شوید

آداب و رسوم هدیه دادن در آفریقای جنوبی

در فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی اکثر مردم وقتی شما را به خانه خود دعوت می‌کنند، انتظار ندارند که با خود هدیه بیاورید. بااین‌حال، اگر برای صرف یک وعده غذایی به خانه یک آفریقای جنوبی دعوت‌شده‌اید، بهتر است گل، شکلات با کیفیت یا یک بطری شراب برای میزبان خود ببرید.

رویکرد هدیه دادن و اینکه چه چیزی مناسب برای هدیه دادن تلقی می‌شود در فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی بستگی به قومیت فردی دارد که قصد دارید به او هدیه بدهید. مثلاً در فرهنگ تسوانا، هدیه دادن کفش بدیمن محسوب می‌شود. یا عروس خوسایی هنگام ازدواج باید برای همه خواهر و برادرها و والدین شوهرش هدیه بخرد.

به‌طورمعمول در فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی تولدها و کریسمس هدیه داده می‌شود. تولدهای ۲۱ و ۴۰ سالگی با مهمانی‌های بزرگ جشن گرفته می‌شود و هدایای مجلل در این مناسبت‌ها به میزبان داده می‌شود؛ اما هدایا به‌طورکلی در آفریقای جنوبی از اقلام کاربردی و محافظه‌کارانه مانند لباس، کتاب و شمع انتخاب می‌شود.

سعی کنید هدایای خود را به زیبایی تزیین و کادوپیچ کنید و هدیه را با دست چپ ندهید. باز کردن سریع هدایا پس از دریافت آن‌ها در فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی آداب‌ورسوم تعریف‌شده‌ای ندارد؛ اما معمولاً کسی که هدیه دریافت می‌کند، همان موقع آن را باز می‌کند.

آداب و رسوم اجتماعی مردم آفریقای جنوبی

برخی از فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی شاید ساده به نظر برسد اما بهتر است در تعاملات خود به آن توجه کنید. سلام و احوالپرسی در فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی از اهمیت بسیاری برخوردار است. به‌خصوص در روستاهای آفریقای جنوبی مهم است که به هر کسی که از کنار آن عبور می‌کنید سلام کنید و احترام خود را نشان دهید.

میزان تعاملات اجتماعی در فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی ممکن است بسته به مکان متفاوت باشد، در یک روستای کوچک یا نقاطی که رویکرد سنتی‌تری دارند پس از سلام کردن،‌ بهتر است زمانی را به احوالپرسی، تبادل‌نظر و گفتگوهای اجتماعی اختصاص دهید. به‌خصوص راجع به‌سلامتی فرد و افراد خانواده او پرس‌وجو کنید.

در فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی احترام گذاشتن به افراد مسن‌تر در همه شرایط اهمیت زیادی دارد. بزرگان اغلب به زبان محلی با عناوینی معادل پدر، عمو/دایی، مادر یا عمه/خاله خطاب می‌شوند، مثلاً در زبان خوسایی به افراد مسن پدر «تاتا» و مادر «ماما» گفته می‌شود و یا در شهرهای کوچک حتماً با استفاده از پیشوند «اووم» (عمو) یا «تانی» (خاله) بزرگان را خطاب می‌کنند.

اگرچه رفتارهای ارتباطی در بین گروه‌های قومی متفاوت است، اما اکثر مردم آفریقای جنوبی با اعتمادبه‌نفس و اطمینان منظور خود را بیان می‌کنند و برخورد قاطعانه و صریحی دارند. مثلاً به‌وضوح به شما می‌گویند اشتباه می‌کنید یا با شما مخالفت می‌کنند. بدانید که قصد و نیت بدی ندارند و اگر شما هم صادقانه نظرتان را بگویید،‌به آن‌ها توهین نمی‌شود.

بیشتر بخوانید …

قوانین مسافرت به آفریقای جنوبی چیست؟

آداب و معاشرت

آفریقایی‌ها و سیاه‌پوستان (به‌ویژه زنان) به‌طور طبیعی تمایل دارند با صدای بلندی صحبت کنند. همچنین در فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی رایج است که وقتی دو نفر از هم فاصله‌دارند (مثلاً ایستادن در کنار جاده یا یک اتاق) با فریاد زدن به گفتگو ادامه دهند؛ بنابراین تعجب نکنید و فکر نکنید دعوا شده است. این موضوع امری کاملاً طبیعی محسوب می‌شود.

مردم آفریقای جنوبی عموماً با نشان دادن محبت فیزیکی راحت هستند و در فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی ابراز احساسات از طریق در آغوش گرفتن و به پشت یکدیگر زدن رایج است. حالات چهره و ارتباط چشمی نیز در معاشرت‌های آن‌ها نقش پررنگی دارد و به‌شدت از این طریق ارتباط برقرار می‌کنند. البته افراد مسن ممکن است از ارتباط چشمی پرهیز کنند.

یکی از نکات عجیب فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی این است که برخی از گروه‌های قومی ممکن است ژست گرفتن با دست چپ را بی‌ادبانه بدانند و کلاً استفاده از دست راست را به دست چپ در بسیاری از کارها ترجیح می‌دهند. همچنین با انگشت اشاره چیزی را نشان دادن یا نشان دادن علامت V وقتی کف دستتان رو به خودتان باشد، بی‌ادبی به‌حساب می‌آید.

جالب است بدانید در فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی وقت‌شناسی بیشتر در میان سفیدپوستان و آسیایی‌های آفریقای جنوبی اهمیت دارد؛ اما برای سیاه‌پوستان و نژادهای مختلط آفریقای جنوبی زمان جور دیگری تعریف می‌شود و معمولاً وقتی می‌گویند «همین‌الان» یا «الان» منظورشان انجام کاری در آینده نزدیک است، اما نه بلافاصله.

از دیگر فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی این است که انعام دادن در این کشور کار رایجی است. مثلاً در رستوران‌ها انعام عموماً در صورت‌حساب کلی لحاظ نمی‌شود و بهتر است معادل حدود ۱۰ درصد از صورتحساب را انعام بدهید. 

سخن آخر

در این مطلب کوشیدیم نکات مهم درباره فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی را به شما ارائه دهیم. تا ضمن آشنایی با فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی، با در نظر گرفتن نکات مطرح‌شده بتوانید در سفر خود به آفریقای جنوبی با درک بهتری از فرهنگ مردم این کشور با آن‌ها تعامل داشته باشید.

حتما در نظر داشته باشید قبل از سفر به آفریقای جنوبی شرایط و قیمت تور کیپ تاون و تور سان سیتی آفریقارا بررسی کنید. همچنین اقدامات لازم جهت دریافت ویزای توریستی را انجام دهید. در این خصوص آژانس گردشگری ستاره ونک می توانند همراه شما باشند. 

بیشتر بخوانید …

معروفترین شهرهای گردشگری کشور آفریقای جنوبی کدامند؟

سوالات متداول

مهم‌ترین فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی چه هستند؟

بخش مهمی از فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی شامل فرهنگ خویخوی و سان، فرهنگ زولو، ندبله، خوسا و سوتو است. این فرهنگ‌ها به زیبایی با هم ترکیب می‌شوند تا به این کشور هویت منحصربه‌فردی ببخشند.

در فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی چه چیزهایی معروف است؟

آپارتاید، اوبونتو، نبرد رودخانه خون و موسیقی آماپیانو در فرهنگ و رسوم مردم آفریقای جنوبی معروف است.

برای مشاهده قیمت و خرید تور آفریقای جنوبی از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور آفریقای جنوبی
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید