هاچیمانگو ماتسوری (Hachimangu Matsuri) - فستیوالی در کاماکورا با مراسم شینتو

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در سه‌شنبه 2 آوریل 2024
Loading...

یکی از سه جشنواره زیبای بزرگ ژاپن! در فستیوال هاچیمانگو ماتسوری می‌توانید به تماشای رژه چشمگیر ۱۱ ارابه منحصربه‌فرد نشسته و رقص آکروباتیک عروسک‌ها را تماشا کنید. بی دلیل نیست که این فستیوال در میان ۳ فستیوال مهم و بزرگ ژاپن قرار دارد. در ادامه به معرفی تاریخچه و رویدادهای این جشنواره بزرگ و جذاب می‌پردازیم.

درباره فستیوال هاچیمانگو ماتسوری

این جشنواره در میراث فرهنگی ناملموس یونسکو به ثبت رسیده است. تاکایاما ماتسوری پاییزی که به نام هاچیمان ماتسوری نیز شناخته می‌شود، جشنواره سالانه زیارتگاه ساکورایاما هاچیمانگو، خانه خدای نگهبان (اوجیگامی) است که از ساکنان نیمه شمالی شهر قدیمی اطراف قلعه تاکایاما محافظت می‌کند.

ارابه‌های فستیوال هاچیمانگو ماتسوری با تزئینات طلایی ققنوس، کنده‌کاری‌ها و گلدوزی‌های زیبا به قدری منحصربه‌‌فرد هستند که به عنوان آثار ملموس فرهنگی ملی ژاپن شناخته شده‌اند.

دیدن این ۱۱ ارابه باشکوه که با حرکات مخصوص به اطراف کشیده شده و در نهایت در موقعیت‌های مناسب خود قرار می‌گیرند، ضروری است. همچنین با رویدادهای سنتی که در طول جشنواره اجرا می‌شوند مانند (Karakuri Hounou  این فستیوال‌های شینتو که توسط عروسک های مکانیکی اجرا می شود) و Yomatsuri یا “جشنواره شب”، هاچیمانگو به قدری درخشان است که به عنوان یکی از سه جشنواره زیبای مهم ژاپن به شمار می‌رود.

طیق افسانه‌های ژاپنی تاکایاما ماتسوری یا هاچیمان ماتسوری که هر ساله در ۹ و ۱۰ اکتبر برگزار می شود، در دوره سنگوکو ژاپن (اواخر قرن ۱۶ تا ۱۷ میلادی) به وجود آمد.

برای مشاهده قیمت و خرید تور ژاپن از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور ژاپن

کارهایی که در فستیوال هاچیمانگو ماتسوری باید انجام داد

هاچیمانگو ماتسوری مراسم‌های مختلفی را شامل می‌شود. در ادامه آیین‌های این جشن را معرفی می‌کنیم:

ارابه‌های باشکوه را از نزدیک ببینید!

۱۱ ارابه دیدنی این جشنواره پاییزی در جای خود “کشیده شده” و با هنرنمایی بسیار زیبا صف آرایی می‌کنند.

این ارابه‌ها با مهارت فراوان اما به سادگی در کنار هم قرار گرفته اند، مطمئناً از این که توانسته‌اید جزئیات و زیبایی مجسمه‌ها و گلدوزی‌های ارابه‌ها را از نزدیک مشاهده کنید، شگفت زده خواهید شد.

جمعیت بسیار زیادی برای دیدن ارابه‌های فستیوال هاچیمانگو ماتسوری گرد هم می‌آیند و فریادهای شادی و تحسین فضا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نکته مهم اینکه شما می‌توانید ارابه‌ها را از فاصله نزدیک ببینید اما دست زدن به آن‌ها ممنوع است.

صفی متشکل از صدها نفر با لباس‌های سنتی مانند کامیشیمو (لباس سامورایی) با یک معبد قابل حمل که گویی خدا را حمل می‌کند، در اطراف منطقه جشنواره قدم می‌زنند. در ادامه اجراکنندگان شیشیمای (رقص شیر) و مردم توکیراکو که لباس‌های تزئین شده با خروس‌های جنگی و زنگ‌های زنگ می‌پوشند به رژه می‌پیوندند.

تماشای حرکات آکروباتیک در فستیوال هاچیمانگو ماتسوری

تماشای Karakuri Hounou (  فستیوال‌های شینتو که توسط عروسک‌های مکانیکی اجرا می‌شود) از بایدهای جشنواره است. این نمایش زیبا در ارابه‌ای به نام Hoteitai اجرا می‌شود. آکروبات بازها با همراهی موسیقی سنتی و عروسک‌هایی به نام کاراکو (با لباس و موی سبک چینی) موفق می‌شوند از روی ذوزنقه‌ای به نام “آیا” عبور کنند، آن‌ها از روی سر یک عروسک عبور کرده و سپس بر روی شانه‌های عروسک دیگری فرود می‌آیند که در نهایت هوتی، خدای کاسه‌دار را به تصویر می‌کشد. بدون شک این شیرین کاری به تنهایی ارزش سفر به ژاپن و شرکت در جشنواره را دارد. جزئیات این عروسک‌های شایان ستایش همراه با پویایی مهارت‌های آکروباتیک آنها واقعا منحصر به فرد است.

معمولا افرادی که این ارابه‌ها را می‌کشند باعث محدودیت تردد در داخل و خارج محوطه محل برگزاری جشن می‌شوند، بنابراین برای دیدن یک نمایش خوب زودتر به سمت ارابه و نزدیک به خود مناسب بروید!

تجربه یک روز زیبا و متفاوت در ژاپن

این جشن شبانه که فقط در شب نهم برگزار می‌شود، یک شب پاییزی پر از جذابیت را برایتان رقم می‌زند. ارابه‌هایی که در طول روز زیر نور خورشید می‌درخشیدند، هر کدام ۱۰۰ فانوس کاغذی را در اطراف شهر حمل کرده تا تاریکی را روشن کنند. منظره این فانوس‌های درخشان که در طول شب خلق می‌شود، جذاب ترین منظره‌ای ست که در طول زندگیتان از نزدیک می‌بینید. پس این بخش حیرت انگیز فستیوال هاچیمانگو ماتسوری را از دست ندهید!

اطلاعات کلی جشنواره هاچیمانگو ماتسوری

  • تاریخ برگزاری جشنواره: ۹ و ۱۰ اکتبر (سالانه در همان تاریخ‌ها برگزار می‌شود)
  • محل برگزاری جشنواره: در نزدیکی معبد Sakurayama Hachiman-gu
  • مشارکت عمومی: بسیار زیاد
  • پذیرش و اطلاعات بین المللی جزوات به زبان های ژاپنی، چینی و انگلیسی موجود است.
  • Wi-Fi به صورت رایگان در اطراف محل برگزاری در دسترس است.
  • سرویس بهداشتی در اطراف محل برگزاری موجود است.
  • وب سایت رسمی جشنواره: http://kankou.city.takayama.lg.jp/index.html
  • تماس با با مرکز توریستی شهر تاکایاما: ۳۳۳۳-۳۲-۰۵۷۷

بیشتر بخوانید

جشن رقص و موسیقی در کوچی – یوساکوی ماتسوری (Yosakoi Matsuri)

هنر جنگ در هاچیمانگو ماتسوری

این مراسم در ماه سپتامبر و پیش از رزوهای اصلی جشنواره برگزار می‌شود. هنر جنگ Yabusame هنر تیراندازی با کمان با اسب است، یک مهارت نظامی که در دوره کاماکورا (۱۱۸۵-۱۳۳۳) توسعه یافت و در طی ۲۵۰ سال صلح در دوره ادو (۱۶۰۳-۱۸۶۸) به کمال خود رسید. هر ماه سپتامبر این تمرین سخت در معبد Tsurugaoka Hachimangu در طول جشنواره سالانه برگزار می‌شود.

Yabusame رقابتی است که به قدرت، مهارت و استقامت نیاز دارد، این مسابقه بی شباهت به مسابقات قرون وسطایی در اروپا نیست.

سه هدف تیراندازی با کمان در امتداد یک مسیر مستقیم ۲۵۰ متری قرار دارند. کماندارانی که لباس‌های سنتی شکار سامورایی‌ها را پوشیده‌اند، سوار بر اسب می‌چرخند و به نوبه خود یک تیر به سمت هر هدف پرتاب می‌کنند.

در طول جشنواره سالانه، معبد Tsurugaoka Hachimangu مراسم چای را به افتخار خدایان خود و اجرای رقص‌های سنتی برگزار می‌شود. رژه ای از معابد قابل حمل به نام میکوشی در خیابان‌ها انجام شده و همه می‌توانند از فضای جشن لذت ببرند.

قوانین و آداب و رسوم هاچیمانگو ماتسوری

  • ارابه‌ها دارایی‌های فرهنگی مهمی در ژاپن هستند. لطفا تحت هیچ شرایطی به آنها دست نزنید.
  • بسته به ترافیک، دسترسی به معبد محل برگزاری درست قبل از زمان اجرا ممکن است زمان بندی شده یا ممنوع شود.
  • به دلیل انبوه جمعیت ممکن است تماشای ارابه‌ها کمی با چالش همراه باشد پس زودتر در محل برگزاری فستیوال هاچیمانگو ماتسوری حضور پیدا کرده و مراقب پاهای خود باشید.
  • استفاده از های شات و غیره ممنوع است.
  • در صورت بارندگی ممکن است برگزاری مراسم لغو شود.

بیشتر بخوانید

نمایش عظیم فانوس‌های کاغذی در ژاپن – نبوتا ماتسوری (Nebuta Matsuri) در آئوموری

جدول زمانی اجرای رویدادهای هاچیمانگو ماتسوری

مکان برگزاری

برنامه زمانی

تاریخ

شروع از خیابان Omotesando

ساعت ۱۳:۰۰

۹ اکتبر

در نزدیکی ایستگاه پلیس تاکایاما پایان می یابد

حوالی ساعت ۳:۳۰ بعد از ظهر

۹ اکتبر

از خیابان Omotesando شروع می شود

ساعت ۸:۳۰ صبح

۱۰ اکتبر

پایان در خیابان Omotesando

حوالی ساعت ۱۶:۳۰

۱۰ اکتبر

دسترسی به محل برگزاری جشنواره

آدرس: ۱۷۸ Sakuramachi، Takayama City، Gifu Prefecture

در اطراف معبد ساکورایاما هاچیمانگو.

۲۰ دقیقه پیاده روی از ایستگاه تاکایاما

دسترسی به شهر تاکایاما [نزدیکترین ایستگاه]: خط اصلی جی آر تاکایاما، ایستگاه تاکایاما

بیشتر بخوانید

جشنواره‌ برف در ژاپن – ساپورو یوکی ماتسوری (Sapporo Snow Festival)

سخن پایانی

ژاپن را می‌توان کشور فستیوال‌ها نامید! سالانه بیش از ۵۰ فستیوال در شهرهای مختلف این کشور برگزار می‌شوند که هر یک ریشه در فرهنگ ژاپن داشته و قدمتی چند صد ساله دارند. در این میان فستیوال هاچیمانگو ماتسوری را می‌توان جز ۳ فستیوال مهم و بزرگ ژاپن دانست. این جشنواره که نمایش ارابه‌های بزرگ و تزیین شده است دارای اهمیت بسیار زیادی می‎باشد. تا جایی که ۱۱ ارابه به نمایش درآمده در آن جز هویت ملی محسوب شده و شرکت کنندگان اجازه دست زدن به تزیینات و بدنه ارابه‌ها را ندارند.

همچنین اجرای رقص آکروباتیک عروسک‌ها نیز دلیل برآن شده تا افراد زیادی با  تور ژاپن از سراسر دنیا در ماه اکتبر برای شرکت در هاچیمانگو ماتسوری به ژاپن سفر کنند. اگر شما هم قصد شرکت در این فستیوال بزرگ را دارید می‌توانید با تورهای ژاپن ما همراه شوید.

سوالات متداول

.

در جشنواره  هاچیمانگو ماتسوری چه اتفاقی می‌افتد؟

رژه جشنواره در ضلع جنوبی خیابان یاسوگاوا، در مرز منطقه قدیمی شهر تاکایاما برگزار می‌شود. ۱۱ ارابه یاتای (ارابه‌های مخصوص جشنواره) در این منطقه وجود دارد و آنها به صورت همزمان در اطراف خیابان رژه می‌روند. درسه تا از ارابه‌ها نمایش عروسکی با حرکات آکروباتیک اجرا می‌شود. یهمچنین در این فستیوال ک راهپیمایی جشنواره و یک yomatsuri (جشنواره شبانه) برگزار می‌شود.

جشنواره هاچیمانگو ماتسوری در جه زمانی برگزار می‌شود؟

هر ساله در روزهای ۹ و ۱۰ اکتبر ، ده ها هزار نفر برای جشنواره پاییزه هاچیمانگو ماتسوری در ژاپن گرد هم می‌آیند. این رویداد که شامل رژه ارابه‌های بزرگ که بسیار استادانه طراحی شده‌اند، همراه با اجرای موسیقی سنتی است، به طور جهانی به عنوان یکی از سه جشنواره زیبای ژاپن در نظر گرفته می شود.

چرا هاچیمانگو ماتسوری تا این اندازه معروف است؟

هاچیمانگو ماتسوری اهمیت بالایی در ژاپن دارد و این میزان از معروفیت و مهم بودن به دلیل وجود ارابه‌هایی ست که جز میراث فرهنگی ژاپن به شمار می‌روند. البته اجرای رقص آکروباتیک عروسک‌ها نیز که بسیار ماهرانه انجام می‌شود ازدیگر دلایل معروفیت این جشنواره هستند.

چند حقایق جالب در مورد شهر تاکایاما چیست؟

موقعیت کوهستانی تاکایاما به این معنی بود که ارتباط این شهر تا حدودی با سایر نقاط کشور محدود شده بود. از این رو مردم این سرزمین  آداب و رسوم باستانی مانند نجاری، آبجوسازی، ظروف لاکی، سفالگری و مبلمان سازی را در میان خودشان حفظ و پرورش دادند.

نام دیگر فستیوال هاچیمانگو ماتسوری چیست؟

تاکایاما ماتسوری پاییزی که به نام هاچیمان ماتسوری نیز شناخته می‌شود.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید